Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn vriend is verslaafd aan alles, vooral heroine, wat nu?

Mijn vriend is verslaafd aan alles, vooral heroine, wat nu?

30 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
k
karen50Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe gaat het inmiddels met je, Leek?

Wat ongelofelijk moeilijk hè. Je wilt er wel mee stoppen maar elke keer weer gebeurt er iets waardoor je denkt: zie je wel, hij gaat tóch clean worden. Ik moet gewoon nog even volhouden.......

Toch ben ik bang dat jouw vriend nog te jong is om het inzicht te hebben dat het zo niet verder kan. En in de tussentijd raak jij er zo aan vast dat je het niet meer los kunt laten. Ik hoop eerlijk gezegd dat de relatie inmiddels gestopt is.....

Leek, ik was 22 toen ik mijn man leerde kennen in 1980. Hij was toen 31 en vanaf z'n 15e jaar verslaafd. Eerst aan opium en later aan heroine en ook barbituraten, pal, enz. Destijds was hij aan het afkicken, d.w.z. zorgen dat hij op een onderhoudsdosis methadon kwam. Hij had nl. altijd zóveel gebruikt dat het helemaal clean worden er niet in zat. Ja, hij heeft dat wel geprobeerd, maar dat werd een disaster.

Na een periode van hevige terugval, waarin mijn omgeving mij ook voor gek verklaarde dat ik met de relatie doorging, is het allemaal goedgekomen en zijn wij getrouwd.
Hij had een onderhoudsdosis meet van 50cc. Die is later nog verhoogd naar 70cc. Mijn man heeft nooit meer gebruikt. Hij is in 2005 overleden aan de gevolgen van levercirrose.

Waarom vertel ik je dit? Omdat ondanks het feit dat hij op het oog een normaal leven leidde (hij zorgde voor het huishouden en de hond en ik werkte) hij toch altijd verslaafd bleef. Niet alleen letterlijk vanwege de meet natuurlijk, maar ook psychisch.

Het lijkt makkelijk, afkicken en dan de "beloning" - het huisje, boompje, beestje - maar bij sommige gebruikers, zoals bij mijn man, is het verslavingsgen zó sterk aanwezig, dat het altijd het leven zal blijven beheersen en overheersen zelfs.

Stoppen wordt gedaan omdat het niet anders meer kan en je op een gegeven moment ook geen zin meer hebt in het junkenleven maar niet omdat je ineens geen trek meer hebt in dope!!
Als partner ben je dus ook altijd bezig met de verslaving, ook al heb je zelf nooit gebruikt en ook al is de situatie "gewoon", waarmee ik bedoel: geen rare moodswings e.d. door sleepers of vreemde combinaties :(

De "moraal" van dit verhaal: in het beste geval denk ik dat je een zelfde soort leven krijgt als ik jarenlang heb gehad. Niets mis mee, maar het heeft wel zo z'n nadelen: je durft niet zo goed vrienden te maken omdat je "het" liever niet vertelt. Het schrikt veel mensen af zoals iedereen hier wel zal weten!

Maar toch kun je er niet omheen als je mensen goed leert kennen want hoe leg je bijvoorbeeld uit dat het om een uur of vijf toch echt meettijd is, rain or shine, elke dag opnieuw en daarna toch echt rust in de tent dus geen bezoek e.d.! :P

Kortom: weet waar je mee verder gaat! Als je tenminste nog geen besluit hebt genomen, wat ik eerlijk gezegd wel hoop want als ik alles zo lees is jouw vriend wel érg extreem en zou ik meer denken aan de slechte dagen dan aan de goede, want ik weet dat je het dan bijna niet meer kunt: ermee ophouden!

