#1
Blowen levert geen hersenschade op. Het is wel zo dat de boel een beetje minder goed werkt voor een tijdje, maar niets permanents.
XTC (MDMA) is een heel ander verhaal. MDMA is giftig voor je hersencellen. Denk aan je hersenen als een bak met Legosteentjes (hersencellen). Je hersenen linken die legosteentjes aan elkaar en zo bouwen ze je computertje. Je hersenbouwsel gebruikt maar 3% van die cellen. Het maakt niet zoveel uit als je er een schop tegenaangeeft, omdat je hersenen zich weer heropbouwen. Je kan dit het beste zien als een wegennet, waarbij als er een opbreking plaats vind, alles omgeleid wordt.
Het enige probleem is dat er zoiets bestaat als een ontwikkelingsfase. Dat houdt in dat je bepaalde schakelingen maakt die er nog niet zijn tot je hersenen uitontwikkeld zijn (zo rond je 26e, volgens vooraanstaand hersenonderzoeken Dick Swaab). Als je dus in je ontwikkelingsfase XTC neemt, dan rem je elke keer de ontwikkeling met een maand of 2-3. Dus je kan wel raden waarom XTC nemen, zeker voor je 21e, ervoor zorgt dat je niet doorontwikkeld tijdens jouw gebruik.
Als je dus voor altijd niet slimmer hoeft te zijn als een ober, en forever wilt puberen, moet je vooral doorgaan met XTC gebruik.
Hoofdpijn is een mix tussen fantoompijn (nep pijn) en pijn aan je hoofdhuid. Het heeft dus niets met hersenschade te maken, tenzij je regelmatig kopballen maakt met voetbal of op boksen zit, dan wordt je uiteindelijk zo dom als een aap.
Bad gaan met blowen kan resulteren in een psychose (paranoïde; mensen en de overheid hebben het op je gemunt en alles is een complot). In dit geval is het niet meer dan extreem verstandig dat je naar de huisarts gaat, het hele verhaal ophoest (zoals eerder genoemt zwijgplicht en gebruik (dus niet bezit en dealen) van elke drug is legaal) en niet gebruikt totdat men er achter is wat de aard van de psychose is. Het kan zomaar zijn dat je hersenen niet tegen dopamine kunnen en je er een psychiatrische patient van wordt. Dan is XTC en blowen dus absoluut geen aanrader!
TL;DR: hoofdpijn np, xtc stopt ontwikkeling dus stop ermee, ga naar de huisarts voor psychose en blow tot die tijd niet.
XTC (MDMA) is een heel ander verhaal. MDMA is giftig voor je hersencellen. Denk aan je hersenen als een bak met Legosteentjes (hersencellen). Je hersenen linken die legosteentjes aan elkaar en zo bouwen ze je computertje. Je hersenbouwsel gebruikt maar 3% van die cellen. Het maakt niet zoveel uit als je er een schop tegenaangeeft, omdat je hersenen zich weer heropbouwen. Je kan dit het beste zien als een wegennet, waarbij als er een opbreking plaats vind, alles omgeleid wordt.
Het enige probleem is dat er zoiets bestaat als een ontwikkelingsfase. Dat houdt in dat je bepaalde schakelingen maakt die er nog niet zijn tot je hersenen uitontwikkeld zijn (zo rond je 26e, volgens vooraanstaand hersenonderzoeken Dick Swaab). Als je dus in je ontwikkelingsfase XTC neemt, dan rem je elke keer de ontwikkeling met een maand of 2-3. Dus je kan wel raden waarom XTC nemen, zeker voor je 21e, ervoor zorgt dat je niet doorontwikkeld tijdens jouw gebruik.
Als je dus voor altijd niet slimmer hoeft te zijn als een ober, en forever wilt puberen, moet je vooral doorgaan met XTC gebruik.
Hoofdpijn is een mix tussen fantoompijn (nep pijn) en pijn aan je hoofdhuid. Het heeft dus niets met hersenschade te maken, tenzij je regelmatig kopballen maakt met voetbal of op boksen zit, dan wordt je uiteindelijk zo dom als een aap.
Bad gaan met blowen kan resulteren in een psychose (paranoïde; mensen en de overheid hebben het op je gemunt en alles is een complot). In dit geval is het niet meer dan extreem verstandig dat je naar de huisarts gaat, het hele verhaal ophoest (zoals eerder genoemt zwijgplicht en gebruik (dus niet bezit en dealen) van elke drug is legaal) en niet gebruikt totdat men er achter is wat de aard van de psychose is. Het kan zomaar zijn dat je hersenen niet tegen dopamine kunnen en je er een psychiatrische patient van wordt. Dan is XTC en blowen dus absoluut geen aanrader!
TL;DR: hoofdpijn np, xtc stopt ontwikkeling dus stop ermee, ga naar de huisarts voor psychose en blow tot die tijd niet.

