Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBelangrijke stap gezet om afbouw van antidepressiva te verbeteren

Belangrijke stap gezet om afbouw van antidepressiva te verbeteren

7 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
nos.nl

'Belangrijke stap' gezet om afbouwen antidepressiva te verbeteren

Weinig artsen hebben expertise om antidepressiva af te bouwen, een handleiding moet het tij keren.
nos.nl nos.nl

Sarcasme aan

Bestond er nu ook maar zo'n handleiding voor benzo's hè. Zou echt vet handig zijn!

Sarcasme uit

Opzich wel een mooie stap denk ik om de awareness over afbouw te vergroten in de hulpverlening.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goed dat er tenminste (eindelijk) dit initiatief is/komt want dit:

Vanaf vandaag beschikken artsen, apothekers en patiënten over een uitgebreide handleiding om het gebruik van alle antidepressiva veilig af te bouwen. Veel artsen missen de kennis om mensen hierbij te begeleiden, hoewel deze medicijnen veelvuldig worden voorgeschreven.
Klik om te vergroten...

is gewoon te schandalig voor woorden in een land dat zichzelf als ontwikkeld ziet.

Gewoon mensen op hardcore medicatie zetten zonder een plan om weer van deze vaak zeer ingrijpende middelen af te komen is wat ik zou verwachten van een derde wereld land of iets dergelijks.

Sorry voor de frustratie maar ik zie persoonlijk mensen - waaronder familie - kapot gaan door dit tot nu toe gebrek aan begeleiding bij afbouwen.

In ieder geval goed nieuws dat het er nu komt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Goed dat er tenminste (eindelijk) dit initiatief is/komt want dit:



is gewoon te schandalig voor woorden in een land dat zichzelf als ontwikkeld ziet.

Gewoon mensen op hardcore medicatie zetten zonder een plan om weer van deze vaak zeer ingrijpende middelen af te komen is wat ik zou verwachten van een derde wereld land of iets dergelijks.

Sorry voor de frustratie maar ik zie persoonlijk mensen - waaronder familie - kapot gaan door dit tot nu toe gebrek aan begeleiding bij afbouwen.

In ieder geval goed nieuws dat het er nu komt.
Klik om te vergroten...

Ja ik heb het ook nooit begrepen. Dat daar te weinig kennis over is, kan ik in komen. Maar dat je dan een medicijn wèl voorschrijft, snap ik niet zo goed.

Al werd daar vroeger door de farmaceuten wel echt op gepusht met allerlei vormen van beloning. Tegenwoordig is dat niet meer zo (in Nederland dan tenminste. Ook mijn moeder merkt dat op de pijnpoli).
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Fantastische ontwikkeling.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mooi om te lezen. Ik hoop dat de taperingstrip gemeengoed wordt (en compleet vergoed). Afbouwen kan zó naar zijn. Dat verdient echt veel meer en betere aandacht.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Ja ik heb het ook nooit begrepen. Dat daar te weinig kennis over is, kan ik in komen. Maar dat je dan een medicijn wèl voorschrijft, snap ik niet zo goed.

Al werd daar vroeger door de farmaceuten wel echt op gepusht met allerlei vormen van beloning. Tegenwoordig is dat niet meer zo (in Nederland dan tenminste. Ook mijn moeder merkt dat op de pijnpoli).
Klik om te vergroten...

Los van de invloed van ‘Big Pharma’, ik denk dat dit ook gebeurt omdat depressie op zichzelf een gevaarlijk fenomeen is dat letterlijk levens kan kosten. Wat artsen natuurlijk ook wel in een spagaat zet, waardoor ze geneigd kunnen zijn te snel medicatie voor te schrijven waarvan nog niet precies duidelijk is hoe moeilijk het kan zijn om deze (op juiste wijze) af te bouwen.

Ik probeer het niet recht te praten, want het is zeer goed dat deze richtlijn er nu is, deze had er veel eerder moeten zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Los van de invloed van ‘Big Pharma’, ik denk dat dit ook gebeurt omdat depressie op zichzelf een gevaarlijk fenomeen is dat letterlijk levens kan kosten. Wat artsen natuurlijk ook wel in een spagaat zet, waardoor ze geneigd kunnen zijn te snel medicatie voor te schrijven waarvan nog niet precies duidelijk is hoe moeilijk het kan zijn om deze (op juiste wijze) af te bouwen.

Ik probeer het niet recht te praten, want het is zeer goed dat deze richtlijn er nu is, deze had er veel eerder moeten zijn.
Klik om te vergroten...
Hmm, ik begrijp de urgentie die er soms is om mensen snel uit een bepaalde toestand te krijgen, maar tegelijkertijd bestaan veel antidepressiva al jarenlang en doen vele doktoren niets: helemaal NIETS aan een afbouw plan. Oftewel: ja we hebben de pillen voor je als je wilt, maar red je er maar mee hè, succes!

Wat dan vervolgens leidt tot mensen die vervreemd worden van zichzelf, hun vrienden, hun familie. Verwoesting van levens. "Sommige" mensen die nog veel verder ontsporen dan ze al waren door deze "medicijnen" zonder handleiding. We zien het hier in de familie gebeuren en met ons honderden duizenden andere Nederlanders.

Alsnog blij dat er nu richtlijnen komen ja, inderdaad hoog tijd. Als het al niet te laat is voor velen.

De geestelijke gezondheidszorg in oa Nederland is imo gewoon een grap op sommige gebieden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Los van de invloed van ‘Big Pharma’, ik denk dat dit ook gebeurt omdat depressie op zichzelf een gevaarlijk fenomeen is dat letterlijk levens kan kosten. Wat artsen natuurlijk ook wel in een spagaat zet, waardoor ze geneigd kunnen zijn te snel medicatie voor te schrijven waarvan nog niet precies duidelijk is hoe moeilijk het kan zijn om deze (op juiste wijze) af te bouwen.

Ik probeer het niet recht te praten, want het is zeer goed dat deze richtlijn er nu is, deze had er veel eerder moeten zijn.
Klik om te vergroten...

Zelf heb ik een erg sterke mening over medicatie in de GGZ. Vrijwel alle medicatie voor psychische problemen is ontwikkeld om tijdelijk voor te schrijven/te gebruiken.

Afgezien dan van de medicatie die voor chronische psychische aandoeningen nodig zijn, denk aan schizofrenie.

Maar vaak wordt die medicatie toch wel erg snel voorgeschreven als lapmiddel, zo dan kan ie wel weer.
Ik zie het bij een van mn beste vrienden ook. Gaat naar de psychiater, krijgt pillen, slikt ze jarenlang. Maar een psychotherapeutische behandeling om tot de kern van de problemen te komen en ze aan te pakken: ho maar...

Als ingenieur zie ik dit maar als machines bijeenhouden met tie-wraps en duct tape. Het werkt allemaal wel, maar of het er nou echt beter van wordt....

Dat bijv. antidepressiva kortstondig wordt ingezet en wordt afgebouwd als er eenmaal grip komt op de problemen door therapie. Dat is helemaal mooi!
Maar in de praktijk wordt het vaak gewoon ingezet als langetermijn oplossing. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Laatst ook van een fellow gehoord die alleen maar blowt. En de psych wilde dan kalmeringstabletten voorschrijven als ie ging stoppen. Ik ga er dan even vanuit dat het benzos zijn. Maar dan verschuif je gewoon het probleem 😂
Dat benzos nodig zijn bij bijvoorbeeld alcohol of ghb detox, kan ik goed volgen. Maar voor blowen...

Achja, er zijn nog grote stappen te zetten denk ik.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."