Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsandere opiaten om van methadon af te komen?

andere opiaten om van methadon af te komen?

15 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
p
pvh337Lid
01-01-2024, 00:00
#1
pammetje82 zei:
Ja daar ben ik het helemaal mee eens! Ik was al een eind op weg was al 4 dagen knetterziek van de heroine afkick en ben toen op 90 mg methadon gezet. Erg stom achteraf.. Had beter de heroineafkick kunnen doorzetten, nu zit ik met deze ellende :(
Klik om te vergroten...

gewoon duidelijke afspraken maken met je arts of psychiater, als je echt wil kan je er zeker af geraken mits duidelijke opvolging en de wil om weer een normaal leven te leiden zonder hulpmiddelen. het is een moeilijke strijd (zeker elke keer de eerste paar dagen wanneer je dosis wordt afgebouwd) maar dit wordt stelselmatig gedaan dus geen zorgen! met je huidige dosis is het zeker haalbaar! sterkte!
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vroeg me eigenlijk af of het wel eens word gedaan dat omdat methadon zulke lange afkickverschijnselen kent. Dus bijvoorbeeld de dagelijkse dosis metha vervangen door oxycontin ofzo. En als die overstap eenmaal is gemaakt dan de oxy's langzaam afbouwen zodat de duur van de ontwenningsverschijnselen korter is??
Verder hoorde ik van een mede-methadonverslaafde dat hij tijdens de afkick, voor het niet kunnen slapen voor dagen achter elkaar, soms steeds een btje meer ghb innam, net zolang totdat hij licht outging en dan toch een paar uur kwaliteitslaap had gepakt. Dit zou hem aanzienlijk hebben geholpen met de afschuwelijke ontwenningskuur. Natuurlijk geen professionele manier, maar toch het kan je wel wat helpen.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tja, die zware en bijzonder langdurige afkick verschijnselen van methadon zijn voor mij DE reden om geen meth kuur te nemen! 4 maanden ziek zijn van de meth zijn geen uitzondering.
Heb zelf maar 3 keer een kuur van enkele maanden gehad in 29 jaar dope gebruik.

De laatste 2 keer heb ik zelf mijn meth kuur geheel afgebroken door gewoon weer op heroine over te stappen. Vrees dat er weing anders dan dat is, of inderdaad oxicoton of dergelijke. Meth is gewoon een ramp om vanaf te komen.
Maar dit is dus persoonlijk, heb ook van mensen ghoord die hun kuur heel goed konden afbouwen zonder noemenswaardig ziek te zijn geweest. Denk dat een langzame of snelle stofwisseling hier het sleutelwoord is, zelf werd ik van iedere druppel of 2 mg pil afbouwe gewoon weken ziek.

succes ermee,
:wave:
p
pvh337Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ik ben vanaf men 15de jaren verslaafd geweest aan heroine en cocaine samen (dagelijks een grote hoeveelheid van elk). MAAR ik ben succesvol afgekickt (heeft wel tijdje geduurt) met methadone en het stelselmatig afbouwen daarvan. wanneer ik in de laatste weken nog een hele kleine dosis nam (bijna het einde, en is ver het moeilijkste van het proces) zijn men ouders met mij op vakantie gegaan in een zonnig gebied en daar heb ik men laatste methadone genomen, ik kwam terug in belgie en was er vanaf. ben nu al jaren gestopt en ik kom van mijn leven NOOIT meer aan heroine!! ook al gebeurt het ergste!! de dingen die ik heb uitgestoken tijdens mijn verslaving (oa mensen overvallen voor geld, enz..) en de rit om er af te geraken zijn veeeeeeeeel invloedrijker achteraf om er nooit meer aan te komen dan het gelukzalige gevoel en pijnloosheid dat je hebt tijdens het gebruik!!
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja daar ben ik het helemaal mee eens! Ik was al een eind op weg was al 4 dagen knetterziek van de heroine afkick en ben toen op 90 mg methadon gezet. Erg stom achteraf.. Had beter de heroineafkick kunnen doorzetten, nu zit ik met deze ellende :(
D
DatwelLid
01-01-2024, 00:00
#6
pammetje82 zei:
Ik vroeg me eigenlijk af of het wel eens word gedaan dat omdat methadon zulke lange afkickverschijnselen kent. Dus bijvoorbeeld de dagelijkse dosis metha vervangen door oxycontin ofzo. En als die overstap eenmaal is gemaakt dan de oxy's langzaam afbouwen zodat de duur van de ontwenningsverschijnselen korter is??
Verder hoorde ik van een mede-methadonverslaafde dat hij tijdens de afkick, voor het niet kunnen slapen voor dagen achter elkaar, soms steeds een btje meer ghb innam, net zolang totdat hij licht outging en dan toch een paar uur kwaliteitslaap had gepakt. Dit zou hem aanzienlijk hebben geholpen met de afschuwelijke ontwenningskuur. Natuurlijk geen professionele manier, maar toch het kan je wel wat helpen.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet of dat gedaan wordt maar ik ken wel mensen die van de metha weer naar de bruin gingen om de afkick van de metha te omzeilen (voor zover dat opgaat).

