Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverschil dinsdag-dip MDMA en XTC

verschil dinsdag-dip MDMA en XTC

31 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#1
die man snapt het helemaal LOL

kijk, dit is em ook.........jaaaaaaaaa, dat móet een psychonaut zijn hoor, kopop zeg!

n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#2
"Jullie willen mij interviewen voor mijn onderzoek? Ahw man... dat is zooo lief van jullie. Gewoon dat jullie dat overhebben voor mijn onderzoek. Ik wordt er gewoon zo blij van weetje? Jullie zijn echt topgozers! Ik wil jullie gewoon allemaal leren kennen! Wat zijn jullie telefoonnummers? Dan Watsappen we gewoon morgen om iets vets af te spreken!" :tearsofjoy:
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#3
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het gaat mij in ieder geval om The Netherlands XTC Toxicity (NeXT) study. Ik zie op Pubmed volgens mij alleen een aankondiging. En verder moeten we nog maar eens gaan zien of ik verdere verwachting waar ga maken... Welke email bedoel je eigenlijk?
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ben het eens met de nuance dat veranderingen niet perse schade hoeft te betekenen. Veranderingen kunnen inderdaad ook goed zijn.
Over het aanhalen van nieuwsberichten wil ik wel opmerken dat daar het gevaar in schuilt dat de daarin voorgestelde conclusies een op een overgenomen wrden. Vaak is de boodschap in zo'n bericht niet een goede weergave van de bevindingen van een onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek moet met de nodige omhaal bekeken worden, omdat uitkomsten vaak meer vragen oproepen dan dat ze beantwoord worden.
Gelukkig kunnen we het eens zijn dat matig gebruik niet zo gevaarlijk is als vaak wordt voorgesteld. Echter blijft het verstandig je dosis en frequentie van gebruik te beperken.
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat nieuwsartikelen niet altijd representief zijn is wel langer bekent dan vandaag, vandaar dat ik een linkje naar Pubmed plaatste.

Zoals met alles in het leven moet je dingen met mate doen, hetzelfde geldt voor medicijnen (drugs) :wink:

--

Ik verwacht hier wel een reactie op die email te vinden, hè? :xtc:
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#7
darkbull zei:
zeg, zullen we hem es mailen on behalf of the Dutch Forum Ass.? Vragen of hij persoonlijke ervaringen heeft met ecstacy? we hebben z'n mailadres...
Klik om te vergroten...


een mail aan die John die zo'n positieve uitslag nav het xtc onderzoek.
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tufnut zei:
Het gaat mij in ieder geval om The Netherlands XTC Toxicity (NeXT) study. Ik zie op Pubmed volgens mij alleen een aankondiging. En verder moeten we nog maar eens gaan zien of ik verdere verwachting waar ga maken...
Klik om te vergroten...
Nice! Dit wordt de basis voor een nieuwe internationale XTC policy. Dat werd tijd!

Ik kijk echt gigantisch uit naar een goed gefundeert onderzoek om zo de exacte dosis en frequentie te vinden voor 'gezond' gebruik (lees; niet neurotoxisch).
V
VintageLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik hoor en lees regelmatig dat door de speed en andere amfetamines naast MDMA in XTC-pillen de dinsdag dip verergert wordt en dat je verdomde depressief kan worden van een normale hoeveelheid pillen (1-3).

Is het zo dat als je 200-400 mg MDMA neemt dat je dan minder last hebt van een dinsdag-dip of andere depressieve gevoelens...?

Ik vind XTC wel tof en ik denk niet dat veel gebruik leid tot geheugenverlies of andere hersenschade, maar je wordt er wel depressief van. Wordt je van pure MDMA minder depressief?
r
riflexzLid
01-01-2024, 00:00
#10
MDMA gebruikt de stof serotine in je brains, zodat je happy, sociaal voelt enz.. .
Als je teveel gebruikt, dan heb je te weinig serotine, en hier kan je depri van worden.
ik heb soms last van dinsdagdipjes. als ik nu xtc of gewoon mdma kristallen heb gebruikt

Is het zo dat als je 200-400 mg MDMA neemt dat je dan minder last hebt
Klik om te vergroten...
totaal niet (denk ik ), hoe meer mdma je neemt, hoe meer serotine er wordt afgenomen
M
Miss JLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vintage zei:
ik denk niet dat veel gebruik leid tot geheugenverlies of andere hersenschade
Klik om te vergroten...

Jij hebt nog nooit veel gebruikt?
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vintage zei:
ik denk niet dat veel gebruik leid tot geheugenverlies of andere hersenschade
Klik om te vergroten...
Dan moet je wel denken.
V
VintageLid
01-01-2024, 00:00
#13
Miss J zei:
Vintage zei:
ik denk niet dat veel gebruik leid tot geheugenverlies of andere hersenschade
Klik om te vergroten...

Jij hebt nog nooit veel gebruikt?
Klik om te vergroten...

veel is elk weekend
M
Miss JLid
01-01-2024, 00:00
#14
En dat leid wel degelijk tot geheugenverlies en andere hersenschade.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is bewezen dat mdma neurotoxisch is vanaf een dosis van meer dan 140 mg in één keer of meer dan 210 mg in een tijdsbestek van 6 uur. Bij meer dan 50 keer in je leven een dosis van 100 mg treedt ook schade aan de serotonerge neuronen op.
Dit hierboven is bewezen, maar bij minder zal er niet niks gebeuren. Het is alleen moeilijk meten want de hersenschade hoeft niet per sé door xtc te komen. Mensen die xtc gebruiken leven over het algemeen ook minder gezond dan mensen die dat niet doen. Een beschadiging aan de serotonineproducerende hersencellen kan ook komen door te weinig vitamine c. Vitamine C vermindert de oxidatieve stress, het proces wat waarschijnlijk zorgt voor de schade aan de neuronen.