Goed is namelijk ook vaak gelijk héél goed. Het lijkt wel alsof wij cleane partners van gebruikers zelf ook een soort verslaving hebben. :mrgreen:

Heel veel sterkte, Leek en blijf schrijven!! Want dat helpt. Was er "vroeger" maar een forum als dit geweest!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#2
zoveel angst voor werken dan tellius?
of het kan lichamelijk gewoon echt niet meer?

mijn enige voordeel van mn verslaving wat dat betreft is dat ik kan liegen alsof het gedrukt staat en dat kan nogal helpen bij je sollicitatiegesprekken ..
zeker als je cv (na 300 keer afgewezen zonder bericht ) de eerste keer dat je hem wat 'pimpte' , wel werkte .. en ik dus een bijna geheel fictief arbeidsverleden moest herinneren vanaf mn cv .. en dat ook nog eens op een correcte manier (geheel uit de duim gezogen dus) moest overbrengen aan de twee P&O mensen voor me :)

lukte prima en ben toen ook aangenomen en heb zo eigenlijk heel veel eigenwaarde op kunnen doen in de tijd dat ik er werkte. Plus, de keren erna hoefde ik alweer wat minder te liegen op mn cv :wink:

maar ik weet nog wel dat het afzien was .. elke ochtend vroeg eruit, verantwoording opeens. veel druk op je schouders en mensen die dingen van je verwachten enzo, geheel tegengesteld hoe ik de jaren ervoor leefde. was toen net 3 maanden clean.. in vier maanden van junk tot stropdasyup ) ... achteraf gezien heeft dat me wel heel erg geholpen om in te zien dat ik ook anders kon leven dan als een jagerige junk of als een zieltje bij paps en mams. :)

want mijn zelfbeeld begon daar toen wel op te lijken, zo mentaal wordt je trouwens dus ook afgebroken tijdens het afkicken.

:wave:
k
karen50Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Knap hoor Tellius, dat je het redt in je eentje! En ik heb veel respect voor het feit dat je vindt dat je die "ijzeren-meet-regelmaat" :wink: een partner niet kunt aandoen.

Kan mij best voorstellen dat werken niet bepaald meevalt voor jullie. Werkdruk is vaak heel hoog en ik weet niet hoe lang en hoe heavy jullie gebruikt hebben, maar het laat gewoon z'n sporen na.

Die mooie babbel, ArieKanarie, haha: dat herken ik wel! Mijn man kon ook soms de wonderlijkste zgn. werkervaringen vertellen aan mensen. Bijvoorbeeld in de wachtkamer van de dierenarts of zo als mensen zaten op te scheppen over hun werk.

Da's trouwens ook zo'n raar vooroordeel wat veel cleane mensen hebben over gebruikers: dat het een soort aardappels zijn zonder inhoud. Ik weet wel beter!
k
karen50Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Tellius, bij C was het precies zo. En het is echt wel zo dat iets meer methadon en 2 innametijdstippen helpt om je beter te voelen. De omgeving vergeet soms te snel dat een opiatenverslaving overleven zeg maar niet niks is!
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#5
het was mij ook al opgevallen dat elke verslaafde een soort ritme heeft.

De ene is gevoeliger in de ochtend en de ander weer in de avond. Geen idee of dat ook in verband staat met die afbraak enzymen tellius, al zou me dat wel logisch lijken.

Ik merkte bv dat als ik overdag niet nam en savonds wel, dan werd ik sochtends niet achtelijk vroeg wakker en veel minder ziek.
Maar nam ik overdag wel en savonds niet, dan sliep ik of voor geen meter, of ik werd snachts al ziek en was ik sochtends zo ziek als een hond. en moest ik dus sochtends al nemen, waardoor ik savonds weer niets meer had en dus het cirkeltje weer overnieuw begon.

het frappante was dat bij verschillende bekenden van me, dat juist geheel andersom was. uiteindelijk had ik dat door van mezelf en zorgde ik dus altijd dat ik een restje voor het slapengaan had. dat scheelde voor mij heel veel in het ziek zijn, al was het natuurlijk na een tijd wel weer zo dat ik savonds een bepaalde hoeveelheid nodig had, kreeg ik die niet, werd ik alsnog ziek wakker.

Mijn hele leven had ik al slaapproblemen, misschien dat dat ook meespeelde, maar ik kan best inzien dat het verwisselen van je innametijden voor nogal onverwachte en vervelende gevolgen kan zorgen. Met andere sterke pijnstillers zie ik een dergelijk effect ook optreden bij veel mensen, dus zou niet weten waarom dat met methadon anders zou moeten zijn.

