Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsafbouwen oxazepam-diazepam

afbouwen oxazepam-diazepam

12 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
W
WillekesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Helaas ben ik jaren verslaafd aan oxazepam. Ik ben in het verleden van de één op de andere dag gestopt met diazepam en heb daar een trekkend gezicht, spier aan de linker kant langs de neus en een strakke bandgevoel om mijn hoofd aan overgehouden, nu al 27 jaar. Ben herhaalde malen gestopt maar toch steeds weer begonnen. Ben nu een paar weken bezig met afbouwen na langdurig gebruik. Eerst overgegaan van 3 x daags 20mg oxazepam (kortwerkend) naar 4 x daags 5 mg diazepam (langwerkend) Dat moet ik nu gaan afbouwen met 1 mg per week. Volgens mij gaat dit veel te snel en voel mij er ook niet goed bij. Is er iemand die ook dit soort ervaringen heeft gehad met afbouwen? Reboundverschijnselen. En heeft iemand een goeie tip om op een goeie manier af te bouwen want het is een zeer moeizame strijd.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het valt wel te doen. Zowiezo even proberen. Indien het een week minder gaat, neem je genoegen met een halve mg. afbouw.

Die Diazepam werkt zo verschrikkelijk lang door, dat het eerder acht-en-veertig uren werkzaam is dan één dag. Voor mij werkte het aan 't eind prima om het één dag over te slaan. Zo nodig de andere dag een kortwerkende (Oxazepam). En uiteindelijk ben ik nu al een flinke tijd abstinent van Benzodiazepines.

Zo ik heb nog wel één enkele keer een Oxa'tje genomen, maar voelde me er niet goed bij. Veel te versuffend.

Ik zal het vast nog wel eens gebruiken, indien ik dit nodig acht.

Gr.,

Eend
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
hebt je het al geprobeerd met clondine? dat zijn bloedrukverlagers maar helpen zer goed tegen ontwenningsverschijnselen is mijn ervaring en anders mischien zaldiar al is dat ook verslavend maar makkelijker aftekomen.
clondine beter eerst proberen :)
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat heb je nou aan Zaldiar om van de benzo's af te komen? :confused: :rolleyes:
Dat is 300 mg paracetamol met 37,5 mg tramadol, heeft ook zo lekker veel met elkaar te maken :tearsofjoy:
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
ja dat is het nou juist.
Tramedol werkt ook ontspanned, wordt er warm en woezelig van, als je er een paar neemt
dus heb ook wel benzo's afkick meegemaakt, kan me voorstellen dat het een stuk aangenamer van wordt, zonder spierspanningen en gevoel van kruipend beetjes, zweten enz, en depressief gevoel.
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#6
anoniempje zei:
ja dat is het nou juist.
Tramedol werkt ook ontspanned, wordt er warm en woezelig van, als je er een paar neemt
dus heb ook wel benzo's afkick meegemaakt, kan me voorstellen dat het een stuk aangenamer van wordt, zonder spierspanningen en gevoel van kruipend beetjes, zweten enz, en depressief gevoel.
Klik om te vergroten...

Mjah ik weet het niet ik gebruik zowel benzo's als tramadol en heel soms zaldiar.
Denk toch echt dat je een benzo's af moet bouwen met benzo's.
Merk wel dat ik als geen tramadol neem ik toch wel een lichte lichamelijke afkick krijg, dan heb ik toch niet zoveel aan een benzo'tje :(
Als ik geen benzo's neem helpt een tramadolletje of zaldiar ook niet echt tegen de benzo afkick.
Maar uiteraad is dit weer persoonsgebonden
M
Martijn.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat je jezelf er toch doorheen moet zien te vechten. Afbouwen met langwerkende benzo's (valium, soms librium) is eigenlijk de enige optie, dus ja. De wilskracht moet uit jezelf komen.
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ronnai zei:
anoniempje zei:
ja dat is het nou juist.
Tramedol werkt ook ontspanned, wordt er warm en woezelig van, als je er een paar neemt
dus heb ook wel benzo's afkick meegemaakt, kan me voorstellen dat het een stuk aangenamer van wordt, zonder spierspanningen en gevoel van kruipend beetjes, zweten enz, en depressief gevoel.
Klik om te vergroten...