Ontopic:
Mdma in poedervorm en in zuivere pilvorm zouden precies hetzelfde moeten zijn, alleen aan een pil zijn bindingsstoffen en kleurstoffen (soms smaakstoffen) toegevoegd. Mdma slaat sneller in door de grote spreiding over het maagwandoppervlak. Een pil kan je ook verkruimelen, dan heb je precies hetzelfde effect als met mdma poeder/kristal. Als je een pil met enkel mdma als werkzame stof hebt natuurlijk. Maar dat is het geval bij 60 procent van de pillen. :)
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Die "bewijzen" moet je toch maar met een korreltje zout nemen vind ik. Over een paar jaar hebben ze weer andere bewijzen over MDMA.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#17
Soma zei:
Die "bewijzen" moet je toch maar met een korreltje zout nemen vind ik. Over een paar jaar hebben ze weer andere bewijzen over MDMA.
Klik om te vergroten...

Half mee eens.
Het klopt inderdaad dat onderzoeken steeds dieper gaan en steeds meer kunnen bewijzen. Uit dierproeven is al bewezen dat mdma bij de laagste dosissen al neurotoxisch is (0,6 mg/kg lichaamsgewicht). Dat zal bij mensen ook zo zijn normaal gesproken, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Onderzoeken spreken elkaar vaak ook tegen wat dat betreft, vaak alleen met suggesties en overhaast getrokken conclusies die hun hypothese bevestigt, en niet met bewijzen.

Je kan wel zeggen dat als het tot een bepaalde dosis mdma niet of moeilijk te bewijzen is schade waar te nemen, dat die schade dan niet erorm groot zal zijn. Een zichtbaar verschil tussen voorzichtig-gebruikers en niet-gebruikers is er dan in ieder geval niet duidelijk te zien. Als het al niet duidelijk meetbaar is, is de hersenschade zeker niet erg waarneembaar voor jezelf en zeker niet problematisch normaal gesproken.

Neem dus gewoon een normale dosis, onder de 140 mg. En doe het niet zeer regelmatig dan zul je er waarschijnlijk niks van merken :wave:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#18
MDMA is nooit zonder risico's maar in de laatste onderzoeken is gebleken dat:

bij 1-2mg per kg lichaamsgewicht, maximaal 1x per 4 tot 6 weken is géén hersenschade gemeten

Bij gebruik over grotere frequentie echter wel! Al na 1x gebruik zelfs
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#19
Over die hersenschade heb je het mis volgens mij. Zelfs bij eenmalig gebruik in lage dosissen zijn er veranderingen in de hersenen aangetroffen. Of dit van invloed is op dagelijks functioneren is nog de vraag.
De door jou genoemde richtlijn is echter wel eentje waarbij de risico's aanvaardbaar lijken te zijn.
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ik op een zaterdag neem, dan ben ik zondag levensloos in de zin dat ik gewoon een uur nodig heb om uberhaupt rechtop aan mijn bedrand te gaan zitten, vervolgens nog een uur om op te staan. Ik voel dan nog de muziek lopen in mijn hoofd en het is net alsof xtc nog een beetje na aan het ebben is. Niets boeit echt, maar dat maakt ook niet uit voor mijn gevoel, want alles is nog een beetje aan het loopen zeg maar...

De maandag, echter, is een staat van extreme onverschilligheid. Als ik tijdens een practicum op school ben en de docent maakt een opmerking over mijn desinteresse, dan is mijn respons gewoon "Oke... ja... whatever... do what you like, man...". Dinsdag is het gevoel gewoon weer prima.

Wat echt gigantisch helpt, mocht ik even in een dip schieten, is gewoon een liveset van de muziek waarop ik hem wausde opzettten en dan schiet ik weer een half in het blije gevoel.

--

Verder zijn er slechts twee hersenstudies op mensen gedaan die langdurig XTC gebruikte. De eerste is een VS gesponsorde angst studie in opdracht van de DEA gedaan, die later door de onderzoeker zelf is ingetrokken vanwege een grote blunder. Er is ook een duitse gerespecteerde studie gedaan die aangetoont heeft dat het menselijk brein met twee tot drie maanden onthouden zich grotendeels herstelt en een gewenning van 4-5% vertoont op langetermijn gebruik. Niet zo denderend als je het mij vraagt...

Ik merk persoonlijk wel dat ik twee weken na gebruik wel het één en ander weer een beetje op een rijtje moet krijgen in mijn geheugen, alsof de info er nog wel is maar de verbinding niet meer. Na drie weken is mijn geheugen echter weer prima in orde en kan ik gewoon weer als een gek leren.

Ik gebruik eens per 1,5 maand (of minder; het moet wel een goede rave zijn waar ook andere gebruiken, want anders vindt ik er geen ruk aan) en ik haal prima cijfers op een hbo opleiding. Ook vrienden die uni doen en al vier jaar lang gebruiken behalen gewoon prima cijfers.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."