Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroene Amsterdammer/Investico: "Wakker liggen van een slaappil: Ruim een miljoen Nederlanders gebruiken verslavende slaap- en kalmeringsmiddelen."

Groene Amsterdammer/Investico: "Wakker liggen van een slaappil: Ruim een miljoen Nederlanders gebruiken verslavende slaap- en kalmeringsmiddelen."

8 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
P
PinnacleLid
01-01-2024, 00:00
#1
https://www.groene.nl/artikel/wakker-liggen-van-een-slaappil

1,2 miljoen mensen :fearscream:, ik wist dat benzo's veel gebruikt werden, maar dit vind ik toch wel schrikken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
De Dunne
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja echt he!
En dat artsen alleen recepten verlengen omdat ze GEEN TIJD hebben om te helpen afbouwen.

Zag het bij Hart van NL
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Ja echt he!
En dat artsen alleen recepten verlengen omdat ze GEEN TIJD hebben om te helpen afbouwen.

Zag het bij Hart van NL
Klik om te vergroten...
Marktwerking in de zorg 👎
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jep, zijn net smarties hè!

Maar ik zie het ook op de pijnpoli van m'n moeder. Als mensen daar van hun medicatie af willen bouwen, hebben ze de kennis niet en wordt men doorverwezen naar de locale verslavingskliniek. Terwijl die pijnpatiënten zich helemaal niet identificeren als lokale junk en dus nogal schrikken van die verwijzing.

Het is pas sinds recent dat ze daar ook beginnen na te denken over hulp bij afbouwen specifiek op verslavende pijnmedicatie. En misschien is dat zelfs nog wel ingegeven door mijn moeder gezien zij de laatste jaren zelf veel bezig is met verslaving als naaste.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben blij dat ik al 25 jaar een zeer goede huisarts heb ondanks dat ze al eind 60 is en het hier een vrij conservatieve streng gelovige boeren omgeving is. (Ze viel bv bijna van der stoel af toen ik eens een SOA test aanvroeg… 🤣)
Ze is heel voorzichtig met wat voor medicatie ook, overlegd, legt uit en geeft volledige zeer uitgebreide info. Luistert en denkt mee met de patient.

Ik heb echt wat rustgevends nodig op sommige momenten als ik een triggers/angst/derealisatie aanval. Zelf heb ik het 2 jaar geweigerd tot ik besefte dat ik totaal verlamde en niks kon/wilde/durfde tijdens die C-PTSS “aanvallen”. (Ik denk dat o.a. @De Zandman precies weet wat ik bedoel).
Dus in overleg met HA krijg ik nu al een poos 1 strip van 10x 10mg Temazepam. Voor zulke momenten en soms eens om te slapen als dat al nachten niet lukt.
Ik heb regelmatig nog wel 2 á 3 gelcaps Tema over eind vd maand.
Ik ben verslaafd geboren en een heel slechte jeugd gehad door alcohol verslaving pa en ma en ma ook dagelijks Diazepam zolang als ik weet.
Mij is er zelfs meermaals stiekem 1 gegeven als kind door ma. Ik lag er 12 uren van in “coma terwijl zij na 2 compleet nuchter leek.

Dus nope, not for me! Pas echt zoooo op, sluipt der in zonder dat je door hebt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Maar ik zie het ook op de pijnpoli van m'n moeder. Als mensen daar van hun medicatie af willen bouwen, hebben ze de kennis niet en wordt men doorverwezen naar de locale verslavingskliniek. Terwijl die pijnpatiënten zich helemaal niet identificeren als lokale junk en dus nogal schrikken van die verwijzing.
Klik om te vergroten...
Toch wel handig dat stigmatisering wordt aangepakt als neveneffect van de behandeling.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
........tot ik besefte dat ik totaal verlamde en niks kon/wilde/durfde tijdens die C-PTSS “aanvallen”. (Ik denk dat o.a. @De Zandman precies weet wat ik bedoel).
Klik om te vergroten...

Inderdaad @De Dunne ik weet precies wat je bedoelt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Inderdaad @De Dunne ik weet precies wat je bedoelt!
Klik om te vergroten...
Ala je het niet zelf kent is het noet uit te leggen hoe het voelt en hoe eng.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Ala je het niet zelf kent is het noet uit te leggen hoe het voelt en hoe eng.
Klik om te vergroten...
Dat uitleggen van een soort van ziektebeeld, daar ben ik al lang mee gestopt.
Want het is niet goed uit te leggen, mensen die het zelf niet hebben meegemaakt, die snappen het niet en vaak krijg je zulke domme antwoorden, dat het tenenkrommend is.
Ditzelfde geldt voor een hele hoop psychiatrische ziektebeelden.
Mensen snappen het niet, omdat ze het niet kennen en gevoelens zijn gewoon niet uit te leggen....
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."