:wave:

ps karin :) ik denk dat heel veel mensen zouden schrikken als ze zouden inzien hoe slim en geraffineerd die 'aardappels' wel niet kunnen zijn. Want vergeet niet, je moet elke dag je centjes bij elkaar zien te sprokkelen voor die zooi... dat lukt je niet als je zetmeel in je koppie hebt hoor. Je zou, heel extreem, misschien zelfs wel kunnen stellen dat een heroine verslaving bepaalde kwaliteiten van een mens juist enorm vergroot. Alleen die kwaliteiten worden op een negatieve manier gebruikt natuurlijk, waardoor zich dat weer uit in bedriegen, oplichten en dat soort fijne dingen. majah kijk eens naar de zakenwereld ... zoveel meer morele waarden zie ik daar niet hoor ...

:wave:
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#6
Nochtans is mijn apotheker van mening dat mijn dosis sowieso 'precair' te noemen is, bij 11 mg ga je veel sneller voelen als er eens wat mg's minder van in je bloed komen, dit is bij 20 mg of meer veel minder het geval.
Klik om te vergroten...

das eigenlijk niet zo gek ook ... omdat 1/11e nu eenmaal een veel grotere verhouding is als 1/20e ... je lichaam ziet niet van he er is nu 1 mg af, je lichaam ziet hoeveel ervanaf is in verhouding met eerder genomen dosissen ( dosii? dosae? geen idee wat het meervoud van dosis is) en dan is het verschil tussen 1 mg op 11 milligram natuurlijk veel groter voor je lichaam dan als je 1 milligram omlaag gaat vanaf 20 mg :)

de laatste loodjes wegen nu eenmaal het zwaarst :)

:wave:
W
WromtraxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: eindelijk mensen die begrijpen waar ik het over heb..

Leek35 zei:
Ik heb in het verleden inderdaad al gezien dat hij, nadat ik echt voet bij stuk hield en bij mijn standpunt bleef, hij dan zakte tot op de bodem, smeekte, huilde, noem maar op, en toen ie zag dat het of het één of het ander was, zijn drugs of ik, als bij wonder heeft hij zich herpakt...

Uitgemergeld als hij op dat moment was, vol uitslag (en nog steeds ervan overtuigd zijn dat hij er heel goed uitzag..?) uitgeput, is hij terug op zee vertrokken en heeft hij, ik kon het amper geloven, tien dagen op zee gewerkt, en geloof me, het werk dat ie deed is heel zwaar.
Ik kon het echt niet geloven, en toch was het zo, hij kwam terug als een nieuw mens, ik dacht, mss dat we nu goed bezig zijn..

Toch begon hij weer, zonder dat ik het wist in het begin, totdat ik al bepaalde gedragingen begon te herkennen (zoals krabben alsof er mieren op zijn lijf liepen), hem daarover aansprak en als antwoord kreeg dat dat was omdat hij had gezweet, helemaal niks met die B te maken, en dan nog mij een schuldgevoel geven omdat ik dat ook maar durfde te beweren...

Onlangs heeft hij een heel zwaar ongeval gehad en ligt hij al een week op intensieve zorgen, zijn lever is in vijf stukken, hart, longen, nieren, pancreas, noem maar op, alles heeft een hele harde slag gekregen, het is een wonder dat hij nog leeft..

Hij zou er moeten doorkomen, maar het zal maanden en maanden duren en nooit zal hij nog even sterk zijn als voorheen, hij zal moeten leren leven met het feit dat zijn lichaam veel zwakker is, dus ook zijn levensstijl die hij gewoon was niet meer zal aankunnen.

Ik ben een stuk ouder dan hem, van het zorgzame type, ik doe alles voor hem, paperassen in orde houden, noem maar op, en soms heb ik het gevoel dat ik daar ergens in de fout ging, hij wist dat ik wel ging toegeven, dat ik heel veel voor hem overheb, en lang heeft hij me aan het lijntje kunnen houden wat zijn B gebruik betrof aangezien ik daar geen jota van snapte..

In zijn situatie nu, hoe kan ik hem ooit duidelijk maken dat het zo is of niet, ik vrees nu al dat hij er helemaal in zal sukkelen door het feit dat hij mss niet meer de oude zal zijn, en zich volledig zal laten gaan..

Maar ik ben maar alleen, heb een dochter, mijn werk, ik kan onmogelijk nog dagelijkse controles doen, hem verbieden van zijn "vrienden" te zien (want die zitten er ook allemaal aan), want dat aanvaardt hij toch niet.