Dacht trouwens laatst te lezen dat je van de metha af was zonder echte problemen?
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik had zelf in ik geloof 2009 even een korte methadon kuur van enkele maanden, ging goed, gebruikte niets bij. maarja, de afbouw he, iedere keer weer dat ziek zijn wanneer de dosis wat zakte. en dan zat ik nog op 50mg, dus de afbouw zou nog veel zwaarder worden bij lagere dosissen. ben dus toen weer op heroine overgestapt en heb de meth gelaten voor wat t was. we zijn nu een paar jaar verder, en je raad t al, ben nog altijd heroine verslaafd.

dus de overstap van meth naar dope is prima te doen, maar om dan heroine af te bouwen is slechts een illusie, in mijn geval zo wie zo.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#8
En zit je dan in dope verstrekking of dat niet. Ik zou het niet kunnen elke dag heroine moeten regelen. Methadon heeft mijn leven gered aangezien ik toch niet stop en me zeer goed voel op de methadon. Het werkt voor mij als heroine anders zou ik het ook niet nemen, alleen de rush is weg. Maar heb je ook ervaring met hoge onderhoudsdosis methadon en een spiegel opbouwen. Onder de 100mg had ik heel veel craving en gebruikte vanalles erbij. Maar nu ik op 140 sta voel ik me iedere dag super goed neem het 2 keer per dag daardoor voel ik me als ik wakker wordt ook nog supergoed.
L
Lid 30310Lid
01-01-2024, 00:00
#9
pvh337 zei:
pammetje82 zei:
Ja daar ben ik het helemaal mee eens! Ik was al een eind op weg was al 4 dagen knetterziek van de heroine afkick en ben toen op 90 mg methadon gezet. Erg stom achteraf.. Had beter de heroineafkick kunnen doorzetten, nu zit ik met deze ellende :(
Klik om te vergroten...

