Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsna 24 jaar methadon op subuxone/buprenorfine

na 24 jaar methadon op subuxone/buprenorfine

24 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#1
O.k. ik ben het ZAT. Ik wil van de methadon af en overstappen op subutex/temgesic (oftewel buprenorphine). Ik gebruik methadon met name als pijnmedicatie en krijg het nu al jaren maandelijks van mijn huisarts voorgeschreven maar tot mijn verbazing wil ze me geen temgesic voorschrijven omdat ze het niet kent! (En daarom denkt dat er te veel risicos aan de overstap kleven).
Aangezien ik al 8 jaar geen drugs meer gebruik en fulltime werk wil ik absoluut NIET terug naar het CAD/detox e.d.

Ik sta nu op 12,5 mg methadon en ben volledig op de hoogte van alle voor en nadelen van temgesic. Ik weet dat ik minimaal 3 dagen geen methadon mag gebruiken alvorens op temgesic over te stappen. Ik snap dat ik me een paar weken flink ellendig zal voelen.
Ik maak me ook geen illusies: de kans bestaat dat het niet aanslaat en ik uiteindelijk weer terug moet switchen naar methadon maar ik wil het op zijn minst proberen!
Dus: is het nou echt zo raar om temgesic via je huisarts te krijgen? Ben ik een uitzondering dat ik dat wil? En hoe vind ik in godsnaam een huisarts die dit middel wel voorschrijft?!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: subutex/temgesic via de huisarts?

silverfish zei:
Dus: is het nou echt zo raar om temgesic via je huisarts te krijgen? Ben ik een uitzondering dat ik dat wil? En hoe vind ik in godsnaam een huisarts die dit middel wel voorschrijft?!
Klik om te vergroten...

Hey man,

Is het niet gelukt met de eerder gekregen data?

Afhankelijk van jouw gedrag cq. gebruik van de methadon - naar jouw huidige behandelaar toe, zal het in mijn ogen alleen daarvan afhangen.

't is geen gek verzoek. Als jouw arts óf een nieuwe, de Europese gegevens omtrent Buprenorfine erbij pakt, dan zal deze hetzelfde concluderen als ik.

In Frankrijk wordt het al bijna meer dan Methadon voorgescheven. Het is makkelijker voor te schrijven (dus ook door een wat minder belezen arts). Je kan hiervan niet zo makkelijk een O.D. krijgen als met de Methadon. Voor kinderen is het om diezelfde reden ook minder gevaarlijk / vallen er hier jaarlijks minder doden dan met Methadon.

Ik ben één van de geluksvolgels blijkbaar want ik krijg het elke week per post toegezonden. Dit is voor mij de enige manier om mijn normale leven voort te zetten. De tijden van zo'n post is nu niet direct GOED te noemen wanneer je een veertig-+ urige werkweek hebt.

Maar ik denk dat, wanneer je de juiste motivatie aan zal dragen, dit voor iedereen mogelijk moet zijn.

Succes Zilvervis,

S.
m
miekelLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik vind het raar hoor. hier waar ik woon schrijven ze dat zonder probleem voor. Het bestond voor subutex, het is er een variant van, alleen is subutex 20 keer geconcentreerder.
temgesic is dus minder gevaarlijk en ook minder sterk.
raarrrre huisarts hoor...
bon chance
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt Speeseend. Ik heb al een informatiepakket aangevraagd zodat ze kan 'inlezen'. Geen idee of het wat zal uitmaken...ik ben bang van niet.
Op welke hoeveelheid methadon heb jij de overstap gemaakt als ik vragen mag?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5
miekel zei:
ik vind het raar hoor. hier waar ik woon schrijven ze dat zonder probleem voor. Het bestond voor subutex, het is er een variant van, alleen is subutex 20 keer geconcentreerder.
temgesic is dus minder gevaarlijk en ook minder sterk.
raarrrre huisarts hoor...
bon chance
Klik om te vergroten...

