Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van benzo's I.V.M. zwangerschap - Hulp gevraagd!

Afkicken van benzo's I.V.M. zwangerschap - Hulp gevraagd!

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
Delfzijlster_SmokerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zorg dat iemand bij haar in huis al haar stuff afneemt elke keer als ze weer heeft dan stopt ze van zelf:wink: werkte ook bij mij.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit lijkt me ook iets voor haar om even mee naar de huisarts te gaan!
T
T-menLid
01-01-2024, 00:00
#3
Afkicken van benzo's is een van de lastigste dingen die er bestaat.

Ik zou overleggen met een arts wat een verantwoorde manier is om je gebruik te verminderen danwel te stoppen.

Sterkte meid, je maakt wel een goede keuze!
K
Kees KlapkaakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geachte benzo specialisten,

Ik zit met een dringende vraag, SWIM is zwanger en slikt al een ruime periode diverse soorten benzodiazepines (z'on 10 jaar.) Nu ze zwanger is wil ze natuurlijk stoppen in verband met de gezondheid van haar kind. Ze twijfelt of ze coldturkey moet gaan, ik heb haar aangeraden om aftebouwen I.V.M. ontwenningsverschijnselen. Ze slikt(e) ongeveer 40mg oxazepam en 20mg temazepam per dag.

Is het verstandiger voor haar gezondheid en die van haar kind dat ze cold turkey gaat?

Of kan ze beter zo als ik aangeraden heb afbouwen, zo ja wat raden jullie aan qua afbouwdosering/tempo.

Alvast bedankt lieve mensen!
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Misschien dat het kind ook last heeft van de ontwenningsverschijnselen. laten we daar niet achter hoeven te komen. ik zou het zo snel mogelijk proberen af te bouwen , zodat je met zo min mogelijk verschijnselen zit. maar toch zo snel mogelijk ermee stopt.

Buiten dit alles, het leek mij slimmer om er eerst mee te stoppen , en dan pas zwanger te worden . .
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wie zou het beter weten: Mensen op dit forum of een gediplomeerde huisarts?

Maar coldturkey stoppen wordt volgens mij niet gedaan, het wordt (als ik het goed heb) altijd afgebouwd. Maar de vraag is hoe kan je het beste afbouwen > huisarts.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Petrovic zei:
Maar coldturkey stoppen wordt volgens mij niet gedaan, het wordt (als ik het goed heb) altijd afgebouwd.
Klik om te vergroten...

Klopt.
Ga naar de huisarts.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Huisarts of verslavingsarts kan een afbouwschema maken voor de zwangere dame.
Die hoeveelheid kun je denk ik in vrij korte termijn onder controle van een arts vrij snel afbouwen. Als de wil en motivatie bij haar er ook is
a
amsterdamsepassieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bij te snel afbouwen bij hoge gewenning is de kans op een epileptische aanval groot.

Overleg altijd met een arts als je denkt dat je tot die groep behoort.

Hoe langer je de middelen hebt gebruikt , hoe moeilijker het is......

Gebruikelijk is de specifieke benzo's te vervangen door enkel diazepam (valium), de dosering te verdelen over de dag en dan langzaam af te bouwen.

Maar als je zwanger bent zou ik met spoed arts waarschuwen en hulp vragen of het op andere methode en sneller kan......

Heb zelf ondervonden dat afkicken van benzo's een hel is.
Het heeft mij 4 jaar gekost in totaal.
Jij hebt je kind om het voor te doen. Denk dat dat wel motiveert.
Succes!
P
Psych0nautLid
01-01-2024, 00:00
#10
In een vroeg stadium van de zwangerschap is het belangrijk zo snel mogelijk als medisch verantwoord is, af te bouwen van je benzodiazepine verslaving, ivm met floppy infant syndroom (een afwijking bij de baby die een potentieel gevaarlijke spierslapte van de ademhalingspieren tijdens de ontwikkeling kan veroorzaken. Dit syndroom is gelukkig met medicijnen (steroïden in het bijzonder) te behandelen, maar voorkomen is beter dan behandelen).

Overigens zit je op een erg hoge gecombineerde dosis van je benzo's, en cold turkey stoppen kan ook zeer riskant, eventueel zelfs levensbedreigend zijn. Je zal geleidelijk af moeten bouwen met langwerkende benzodiazepines door geleidelijk aan je huidige benzo's te vervangen en vervolgens de dosis van de langwerkende benzo's af te bouwen. Vooral Flurazepam is in mijn klinische ervaring zeer effectief gebleken vanwege zijn extreem lange halfwaardetijd en sterke werking.

Ik raad je zeer sterk aan de bovenstaande dingen met je huidige voorschrijvende arts te bespreken, maar probeer niet cold turkey te stoppen, het risico is veels te groot, zowel voor jou als je baby. Mocht je de indruk krijgen dat je huidige arts niet genoeg bekwaam hiervoor is, schuw dan niet om naar een specialist te gaan, veel huisartsen hebben helaas te weinig kennis van benzodiazepines tegenwoordig (ik ben zelf ook een arts en weet waar ik het over heb). Ik wens je heel veel sterkte en als je vragen hebt kun je me altijd PM'en. Ik ben helaas niet dagelijks in staat m'n berichten te checken maar zal het in ieder geval proberen.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Temazepam weet ik niet, oxazepam had ik zelf afgebouwd tot 50 MG en toen cold turkey gestopt; Dit was erg naar, maar niet ondoenlijk. Verwacht hevige koortsachtige ziekheid, enorme emotionele labiliteit (en dan vooral angst en spanning), diaree, niet kunnen slapen maar enorm moe zijn.. Algemene ellende. Ik had ook last van nachtmerries, kramp, overgevoeligheid voor sterke prikkels (hard geluid, iemand die snel een duur opengooit en binnenkomt), en behoorlijke paranoia.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."