Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOM geeft cocaïnegebruikers de schuld van martelcontainer

OM geeft cocaïnegebruikers de schuld van martelcontainer

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oh, en ik geef de cocaïne de schuld.

En Ferd.

www.volkskrant.nl

Hoe een zachte hand grootverbruiker Portugal van de drugs redde

Portugal ging jarenlang gebukt onder een groot aantal verslaafden en hiv-besmettingen. Nu het tij gekeerd is, kijken andere landen met interesse naar het Portugese drugsbeleid. Wat verklaart het succes?
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl

Portugal, het land dat meer dan 20 jaar geleden naar Nederland kwam om naar ons vrije drugsbeleid te kijken en ervan te leren.
Dat hebben ze opgepakt, overgenomen en beter gemaakt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casaan zei:
Ik denk dat je deze bedoeldt?

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

Begin dit jaar kwam de discussie los over het feit dat drugsgebruikers ook mede verantwoordelijk zijn voor alle drugscriminaliteit. In Nederland begint een pilletje nemen of 'n snuifje op een festival of thuis steeds normaler te worden. Er zijn steeds meer gebruikers dus ontstaat er meer...
www.drugsforum.nl www.drugsforum.nl
Klik om te vergroten...

Die ja! Thanks!

Zit bij de kapper, dus ben heel sneaky tussendoor aan het lezen, high wordend van de haarverf-dampen, hmmm heerlijk, en ook nog eens geen martelingen op m’n geweten.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rotjoch zei:
Legalisatie en regulatie
Klik om te vergroten...
Dit vind ik een interessante, ik vraag me dan vooral af wat het met het gebruik onder de bevolking zal doen. De legale verkoop zou in beginsel goedkoper moeten zijn dan coke uit het illegale circuit om criminelen weg te concurreren. Goedkopere (en waarschijnlijk betere) coke is aantrekkelijk. Als criminelen na een aantal jaar financieel zijn omgevallen kun je doorgaan met accijns verhogingen en verdere ontmoediging, zoals op dit moment succesvol met tabak gebeurt. Het probleem blijft wel dat je met legalisatie een soort signaal geeft dat cocaïne oké is, terwijl het in de praktijk nogal problematisch is. Tuurlijk is het niet de bedoeling om dat signaal af te geven, maar het gros van de bevolking met weinig kennis van de redenen zal het simpelweg zo opvatten.

Als laatste is samenwerking met importeurs ongelooflijk lastig en een doorn in het oog voor de Zuid-Amerikaanse landen. Bakken met geld worden uitgegeven aan politiemachten tegen drugs en veel bloed wordt er vergoten. Waarna wij vervolgens zeggen 'oh nee hoor geef het maar aan ons wij willen het wel'. Dat zou een beschamende stap zijn in de ogen van die landen, dus dan zouden er afspraken gemaakt moeten worden tussen Europa en Zuid-Amerika, wat praktisch een erg lastige stap is.

Maar zou legalisatie nou voor een toename van cocaïne gebruik leiden? Ik denk ergens van wel maar ik kan het niet echt beargumenteren. Extreem goede regulatie is hier in ieder geval essentieel.
Rotjoch zei:
Heeft allemaal weer voor- en nadelen. Een echt zwart-wit antwoord bestaat er niet.
Klik om te vergroten...
Dit is het echte antwoord, een perfecte oplossing is er op dit moment niet.

[EDIT] Dit ging over coke. Maar met andere drugs vind ik het een ander verhaal. MDMA kun je wel heel makkelijk legaliseren, omdat productie binnenlands gebeurt. Goede voorlichting, verslavingshulp en dan zullen er weinig problemen zijn. Zelfde met psychedelica etc. Het enige is dat het criminele aspect van dat soort drugs sws veel minder aanwezig is dan bij coke.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Dat je het weet: als je wel eens cocaïne gebruikt, is het jouw schuld dat er mensen gemarteld worden! 🙄

www.nu.nl

OM in zaak rond martelcontainer: 'Dit is achterkant van recreatief cocaïnegebruik'

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft zich maandag in de rechtbank van Amsterdam gericht tot recreatieve gebruikers van cocaïne. Volgens justitie is de rechtszaak die draait om een martelcontainer een voorbeeld van de gevolgen van drugsgebruik.
www.nu.nl www.nu.nl
Klik om te vergroten...
En ik maar denken dat het OM eerst een concrete verdachte moet opsporen voordat er iets ten laste gelegd kan worden.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#5
Geneesmiddel zei:
Dit vind ik een interessante, ik vraag me dan vooral af wat het met het gebruik onder de bevolking zal doen.
Klik om te vergroten...
Dat weten we niet zeker maar volgens mij is er in Portugal, waar sprake is van complete decriminalisatie, geen sprake van een enorme toename. Het is ook niet zo dat mijn ouders opeens een spuit heroine zouden gaan zetten als het legaal is. Jaren geleden heb ik wel eens een onderzoek gezien over het Nederlandse cannabisbeleid. De conclusie toen was dat er in Nederland meer mensen wel eens cannabis hadden geprobeerd maar dat er minder mensen problematisch gebruik vertoonden dan de omringende landen met een strenger beleid.

Geneesmiddel zei:
De legale verkoop zou in beginsel goedkoper moeten zijn dan coke uit het illegale circuit om criminelen weg te concurreren.
Klik om te vergroten...
Volgens mij zijn er ook best veel mensen die bereid zijn iets meer te betalen voor veiligere, beter gedoseerde en legale drugs.

Geneesmiddel zei:
Extreem goede regulatie is hier in ieder geval essentieel.
Klik om te vergroten...
Eens! Veel mensen die gruwelen van legalisatie denken dat dan opeens de coke en heroine naast de dropjes in het kruidvat liggen. Met goede regulatie kun je volgens mij echt wel wat beters bedenken dan dat.

Geneesmiddel zei:
Dit is het echte antwoord, een perfecte oplossing is er op dit moment niet.
Klik om te vergroten...
Een perfecte oplossing is er nooit. Altijd voors en tegens. Maar miljarden uitgeven in een mislukte strijd tegen heel normaal menselijk gedrag (mensen hebben altijd behoefte gehad aan het gebruiken van geestverruimende en verdovende middelen) lijkt me sowieso niet de beste oplossing. Als we drugs gereguleerd legaliseren gebeuren er minder ongelukken met vervuilde drugs, gaat de winst naar de overheid in plaats van naar criminele organisaties en kunnen we mensen die toch in de problemen komen beter helpen omdat het stigma minder is.
C
Calliweed2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Kunnen we niet gewoon Nederland de schuld geven want die zijn ooit gestart met de eerste cocaïne fabriek 😅

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."