Herstel Miekel. Buprenorfine is het bestanddeel waar het om draait. Dit zit in beide. Nu is de meest bekende Temgesic®-hoeveelheid 0.2 mg. Dit wordt bij niet-drugsverslaafden veelal voorgegeschreven, wanneer ze Temgesic krijgen.

Nu hebben wij (NL, N-H) hier voor verslaafden ook de hoeveelheden 2mg. en 8mg. Dit is van het merk waar Temgesic ook van is. Namelijk Reckitt Benckiser (logo'tje is zo'n degen als breeknaad)

En ja, dat is ook de fabrikant die Dettol® onder z'n vleugels heeft. Maar dat terzijde!

De sterkte is dus niet zozeer de reden waarom het makkelijker voorgeschreven kan worden.

Aanvulling: de 2 en 8 mg. van toen waren leverbaar onder de productnaam Subutex- merknaam Reckitt Benckiser. Het gaat/ging dus gewoon om dezelfde pillen
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#6
silverfish zei:
Bedankt Speeseend. Ik heb al een informatiepakket aangevraagd zodat ze kan 'inlezen'. Geen idee of het wat zal uitmaken...ik ben bang van niet.
Op welke hoeveelheid methadon heb jij de overstap gemaakt als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...

Het is nu helaas vakantietijd, dat maakt het er niet makkelijker op. Ik denk dat je verhaal naar hun toe enigzins aangedikt moet worden. En zo gauw mogelijk die papieren tijger inleveren.

En in levende lijve jezelf presenteren is gewoonweg het beste.

Ik ben zelf van vijftien - tien mg. Methadon overgestapt. Dit ging wonderbaarlijk soepel voor mij. De eerste of tweede nacht had ik even een moment dat ik rechtop in bed zat en ik me bewust werd van mijn bewustzijn. DAt was best wel cool. Op dat moment een erg verhelderend gevoel.

Later sloeg dat om in een gevoel dat eningzins negatief gevoed werd met alles waar ik mij schuldig over moest voelen van mezelf. Dit werd dan met Oxazepam bestreden. En na een week of twee ging dit al wat beter.

Voor mij goldt dat ik in het reine moest komen met mijn verleden. Dit vergt veel van je ruggegraat.

Groeten van de Eend
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoeveel oxazepam nam jij dan ongeveer? Ik neem namelijk af en toe oxazepam tijdens het afbouwen, op de ergste dagen: de 4de tot 7de dag na bv 5 mg afbouw van methadon.
Ik heb ze ooit op voorschrift van mijn huisarts gehad maar ben er erg voorzichtig ermee. Ik doe al bijna een half jaar met een receptje voor een maand. Ik mocht 3 x daags 10 mg nemen maar neem hoogstens 10 of 20 mg en vaak helemaal niks. Ik merk er dan ook niet veel van maar het neemt wel de ergste scherpe kantjes van de afkick weg.
Ik weet niet of ik het mezelf juist nog moeilijker maak door zo min mogelijk andere medicatie te gebruiken tijdens de afbouw maar ik wil ook niet aan een nieuwe verslaving vast zitten..
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wie gebruikt er Buprenorfine?

silverfish zei:
maar ik wil ook niet aan een nieuwe verslaving vast zitten..
Klik om te vergroten...

Zoals al eerder gezegt, het is idd. een risico voor een nieuwe verslaving. Maar wel eentje die in combinatie met Buprenorfine beter vanaf te komen is dan de Methadon. Naar horen zeggen is dit 't meest ellendigr spul om vanaf te geraken, indien voor langere tijd tot je genomen.

Ik zou het fijn vinden om mensen die ervaring hebben met Buprenorfine, hun verhaal te horen. Hoe ervaren zij dit medicijn, wat gaat goed, wat niet.

Ik krijg steeds meer de indruk dat er bar weinig verslaafden zijn die op de Temgesic of Subutex lopen. Laat staan dat ze dit voor langere tijd toepassen.

