leveldesigner zei:
en dan bedoel ik de heroine die komt uit Afghanistan/Turkey. Niet de witte Aziatische heroine.
Maar zou dat echt verschil maken denk je? In principe is heroine heroine, als het dan verschil zou maken zou het dus door eventuele onzuiverheden komen. De actieve stof, heroine, is in beide gewoon hetzelfde.
Ik heb er verder geen verstand van, maar laten we eens kijken hoe ver we met logica en observatie komen. Heroine zorgt inderdaad voor een verhoogde afgifte van dopamine, echter doet dat het indirect via de opioide receptoren. Maargoed er is sprake van verhoogde dopamine activiteit en wanneer dat voor een lange tijd het geval is zou dit potentieel schade aan het dopamine systeem kunnen opleveren. Schade aan het dopamine systeem betekent weer minder dopamine activiteit, wat eventueel tot parkinson's zou kunnen leiden. In theorie is het dus zeker mogelijk, alleen is de vraag of verhoogde dopamine activiteit wel tot schade leidt en als dat zo is of die verhoogde dopamine activiteit in de praktijk voldoende is om dusdanige schade aan het dopamine systeem toe te brengen dat dit een verhoogd risico op parkinson's tot gevolg heeft?
Een vraag die zo vrij lastig te beantwoorden is om verschillende redenen. Maar laten we eens een uitstapje maken naar amfetamine, wat direct op het dopamine systeem inwerkt en een veel grotere verhoging van dopamine activiteit tot gevolg heeft. Even snel googelen op amfetamine en parkinson's geeft vele resultaten over een verhoogd risico op parkinson's bij amfetamine gebruik. Hier zitten ook vele wetenschappelijke artikelen en site's tussen, dus voor het gemak neem ik even aan dat daar op zijn minst sprake is van een correlatie. Of er ook een causaal verband is tussen amfetamine gebruik en parkinson's is weer een stuk lastiger aan te tonen en als ik daar op in ga wordt dit hele verhaal veel te wetenschappelijk. Maargoed de snelle zoektocht naar amfetamine en parkinson's laat in ieder geval zien dat drugs die op het dopamine systeem inwerken een correlatie kunnen hebben met parkinson's. Wat we dan echter nog steeds niet weten is of amfetamine dit doet door een verhoogde dopamine activiteit of door direct te binden aan het dopamine systeem. Wat zijn we uit het amfetamine verhaal wijzer geworden? Mogelijk betekent een verhoogde dopamine activiteit een verhoogd risico op parkinson's, waardoor die link met heroine niet is uit te sluiten. Gelukkig voor jou, zorgt heroine voor een aanzienlijk mindere dopamine activiteit dan amfetamine. Hierdoor is het aannemelijk dat wanneer dit de oorzaak is van het verhoogde risico bij amfetamine, dit risico aanzienlijk minder zal zijn voor heroine. Daarbij is er ook nog de mogelijkheid dat amfetamine het verhoogde risico veroorzaakt door dus direct aan het dopamine systeem te binden, in dat geval zal het risico bij heroine er niet zijn.
Het blijft dus nog steeds gissen, maar puur op logica kunnen we al redelijk concluderen dat het risico waarschijnlijk niet zo hoog is. Maar we hebben naast logica ook nog observationele data tot onze beschikking en zoals Meejhem ook zegt zou je bij een link tussen heroine en parkinson's meer zoekresultaten verwachten. Op zijn minst meer anekdotes, maar eigenlijk ook meer wetenschappelijke artikelen. Het gebrek hieraan lijkt mijn bovengenoemde logica redelijk te bevestigen.
Uiteindelijk blijft mijn hele verhaal wel gebaseerd op allemaal aannames en komt het niet eens in de buurt bij een fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing. Toch denk ik dat met name het gebrek zoekresultaten voor nu voldoende grond is om te stellen dat het risico op parkinson's niet verhoogd lijkt door heroine gebruik. Dat neemt niet weg dat ieder persoon parkinson's kan krijgen en dat wanneer je het krijgt het niet vast te stellen is of dit door heroine gebruik komt of door iets anders.
Sorry voor het nogal lange verhaal, maar hopelijk beantwoord dit toch een beetje je vraag.