gewoon duidelijke afspraken maken met je arts of psychiater, als je echt wil kan je er zeker af geraken mits duidelijke opvolging en de wil om weer een normaal leven te leiden zonder hulpmiddelen. het is een moeilijke strijd (zeker elke keer de eerste paar dagen wanneer je dosis wordt afgebouwd) maar dit wordt stelselmatig gedaan dus geen zorgen! met je huidige dosis is het zeker haalbaar! sterkte!
Klik om te vergroten...
Het maakt nogal verschil of je 5 jaar verslaafd geweest bent en je bent 26,of dat je tegen de 50 loopt en meer dan de helft van je leven verslaafd geweest bent of bent. Daarmee wil ik het probleem van iemand die 5 jaar verslaafd geweest is niet bagatelliseren. Maar als je meer dan de helft van je leven verslaafd geweest bent,heb je zoveel ontwikkeling misgelopen plus nog meer problematiek dat het soms bijna onmogelijk is om nog volledig clean te worden. Maar onmogelijk is het ook niet. Maar in mijn geval ben ik tevreden met mijn onderhoudsdosis methadon. En uitspraken als ik zal nooit van mijn leven meer dope gebruiken kun je wel uitspreken maar een garantie dat je nooit meer zal gebruiken als je eenmaal verslaafd geweest ben kun je niet maken. En er zijn ook mensen die hun heroineverslaving vervangen door alcohol en pillen of weet ik veel wat. Nou ik kan je 1 ding vertellen,met een alcoholverslaving ben je misschien goedkoper af,maar het is veel schadelijker voor je lichaam en geest dan heroine. Heroine is op zich niet eens zo schadelijk alleen wel zwaar verslavend. Alcohol,nicotine en veel andere middelen zijn veel schadelijker voor je dan heroine of methadon.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#10
ben het helemaal met je eens JohnnyT!
ben zelf 49 jaar oud en gebruik 29 jaar heroine, dus helaas kan ik erover mee praten als een oude, langdurig verslaafde. vroeger was ik 3 dagen doorziek en liep ik na 2 weken weer fluitend rond. als ik nu stop ben ik 7 dagen doodziek en loop ik pas na 2 maanden weer fluitend rond.
(ik heb geen methadon, enkel heroine, gebruik nooit meth)
L
Lid 30310Lid
01-01-2024, 00:00
#11
leveldesigner zei:
ben het helemaal met je eens JohnnyT!
ben zelf 49 jaar oud en gebruik 29 jaar heroine, dus helaas kan ik erover mee praten als een oude, langdurig verslaafde. vroeger was ik 3 dagen doorziek en liep ik na 2 weken weer fluitend rond. als ik nu stop ben ik 7 dagen doodziek en loop ik pas na 2 maanden weer fluitend rond.
(ik heb geen methadon, enkel heroine, gebruik nooit meth)
Klik om te vergroten...
Ik ken het probleem helaas. En ik geloof dat wij het ook wel eens eerder over het onderwerp gehad hebben. Ik was ook een zwaar tegenstander van methadon,maar functioneer er nu al jaren op. En nog belangrijker,ik heb mijn leven teruggekregen zeg maar. En dat jij geen methadon wilt gebruiken en alleen heroine is een besluit wat ik ook respecteer als jij daarzelf achter staat. Het is eigenijk belachelijk dat je er zoveel voor moet betalen en dat de kwaliteit niet altijd(meestal)gewaarborgt is. Ik heb voor methadon gekozen,maar voor diegenen zoals jou die voor de heroine kiezen en al zo lang verslaafd zijn zouden ze gewoon standaard vrije heroineverstrekking moeten geven. En ook dat je gewoon zeker weet dat je goede kwaliteit hebt. Zeg maar zoals bij ons in Nederland in sommige steden,de vrije verstrekking zeg maar.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik kan me bij Johny aansluiten methadon heeft mij mijn leven ook teruggeven of beter een heel nieuw leven gegeven. Ben zelf niet extreem lang verslaaf wel de helft van mijn leven maar ben nog maar 25 evengoed heb ik teveel drugservaring opgedaan. Ben ook niet van plan om met de methadon te stoppen, het is tot nu toe het enige medicijn waar ik echt baat bij heb. Denk dat het probleem met methadon is dat er meestal te lage doseringen voorgeschreven worden. Heb zelf veel onderzoek gedaan naar methadon aangezien ik besloten heb het nog wel even te nemen. De echte positieve effecten komen pas rond de 85 a 110mg. Zelf denk ik dat het beter is om het in de ochtend te nemen en een deel in de avond. Bij veel mensen werkt methadon niet volledig 24 uur tot de volgende dosis. Het is wel uit te houden maar leuk is anders, dit is niet bij iedereen van toepassing maar wel bij meer mensen als ze denken. Ben zelf ook laag begonnen en tot de 90mg was er sprake van regelmatig bijgebuik. Ik kan wel begrijpen als mensen serieus willen afkicken dat methadon wel klote is om vanaf te komen. Maar als onderhoudsmedicatie is het ideaal in mijn geval althans.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#13
ik heb zelf 3 kuren gehad met meth in mijn leven, allemaal duurde ze zo'n 7 maanden. maar het ging altijd fout wanneer ik ging afbouwen. zat ik boven de 50 a 60 mg per dag dan was t ok, maar zodra ik ging zakken dan werd ik toch een paar uur ziek iedere dag, ondanks dat ik het dan gescheiden in 2 keer innam. dus stapte dan iedere keer toch maar weer over op heroine.

ook ik had mijn leven perfect op orde bij de hogere dosis, dus waarom dan toch zo halsstarrig willen afbouwen. wel, daar heb ik een geldige reden voor, denk ik. nu ben ik geen doom denker, echt niet. maar, al zeker 20 jaar weet ik dat er weinig voor nodig is om de maatschapij die wij nu kennen geheel onderuit te halen, (zware oorlog, zonne storm, ect), en dan is methadon verstrekking uitgesloten. wat dus inhoudt dat je colt turkey van 60 mg maanden ziek wordt. wat eigenlijk gelijk staat aan zelfdoding, want dat houdt niemand uit. heroine zal dan ook niet meer te krijgen zijn in zulke situaties, maar, dat overleef ik dan nog wel, die afkick, hoop ik.