We zien wel,

Groeten,

De Eend
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ken je dit forum: http://www.naabt.org/forum/forum.asp?FORUM_ID=11
Gaat alleen maar over subutex (buprenorphine). Is wel in het Engels maar er staat heel veel informatie op!!!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#10
silverfish zei:
Ken je dit forum: http://www.naabt.org/forum/forum.asp?FORUM_ID=11
Gaat alleen maar over subutex (buprenorphine). Is wel in het Engels maar er staat heel veel informatie op!!!
Klik om te vergroten...

Goed forum man!

Is idd. alles over te vinden. Ook leuk om de verschillen tussen Europa (resp. NL) en Amerika te lezen.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hee daar,
Ik heb nu dan toch eindelijk temgesic gekregen (was erg veel gezeik maargoed) en ben na maanden stabiel te zijn geweest op 15 mg zo'n anderhalve week geleden in 2 stappen afgebouwd van 10 naar slechts
5 mg methadon.
Anyway: ik heb mijn laatste 5 mg afgelopen vrijdag om 8 uur 's ochtends genomen en ben nu (55 uur later) weliswaar redelijk ziek (beetje zweten, rusteloze benen, niezen, af en toe een gaap-aanval en slap als een vaatdoek) maar ben volgens mij niet ziek genoeg om de overstap te maken! Ik heb bv nog geen grote pupillen! Dus nog maar een dag wachten dan? Of zelfs 2 dagen?? Of zou het zo zijn dat de ontwenningsverschijnselen niet veel erger worden dan dit omdat ik op 5 mg ben gestop en ik nu dus nodeloos zit te wachten??
Heeft iemand advies?
Speeseend?
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#12
O.k. hier is een update: afgelopen vrijdag heb ik mijn laatste 5 mg tablet methadon ingenomen. Daarna heb ik zolang mogelijk gewacht, nl 80 (!!) uur, voordat ik mijn eerste temgesic oftewel buprenorphine heb ingenomen.
Die 4 dagen wachten waren tamelijk verschrikkelijk. Ik stond minder dan een week geleden nog op 15 mg en had deze dus al in 3 dagen afgebouwd naar 5.. dus daar was ik ook nog eens beroerd van.
Toen maar meteen doorgestoten en dus 4 dagen 'cold turkey' gegaan. Zweten, krampen, spierpijn, rusteloze benen, kippenvel, koud, dan weer warm, nauwlijks geslapen en op het laatst spuugmisselijk... enig.

Anyway, vandaag om 2 uur mijn eerste temgesic ingenomen. Ik begon met 6 0.2 tabletjes (1,2 mg). En na een half uur werd de afkick iets erger (omdat de buprenorfine alle restjes methadon van je receptors af gooit) maar ondertussen strijdt het opiaatachtige gedeelte om dezelfde receptoren juist te bezetten. So there's a war going on up there...
Na nog een uur heb ik opnieuw 1,2 mg genomen. Een half uur later voelde ik me al wat beter dan gister maar wel nog wat rusteloos en veel kippenvel.

Uiteindelijk sta ik nu op 3 mg. Dat is een stuk minder dan de dokter me heeft voorgeschreven (....) en ik voel me dan ook nog niet 100% dus afhankelijk van hoe ik me vanavond/morgen voel gooi ik de dosering waarschijnlijk iets omhoog.

Het is nog even afwachten omdat het ongeveer een week duurt voordat lichaam/ bloedspiegel zich hebben aangepast (en mijn receptoren zullen ook even moeten wennen na 23 jaar methadon gebruik..) maar ik zie het op dit moment positief in.
Veel mensen dachten dat buup 'te zwak' zou zijn tegen mijn chronische pijn maar dat valt reuze mee. De pijn is niet erger dan op een lage dosering (10 mg) methadon in elk geval.
Hopelijk krijgt mijn lichaam nu even de tijd om van 23 jaar methadongebruik te ontwennen... en als alles goed gaat op naar de volgende stap: afbouwen van buprenorfine en dan via LDN (low dose naltrexon) naar helemaal niets.
Overigens had Fnea volkomen gelijk: buprenorfine doet echt helemaal niets: geen buzz, geen high, niks, nada. Gewoon een helder hoofd. Nu stond ik toch al jaren op een lage dosering methadon dus ik werd ook al nooit 'high' van methadon maar dit spul voelt gewoon alsof je helemaal niks hebt ingenomen.

