#1
Ik ben een persoon met hersenen die een beetje neurotisch bekabeld zijn. Veel zorgen maken, snel somber worden bij tegenslagen, soms vanuit het niets dipjes, angstig, af en toe een echte depressie.
Dit zit bij ons in de familie, aan m'n moeders kant van de familie. M'n oma, moeder en zusje hadden/hebben allemaal stemmings- en angstklachten. Ik dus ook.
Sommige dingen zijn bij mij gewoon over gegaan doordat ik aan mezelf heb gewerkt, zoals de angstigheid en het zorgen maken. Maar de dipjes blijven, af en toe voel ik me gewoon k.u.t. en futloos zonder echt duidelijk aanwijsbare reden.
Ik heb een jaar geleden een zware depressie gehad. Deze heb ik bestreden met moderne antidepressiva. Eerst kreeg ik Remeron (mirtazapine) van mijn psychiater, maar dat werkte, ook op hoge dosering (45 mg) niet. Daarna kreeg ik Zoloft (sertraline). Werkte heel goed.
Ik ben na een tijdje gestopt met de Zoloft omdat ik het niet meer nodig had, maar toch bijwerkingen ervoer. Het ging goed zonder de Zoloft, een hele tijd lang.
Maar twee maanden geleden begon ik weer symptomen van een depressie te krijgen. Onder andere moeilijk m'n bed uit komen 's ochtends, minder plezier beleven aan de leuke dingen in het leven, dat soort dingen.
Omdat het (nog?) geen echte depressie was, en ik de bijwerkingen van de groep antidepressiva waar ik goed op reageer (SSRI's) schuw, heb ik geen SSRI aan mijn arts gevraagd.
Ik ben toen begonnen met Sint Janskruid, een kruid met een bewezen antidepressieve werking; bij lichte tot matig zware depressies is het even werkzaam als Seroxat (paroxetine). Ik merkte al snel dat ik beter sliep (had geen slaapmiddelen meer nodig!) en dat ik levendiger, vrolijker, vitaler werd.
Ik begon kort hierna weer een beetje achteruit te gaan. Ik kwam moeilijk m'n bed uit en alles leek zoveel moeite te kosten, had voor weinig dingen nog maar energie.
Ik had het e.e.a. op Internet gelezen over vitaminen en aminozuren. Ik had besloten om L-tyrosine te gaan slikken. Dit heb ik gekocht bij de lokale vitaminespeciaalzaak. L-tyrosine is een aminozuur, wat gewoon in voeding zit, maar in zo'n capsule die je koopt in geconcentreerde vorm. Niks onnatuurlijks ofzo. Je lichaam heeft het ook gewoon nodig.
L-tyrosine wordt in het lichaam omgezet in adrenaline, noradrenaline en dopamine. Na twee à drie dagen merkte ik dat ik weer vooruit aan het gaan was: ik kwam beter m'n bed uit, was actiever, ondernemender en beter gestemd.
Ik slik nu dus ongeveer een gram Sint Janskruid-extract (komt overeen met 3,0 mg hypericine) en een halve gram L-tyrosine. Ik heb hier ontzettend veel aan. Het zorgt ervoor dat ik mijn leven kan leven zoals ik dat wil: actief, vrolijk, ondernemend en goed gestemd! Zónder de bijwerkingen van antidepressiva. Het enige nadeel is dat het niet vergoed wordt door het ziekenfonds.
Positief verhaal dus hè?![:)]()
Als iemand vragen heeft beantwoord ik ze graag.
xxx
fnea
Dit zit bij ons in de familie, aan m'n moeders kant van de familie. M'n oma, moeder en zusje hadden/hebben allemaal stemmings- en angstklachten. Ik dus ook.
Sommige dingen zijn bij mij gewoon over gegaan doordat ik aan mezelf heb gewerkt, zoals de angstigheid en het zorgen maken. Maar de dipjes blijven, af en toe voel ik me gewoon k.u.t. en futloos zonder echt duidelijk aanwijsbare reden.
Ik heb een jaar geleden een zware depressie gehad. Deze heb ik bestreden met moderne antidepressiva. Eerst kreeg ik Remeron (mirtazapine) van mijn psychiater, maar dat werkte, ook op hoge dosering (45 mg) niet. Daarna kreeg ik Zoloft (sertraline). Werkte heel goed.
Ik ben na een tijdje gestopt met de Zoloft omdat ik het niet meer nodig had, maar toch bijwerkingen ervoer. Het ging goed zonder de Zoloft, een hele tijd lang.
Maar twee maanden geleden begon ik weer symptomen van een depressie te krijgen. Onder andere moeilijk m'n bed uit komen 's ochtends, minder plezier beleven aan de leuke dingen in het leven, dat soort dingen.
Omdat het (nog?) geen echte depressie was, en ik de bijwerkingen van de groep antidepressiva waar ik goed op reageer (SSRI's) schuw, heb ik geen SSRI aan mijn arts gevraagd.
Ik ben toen begonnen met Sint Janskruid, een kruid met een bewezen antidepressieve werking; bij lichte tot matig zware depressies is het even werkzaam als Seroxat (paroxetine). Ik merkte al snel dat ik beter sliep (had geen slaapmiddelen meer nodig!) en dat ik levendiger, vrolijker, vitaler werd.
Ik begon kort hierna weer een beetje achteruit te gaan. Ik kwam moeilijk m'n bed uit en alles leek zoveel moeite te kosten, had voor weinig dingen nog maar energie.
Ik had het e.e.a. op Internet gelezen over vitaminen en aminozuren. Ik had besloten om L-tyrosine te gaan slikken. Dit heb ik gekocht bij de lokale vitaminespeciaalzaak. L-tyrosine is een aminozuur, wat gewoon in voeding zit, maar in zo'n capsule die je koopt in geconcentreerde vorm. Niks onnatuurlijks ofzo. Je lichaam heeft het ook gewoon nodig.
L-tyrosine wordt in het lichaam omgezet in adrenaline, noradrenaline en dopamine. Na twee à drie dagen merkte ik dat ik weer vooruit aan het gaan was: ik kwam beter m'n bed uit, was actiever, ondernemender en beter gestemd.
Ik slik nu dus ongeveer een gram Sint Janskruid-extract (komt overeen met 3,0 mg hypericine) en een halve gram L-tyrosine. Ik heb hier ontzettend veel aan. Het zorgt ervoor dat ik mijn leven kan leven zoals ik dat wil: actief, vrolijk, ondernemend en goed gestemd! Zónder de bijwerkingen van antidepressiva. Het enige nadeel is dat het niet vergoed wordt door het ziekenfonds.
Positief verhaal dus hè?
Als iemand vragen heeft beantwoord ik ze graag.
xxx
fnea
Play_bunny