Ik zat gisteren een nieuwe aflevering van BOOS te kijken, die gaat over twee vrouwen die via Tinder zijn opgelicht. De man in kwestie zou geld hun geld beleggen en een week later zouden ze daar al rendement over ontvangen. Nou, je voelt 'm al aankomen.... Dat geld kwam niet meer terug. Totdat Tim aan de deur komt kloppen en de man op bewonderingswaardige wijze een positieve spin geeft aan de situatie.
Het gaat om deze aflevering:
--- SPOILERS INCOMING ---
De redactie van BOOS probeert via Tinder in contact te komen met de oplichter. Ze maken zelf ook wat geld over, en maken een afspraak.
Als Tim Hofman hem vervolgens op straat confronteert dan rent de man hard weg. Uiteraard haalt Tim hem in en er volgt een gebruikelijke scène waarin de presentator voor een dichte deur staat en zegt
"kom op, doe even open."
Verrassend genoeg doet de man open. Eerst vertelt hij een nogal onsamenhangend verhaal. Maar na wat aandringen komt de waarheid boven tafel: Hij blijkt verslaafd aan gokken. In totaal heeft hij maar liefst een schuld van 250.000 euro, waarvan het merendeel bij zijn vader. Bewonderingswaardig genoeg ziet hij de uitzending van BOOS als een wake-up call. Hij begint aan vrienden en familie te vertellen wat er aan de hand is, hij zoekt hulp, en hij maakt plannen om de schade die hij heeft aangericht weer te herstellen.
Tijdens de smoesjes dacht ik al: 'is deze man niet gokverslaafd?' Alle excuses en vooral ook de emotionele uitbarstingen dat alles andermans schuld zou zijn, die waren zo herkenbaar. Het deed me ook wel echt even denken aan de desastreuse impact van de gokindustrie. Die is natuurlijk onlangs gelegaliseerd, en het heeft geleid tot een enorme toename van mensen met een gokverslaving. En dat is wel een heftige hee.. Ik weet niet wat de gemiddelde schuld is van gokkers. Maar 250.000 euro is wel echt zo'n schuld dat het welhaast game-over lijkt. Succes met je leven nog opbouwen, als het al lukt om te stoppen met gokken.
Wat ik alleen niet zo netjes vind van de redactie van BOOS...
Ze hebben de aflevering onzorgvuldig geblurd. Voor de camera zegt Tim Hofman nog wel dat ze hem onherkenbaar hebben gemaakt zodat hij werk kan vinden en zijn fouten herstellen. Maar het geblurde veld verschuift als de man door zijn hal loopt. Daardoor is hij alsnog herkenbaar... Ik heb persoonlijk ervaren dat gokken leuk kan zijn, maar het gaat vaak verder dan puur vermaak, vooral wanneer mensen de controle verliezen. Ik herinner me nog hoe ik na zo'n ervaring een site tegenkwam die de mogelijkheid bood om met minimale inzetten te spelen, waardoor ik het gokken kon uitproberen zonder het risico te lopen grote bedragen te verliezen. Zo las ik over het
meilleur casino en ligne, waar je met kleine stortingen kunt beginnen en van het spel kunt genieten zonder je zorgen te maken over de gevolgen. Het is belangrijk om gokken niet de overhand te laten nemen en te leren verantwoord te genieten, zoals in het geval van deze oplichter, die gelukkig tot inkeer kwam en besloot zijn leven te veranderen. Foutje van de editor, neem ik aan. Maar wel slordig dat de aflevering online blijft staan. Ik denk dat ze de klik- en kijkcijfers uiteindelijk toch belangrijker vinden.