Dus geen aanrader voor diegene onder ons die juist wel stoned willen worden maar voor mij een uitkomst: ik kan nu ook eindelijk weer op reis! (methadon is in de meeste landen verboden, temgesic over het algemeen niet).
Hou jullie op de hoogte, Silverfish
d
dka983392hsadjkxapopsxaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sterkte ermee! Je klinkt in ieder geval hoopvol, da's mooi.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#14
Recht zo die gaat...

silverfish zei:
Overigens had Fnea volkomen gelijk: buprenorfine doet echt helemaal niets: geen buzz, geen high, niks, nada. Gewoon een helder hoofd. Nu stond ik toch al jaren op een lage dosering methadon dus ik werd ook al nooit 'high' van methadon maar dit spul voelt gewoon alsof je helemaal niks hebt ingenomen.
Klik om te vergroten...

Allereerst wens ik je openlijk succes! Je hebt naar mijn mening erg lang gewacht met de stap om de eerste Temgesic / Subutex te nemen. Maar ja, dan werkt het ook wel beter.

Verder kan ik mede delen dat, wanneer je geen opiaatverslaving hebt, wel degelijk een effect merkt.
In de gebruiksaanwijzing van de Temgesic staat ook dat de Buprenorfine sterker werkzaam is dan Morfine. En bij een gelijkwaardige dosering treedt er een overeenkomstig pijnstillend effect in, echter met een langere werkingsduur.

Maar dat is in vergelijking met Methadon (wat nóg sterker dan Heroine is) niet te ervaren als je dit middel (Methadon) al enige tijd gebruikt.

Ik gebruik nu sinds maart 2006 Buprenorfine (Subutex / Temgesic) en merk gewoon, zeker wanneer ik de dosis zo af en toe verlaag, uitstel van inname e.d. een behoorlijk ''effect'' behaal.

Dit effect lijkt volgens mijn herinnering nog het meest op de ochtend wakker worden na een avond / nacht flink doorchinezen. En dat is dan soms wel lekker, wanneer je even goed wilt uitrusten.

Eén ding is zeker; dit middel is gewoon 100 x beter dan Methadon, indien je een normaal leven wilt leiden met alle gevoelens erop en eraan.

Zilvervis, je gaat goed zo, laat a.u.b. zo nu en dan van je horen. Heb je de eerste twee weken dagelijks contact met de arts?

Sterkte en héél véél succes,

Speeseend

p.s. sorry voor de late reactie man! Ik heb niet die dag niet op 't forum gezeten.
z
zarahLid
01-01-2024, 00:00
#15
En Silverfish hoe gaat het nu met je? en hoe is het met je pds, wordt het minder of juist erger?

heel veel sterkte iig
B
BillyBiloLid
01-01-2024, 00:00
#16
hmm wat vreemd dat je totaal geen buzz hebt, ik voel er toch wel degelijk "iets" van al is het wel weinig, ik heb met buprenorfine net zoals met heroine dat ik zo ineens in slaap val terwijl ik tv zit te kijken, en ik heb ook helemaal géén helder hoofd.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mmm, nou het gaat nog niet zo geweldig... in het begin leek het even beter te gaan maar na een week begon de ellende eigenlijk pas goed. (Ik zit nu bijna 2 weken op subutex oftewel temgesic).
Ik heb ongelovelijke spierpijn, koppijn, heb al 2 weken nauwlijks geslapen en voel me totaal niet meer helder ook... Integendeel: nogal dizzy en raar. Maar ik heb geen kleine pupillen en ben beslist NIET slaperig. Was ik dat maar!!!!
Inmiddels is mijn dosering verhoogd naar 16 mg en mijn arts wil het deze week verder verhogen naar 24 mg omdat ik veel pijn heb en bijna niet meer slaap (ook al neem ik het 's ochtends en krijg ik 30 mg oxazepam!).
Ik stond hiervoor slechts op 15 mg methadon maar heb dat spul wel 24 jaar gebruikt.... dat is geen kattenpis (laatste 8 jaar alléén methadon en daarvoor heroine EN methadon) dus misschien heeft het wat meer tijd nodig?.. Ik krijg inmiddels 16 mg subutex - onder de tong te nemen in 0.2 tabletjes. Dat zijn maar liefst 80 tabletjes!!! Daar ben ik dus úúúúúúren mee bezig.

