Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs spiritualiteit verslavend?

Is spiritualiteit verslavend?

12 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
www.nporadio1.nl

Is spiritualiteit verslavend?

Nuchter maar spiritueel tegelijkertijd; het kan. Michiel van Elk was deze nacht bij ons te gast en vertelde hierover. Van Elk is neurowetenschapper aan de Universiteit Leiden.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Interessante kerel wel, die Michiel van Elk, heb een tijd terug zijn boek gelezen: “Een nuchtere kijk op psychedelica.” Kan die combinatie van kritisch denken en tegelijkertijd openstaan voor (het belang van) de eigen ervaring, het onbekende, het spirituele, etc. persoonlijk sterk waarderen. Is jammer genoeg vrij zeldzaam onder wetenschappers. Daar zouden we er best wat meer van mogen hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
www.nporadio1.nl

Is spiritualiteit verslavend?

Nuchter maar spiritueel tegelijkertijd; het kan. Michiel van Elk was deze nacht bij ons te gast en vertelde hierover. Van Elk is neurowetenschapper aan de Universiteit Leiden.
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Interessante kerel wel, die Michiel van Elk, heb een tijd terug zijn boek gelezen: “Een nuchtere kijk op psychedelica.” Kan die combinatie van kritisch denken en tegelijkertijd openstaan voor (het belang van) de eigen ervaring, het onbekende, het spirituele, etc. persoonlijk sterk waarderen. Is jammer genoeg vrij zeldzaam onder wetenschappers. Daar zouden we er best wat meer van mogen hebben.
Klik om te vergroten...
Ik snap het niet hoor. Is 'ie nou voor Ăłf tegen psychedelica?!?!?!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Levenswijze is het denk ik ipv verslaving
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goed dat het tenminste ter sprake komt. Hoevaak ik wel niet gehoord heb: "spiritualiteit, daar ben ik veel te nuchter voor hoor." En daarmee sluit je jezelf er dus compleet vanaf. Je maakt jezelf closed minded voor de mogelijkheid van een spirituele ervaring/kijk.

Er is niets, maar dan ook helemaal niets dat spiritualiteit incompatible maakt met kritisch denken.

Het probleem ligt hem denk ik eerder in een verkeerde definitie van spiritualiteit hebben, want zoveel wordt onder die noemer gegooid. Geen wonder dat er een sterk stigma op de term rust.

Ik zou zelf trouwens niet meer zondermeer psychedelica en spiritualiteit met elkaar in verband brengen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
"Verslaving aan spiritualiteit" is denk ik meer het najagen van bepaalde ervaringen, die je dus bijvoorbeeld kunt hebben op psychedelica.

Maar dan ben je niet echt verslaafd aan spiritualiteit zelf, maar aan bepaalde goede gevoelens en aan de andere kant het uit de weg gaan van bepaalde als slecht ervaren gevoelens.

Of je bent verslaafd aan de lifestyle die je ziet als spiritueel zijnde. Wederom een ontsnapping aan jezelf: aan wat je niet wilt voelen in jezelf. Wat ironisch genoeg eigenlijk het tegenovergestelde van spiritualiteit is.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ik snap het niet hoor. Is 'ie nou voor Ăłf tegen psychedelica?!?!?!
Klik om te vergroten...

Dat heb ik me van jou ook wel eens afgevraagd. đŸ€ŸđŸ˜‚ (Mopke hoor, vooral wat RC’s betreft!)

Ik snap de vraag, hij is er in ieder geval niet tĂ©gen, lijkt me, anders had hij de interesse niet gehad, zijn onderzoek er niet op toegelegd en al helemaal niet zelf geĂ«xperimenteerd. Maar hij spreekt zich ook niet nadrukkelijk uit vóór. Misschien zou het ook een beetje gevaarlijk kunnen zijn om te doen, als wetenschapper binnen een gebied waar nog zo weinig over bekend is
?

