#1
hallo,
bij mij is een paar maanden geleden de disgnose ADHD vastgesteld. De middelbare school ben ik zonder veel problemen en moeite doorgekomen maar nu ik studeer zijn de symptomen toch een groot probleem.
Eerst kreeg ik methylfenidaat (merkloze ritalin) voorgeschreven, maar dat vond ik echt troep. Veel bijwerkingen en ik kreeg pas wat 'positieve' effecten toen mijn dosis verhoogd werd, en het enige wat ik daaraan had was dat ik dan ineens heel goed op 1 ding kon concentreren en de rest van de omgeving verwaasloos, vrij nutteloos dus. Ik ging me er ook als een junk van gedragen toen een keer de pillen op waren in het weekend en ik pas maandagmiddag weer nieuwe kon krijgen.
Een paar weken geleden heeft mijn arts mij dus laten overstappen op dextro amfetamine. 2 weken lang had ik een dosis van 3x 5 mg per dag, waar ik eigenlijk in het begin nog niets van merkte, totdat de dosis naar 3x 7,5 mg werd verhoogd nl. dat ik s' ochtends wat scherper en opener qua gedachten en concentratie was. Volgens mij kwam dat ook alleen doordat ik van de methylfenidaat af was, want al snel merkte ik er al helemaal niks meer van.
Nu is mijn sinds gisteren dosis dus verhoogd naar 3x 10 mg per dag, en ik merk eigenlijk nog steeds weinig verandering in concentratie. Tijdens colleges ben ik alleen maar onrustig heen en waar aan het friemelen en kan ik me echt niet op de spreker richten.
Werkgroepen en opdrachten maken gaat wel lekker, maar dat heb ik altijd al wel gehad omdat ik daarbij tenminste zelf ook bezig ben. Het is voor mij nog echt ontzettend kut om drie kwartier naar iemand te moeten luisteren (ook al probeer ik wel op te letten) of een lang stuk tekst te moeten lezen, ik word dan gewoon helemaal gek als ik niet snel iets anders doe. De dex heeft hier niks aan veranderd, alleen dat ik beter word in waar ik eerder al beter in was (en dat is opzich natuurlijk ook al positief).
Wat ik me dus eigenlijk afvraag is of er meer mensen hier ervaring mee hebben of er van af weten. Ligt het aan de dosis? Of moet ik maar iets anders voorgeschreven krijgen? Mijn arts spreek ik ook maar eens in de paar weken en die kan ook alleen maar mijn dosis verhogen of iets anders voorschrijven.
bij mij is een paar maanden geleden de disgnose ADHD vastgesteld. De middelbare school ben ik zonder veel problemen en moeite doorgekomen maar nu ik studeer zijn de symptomen toch een groot probleem.
Eerst kreeg ik methylfenidaat (merkloze ritalin) voorgeschreven, maar dat vond ik echt troep. Veel bijwerkingen en ik kreeg pas wat 'positieve' effecten toen mijn dosis verhoogd werd, en het enige wat ik daaraan had was dat ik dan ineens heel goed op 1 ding kon concentreren en de rest van de omgeving verwaasloos, vrij nutteloos dus. Ik ging me er ook als een junk van gedragen toen een keer de pillen op waren in het weekend en ik pas maandagmiddag weer nieuwe kon krijgen.
Een paar weken geleden heeft mijn arts mij dus laten overstappen op dextro amfetamine. 2 weken lang had ik een dosis van 3x 5 mg per dag, waar ik eigenlijk in het begin nog niets van merkte, totdat de dosis naar 3x 7,5 mg werd verhoogd nl. dat ik s' ochtends wat scherper en opener qua gedachten en concentratie was. Volgens mij kwam dat ook alleen doordat ik van de methylfenidaat af was, want al snel merkte ik er al helemaal niks meer van.
Nu is mijn sinds gisteren dosis dus verhoogd naar 3x 10 mg per dag, en ik merk eigenlijk nog steeds weinig verandering in concentratie. Tijdens colleges ben ik alleen maar onrustig heen en waar aan het friemelen en kan ik me echt niet op de spreker richten.
Werkgroepen en opdrachten maken gaat wel lekker, maar dat heb ik altijd al wel gehad omdat ik daarbij tenminste zelf ook bezig ben. Het is voor mij nog echt ontzettend kut om drie kwartier naar iemand te moeten luisteren (ook al probeer ik wel op te letten) of een lang stuk tekst te moeten lezen, ik word dan gewoon helemaal gek als ik niet snel iets anders doe. De dex heeft hier niks aan veranderd, alleen dat ik beter word in waar ik eerder al beter in was (en dat is opzich natuurlijk ook al positief).
Wat ik me dus eigenlijk afvraag is of er meer mensen hier ervaring mee hebben of er van af weten. Ligt het aan de dosis? Of moet ik maar iets anders voorgeschreven krijgen? Mijn arts spreek ik ook maar eens in de paar weken en die kan ook alleen maar mijn dosis verhogen of iets anders voorschrijven.