Vanaf morgen krijg ik dan ook subuxone in 8 mg tabletten (apotheek heeft geen subutex van 8 mg meer) en dan kan ik alles dus in 1 of 2 keer innemen. Daarnaast slik ik af en toe ibuprofen tegen de pijn.
Het valt dus allemaal vies tegen tot nu toe. Waarschijnlijk heeft dit e.e.a. te maken met mijn bijzonder langdurig methadongebruik..
Een verhoging van 4 of 8 mg voel ik amper, tot verbazing van mijn huisarts.
Het blijft dus even afzien maar ik hou jullie op de hoogte, ik geef het niet zo 1-2-3 op.
Maar er is wel één positief punt: mijn PDS is verminderd. Ik heb weliswaar nog last en slik psyliumtabletten (een natuurlijk middel) maar het is wel minder geworden.. dat is tenminste alvast iets!

Billy: hoe lang zit jij op sub? Had je bijwerkingen in het begin?
z
zarahLid
01-01-2024, 00:00
#18
hmm klinkt niet fijn wat je allemaal vertelt... maar wel erg goed dat je niet opgeeft. bovendien: je bent zo te horen een enorme doorzetter (als je al jaren van de bruin weet af te blijven) dat het je uiteindelijk ook zal lukken om van de methadon af te komen. dus houd moed!
en goed om te horen dat de PDS stukken minder is. heb daar zelf ook last van, die psyllium hielp bij mij niet echt, alleen als ik letterlijk liters water erbij dronk wilde het wel eens minder worden.
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#19
t gaat een beetje op en neer, vandaag had ik weer meer last. Ik drink inderdaad 3 liter water per dag...
Ik schrijf volgende week weer een update!
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kleine update (vooral voor diegenen die ook van methadon op subuxone willen overstappen).
Ik zit nu bijna 4 weken op subuxone en het begint eindelijk wat beter te gaan. Ik ben zelfs weer aan het werk, fulltime nog wel. Helaas heb ik nog wel ongelovelijke spierpijn en slaap ik niet meer dan 5 uur per nacht. Echter, de koppijn/duizeligheid en misselijkheid zijn vrijwel verdwenen.

Het kost gewoon erg veel tijd om aan de overgang van methadon naar subuxone (buprenorfine) te wennen. Het is nogal een KEDENG-gevoel.
Of het een 'wondermiddel' is weet ik dan ook niet. Het is niet voor iedereen geschikt volgens mij. Ik word er persoonlijk ook nogal hyper van, (te) snelle ademhaling en hartslag etc. Buprenorfine heeft namelijk geen enkele dempende werking, niet zoals methadon in elk geval, en dat is wel even wennen na 24 jaar methadon... Voorlopig bekijk ik het dus maar per dag/week.

Afgezien van de nadelen heeft subuxone (voor mij) gelukkig ook voordelen: ik heb minder last van constipatie, ik ben actiever geworden en mijn libido is weer helemaal terug :wink:
Ook beleef ik weer plezier aan dingen zoals muziek luisteren, uitgaan etc.
Maar.. de overstap van methadon naar subuxone was - en IS, in mijn geval tenminste - beslist niet makkelijk en/of pijnloos verlopen.
Maarja, wat verwacht je ook na 24 jaar...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."