Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwen van antidepressiva? Een felle strijd bemoeilijkt het broodnodige onderzoek ernaar www.nrc.nl

Afbouwen van antidepressiva? Een felle strijd bemoeilijkt het broodnodige onderzoek ernaar www.nrc.nl

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een weekje aan de Seroxat gezeten en werd er psychotisch van. Kan gebeuren.

Maar ik had er echt nog lang cravings naar. Dat ik maanden later nog bij artsen zat te vragen of ik weet terug mocht erop.

@Red pill heeft gelijk.
M

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
MDMAutist
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Paranoize. zei:
De afkick van quatiapine is erger als van benzo's, sterker nog ik slikte clonazolam om de ontwenningsverschijnselen van quatiapine een beetje te onderdrukken.
Klik om te vergroten...
Hoe hoog was de dosering Quatiapine als ik vragen mag?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeg dit zelf al jaren waarom niet gewoon benzo's als er een slaapprobleem is ipv off label quitepine etc..

Afbouwen van antidepressiva? Een felle strijd bemoeilijkt het broodnodige onderzoek ernaar
www.nrc.nl
www.nrc.nl

Afbouwen van antidepressiva? Een felle strijd bemoeilijkt het broodnodige onderzoek ernaar

Psychiatrie: Afbouwen van antidepressiva moet soms in piepkleine stapjes. Hoe doe je dat? Over de praktische uitvoering woedt een felle strijd.
www.nrc.nl www.nrc.nl

[COLOR=var(--quaternary-text)]Psychiatrie Afbouwen van antidepressiva moet soms in piepkleine stapjes. Hoe doe je dat? Over de praktische uitvoering woedt een felle strijd.
[/COLOR]









Abrupt stoppen met antidepressiva is voor sommige patiënten met een depressie of angststoornis geen goed idee. Zeker na jarenlang gebruik liggen hevige ontwenningsverschijnselen en ernstige terugval op de loer. Stapsgewijs de dosis afbouwen kan dan helpen. Maar voor wie dat nodig is, en vooral in hoeveel stapjes het moet gaan, daarover woeden al jaren verhitte discussies – niet alleen onder medici, ook tussen een apotheek, een patiëntenvereniging en zorgverzekeraars. De gemoederen lopen hoog op, tot in de rechtbank.De kern van het probleem: er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar de beste manieren van afbouwen. Om toch alvast richting te bieden, verscheen op 11 mei een [COLOR=var(--tertiary-link)]advies voor het afbouwen van allerlei soorten antidepressiva

https://www.knmp.nl/richtlijnen/afbouwen-overige-antidepressiva. Het is een aanvulling op het [COLOR=var(--tertiary-link)]eerdere advies uit 2018 voor de twee meest gebruikte soorten antidepressiva[/COLOR] (SSRI’s en SNRI’s, beide serotonine-heropnameremmers). Het nieuwste document gaat over de overige antidepressiva, waaronder tricyclische antidepressiva (TCA’s) en MAO-remmers. Beide documenten zijn opgesteld op basis van de kennis en ervaringen van de beroepsverenigingen van psychiaters, huisartsen, apothekers en leden van het patiëntenplatform MIND en de Depressievereniging.Het document uit 2018 heeft de mogelijkheden voor het afbouwen van sommige antidepressiva al flink verbeterd. Een aantal fabrikanten levert sindsdien tabletten in verschillende doseringen om te kunnen afbouwen. Maar voor sommige patiënten moet het afbouwen in kleinere stappen gaan, van soms één of zelfs een kwart milligram. Zulke lage doseringen leveren fabrikanten niet, dus die pillen moeten apothekers zelf bereiden of bestellen bij collega’s die dat kunnen maken. Op de website van apothekersorganisatie KNMP staat[COLOR=var(--tertiary-link)] welke ‘grootbereiders’ dat doen[/COLOR]. Die bereidingen worden door zorgverzekeraars vergoed, en gebruikt in onder meer twee afbouwpoliklinieken in Amsterdam en Noord-Holland-Noord die recent zijn geopend


Seksuele problemen​


Ook bestaan er, al sinds 2013, zogeheten taperingstrips: stroken van tientallen zakjes met pillen met voor elke dag een 5 procent lagere dosis van het medicijn dan de dag ervoor (tapering komt van het Engelse woord voor afbouwen, to taper). Er is maar één apotheek in Nederland die ze maakt, de Regenboog Apotheek in Bavel. Om die strips voeren voorstanders een felle strijd om ze vergoed te krijgen. Slechts weinig verzekeraars vergoeden die volledig; zij willen eerst beter wetenschappelijk bewijs dat die fijnmazige afbouw beter



Een kwart miljoen mensen in Nederland gebruiken langdurig antidepressiva. Die medicijnen helpen vaak tegen angststoornissen en ernstige depressie. Maar ze geven ook langdurige bijwerkingen, zoals emotionele afvlakking, seksuele problemen en gewichtstoename. Dat kan voor patiënten een reden zijn om te willen minderen of zelfs helemaal te stoppen.

