Interessant artikel!
De mensen met bijna-doodervaringen noemt hij zijn grootste leermeesters. Cardioloog Pim van Lommel (79) is ervan overtuigd dat de dood niet het einde is van wie je bent, van je essentie. ‘We zullen er nooit achter komen waar bewustzijn vandaan komt.’
www.volkskrant.nl
Prachtig!
En zo mooi om te zien dat eindelijk meer erkenning wordt gegeven aan de "dimensie" van bewustzijn, waar deze eerst eigenlijk compleet werd genegeerd door de wetenschap.
Dit is ook zo waar:
Waar zijn wetenschappers bang voor?​
‘Dat ze het hun hele leven fout hebben gehad. Het valt buiten hun denkkader dat het bewustzijn losstaat van het lichaam en dat er geen begin of einde aan is. Geven ze dat toe, dan wordt hun hele wereldbeeld op zijn kop gezet. De mens, en zeker de wetenschapper, wil graag vasthouden aan dogma’s en concepten. Wat hem houvast in het bestaan geeft, wil hij absoluut niet kwijt.’
Dat is het: angst dat ze het op fundamenteel vlak fout hebben gehad en dat álles vanaf die fout dus ook fout is. En daarnaast: ze zijn ook afhankelijk van hun wetenschap als levensvoorziening, dus ergens best begrijpelijk. Die angst is niet ongegrond. Al heb ik dan weer groot respect voor deze Pim van Lommel, die niet vanuit angst opereert. Mooi ook hoe hij zegt dat hij geen angst meer heeft om te leven, omdat hij zijn angst voor de dood is kwijgeraakt!
Zeker een interessant artikel. Ik heb het direct doorgestuurd naar mijn vriendenkring...
Het zijn net mensen hè, die wetenschappers. Goede wetenschap houdt toch juist in dat je persoonlijke overtuigingen te alle tijden overboord durft te gooien op het moment dat hier een aanleiding voor is? Ik vind het erg dapper dat deze meneer deze stelling durft in te nemen, want ik denk niet dat deze uitspraak hem in dank zal worden afgenomen.
Het ironische is wellicht:
Wetenschap is de eerste "instantie" die in principe de werkelijkheid van bewustzijn als basis van de realiteit intellectueel heeft aangetoond/bewezen, middels natuurkunde: kwantummechanica. Denk aan het double-slit experiment.
Het is dus wellicht niet zo dat de wetenschap niet up to date is. Het is dat physics/natuurkunde vér voorop loopt en de rest ver daar achteraan en stevig vasthoudt aan oude overtuigingen en dat dus de lesboeken op scholen achterhaalde, niet up to date kennis aan studenten leren.
Imo... Natuurlijk ben ik geen fysicus of überhaupt wetenschapper en bekijk ik het vanuit mijn directe ervaring en mijn kleine beetje "kennis" van wat er met kwantummechanica ontdekt is.
Dit vind ik zelf ook altijd enorm interessant, het bewustzijn is namelijk geen fysiek object. Het is niet tastbaar, het zijn geen moleculen of whatever. Ik denk dat wij er als mens ook nooit achter gaan komen wat het daadwerkelijk inhoud, je weet het ook pas zeker als je zelf dood gaat.
Ah, de sinds het begin der tijden oude smoes van bewustzijn geïdentificeerd met het lichaam: ik ben maar een mens, dus ik kan er niet achter komen.
Even vergetende dat er maar 1 moment is en dat dat impliceert dat alles dus nú aanwezig móet zijn. Wellicht is het een kwestie van afstemmen op de juiste frequentie om toegang te krijgen tot al het andere dat onder de oppervlakte (in het collectieve onderbewuste) ligt. Mijn persoonlijke overtuiging is dat precies dat ook kan gebeuren tijdens bijvoorbeeld een tripervaring en ook NDE.