Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

Cardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Interessant artikel!

www.volkskrant.nl

Cardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

De mensen met bijna-doodervaringen noemt hij zijn grootste leermeesters. Cardioloog Pim van Lommel (79) is ervan overtuigd dat de dood niet het einde is van wie je bent, van je essentie. ‘We zullen er nooit achter komen waar bewustzijn vandaan komt.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
Klik om te vergroten...
En aangezien jij dood bent: kun je dit bevestigen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Interessant artikel!

www.volkskrant.nl

Cardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

De mensen met bijna-doodervaringen noemt hij zijn grootste leermeesters. Cardioloog Pim van Lommel (79) is ervan overtuigd dat de dood niet het einde is van wie je bent, van je essentie. ‘We zullen er nooit achter komen waar bewustzijn vandaan komt.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mevrouw Pløp zei:
En aangezien jij dood bent: kun je dit bevestigen?
Klik om te vergroten...

Ik kan alleen vanuit het Hiernamaals der Roze Olifanten spreken. En geloof me: ons bewustzijn zal nimmer verdwijnen!

(En mijn overgebleven bewustzijn kan ook bans uitdelen, just sayin’ voor wie grootse dealplannen had vanavond of wat dan ook.)
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeker een interessant artikel. Ik heb het direct doorgestuurd naar mijn vriendenkring...

Waar zijn wetenschappers bang voor?​

‘Dat ze het hun hele leven fout hebben gehad. Het valt buiten hun denkkader dat het bewustzijn losstaat van het lichaam en dat er geen begin of einde aan is. Geven ze dat toe, dan wordt hun hele wereldbeeld op zijn kop gezet. De mens, en zeker de wetenschapper, wil graag vasthouden aan dogma’s en concepten. Wat hem houvast in het bestaan geeft, wil hij absoluut niet kwijt.’
Klik om te vergroten...
Het zijn net mensen hè, die wetenschappers. Goede wetenschap houdt toch juist in dat je persoonlijke overtuigingen te alle tijden overboord durft te gooien op het moment dat hier een aanleiding voor is? Ik vind het erg dapper dat deze meneer deze stelling durft in te nemen, want ik denk niet dat deze uitspraak hem in dank zal worden afgenomen.

Waar ging u te rade?​

‘De mensen met bijna-doodervaringen zijn mijn grootste leermeesters geweest. Zij hebben me op het pad gezet het als iets veel groters te zien, dankzij hun ervaringen met een verruimd bewustzijn. Als bij ons kanaal 1 openstaat, staan bij hen de kanalen 2, 3, 4 en 5 ook nog open. Zij kunnen allerlei extra informatie buiten hun zintuigen om ontvangen, ze hebben vaak een verhoogde intuïtie en zien soms dingen in de toekomst.
Klik om te vergroten...
Een BDE heeft voor mijn gevoel een hele hoop raakvlakken met psychedelische trips, hoewel ik vermoed dat een BDE veel intenser, helderder en exacter is. Ik vind het na het lezen van dit artikel bijna jammer dat ik zo'n ervaring nog nooit heb mogen hebben, maar dit komt vast ooit wel...
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Interessant artikel!

www.volkskrant.nl

Cardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

De mensen met bijna-doodervaringen noemt hij zijn grootste leermeesters. Cardioloog Pim van Lommel (79) is ervan overtuigd dat de dood niet het einde is van wie je bent, van je essentie. ‘We zullen er nooit achter komen waar bewustzijn vandaan komt.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
Klik om te vergroten...
Dit vind ik zelf ook altijd enorm interessant, het bewustzijn is namelijk geen fysiek object. Het is niet tastbaar, het zijn geen moleculen of whatever. Ik denk dat wij er als mens ook nooit achter gaan komen wat het daadwerkelijk inhoud, je weet het ook pas zeker als je zelf dood gaat.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#6
Pim van Lommel z'n boek "eindeloos bewustzijn" :praying:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Interessant artikel!

www.volkskrant.nl

Cardioloog Pim van Lommel: ‘Er is geen leven na de dood, maar wel continuïteit van bewustzijn’

De mensen met bijna-doodervaringen noemt hij zijn grootste leermeesters. Cardioloog Pim van Lommel (79) is ervan overtuigd dat de dood niet het einde is van wie je bent, van je essentie. ‘We zullen er nooit achter komen waar bewustzijn vandaan komt.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
Klik om te vergroten...
Prachtig!

En zo mooi om te zien dat eindelijk meer erkenning wordt gegeven aan de "dimensie" van bewustzijn, waar deze eerst eigenlijk compleet werd genegeerd door de wetenschap.