nogmaals, ik ben geen doomdenker, denk niet dat de wereld in dec 2012 vergaat ofzo. maar, nogmaals, er is gewoon niet veel voor nodig om alles in een te laten storten, en om dan aan de meth te zitten, moet er niet aan denken. heb dit ook altijd verteld aan de artsen en die gaven me of ongelijk, of dat er meer mensen zijn die afhankelijk zijn van een medicatie die dan niet
meer voor handen zal zijn, waardoor ze overlijden of bijzonder zwaar lijden. maar die hebben geen keus, dan en nu. en meth nemen is wel vrijwillig. alhoewel mijn leven de laatste 30 jaar ook alles behalve een lolletje is geweest. want zonder meth houdt in dat ik iedere week wel eens een dag ziek ben, of een halve dag. tot ik weer geld bij elkaar gesprokkeld heb. gelukkig ken ik mijn dealer al dik 20 jaar, en die helpt me altijd. was dit niet zo geweest dan zat ook ik
waarschijnlijk op de meth, of, was al afgekicked. want iedere week 2 a 3 dagen colt turkey zitten, dat houdt niemand vol.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Oké ik snap je punt maar persoonlijk weet ik dat als de wereld vergaat ik zoveel middelen kan krijgen nog op het laatste moment om niet ziek te worden. Zelfs imodium kan voorkomen dat je in ontwenning raakt. Zelf heb ik de angst dat ik een keer iets krijg of aangereden wordt en dat ze niet weten dat ik methadon gebruik. Nou stel dat ze me opereren op een andere opiaat en ik kan niets zeggen en ze gaan snijden, die gedachte beangstigd mij heel erg. Maar ga als ik bij mijn psychiater ben vragen voor een polsbandje waarom staat dat ik methadon gebruik misschien extreme maatregel maar met naltrexon had ik een medicijn paspoort in mijn portemonnee. Leef nu van dag tot dag en als het echt slechter met de wereld zou gaan dat zelfs een apotheek geen synthetische opioide meer kan laten leveren. Dan kan ik ook wel in een medicijn fabriek gaan experimenteren en inbreken alles weghalen alleen dit gebeurt toch niet. Als het slechter zou gaan gaat dit langzaam en niet ineens van vandaag op morgen die kans is te klein denk ik.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#15
een zonnestorm is van vandaag op morgen, dat de maatschapij in chaos wordt gestort.
maar, de kans is klein, ik weet t. de meeste mensen verklaren me ook nogal voor een idioot als ik dit als reden opvoer voor geen meth te willen, (tesamen dan met mijn andere bezwaren dan die voor mij ook erg zwaar wegen om t niet te nemen).
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ieder heeft zijn mening maar soms is het goed om een mening te laten voor wat het is omtrent gezondheid en kwaliteit van leven. Misschien heb je alle risico's maar ik denk als het erop aan komt dan is de ontwenning van heroine of methadon beide een hel vooral bij direct staken. De eerste dagen zullen beide niet dragelijk zijn en ik verwacht dat de kans is dat iemand zich daardoor van kant maakt even groot is. Zelf vind ik het een hele geruststellend iets dat ik weet dat ik methadon heb, hoef geen heroine te krijgen weet welke bijwerkingen ik kan verwachten, ben nooit ziek, geen craving naar dope of andere hard drugs, stabiliteit, controle, baas over mijn leven afhankelijk van de methadon afgifte, stoppen doe ik toch niet dus waarom zou ik niet kiezen voor een middel wat compleet gratis verstrekt wordt, betere gezondheid kan zoveel voordelen opsommen waarom ik methadon verkies boven illegale versneden straat heroine. Weet zelf wat ik binnenkrijg weet welke dosis ik neem per dag minimaal moet hebben, maar dit is mijn mening. Als je alleen maar negatieve dingen meemaakt met een middel weet niet of het zo is en de nadelen veel zwaarder wegen als de voordelen, alleen ik vind dat mensen onder de 100mg niet eens geprobeerd hebben de voordelen te ervaren. Als je een beetje research pleegt op internet haal je het overal terug dat mensen boven de 90mg hele andere ervaringen hebben als onder de 90mg. Ben ook een voorstander van de hoge dosissen omdat het bij verantwoord gebruikt perfect werkt. En met bijgebruik en minimale doseringen werkt het ook niet zoals het moet werken. Hier zie je ook zoveel verslaafden die 30mg methadon nemen en super veel dope erbij nemen waarom omdat ze gewoon veel te weinig methadon krijgen. Heb zelf ook zo snel mogelijk opgebouwd om te kijken of ik boven de 100mg voordelen zou merken. Was dat niet gebeurt dan was ik waarschijnlijk gaan afbouwen en heroine bij gaan gebruiken om het gewenste effect psychisch en lichamelijk te krijgen. Nu maakt methadon me niet echt stoned maar dat deed de dope ook niet echt meer het ging allemaal om mijn lichamelijke verslaving. Maar dit is puur mijn ervaring met methadon ik heb een individuele verstrekking via de apotheek omdat dat voor mij het beste werkt. Ben nu uit de wereld helemaal dankzij deze mogelijkheid, ook voor gezorgd heeft is dat de meeste contacten verwaterd zijn. Heb geen behoefte aan heroine en krijg ik het dan pak ik mijn tweede dosis en anders pak ik die na het eten. Eerst 90mg en minimaal 6 uur later de volgende 50mg, zelf ervaar ik vaak al na 18 uur lichtelijke ontwenning. Probeer methadon altijd goed te praten omdat het voor mij zoveel gedaan heeft en ik zelf zoveel meer heb bereikt in de laatste 6 maanden dan in de rest van mijn leven. Heb weer plezier in dingen waar ik eerst altijd heroine voor moest gebruiken om de zin in die dingen te krijgen. Maar ik laat het hierbij met me pro-methadon campagne.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."