Het is een feit dat hij, ondanks zijn 22 jaar al een heel zwaar verleden heeft, 4 maal de gevangenis in, 2 x voor diefstal met geweldpleging, 2x voor dealen en onlangs kwam ik te weten dat de politie hem beschuldigd van poging tot aanranding begin februari...

Hij heeft hier al alles kapot geslaan, mij geslaan, allemaal onder invloed, maar de keren dat hij nuchter was, kon ik zien dat hij diep vanbinnen een goeie jongen is, maar het lukt mij maar niet om die jongen te houden, de jongen, man, waar ik van hou.

Alles is gebaseerd op leugens, ik ben vreselijk achterdochtig geworden, waardoor er discussies ontstaan, die dan (volgens hem) de reden zijn dat hij weer naar dat spul grijpt..

Veel kans dat hij, eenmaal het ziekenhuis uit, hij de gevangenis in vliegt, hem alleen thuis laten bij mij, dat vertrouw ik niet, wat hij me dan weer verwijt.
Maar ik ben al wat hij heeft, de enige die mss zo stom is om zo voor hem te willen zorgen en hem te helpen terwijl ze eigenlijk constant voor de gek wordt gehouden...
Klik om te vergroten...
Aii hier heb ik een boek over gelezen.. loslaten is mijn advies maar ik zal contact met een deskundige vragen.
e
erik_heerlenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Veel verslaafden erkennen het probleem, en zeggen dan ook dat ze willen afkicken. Probleem voor buitenstaanders is dan om te kunnen oordelen of men het echt meent of men het gewoon "zegt" om buitenstaanders een spiegel voor te houden. In mijn omgeving wonen enkele verslaafden (wit en bruin), waarvan enkele van het vrouwelijke geslacht.
Ik heb gewoon contact met deze mensen, en allemaal roepen ze dat ze willen stoppen, en dat ze graag een stok achter de deur willen hebben (ik, als niet gebruiker dus) om ook daadwerkelijk de drugs de rug toe te keren.

Van nature ben ik iemand die zelfs mijn laatste euro geeft aan iemand die 'm harder kan gebruiken dan ik zelf. Soms denk ik weleens als ik geld als water had, dan deed ik voor die of die alles wat in mijn macht ligt om die persoon van de drugs af te helpen. Maakte ik een afspraak bij de tandarts voor een gebitsrenovatie (of prothese)... Als die betreffende persoon maar er bovenop komt.

Alleen de waarheid is vele malen harder. Hulp kun je als buitenstaander niet bieden. Je kunt alleen maar steun bieden. Dit is in mijn geval beperkt tot het voeren van diepgaande gesprekken met de betrokken mensen. Door deze gesprekken probeer ik meer over hun gebruik te weten te komen. Vaak merk ik dat men door het voeren van gesprekken en het "normaal" behandelen van deze mensen, deze mensen de stap richting hulpverleners ECHT serieus overwegen. Ik veroordeel niemand om de daden wat hij of zij heeft gedaan in het leven. Allemaal maken we zo onze fouten. Maar als ik het verhaal van TS lees, dan gaat zij echt door een hel. Zelf wil je graag het beste van het beste uit de relatie halen, maar als de één de drugs belangrijker vindt dan een relatie dan is voor mij de keus heel snel gemaakt.
Hij is nu (nog) 22 jaar. Als ik zoiets lees van zo'n jong iemand dan denk ik weleens godverd.... maak NU schoon schip, je hebt nog een heel leven voor je.

Maar als de "gebruiker" telkens gouden bergen beloofd, en er niets van bakt. dan is ook voor mij de kous af, en is deze persoon mij geen blik meer waardig.
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#9
los van alles- veel dope wordt versneden.
als hij eenshot "speedball" gedaan had, zou dat op de joints na de hele bloedtest kunnen verklaren.
op basis van je eigen interpretatie verander je je beeld .

maar hoe dan ook , iemand die geen gelijkwaardige partner is , of de intentie heeft dat op kortst mogelijke temijn te worden , is vaak niet de ware jacob.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Iboga.. Het is het ultieme wapen tegen heroine.
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#11
mooi verhaal Karen en ik ben het helemaal met je eens :)

:wave:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."