Gewoon van die bruine brokken naar binnen gewerkt? Wist niet dat het ook gewoon gegeten wordt (al lijkt me dat dus ook wel logisch omwille van het effect dat je beschrijft).
Je kan opium slikken, snuiven, roken of pluggen. Snuiven is een beetje lastig omdat opium niet echt een poeder is maar meer een hars zoals hasj dus dat is wat te plakkerig.
Opium wordt traditioneel vaker gerookt dan geslikt, maar roken is ook wat verslavender dan slikken. Omdat bij orale inname van opium je gebruik maakt van het first-pass metabolism hadden we destijds ingeschat dat oraal innemen veiliger zou zijn.
De bio-availbility van opium is wel redelijk laag als je het slikt dus je krijgt wat minder effect voor hetzelfde geld.
Misselijkheid is wel een algemeen voorkomend effect bij opium en andere opioïden. Zoals de meeste heroïneverslaafden zeggen die ik heb gesproken: 'de eerste paar keren moet je kotsen, en als je niet meer misselijk wordt dan ben je verslaafd.'
Die misselijkheid speelt vooral op als de gebruiker gaat lopen. Daarom werd opium traditioneel liggend gerookt met een lange pijp, zodat je na het innemsn niet meer hoeft te bewegen.
Uiteraard moet je extreem oppassen met opium want het is zeer verslavend en de ontwenningsverschijnselen zijn heel heftig als je een lichamelijke afhankelijkheid te pakken hebt. Ook kun je overlijden aan een overdosis. Als je het slikt, zorg er dan wel voor dat je het goed afweegt!