Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPositief verhaal over St. Janskruid en L-tyrosine!

Positief verhaal over St. Janskruid en L-tyrosine!

12 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben een persoon met hersenen die een beetje neurotisch bekabeld zijn. Veel zorgen maken, snel somber worden bij tegenslagen, soms vanuit het niets dipjes, angstig, af en toe een echte depressie.

Dit zit bij ons in de familie, aan m'n moeders kant van de familie. M'n oma, moeder en zusje hadden/hebben allemaal stemmings- en angstklachten. Ik dus ook.

Sommige dingen zijn bij mij gewoon over gegaan doordat ik aan mezelf heb gewerkt, zoals de angstigheid en het zorgen maken. Maar de dipjes blijven, af en toe voel ik me gewoon k.u.t. en futloos zonder echt duidelijk aanwijsbare reden.

Ik heb een jaar geleden een zware depressie gehad. Deze heb ik bestreden met moderne antidepressiva. Eerst kreeg ik Remeron (mirtazapine) van mijn psychiater, maar dat werkte, ook op hoge dosering (45 mg) niet. Daarna kreeg ik Zoloft (sertraline). Werkte heel goed.

Ik ben na een tijdje gestopt met de Zoloft omdat ik het niet meer nodig had, maar toch bijwerkingen ervoer. Het ging goed zonder de Zoloft, een hele tijd lang.

Maar twee maanden geleden begon ik weer symptomen van een depressie te krijgen. Onder andere moeilijk m'n bed uit komen 's ochtends, minder plezier beleven aan de leuke dingen in het leven, dat soort dingen.

Omdat het (nog?) geen echte depressie was, en ik de bijwerkingen van de groep antidepressiva waar ik goed op reageer (SSRI's) schuw, heb ik geen SSRI aan mijn arts gevraagd.

Ik ben toen begonnen met Sint Janskruid, een kruid met een bewezen antidepressieve werking; bij lichte tot matig zware depressies is het even werkzaam als Seroxat (paroxetine). Ik merkte al snel dat ik beter sliep (had geen slaapmiddelen meer nodig!) en dat ik levendiger, vrolijker, vitaler werd.

Ik begon kort hierna weer een beetje achteruit te gaan. Ik kwam moeilijk m'n bed uit en alles leek zoveel moeite te kosten, had voor weinig dingen nog maar energie.

Ik had het e.e.a. op Internet gelezen over vitaminen en aminozuren. Ik had besloten om L-tyrosine te gaan slikken. Dit heb ik gekocht bij de lokale vitaminespeciaalzaak. L-tyrosine is een aminozuur, wat gewoon in voeding zit, maar in zo'n capsule die je koopt in geconcentreerde vorm. Niks onnatuurlijks ofzo. Je lichaam heeft het ook gewoon nodig.

L-tyrosine wordt in het lichaam omgezet in adrenaline, noradrenaline en dopamine. Na twee à drie dagen merkte ik dat ik weer vooruit aan het gaan was: ik kwam beter m'n bed uit, was actiever, ondernemender en beter gestemd.

Ik slik nu dus ongeveer een gram Sint Janskruid-extract (komt overeen met 3,0 mg hypericine) en een halve gram L-tyrosine. Ik heb hier ontzettend veel aan. Het zorgt ervoor dat ik mijn leven kan leven zoals ik dat wil: actief, vrolijk, ondernemend en goed gestemd! Zónder de bijwerkingen van antidepressiva. Het enige nadeel is dat het niet vergoed wordt door het ziekenfonds.

Positief verhaal dus hè? :)

Als iemand vragen heeft beantwoord ik ze graag.

xxx
fnea
z
zarahLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi fnea,

je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar het st janskruid. heb nl slaapproblemen en soms ook last van angsten (waardoor ik ook minder goed slaap). ben hiervoor bij een psycholoog en die wilde me aan de anti-depressiva hebben maar dat zie ik niet zo zitten (vanwege bijwerkingen enzo) en omdat ik me verder wel redelijk red zonder medicijnen.
je schrijft dat je beter kon slapen nadat je met dat st janskruid was begonnen, werd dit effect ook minder na enige tijd of bleef dit zo?

grz
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit bleef zo.