Ook wie merkt dat de behandeling niet werkt, of juist heel goed, kan besluiten te stoppen. De richtlijn is: na een eerste depressieve episode kun je stoppen als de klachten al een half jaar zijn verdwenen, na een tweede episode na een jaar.


[/COLOR]
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdloos zei:
Zeg dit zelf al jaren waarom niet gewoon benzo's als er een slaapprobleem is ipv off label quitepine etc..
Klik om te vergroten...
Benzo's zijn wat dat betreft toch minstens net zo slecht en of verslavend? Of lees ik deze zin verkeerd?

Gebruik een paar dagen benzo's voor slaap en je hebt daarna alsnog slaapproblemen als je het niet meer neemt, zo niet nog ergere slaapproblemen.

Quitepine geeft wat dat betreft toch minder ontwenning dan benzo's? Ben met Quetepine niet zo bekend hoor dus kan er volledig naast zitten. Maar dit is wat ik dacht en om me heen zie.

Weet wel dat Quetepine mij heerlijk doet slapen en uitgerust wakker laat worden zonder een dip oid. Maar daarvoor zal ik het dan wel te weinig gebruikt hebben denk ik (?).
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Benzo's zijn wat dat betreft toch minstens net zo slecht en of verslavend? Of lees ik deze zin verkeerd?

Gebruik een paar dagen benzo's voor slaap en je hebt daarna alsnog slaapproblemen als je het niet meer neemt, zo niet nog ergere slaapproblemen.

Quitepine geeft wat dat betreft toch minder ontwenning dan benzo's? Ben met Quetepine niet zo bekend hoor dus kan er volledig naast zitten. Maar dit is wat ik dacht en om me heen zie.

Weet wel dat Quetepine mij heerlijk doet slapen en uitgerust wakker laat worden zonder een dip oid. Maar daarvoor zal ik het dan wel te weinig gebruikt hebben denk ik (?).
Klik om te vergroten...
De valkuil zit dus als je dagelijks AD of en AP gebruikt dat je met afbouwen een groter probleem hebt als met benzo's. Vreemd genoeg weten veel artsen (nog) niet goed hoe dat geleidelijk afgebouwd moet worden.

Terwijl de afkick soms erger is als benzo's.

Maar inderdaad paar keer in de wek is het echt geen probleem!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijdloos zei:
Terwijl de afkick soms erger is als benzo's.
Klik om te vergroten...
De afkick van quatiapine is erger als van benzo's, sterker nog ik slikte clonazolam om de ontwenningsverschijnselen van quatiapine een beetje te onderdrukken.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Red pill zei:
De afkick van quatiapine is erger als van benzo's, sterker nog ik slikte clonazolam om de ontwenningsverschijnselen van quatiapine een beetje te onderdrukken.
Klik om te vergroten...
Ik citeer dit nog eens omdat dit precies wat ik bedoel. Zit je daarna tijdelijk soms OOK aan de benzo's door AP/AD/SSRI’S.
Ik wordt altijd 'boos of geïrriteerd ' als een arts me off-label iets wilt voorschrijven. Tegenwoordig weet hij dit wel van me en doet dit nooit meer 😉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tijdloos zei:
Ik citeer dit nog eens omdat dit precies wat ik bedoel. Zit je daarna tijdelijk soms OOK aan de benzo's door AP/AD/SSRI’S.
Ik wordt altijd 'boos of geïrriteerd ' als een arts me off-label iets wilt voorschrijven. Tegenwoordig weet hij dit wel van me en doet dit nooit meer 😉
Klik om te vergroten...
Werden maar meer mensen boos daarom. Helaas moet men vaak eerst zelf door een dergelijke hel gaan om te leren dat niet alles wat de dokter zo even voorschrijft onschuldig is.

Wel begrijpelijk, mensen willen zich gewoon beter voelen.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Red pill zei:
De afkick van quatiapine is erger als van benzo's, sterker nog ik slikte clonazolam om de ontwenningsverschijnselen van quatiapine een beetje te onderdrukken.
Klik om te vergroten...
Nou maar goed dat ik daar niet mee door ben gegaan dan. Weer wat geleerd hahaha.... Dacht echt dat benzo's de duivel hemzelf was en de rest de onderdanen demonen zeg maar haha... op AD ná dan.... Thanks for the info! En @Tijdloos natuurlijk!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Nou maar goed dat ik daar niet mee door ben gegaan dan. Weer wat geleerd hahaha.... Dacht echt dat benzo's de duivel hemzelf was en de rest de onderdanen demonen zeg maar haha... op AD ná dan.... Thanks for the info! En @Tijdloos natuurlijk!
Klik om te vergroten...
Je moet je er eens in verdiepen, zowel van benzo's als quatiapine krijg je rebound klachten en benzo's die werken via je gaba wat invloed heeft op het dempen, quatiapine verlaagt de dopamine in de hersenen en de rebound daarvan komt neer op heel psychosegevoelig worden al heb je nooit psychoses gehad etc etc
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."