Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsgeen effect dextro amfetamine?

geen effect dextro amfetamine?

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
c
crocodileLid
01-01-2024, 00:00
#1
hallo,

bij mij is een paar maanden geleden de disgnose ADHD vastgesteld. De middelbare school ben ik zonder veel problemen en moeite doorgekomen maar nu ik studeer zijn de symptomen toch een groot probleem.

Eerst kreeg ik methylfenidaat (merkloze ritalin) voorgeschreven, maar dat vond ik echt troep. Veel bijwerkingen en ik kreeg pas wat 'positieve' effecten toen mijn dosis verhoogd werd, en het enige wat ik daaraan had was dat ik dan ineens heel goed op 1 ding kon concentreren en de rest van de omgeving verwaasloos, vrij nutteloos dus. Ik ging me er ook als een junk van gedragen toen een keer de pillen op waren in het weekend en ik pas maandagmiddag weer nieuwe kon krijgen.

Een paar weken geleden heeft mijn arts mij dus laten overstappen op dextro amfetamine. 2 weken lang had ik een dosis van 3x 5 mg per dag, waar ik eigenlijk in het begin nog niets van merkte, totdat de dosis naar 3x 7,5 mg werd verhoogd nl. dat ik s' ochtends wat scherper en opener qua gedachten en concentratie was. Volgens mij kwam dat ook alleen doordat ik van de methylfenidaat af was, want al snel merkte ik er al helemaal niks meer van.

Nu is mijn sinds gisteren dosis dus verhoogd naar 3x 10 mg per dag, en ik merk eigenlijk nog steeds weinig verandering in concentratie. Tijdens colleges ben ik alleen maar onrustig heen en waar aan het friemelen en kan ik me echt niet op de spreker richten.

Werkgroepen en opdrachten maken gaat wel lekker, maar dat heb ik altijd al wel gehad omdat ik daarbij tenminste zelf ook bezig ben. Het is voor mij nog echt ontzettend kut om drie kwartier naar iemand te moeten luisteren (ook al probeer ik wel op te letten) of een lang stuk tekst te moeten lezen, ik word dan gewoon helemaal gek als ik niet snel iets anders doe. De dex heeft hier niks aan veranderd, alleen dat ik beter word in waar ik eerder al beter in was (en dat is opzich natuurlijk ook al positief).

Wat ik me dus eigenlijk afvraag is of er meer mensen hier ervaring mee hebben of er van af weten. Ligt het aan de dosis? Of moet ik maar iets anders voorgeschreven krijgen? Mijn arts spreek ik ook maar eens in de paar weken en die kan ook alleen maar mijn dosis verhogen of iets anders voorschrijven.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb nog steeds mijn twijfels bij of ADHD nou echt als een "ziekte" gezien zou moeten worden die we moeten proberen te genezen, of een persoonseigenschap die misschien het resultaat is van de druk die er tegenwoordig op mensen gezet word en de verwachting die er van mensen en kinderen zijn.

Een ding ben ik wel van overtuigd, ritalin en dexamfetamine zijn stoffen die in kleine dosissen (zoals ze bij beginnend ADHDers voorgeschreven worden) bij zowel ADHDers als niet ADHDers de prestaties op bepaalde punten zouden kunnen verbeteren. Dit is echter tijdelijk, het zijn verslavende drugs met tollerantie en bijwerkingen. Het is dus geen structurele oplossing, niet voor een "gewoon" mens, en ook niet voor een ADHDer. Net als voor de "gewone" speed verslaafde is het een tijdelijke oplossing die uiteindelijk de zaken alleen maar erger maakt. Als een psycholoog me dit soort shit voor zou schrijven zou ikzelf dat dus ook niet accepteren, dat ie maar een ander pep verslaafd maakt.