Er zijn veel verschillende merken St. Janskruid op de markt. Let daar een beetje op zodra je ermee begint. Verreweg de goedkoopste is van het Kruidvat huismerk (€ 2,99 ofzo in plaats van € 15 voor een duur merk), maar die is niet zo sterk geconcentreerd - om aan de aanbevolen antidepressieve werking te zitten, waarvoor 2,5 tot 3,0 mg hypericine nodig is, slik ik zes tabletten per dag ervan.

Maar het werkt wel.

Ik slaap nog steeds goed. In tegenstelling tot de benzodiazepines, blijft het slaappatroon bij de meeste antidepressiva stabiel en goed onderhouden. Antidepressiva zorgen over het algemeen voor een redelijk gunstige invloed op de slaap, juist op lange termijn. Maar ik sliep zelfs al na een paar dagen beter!

St. Janskruid is een goed alternatief voor reguliere antidepressiva (IN MIJN ERVARING). Bij mij heeft het een heel gunstig effect op slaap, stemming, spanning en angst. Bij echt ZWARE depressies kunnen echter wel reguliere antidepressiva nodig zijn.

Als ik jou was zou ik eerst St. Janskruid proberen alvorens aan reguliere antidepressiva te gaan, inderdaad vanwege de bijwerkingen! Als het niet werkt, kan je altijd nog om Zoloft o.i.d. vragen.

Een eventueel alternatief zou Valeriaan zijn. Dat komt ook uit de natuur, en is te koop als kalmeringsmiddel, ook bij de Kruidvat enzo. Maar van St. Janskruid is de werking bij lichte tot matige depressies bewezen, de kalmerende werking van Valeriaan is, naar mijn weten, nooit echt goed bewezen. Maar sommige mensen zweren erbij. Je zou ze ook kunnen combineren.

Succes!
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik slik al jaren Valeriaan om maar gewoon rustig te blijven, maar wat jij beschrijft over die lichte depressiviteit enzo dat ken ik wel. Valeriaan helpt hier volgens mij niet tegen, het kalmeert een beetje, maar verder ook niet.

De symptomen die jij beschrijft van een derpessie, daarvan zegt de huisarts bij mij: "komt door stress" wat ik dus niet geloof, dat terzijde.
Dat st janskruid, dat helpt zeker weten tegen dat soort symptomen en kan zeker weten geen kwaad? Ik zou het namelijk wel willen proberen, maar ben er op de en of andere manier toch een beetje huiverig voor. De reguliere antidepressiva is voor mij sowieso geen optie, aangezien mijn ouders niet willen dat ik dat ga slikken. Ik zou het zelf ook niet willen.
p
protonLid
01-01-2024, 00:00
#5
van st. janskruid zou je overgevoelige huid en overgevoeligheid voor zonlicht krijgen? Al iets gemerkt hiervan?
R
RazarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik nam een jaar lang allerlei aminozuren, en inderdaad het werkt.
Maar je moet eens proberen hierover te discussieren met een arts of psychiater. Die mannen zijn daar dus absoluut tegen en noemen het placeboeffect en zo.

Ik raad je ook eens Phenylalanine aan, dat is iets gelijkaardigs ( aminozuur ).
z
zarahLid
01-01-2024, 00:00
#7
fnea,

bedankt voor de info!! ik heb vandaag st janskruid gekocht maar mijn vriend las op de bijsluiter dat het wordt afgeraden in combi met andere medicijnen die ik gebruik. ik ben er niet zeker van dat mijn medicijnen onder die groep uit de bijsluiter vallen. maar ik ga dat es checken bij mn huisarts. het zijn nogal onschuldige meds maar voor de zekerheid toch even navragen.

valeriaan heb ik al es geprobeerd maar ik merk daar niets van helaas. kwam misschien ook omdat ik toen al telang aan de temazepam zat om nog te reageren op plantaardige middeltjes. inmiddels heb ik de slaappillen wel afgezworen ( alhoewel ik me af en toe echt moet inhouden om niet even een pareltje te droppen en lekker weg te zweven op zo'n inslapertje...)

iig tnx voor de info!
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Play_bunny zei:
Ik slik al jaren Valeriaan om maar gewoon rustig te blijven, maar wat jij beschrijft over die lichte depressiviteit enzo dat ken ik wel. Valeriaan helpt hier volgens mij niet tegen, het kalmeert een beetje, maar verder ook niet.