Ik vind het juist wel interessant dat er niet een heel duidelijke ‘voor’ of ‘tegen’ is, maar een bepaalde openheid voor beide kanten. In het boek wordt de nuance steeds opgezocht. Zowel wetenschappelijke inzichten als eerlijke ervaringsverhalen worden belicht. Positieve en negatieve effecten van psychedelische middelen worden beschreven, in verschillende settings (persoonlijk, therapeutisch).

Ben jij vóór?

@Mindless: Aarghh het quoten ging verkeerd, dus ik typ deze reactie voor de tweede keer, maar helemaal mee eens. Spiritueel is niet gelijk aan zweverig/niet-nuchter. Kritisch denken en spiritualiteit gaan prima samen, ik zou zelfs zeggen dat ze elkaar completeren. En dat geldt dus ook voor wetenschap en spiritualiteit. In die strekking vind ik het citaat van Carl Sagan ook nice:

“Science is not only compatible with spirituality; it is a profound source of spirituality. When we recognize our place in an immensity of light‐years and in the passage of ages, when we grasp the intricacy, beauty, and subtlety of life, then that soaring feeling, that sense of elation and humility combined, is surely spiritual. So are our emotions in the presence of great art or music or literature, or acts of exemplary selfless courage such as those of Mohandas Gandhi or Martin Luther King, Jr. The notion that science and spirituality are somehow mutually exclusive does a disservice to both.”
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Er is niets, maar dan ook helemaal niets dat spiritualiteit incompatible maakt met kritisch denken.
Klik om te vergroten...
Nouja, spiritualiteit gaat dikwijls gepaard met een God-complex of de paradoxale ego-valkuil: mensen die denken een hogere Waarheid gevonden te hebben dankzij hun spiritualiteit en daardoor op paradoxale wijze juist weer de ego-patronen ontwikkelen waartegen ze zeggen te strijden met hun spiritualiteit.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Ik snap de vraag, hij is er in ieder geval niet tĂ©gen, lijkt me, anders had hij de interesse niet gehad, zijn onderzoek er niet op toegelegd en al helemaal niet zelf geĂ«xperimenteerd. Maar hij spreekt zich ook niet nadrukkelijk uit vóór. Misschien zou het ook een beetje gevaarlijk kunnen zijn om te doen, als wetenschapper binnen een gebied waar nog zo weinig over bekend is
?

Ik vind het juist wel interessant dat er niet een heel duidelijke ‘voor’ of ‘tegen’ is, maar een bepaalde openheid voor beide kanten. In het boek wordt de nuance steeds opgezocht. Zowel wetenschappelijke inzichten als eerlijke ervaringsverhalen worden belicht. Positieve en negatieve effecten van psychedelische middelen worden beschreven, in verschillende settings (persoonlijk, therapeutisch).
Klik om te vergroten...
Ja dat ben ik helemaal met je eens hoor! Ik maakte een grapje met een ironische parafrase; een soort satire naar alledaagse discussies waarbij je voor Ăłf tegen moet zijn, en iets ertussen geen optie is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Dat heb ik me van jou ook wel eens afgevraagd. đŸ€ŸđŸ˜‚ (Mopke hoor, vooral wat RC’s betreft!)
Klik om te vergroten...
Roze Olifant zei:
Ben jij vóór?
Klik om te vergroten...
Ik ben zowel voor als tegen psychedelica đŸ€“

LSD vind ik een van de leukste en fijnste drugs. Dus ik ben vóór (mijn eigen) persoonlijk(e) gebruik, maar natuurlijk niet in alle situaties. Want je moet natuurlijk wel voorzorgsmaatregelen nemen om risico's te beheersen.

Ik ben dus tegen ongebreideld gebruik van LSD, want dat is gevaarlijk. Ook ben ik tegen LSD-gebruik door kinderen of mensen die bijvoorbeeld schizofrenie hebben.

Wat betreft RC's is mijn opvatting nog complexer. Want ik vind Alexander Shulgin natuurlijk een held. Maar ik ben superkritisch op de rc-vendors die omwille van commercie en private kortetermijnwinsten gewone burgers het idee willen geven dat zijzelf ook een soort doe-het-zelf Alexander Shulgin kunnen zijn. Dan weeg ik dus machtsverschillen mee.

