Als je al 14 jaar methadon hebt JonWest, zoals jij dus hebt. Dan kan het zijn dat je meer tegenslag kunt ervaren tijdens het overstappen. Ben zelf helaas 35 jaar heroine verslaafd, en ben zo'n 4 jaar geleden intern over gezet op Suboxone, en ben me toch ziek geweest 4 dagen lang. Zie me nog op handen en voeten in die gangen daar zitten in mijn ochtendjas. Nu kwam ik wel van de heroine af, en na 30+ jaar, dus dat is natuurlijk wel een verschil met 14 jaar methadon. Maar toch, De artsen hadden het mij zo mooi voorgesteld. Suboxone zou maar een half opiaat zijn, en de overstap, ik zou daar niets van merken. Nou, niet dus, dacht dat ik kapot ging. Maar, ken ook verhalen van mensen die wel gewoon konden overstappen erop, en geen centje pijn hadden. Maar dat waren dan altijd mensen die maar een jaar of langer iets hadden gebruikt. Maar, vrees dat jij net als ik er 20+ jaar op hebben zitten met dope, of jij misschien iets minder. Maar toch, en vooral ook je leeftijd maakt uit. Weet niet of die foto van je profile jouw echte foto is, maar zoja, dan zal jij ook rond de 50 zijn denkik. Ben zelf 55, en merk heel duidelijk dat mijn lichaam geen 20 meer is. En vooral met afbouwen en afkicken merk ik het dan dubbel en dwars. Dingen die vroeger een paar daagjes kosten kosten nu dan veel een veel langer, en veel meer pijn. Maar, dat is mijn verhaal. Wil niet zeggen dat het jou verhaal is. Zeker niet omdat onze middelen en jaren van gebruik anders zijn. Maar wilde toch ook even een ander geluid laten horen. Maar, in dit soort gevallen eindig ik altijd met hetzelfde gezegde en dat is, we zijn allemaal anders, en daarom is afkicken en afbouwen ook voor iedereen anders. Wat de een als dragelijk ervaart is voor de ander simpel weg ondragelijk. En daarbij komt dan nog lichamelijk gesteldheid, ben je goed en sterk, of een wrak. En leeftijd, en jaren van gebruik. Dus, om kort te zijn, het is eigenlijk onmogelijk om zaken te vergelijken in dit soort situaties.
Ben alleen wel benieuwd naar wat je de nadelen van methadon dan vindt, want ik vind het een makkelijk middel zonder vervelende eigenschappen. Slik, en het is weg. En duf ervan zijn, heb dat zelf helemaal niet. Maarja, ik gebruik daarnaast dan nog heroine, dus dat is dan toch anders. Maar ook toen ik meth alleen gebruikte was ik best wel heel erg helder.
Prettige Jaarswisseling allemaal!