De symptomen die jij beschrijft van een derpessie, daarvan zegt de huisarts bij mij: "komt door stress" wat ik dus niet geloof, dat terzijde.
Dat st janskruid, dat helpt zeker weten tegen dat soort symptomen en kan zeker weten geen kwaad? Ik zou het namelijk wel willen proberen, maar ben er op de en of andere manier toch een beetje huiverig voor. De reguliere antidepressiva is voor mij sowieso geen optie, aangezien mijn ouders niet willen dat ik dat ga slikken. Ik zou het zelf ook niet willen.
Klik om te vergroten...

Die symptomen kunnen ook door stress komen, maar niet bij iedereen geeft stress zo'n sterke reactie. Sommige mensen hun hersenen zijn neurotisch bekabeld en zijn heel erg gevoelig voor stress. Dan kan een heel klein beetje stress, wat voor sommige mensen geen probleem is, al klachten geven.

Waar het bij jou door komt, weet ik niet natuurlijk.

Of het zeker weten werkt? Of het zeker weten geen problemen geeft?

Dat het geen kwaad kan is wel met zekerheid te zeggen. Naar mijn weten zijn er maar twee bijwerkingen bekend welke beide mild zijn. Milde, voorbijgaande slaperigheid in het begin (gaat dus voorbij) en overgevoeligheid voor zonlicht kunnen voorkomen, maar dat hoeft niet. Ik heb geen enkele bijwerking, en met mij vele anderen.

Maar je weet nooit of een medicijn gaat werken. Je kan niet zeker weten of het werkt of niet, zeker niet bij antidepressieve middelen, je moet het gewoon proberen om er achter te komen of het werkt.

Het kan maximaal zes weken duren totdat het echt goed ingewerkt is, maar meestal duurt het rond de twee weken totdat de werking optimaal is, ik begon de werking al te merken na een halve week door beter slapen en levendiger zijn.

Als je St. Janskruid wilt gaan kopen, zorg dan dat je een merk koopt, waarbij het een gestandariseerd extract is. Op de verpakking staat meestal iets van '400 mg St. Janskruid-extract per tablet'. Maar je weet dan niet, hoe sterk het extract is. Zit er 1,5% of 3% werkzame stof in? Dat staat er bij de meeste merken niet eens op! De aanbevolen dosering als antidepressivum is een extract met 2,7 mg hypericine. Bij het Kruidvat-huismerk, die erg redelijk geprijsd is, is dit ongeveer zes tabletten per dag. Ik neem twee maal daags drie tabletten van de Kruidvat en heb hier dus zeer positieve resultaten mee geboekt.

Waarom ben je er huiverig voor? Als je bepaalde klachten hebt, waar St. Janskruid tegen werkt, waarom zou je het dan niet gewoon proberen? Je kan altijd weer stoppen.

Hoop dat je hier wat aan hebt,
xxx,
fnea.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#9
proton zei:
van st. janskruid zou je overgevoelige huid en overgevoeligheid voor zonlicht krijgen? Al iets gemerkt hiervan?
Klik om te vergroten...

Ik heb dat inderdaad gelezen, dat dat bij sommige mensen voorkomt, maar ik heb hier niks van gemerkt.

Bijwerkingen treden meestal toch maar bij x% van de mensen op hè, lang niet bij iedereen.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Razar zei:
Ik nam een jaar lang allerlei aminozuren, en inderdaad het werkt.
Maar je moet eens proberen hierover te discussieren met een arts of psychiater. Die mannen zijn daar dus absoluut tegen en noemen het placeboeffect en zo.

Ik raad je ook eens Phenylalanine aan, dat is iets gelijkaardigs ( aminozuur ).
Klik om te vergroten...

Haha, ik kan ook niet wachten tot mijn afspraak met mijn psychiater, om dit allemaal aan hem te vertellen - ben zo benieuwd naar zijn reactie, en of hij aanneemt dat het echt werkt of niet...

