Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsangststoornis en drugs

angststoornis en drugs

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
p
parraiciaLid
01-01-2024, 00:00
hoi ik heb tehoren gekregen dak aanleg heb voor een angststoornis
en ze hebben me aan geraden om geen drugs te gebruiken...[het ggz]
en nu vraag ik me af wrom niet durfde niet te zeggen dat ik dat al doe :flushed:
heb op het inet gezocht en kan daar alleen ma vinden dat je er makkelijker verslaafd aan raakt om de angst te onder drukken
maar heb gehoord dat het ook je angstgevoelens versterkt...
is dit zo en heeft iemand hier ervaring mee???
F
FlameonLid
Je kan er inderdaad makkelijker aan verslaafd raken (als je er aanleg voor hebt), omdat de drugs je dan wellicht dat betere / minder anstige gevoel geeft. Drugs kan inderdaad ook je angstgevoelens versterken. Het ligt eraan hoe je erop reageert. Via mijn werk ken ik een aantal mensen met angstgevoelens die daarbij drugs hebben gebruikt en nu paranoide zijn. Niet om je bang te maken, wilt ook zeker niet zeggen dat het bij jou kan gebeuren maar ze zeggen het niet voor niks!
W
WackyLid
Paranoia is een veel voorkomende "bijwerking" van (overmatig) gebruik. Dat zal wel sterker zijn als je zon angststoornis hebt.
F
FlameonLid
Als je er gevoelig voor bent kan het paranoida worden sneller gaan. Dan kun je je zelf moeilijker in de realiteit 'terug plaatsen' en blijf je langer voort leven in de wereld van angsten. Soms met alle gevolgen van dien!

Welke drugs gebruik je zoal als ik vragen mag?
Probeer in jou situatie toch altijd eerlijk te zijn tegen de hulpverlener, en zeg hem of haar dat je wel eens drugs gebruikt.
S
Shana_PLid
Ik zou je adviseren om geen hallucinerende middelen te nemen (lsd, paddo's...). Deze zouden wel eens een psychose kunnen triggeren.
Hoe het zit met andere drugs weet ik het niet. Als je echt niet zeker bent zou ik echt geen drugs nemen... Maarja da blijft je eigen keus natuurlijk. Kan zijn dat er helemaal geen probleem is ook hoor.
You decide!
F
FlameonLid
Shana_P zei:
Ik zou je adviseren om geen hallucinerende middelen te nemen (lsd, paddo's...). Deze zouden wel eens een psychose kunnen triggeren.
Klik om te vergroten...

Inderdaad, hallucinerende drugs kunnen in het ergste geval bij dragen aan een psychose. En dat wil je natuurlijk niet hebben. Hoe andere drugs reageren op je gevoelens weet ik niet. Ik zou het eerst eens allemaal goed navragen bij het GGZ
W
WackyLid
naast de psychedelica denk ik dat pep ook nogal wat paranoia veroorzaakt.

Een xtc pilletje in de 2 maanden (het staat immers in deze sectie) lijkt me relatief veel minder gevaarlijk.
c
citrobacterLid
Wacky zei:
naast de psychedelica denk ik dat pep ook nogal wat paranoia veroorzaakt.

Een xtc pilletje in de 2 maanden (het staat immers in deze sectie) lijkt me relatief veel minder gevaarlijk.
Klik om te vergroten...

jah, en coke kan ook paranoia veroorzaken, en jointjes roken ook. Ik zou zeker géén regelmatig gebruiker worden als ik jou was. Ik zelf werd paranoia van véél roken; Van coke gebruiken ook wel eens. Bij xtc heb ik het tegenovergestelde effect , daar word ik alles behalve paranoia van.
p
parraiciaLid
ik gebruik voornamelijk xtc
heb een jaarlamg bijna elke weekend wat gehad
en daarna 3 maand niets en daarna in 3 maand tijd 4 x
en daarna in 3 maand tijd 1 x
ik blow niet meer sinds een jaar heb dat daarvoor wel heel veel gedaan
a
azgazaLid
Shana_P zei:
Hoe het zit met andere drugs weet ik het niet. Als je echt niet zeker bent zou ik echt geen drugs nemen... Maarja da blijft je eigen keus natuurlijk. Kan zijn dat er helemaal geen probleem is ook hoor.
You decide!
Klik om te vergroten...

Niet persé hoor, ik had 3 fobieën waaronder smetvees en hypochondrie, en die laatste twee leiden tot constante angst, regelmatige paniekaanvallen en afwijkend gedrag op straat (niks openbaars aanraken), en hoe vreemd het ook mag klinken:
Ik ben genezen in een paddotrip. Ik was in die tijd zelfstandig bezig met cognitieve gedragstherapie, en ik nam toen paddo's, en toen voelde ik wat ik eigenlijk allang dacht: dat het echt geen flikker uitmaakt, maar dat kon ik daarvoor niet voelen, daar was ik toen nog te bang voor.
Ik kan er bij zeggen dat dit nu 2 jaar geleden is en ik nog steeds genezen ben en dat ze in zwitserland bezig zijn met een onderzoek of LSD tegen Obsessief-Compulsieve stoornissen gebruikt kan worden (sterk aan angst verwant dus).
Verder ben ik na 14 keer paddo's en 11 keer LSD absoluut niet psychotisch.

Angst heeft helemaal niet persé met psychose te maken, het kán gerelateerd zijn, vooral paranoïa, maar als de angst fobisch van aard is kan het helemaal geen kwaad denk ik. Ik raad het opzich niet aan, maar als je geen schizofrene lui in je familie hebt, en je angststoornis meer neigt naar fobieën dan naar paranoïa, het risico niet héél groot is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."