Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethadon: van 100 mg naar 60 mg in 4 maanden is dat snel?

Methadon: van 100 mg naar 60 mg in 4 maanden is dat snel?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een kennis van mij (was) verslaafd aan bruin en wit. Momenteel zit ze in detentie, en krijgt ze om af te kicken methadon. 13 oktober is ze opgepakt en overgeplaatst naar het H.v.B. Op 10 november mocht ze op onbegeleid verlof wegens familieomstandigheden, en hiervan is ze niet teruggekeerd, en na 2/3 weken weer opgepakt en weer naar het H.v.B. gebracht. In die weken dat ze "weg" was heeft ze weer als vanouds gebruikt, maar gisteren was ik bij haar op bezoek op de Flexcap, en heb ik gevraagd hoeveel methadon ze eigenlijk krijgt. Ze had eerst een strip van 10 pillen van 5 mg, maar krijgt er nu nog maar 6 van 5 mg.
Aangezien ik dus een absolute leek ben op dit gebied, lijken mij 4 pilletjes minder binnen 3/4 maanden best wel veel. Hoe denken jullie hierover?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is voor één ieder anders. Op zich is het zeker niet veel of zo. Je kan het eerder "een onderhoudsdosis afbouwen" noemen, denk ik.

De laatste mg. zijn veel moeilijker en tellen op die manier veel zwaarder dan de eerste veertig, zoals bij jouw kennis.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#3
4 maanden is ongeveer 16 weken, dus je vriendin heeft gemiddeld 5 mg per 2 weken afgebouwd, wat redelijk normaal is. Maar zodra zij beneden de 50 mg komt zou ik het zeker rustiger aan doen. Want dan is in één keer met 10 mg naar beneden gaan te snel. Waarom krijgt ze geen 5 mg tabletten?
Ik zou tot 25 mg eens per 2 of 3 weken met 5 mg afbouwen en eenmaal op 25 mg het nog rustiger aan gaan doen want dan wordt het meestal pas echt zwaar. Pas omlaag gaan als je lichaam zich helemaal heeft aangepast aan de nieuwe dosering!
Onder de 15 tot 20 mg gaan mensen vaak opnieuw langzamer: 2 mg afbouwen per 2 weken bijv. (je kunt een 5 mg tablet in 2-en breken en met 2.5 mg omlaag gaan).
Eenmaal op 10 mg zou ik zelfs met een kwart pil afbouwen (1.25 mg).
Hoe sneller je afbouwt hoe hoger de kans op een terugval.. sommige mensen bouwen helemaal niet meer af maar blijven hun leven lang op een stabiele dosis methadon. Een stuk gezonder dan heroine (of in elk geval dan de levensstijl die daar meestal mee gepaard gaat) en je kan er gewoon oud mee worden zonder je high te voelen.
Wens haar maar sterkte en petje af voor die eerste 40 mg!
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
silverfish zei:
4 maanden is ongeveer 16 weken, dus je vriendin heeft gemiddeld 5 mg per 2 weken afgebouwd, wat redelijk normaal is. Maar zodra zij beneden de 50 mg komt zou ik het zeker rustiger aan doen. Want dan is in één keer met 10 mg naar beneden gaan te snel. Waarom krijgt ze geen 5 mg tabletten?
Ik zou tot 25 mg eens per 2 of 3 weken met 5 mg afbouwen en eenmaal op 25 mg het nog rustiger aan gaan doen want dan wordt het meestal pas echt zwaar. Pas omlaag gaan als je lichaam zich helemaal heeft aangepast aan de nieuwe dosering!
Onder de 15 tot 20 mg gaan mensen vaak opnieuw langzamer: 2 mg afbouwen per 2 weken bijv. (je kunt een 5 mg tablet in 2-en breken en met 2.5 mg omlaag gaan).
Eenmaal op 10 mg zou ik zelfs met een kwart pil afbouwen (1.25 mg).
Hoe sneller je afbouwt hoe hoger de kans op een terugval.. sommige mensen bouwen helemaal niet meer af maar blijven hun leven lang op een stabiele dosis methadon. Een stuk gezonder dan heroine (of in elk geval dan de levensstijl die daar meestal mee gepaard gaat) en je kan er gewoon oud mee worden zonder je high te voelen.
Wens haar maar sterkte en petje af voor die eerste 40 mg!
Klik om te vergroten...
Momenteel zit ze in detentie in de vrouwengevangenis in Evertsoord (bij Sevenum). Ik denk dat ze niet veel te willen heeft, en zich gewoon moet conformeren met hetgeen ze krijgt voorgeschreven door de medische dienst daar.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5
dus van dertig - naar vijfentwintig mg.?

Zelf ben ik uitermate tevreden met Buprenorphine. Dit middel vind ik veel meer voordelen hebben dan Methadon. Misschien is dit het informeren waard.

GRoeten,

Eend
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#6
eigenlk zou je dat aan haar moeten vragen denk ik :)

ik ken mensen die op die afbouw het echt niet trokken en ik ken mensen die nog veel sneller omlaag zijn gegaan ...

:wave:
J
JokkelshizzleLid
01-01-2024, 00:00
#7
weet eigenlijk niemand meer dat menig mens van een klein beetje methadon opslag dood is. alleen mensen die opium drugs gebruikt hebben gaan er niet opslag dood van...
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Huh? Oja? Dus als ik als nooit-opium-gebruiker zeg 5mg neem ga ik dood? Dat wist ik idd niet, nee.



*.exe
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zo erg is het nou ook weer niet met slechts 5 mg...

De LD50 van methadon, de dodelijke dosis voor 50%, ligt op 1mg/kg. Dat wil zeggen dat een niet-verslaafd persoon van 60 kg 50% kans heeft om aan een dosis van 60 mg methadon te overlijden. Maar bij een gewicht van 45 kg is 45 mg methadon al voor 50% dodelijk. Door interpersoonlijke variatie in gevoeligheid kan een lagere dosis al dodelijk zijn. Ook bij intercurerende ziekte en uitputting ligt de LD50 lager.

Maar overdijven wordt dus al snel link als je nog geen opiaten-tolerantie hebt opgebouwd.
*
*.exeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Okay, thanks, duidelijk.

100mg is dan een aardige shitload, afbouw naar 60 nook een aardige afbouw. Al kan een ex-opiaat gebruiker dat hebben.



*.exe
T
TamaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Intussen kreeg ik vandaag bericht dat ze de tabletten heeft van 5 mg, en dat haar dosis morgen verlaagd gaat worden van 6 naar 5 tabletten per dag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."