Fenylalanine, daar worden toch endorfines van gemaakt?

xxx
fnea
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#11
zarah zei:
fnea,

bedankt voor de info!! ik heb vandaag st janskruid gekocht maar mijn vriend las op de bijsluiter dat het wordt afgeraden in combi met andere medicijnen die ik gebruik. ik ben er niet zeker van dat mijn medicijnen onder die groep uit de bijsluiter vallen. maar ik ga dat es checken bij mn huisarts. het zijn nogal onschuldige meds maar voor de zekerheid toch even navragen.

valeriaan heb ik al es geprobeerd maar ik merk daar niets van helaas. kwam misschien ook omdat ik toen al telang aan de temazepam zat om nog te reageren op plantaardige middeltjes. inmiddels heb ik de slaappillen wel afgezworen ( alhoewel ik me af en toe echt moet inhouden om niet even een pareltje te droppen en lekker weg te zweven op zo'n inslapertje...)

iig tnx voor de info!
Klik om te vergroten...

Hoi,

Ik hoop voor je dat het kruid voor jou verlichting van je klachten geeft!

Bij sommige medicijnen kan het inderdaad interacties geven, zoals dat heet, enkele voorbeelden hiervan: methadon, carbamazepine, alprazolam, 'de pil', digoxine, warfarine. Deze medicijnen worden sneller afgebroken zodat ze minder goed werken.

Hier op deze website - http://www.medsafe.govt.nz/Profs/PUarticles/sjw.htm - een tabel met interacties! Heel handig.

Ik neem het zelf in combinatie met buprenorfine, haloperidol, biperideen en pipamperon. Gaat goed, ik merk geen problemen, maar moet wel toegeven dat ik het nog steeds niet goed heb uitgezocht of het problemen kan geven.

Goed dat je het even uitzoekt met je huisarts.

Hou ons op de hoogte hoe het werkt!

Welk merk slik je? Hoeveel? Hoe vaak?

Ik heb de beste resultaten geboekt met 2x daagse dosering, 3x daags (totaal dezelfde dosering) leek minder goed te werken... Ik heb hier geen verklaring voor.

xxx
fnea
R
RazarLid
01-01-2024, 00:00
#12
fneawognfkgln zei:
Razar zei:
Ik nam een jaar lang allerlei aminozuren, en inderdaad het werkt.
Maar je moet eens proberen hierover te discussieren met een arts of psychiater. Die mannen zijn daar dus absoluut tegen en noemen het placeboeffect en zo.

Ik raad je ook eens Phenylalanine aan, dat is iets gelijkaardigs ( aminozuur ).
Klik om te vergroten...

Haha, ik kan ook niet wachten tot mijn afspraak met mijn psychiater, om dit allemaal aan hem te vertellen - ben zo benieuwd naar zijn reactie, en of hij aanneemt dat het echt werkt of niet...

Fenylalanine, daar worden toch endorfines van gemaakt?



xxx
fnea
Klik om te vergroten...

Je hebt de D-Fenylalanine en de normale L-Fenylalanine.
De D versie is naar ik heb vernomen illegaal gemaakt.
L-Fenyl wordt in het lichaam omgezet in tyrosine en nog voor een klein deeltje in een ander opwekkende neurotransmitter Phenethylamine.

De D-versie daarintegen wordt volledig omgezet in Phenethylamine. ( daarom dat het illegaal is denk ik ).

info : http://en.wikipedia.org/wiki/Phenylethylamine

Ik weet wel een site waar het nog in DL-mengvorm te vinden is.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#13
fneawognfkgln zei:
Waarom ben je er huiverig voor? Als je bepaalde klachten hebt, waar St. Janskruid tegen werkt, waarom zou je het dan niet gewoon proberen? Je kan altijd weer stoppen.

Hoop dat je hier wat aan hebt,
xxx,
fnea.
Klik om te vergroten...

Waarom ik er huiverig voor ben? Ik hou er niet zo van om dingen mijn lichaam in te gooien, maar aan de andere kant het is wel op natuurlijke basis, dus veel schade zal het dan denk ik niet aanrichten.

Ik ga het gewoon proberen, en wat je zegt: ik kan er altijd mee stoppen.
Dank je wel in ieder geval.

:wave: Play_bunny

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."