Uiteindelijk is het dus een afweging tussen gezondheid, vrijheid, en levensgeluk, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de implicaties van de supply chain die wel/niet duurzaam is.

Het lijkt mij dus behoorlijk bizar als je op die complexiteit van aspecten simpelweg kunt antwoorden "ja dat is goed" of "nee dat is slecht". Uiteraard heeft het zowel goed als slechte kanten, en de kunst is om daar de juiste balans tussen te vinden :wink:

Soms noemen ze dat pragmatisch, maar dat vind ik dan ook weer te platgeslagen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Ja dat ben ik helemaal met je eens hoor! Ik maakte een grapje met een ironische parafrase; een soort satire naar alledaagse discussies waarbij je voor Ăłf tegen moet zijn, en iets ertussen geen optie is.
Klik om te vergroten...

Haahaaa, oh nee, ik heb de grap gemist!

IMG_6306.jpeg

Vond het al een wat opvallend statement voor een mede-wetenschapper! 😂
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Ik ben dus tegen ongebreideld gebruik van LSD, want dat is gevaarlijk. Ook ben ik tegen LSD-gebruik door kinderen of mensen die bijvoorbeeld schizofrenie hebben.
Klik om te vergroten...
Lsd- gebruik kan zeker voor bepaalde groepen zeer riskant zijn. Paar weken geleden een blotter van 150 ug gehad en ik vond de trip ontzettend intens..Dit was niet mijn eerste lsd trip maar wel de eerste keer dat ik online bestelde RC blotters probeerde.

Naast lsd maar een keer heb ik alleen maar een aantal keren getript op truffels. Ik geloof oprecht dat ik als volwassene nog nooit eerder zo bang ben geweest als een paar keer tijdens deze laatste lsd trip. Pure angst dat ik niet meer uit de trip zou kunnen komen..Ik was ook alleen en dat was natuurlijk ook niet verstandig.

Ik wil nog een trip report maken van deze laatste ervaring maar ik weet nog niet wanneer ik dat ga doen. Ben ook niet zo heel goed in dit soort bijzondere ervaringen in woorden te beschrijven.

Ik wil er nog aan toevoegen dat ik dus ook tegelijk voor en tegen psychedelica ben. Ook om de simpele reden dat het voor sommige mensen echt riskant en gevaarlijk kan zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Nouja, spiritualiteit gaat dikwijls gepaard met een God-complex of de paradoxale ego-valkuil: mensen die denken een hogere Waarheid gevonden te hebben dankzij hun spiritualiteit en daardoor op paradoxale wijze juist weer de ego-patronen ontwikkelen waartegen ze zeggen te strijden met hun spiritualiteit.
Klik om te vergroten...
Aan de ene kant mee eens.

Aan de andere kant denk ik hier zo over:

Je kunt dan betwisten of je dat wel echt spiritualiteit kunt noemen. Imo is dat meer een spirituele lifestyle/identiteit. En inderdaad, dan kan je ego makkelijk de boel hijacken. Zelf genoeg ervaring mee.

Imo: kenmerken van echte spiritualiteit: in acceptatie en harmonie zijn met je situatie en omgeving, je gevoel van welzijn uit jezelf/je hart halen, in de ander jezelf zien, vrede en geluk ervaren.

Samengevat misschien simpelweg: in liefde zijn.

Althans, zo voel ik het.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Imo: kenmerken van echte spiritualiteit: in acceptatie en harmonie zijn met je situatie en omgeving, je gevoel van welzijn uit jezelf/je hart halen, in de ander jezelf zien, vrede en geluk ervaren.
Klik om te vergroten...
Maar een ander kenmerk is dus idd die kennis gelijk te willen delen met anderen..Daar komt dus ook de Messiah of God complex om de hoek kijken. Misschien vaak minder extreem.

Volgens mij is de “taak “ van iemand die verlicht is anderen te helpen die op hun pad komen. De kennis delen met diegenen die oprecht geïnteresseerd zijn maar niet je eigen kennis en ervaringen uitdragen naar onbekenden. Dat is een relatief kleine en bescheiden bijdrage voor een betere wereld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."