Dit is ook zo waar:

Waar zijn wetenschappers bang voor?​

‘Dat ze het hun hele leven fout hebben gehad. Het valt buiten hun denkkader dat het bewustzijn losstaat van het lichaam en dat er geen begin of einde aan is. Geven ze dat toe, dan wordt hun hele wereldbeeld op zijn kop gezet. De mens, en zeker de wetenschapper, wil graag vasthouden aan dogma’s en concepten. Wat hem houvast in het bestaan geeft, wil hij absoluut niet kwijt.’
Klik om te vergroten...
Dat is het: angst dat ze het op fundamenteel vlak fout hebben gehad en dat álles vanaf die fout dus ook fout is. En daarnaast: ze zijn ook afhankelijk van hun wetenschap als levensvoorziening, dus ergens best begrijpelijk. Die angst is niet ongegrond. Al heb ik dan weer groot respect voor deze Pim van Lommel, die niet vanuit angst opereert. Mooi ook hoe hij zegt dat hij geen angst meer heeft om te leven, omdat hij zijn angst voor de dood is kwijgeraakt!


WhySoSerious?! zei:
Zeker een interessant artikel. Ik heb het direct doorgestuurd naar mijn vriendenkring...


Het zijn net mensen hè, die wetenschappers. Goede wetenschap houdt toch juist in dat je persoonlijke overtuigingen te alle tijden overboord durft te gooien op het moment dat hier een aanleiding voor is? Ik vind het erg dapper dat deze meneer deze stelling durft in te nemen, want ik denk niet dat deze uitspraak hem in dank zal worden afgenomen.
Klik om te vergroten...
Het ironische is wellicht:

Wetenschap is de eerste "instantie" die in principe de werkelijkheid van bewustzijn als basis van de realiteit intellectueel heeft aangetoond/bewezen, middels natuurkunde: kwantummechanica. Denk aan het double-slit experiment.

Het is dus wellicht niet zo dat de wetenschap niet up to date is. Het is dat physics/natuurkunde vér voorop loopt en de rest ver daar achteraan en stevig vasthoudt aan oude overtuigingen en dat dus de lesboeken op scholen achterhaalde, niet up to date kennis aan studenten leren.

Imo... Natuurlijk ben ik geen fysicus of überhaupt wetenschapper en bekijk ik het vanuit mijn directe ervaring en mijn kleine beetje "kennis" van wat er met kwantummechanica ontdekt is.


Poederpret zei:
Dit vind ik zelf ook altijd enorm interessant, het bewustzijn is namelijk geen fysiek object. Het is niet tastbaar, het zijn geen moleculen of whatever. Ik denk dat wij er als mens ook nooit achter gaan komen wat het daadwerkelijk inhoud, je weet het ook pas zeker als je zelf dood gaat.
Klik om te vergroten...
Ah, de sinds het begin der tijden oude smoes van bewustzijn geïdentificeerd met het lichaam: ik ben maar een mens, dus ik kan er niet achter komen.

:wink:

Even vergetende dat er maar 1 moment is en dat dat impliceert dat alles dus nú aanwezig móet zijn. Wellicht is het een kwestie van afstemmen op de juiste frequentie om toegang te krijgen tot al het andere dat onder de oppervlakte (in het collectieve onderbewuste) ligt. Mijn persoonlijke overtuiging is dat precies dat ook kan gebeuren tijdens bijvoorbeeld een tripervaring en ook NDE.
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Wellicht is het een kwestie van afstemmen op de juiste frequentie om toegang te krijgen tot al het andere dat onder de oppervlakte (in het collectieve onderbewuste) ligt. Mijn persoonlijke overtuiging is dat precies dat ook kan gebeuren tijdens bijvoorbeeld een tripervaring en ook NDE.
Klik om te vergroten...
Ik heb wel eens gehoord van mensen dat ze precies hetzelfde samen hadden getript zonder dat ze het er vantevoren over hadden. Dus een concept als een collectief bewustzijn lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk :)
D
Dr. Paddo!Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mooi vooruitzicht, als ik dus dood ga krijg ik eindelijk een bewustzijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Poederpret zei:
Ik heb wel eens gehoord van mensen dat ze precies hetzelfde samen hadden getript zonder dat ze het er vantevoren over hadden. Dus een concept als een collectief bewustzijn lijkt mij zeker niet onwaarschijnlijk :)
Klik om te vergroten...
Ja precies.

Een voorbeeld die ik hier zelf van heb is dat ik vele extreem gedetailleerde Maya-achtige patronen/mandala's heb gezien op psilocybine (paddo's/truffels). Ik had daarvoor weleens vluchtig wat beelden van Maya-art gezien, maar het was niet dat ik die beelden uit mijn hoofd had geleerd of zo. Maar nu zag ik ineens in 8K resolutie patronen en kleuren waarvan ik niet wist dat ze bestonden en dat in een enorme complexiteit. Allemaal in complete helderheid te bekijken.

Hoe weet ik deze dingen? En hoe kan ik ze op deze super gedetailleerde manier produceren, op de een of andere manier...? Het komt in ieder geval niet uit mijn persoonlijke geheugen/interesse. Al is mijn interesse hierin na deze dingen gezien te hebben wel enorm toegenomen.

En ik ben dus niet de enige. Zoveel mensen zien Maya-achtige "art" op psilo, of bijvoorbeeld Egyptische (zelf niet gezien).
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."