Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDMA: voordelen vs nadelen

MDMA: voordelen vs nadelen

57 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
spacelord zei:
En dan bedoel ik echte argumenten, geen persoonlijke motieven.
Klik om te vergroten...

spacelord zei:
MDMA kan bijvoorbeeld zijn therapeutische waarde hebben maar dan zou ik eerder richting lsd aangaan. Eenmalig gebruik is onschuldig maar er zijn genoeg bewijzen dat mdma hersenschade veroorzaakt (afhankelijk van gebruik maar is toch niet zo gek veel). Psylocybine is voor het lichaam niet schadelijk (of toch niet schadelijk genoeg om echt als schadelijk voor het lichaam te beschouwen) en is toch geweldig leuk :hearteyes:
Klik om te vergroten...


: ')

Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zelf beschermende praat inderdaad.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb van alle drugs die ik gebruikt heb, de voor- en nadelen gemerkt. Van de voordelen van therapeutische praatsessies tijdens speed of LSD, tot de nadelen van MDMA misbruik in een niet bijzonder tactisch gekozen periode.

Ik moet eerlijk zeggen dat van alle drugs die ik misbruikt heb, ik de nadelen van mijn LSD/paddo's fase als minst vervelend heb ervaren. Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.

Like I said:
- Voordeel; Het is leuk/leerzaam
- Nadeel; Het kan onherstelbare schade opleveren.

Niks meer, niks minder. Dit geldt voor alles. Ik zie hier een paar keer HPPD voorbij komen. Dit heb ik zelf nooit als last of nadeel ervaren. Maar een geheugen als een vergiet, bijvoorbeeld, komt niet altijd even goed van pas.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#4
Exceptional Insight zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat van alle drugs die ik misbruikt heb, ik de nadelen van mijn LSD/paddo's fase als minst vervelend heb ervaren. Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.
Klik om te vergroten...

Hippie! :sunglasses:
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#5
Chris Pontius zei:
Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)
Klik om te vergroten...

Google helpt je verder, typ gewoon MDMA schade in en je vind onderzoeken zat op proefdieren (voornamelijk ratten), rapporten van hersenschade bij mensen etc

En zelf beschermende praat? MDMA is ongezonder dan psylocybine, als dat niet gelooft zijn we uitgepraat. Ik wil helemaal niet deze stof afbreken, totaal niet. Maar er is gewoon een verschil in de negatieve invloed die je lichaam ondervindt van deze stoffen.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chris Pontius zei:
: ')

Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)
Klik om te vergroten...

Er is altijd risico op langdurige depressie en psychoses bij eenmalig gebruik.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#7
tomz0r zei:
Chris Pontius zei:
: ')

Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)
Klik om te vergroten...

Er is altijd risico op langdurige depressie en psychoses bij eenmalig gebruik.
Klik om te vergroten...

Klopt, maar hangt ook af hoeveel je die eenmalige keer gebruikt hebt. Je serotinevoorraad kan zo drastisch geslonken zijn dat het een hele tijd duurt voor deze weer op normaal niveau is, met alle gevolgen vandien..(=>depressie dus).
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#8
tomz0r zei:
Exceptional Insight zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat van alle drugs die ik misbruikt heb, ik de nadelen van mijn LSD/paddo's fase als minst vervelend heb ervaren. Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.
Klik om te vergroten...

Hippie! :sunglasses:
Klik om te vergroten...
Het schaamrood staat me op de kaken.

Maar!:

Exceptional Insight zei:
Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.
Klik om te vergroten...
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
spacelord zei:
Google helpt je verder, typ gewoon MDMA schade in en je vind onderzoeken zat op proefdieren (voornamelijk ratten), rapporten van hersenschade bij mensen etc
Klik om te vergroten...

Hey jij komt hier met de uitspraken, dan mag je ook voor bewijs zorgen.
Veel onderzoeken bij proefdieren zijn met idiote hoeveelheden MDMA (of zelfs hele andere stoffen :rolleyes: ), niet met normale hoeveelheden MDMA waar we het hier over hebben.

tomz0r zei:
Chris Pontius zei:
: ')

Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)
Klik om te vergroten...

Er is altijd risico op langdurige depressie en psychoses bij eenmalig gebruik.
Klik om te vergroten...

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het ging hier over hersenschade.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#10
Chris Pontius zei:
tomz0r zei:
Chris Pontius zei:
: ')

Enne, kom eens met die bewijzen dat MDMA schadelijk is bij normaal gebruik dan. :)
Klik om te vergroten...

Er is altijd risico op langdurige depressie en psychoses bij eenmalig gebruik.
Klik om te vergroten...

Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar het ging hier over hersenschade.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet wat jij onder schade verstaat, maar depressies en psychoses vind ik zeker ook wel hersenschade. Of is dat "geestelijke schade" terwijl stofjes in je hersenen ontregeld worden?
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik noem dat gewoon schade. :sunglasses:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#12
Exceptional Insight zei:
tomz0r zei:
Exceptional Insight zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat van alle drugs die ik misbruikt heb, ik de nadelen van mijn LSD/paddo's fase als minst vervelend heb ervaren. Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.
Klik om te vergroten...

Hippie! :sunglasses:
Klik om te vergroten...
Het schaamrood staat me op de kaken.

Maar!:

Exceptional Insight zei:
Maar dagelijks door een zelf gecreëerde droomwereld wandelen, vol met tests en gedachten gevuld met vergezochte metaforen, is geen gezonde manier van doen.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Je hebt het een beetje weten goed te praten daarmee gelukkig. :sunglasses:
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
tomz0r zei:
Of is dat "geestelijke schade" terwijl stofjes in je hersenen ontregeld worden?
Klik om te vergroten...


Yep. LSD zorgt voor zo ver ik weet bijvoorbeeld niet voor hersenschade, maar dat betekent niet dat je er niet zwaar fucked up van kan raken. :beer:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#14
Chris Pontius zei:
Veel onderzoeken bij proefdieren zijn met idiote hoeveelheden MDMA (of zelfs hele andere stoffen :rolleyes: ), niet met normale hoeveelheden MDMA waar we het hier over hebben.
Klik om te vergroten...
En wat dan nog? Een muis gaat dood door het drinken van citroensap. De laatste keer dat ik dat deed gebeurde er niets van dat.

tomz0r zei:
Je hebt het een beetje weten goed te praten daarmee gelukkig. :sunglasses:
Klik om te vergroten...
Als je een beetje doorschiet met dat tripspul ligt het gewoon heel erg voor de hand dat het je manier van denken op zo'n manier veranderd dat een tomz0r je belachelijk kan maken :)
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook bij geen idiote hoeveelheden is hersenschade vastgesteld. Ook slechts 1 keer mdma is ongezond, 1 keer een joint is immers ook ongezond. De hersenschade kan wel geminderd worden, staat in de handleiding bij xtc.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#16
spacelord zei:
Ook bij geen idiote hoeveelheden is hersenschade vastgesteld. Ook slechts 1 keer mdma is ongezond, 1 keer een joint is immers ook ongezond.
Klik om te vergroten...
Wat is eigenlijk je doel van dit topic? Want die is me even ontschoten. Voor jezelf bedoel ik hè. Wil je in deze vergelijking LSD als winnaar tegenover MDMA uit de bus laten komen?

spacelord zei:
De hersenschade kan wel geminderd worden, staat in de handleiding bij xtc.
Klik om te vergroten...
Ho ho! De kans ! op hersenschade kan verminderd worden. Het is niet zo dat permanente schade ineens gerepareerd kan worden.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#17
Exceptional Insight zei:
Wat is eigenlijk je doel van dit topic? Want die is me even ontschoten. Voor jezelf bedoel ik hè. Wil je in deze vergelijking LSD als winnaar tegenover MDMA uit de bus laten komen?
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:

Helemaal niet, ik wilde niet eens over lsd praten in dit topic. Mijn bedoeling is gewoon kijken of de 'love feeling' opweegt tegen de nadelige effecten. Dan kan ik op een objectieve manier oordelen of ik mdma in mijn lichaam wil of niet ipv onwetend en impulsief dingen in mijn lichaam te dumpen waarvan ik niet voldoende geïnformeerd ben.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#18
spacelord zei:
Helemaal niet, ik wilde niet eens over lsd praten in dit topic. Mijn bedoeling is gewoon kijken of de 'love feeling' opweegt tegen de nadelige effecten. Dan kan ik op een objectieve manier oordelen of ik mdma in mijn lichaam wil of niet ipv onwetend en impulsief dingen in mijn lichaam te dumpen waarvan ik niet voldoende geïnformeerd ben.
Klik om te vergroten...
Oke, fair enough. Maar je weet hopelijk wel dat dat niet kan. Voor de één wegen de voordelen wel op tegen de nadelen, voor een ander niet. Een objectief antwoord op je vraag is er dus niet.

Ik vind de voordelen van gebruik wel opwegen tegen de nadelen. Maar de voordelen van misbruik niet.

Maar het gaat erom wat jij vindt. Objectiviteit heb je niks aan.
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ga het gewoon 1 keer doen in een candyflip, ben er intussen uit :sunglasses:
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#20
spacelord zei:
Ik ga het gewoon 1 keer doen in een candyflip, ben er intussen uit :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Ik zou het gewoon normaal proberen. Echt waar. :sunglasses:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."