Maar, dat is dan dus mijn mening en ik heb geen enkele medische opleiding, ik ben zelf niet met ADHD gediagnostiseerd of heb anderzijds enige creditability. Daarom ben ik meestal terughoudend met deze mening verspreiden want het is vast niet de bedoeling dat ik mensen ga vertellen dat ze niet naar de dokter moeten luisteren, maartoch, ik zou er eens over nadenken..
c
crocodileLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik merk heel weinig van verslavend effect bij de dex, zoals ik wel bij ritalinhad . Ik krijg niet eens rebound verschijnselen als ik een dosis mis, of wenig merkbare in ieder geval. ik hoef ook geen structurele oplossing, ik wil alleen mijn studies halen en daarna klaar zijn met allemaal farmaceutische troep in mijn lichaam te gooien. Ziekte of niet, de klachten zijn er wel.
c
crocodileLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik moet toch maar even terugkomen op mijn vorige statements. Bij een dosis van 10 mg elke 5 uur (ik maak er zelf 6 uur van) ga ik toch best heel lekker. Mijn geest wordt een stuk opener en scherper voor lange tijd. Lang luisteren en lezen is nog steeds kut, maar voor de rest voel ik me er echt prima bij.

1 minpuntje, slapen is nogal een probleem. Ik moet zelf nog maar even de dosering uit zien te vogelen want met 3x 10 mg per dag val ik gewoon niet in slaap totdat het ochtend is. Vreemd genoeg voel ik me wel uitgerust, maar ik weet natuurlijk niet hoe lang dat gaat duren.
M
Matthijs85Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Wacky zei:
Ik heb nog steeds mijn twijfels bij of ADHD nou echt als een "ziekte" gezien zou moeten worden die we moeten proberen te genezen, of een persoonseigenschap die misschien het resultaat is van de druk die er tegenwoordig op mensen gezet word en de verwachting die er van mensen en kinderen zijn.

Een ding ben ik wel van overtuigd, ritalin en dexamfetamine zijn stoffen die in kleine dosissen (zoals ze bij beginnend ADHDers voorgeschreven worden) bij zowel ADHDers als niet ADHDers de prestaties op bepaalde punten zouden kunnen verbeteren. Dit is echter tijdelijk, het zijn verslavende drugs met tollerantie en bijwerkingen. Het is dus geen structurele oplossing, niet voor een "gewoon" mens, en ook niet voor een ADHDer. Net als voor de "gewone" speed verslaafde is het een tijdelijke oplossing die uiteindelijk de zaken alleen maar erger maakt. Als een psycholoog me dit soort shit voor zou schrijven zou ikzelf dat dus ook niet accepteren, dat ie maar een ander pep verslaafd maakt.

Maar, dat is dan dus mijn mening en ik heb geen enkele medische opleiding, ik ben zelf niet met ADHD gediagnostiseerd of heb anderzijds enige creditability. Daarom ben ik meestal terughoudend met deze mening verspreiden want het is vast niet de bedoeling dat ik mensen ga vertellen dat ze niet naar de dokter moeten luisteren, maartoch, ik zou er eens over nadenken..
Klik om te vergroten...

Een ziekte, tja, wat is een ziekte.
Het is een afwijking (ander woord voor meest extreme zoveel % op een bepaalde (groep) eigenschap(pen)), dus het zijn mensen die gewoon wat anders zijn dan andere mensen. Door hoe de maatschappij nu is / werkt, ondervinden veel mensen die die afwijking hebben negatieve gevolgen daarvan. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat als je mensen met ADHD op de goede plek zet / op de juiste manier behandeld ze veel meer kunnen dan mensen zouden verwachten.

Ik denk trouwens wel dat ritalin / dex bij ADHD-ers wel wat meer positieve effecten heeft dan andere mensen, en dat ondanks de tolerantie, er wel een positief effect kan blijven bestaan. Maar ik ben er zelf ook erg huiverig voor, en zou er bij mezelf ook wel 10x over nadenken om aan zoiets te beginnen, precies om de redenen die je in je post noemt.
p
psychopsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#6
tsja, bij mij is ook add vast gesteld maar ik denk tog dat ik geen medicatie hoef, je moet gewoon kijken wat beter valt nuchter of onder medicatie, ook kun je neurofeedback proberen, maar of dat echt helpt weet ik niet, ikzelf ben tegen de medicatie voor adhd tenzij je echt niet meer normaal in de maatschappij kunt funcioneren

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."