Mjah ik weet het niet ik gebruik zowel benzo's als tramadol en heel soms zaldiar.
Denk toch echt dat je een benzo's af moet bouwen met benzo's.
Merk wel dat ik als geen tramadol neem ik toch wel een lichte lichamelijke afkick krijg, dan heb ik toch niet zoveel aan een benzo'tje :(
Als ik geen benzo's neem helpt een tramadolletje of zaldiar ook niet echt tegen de benzo afkick.
Maar uiteraad is dit weer persoonsgebonden
Klik om te vergroten...

benzo's zijn uiteindelijk allemaal hetzelfde als je de één vervangt door de andere blijf je in een vicieuze cirkel zitten.
jij hebt zowel tramedol als benzo's in je bloed, vandaar dat je er niet meer op reageert, ik heb dus de tramedol afkick redelijk makelijk doorstaan met oxapam.
omdat ik die niet meer slikte.
Voor jou is clondine beter tegen de ergste afkickverschijnselen,tramdol zou inderdaad niks helpen in jou geval.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik was 15 jaar, depri, en kwaad op de wereld! Toen ik open geven moment helemaal gestoord werd van mezelf ben ik naar de dokter gegaan. Hij stelde prozac voor. Prozac is een veel voorkomend medicijn in mijn familie, en ik ben er niet erg over te spreken. Dat heb ik de dokter ook duidelijk laten weten ik vond het nogal raar dat ik op 15 jarige leeftijd na 5 minuten in die kamer te zijn geweest, medicinale drugs kreeg. Maar ik hoefde "die zooi" niet. Een stukje jonger en een heel stuk onwetender. De dokter had een ander voorstel: slaapmiddelen. En aangezien ik daar nooit iets over had gehoord (of zelf opgezocht) vertrouwde ik de dokter met mijn stomme kop.
Het is gelukkig al weer een tijdje geleden dat ik door die shit onderdrukt was. En ik hoef het ook niet meer ook! Ik kan mezelf ook niet voorstellen dat er mensen zijn die het voor hun plezier pakken. Of wat ik nog minder snap is die inslaap cocktails waar vele mensen zich naar vergrijpen als ze niet kunnen slapen van de speed. Tsja.. I don't get it.

Naja ik had oxazepam gekregen van de dokter. En ik kon s'avonds voor de verandering eens slapen, i.p.v. s'nachts wakker te liggen van de stress. Ow wat vond ik het in het begin fijn!
Toen mijn lichaam na een tijdje die oxazepam gewent was kreeg ik een iets zwaarder slaapmiddel: Temazepam die je om de dag een half uur voordat je gaat slapen moet pakken. Om de dag vond ik al onzin want anders lag ik die nachten alsnog wakker en daar had ik geen zin in om mezelf weer in slaap te huilen. Dat is al een grens overschrijden wat ik eigenlijk niet had moeten doen. Maar wat ik toch had gedaan :P
In het begin werd ik al deuzig wakker van oxazepam en sinds ik temazepam vaker als voorgeschreven innam werd ik langzamerhand een soort van zielloos persoon. Mijn gedaante was er wel. Maar ik ik was onderdrukt door een middel die me gevoelens lam legde. Ik sliep veel sneller in lag snachts niet meer wakker en ik had inderdaad geen angstgevoelens meer. Ja om het eerlijk te zeggen had ik helemaal geen gevoelens meer. Ik was wel van me depressie af dacht ik maar het werd gewoon onderdrukt door een sedatief
Maar een slaapmiddel denk je zorgt gewoon dat je gaat slapen. En ik kwam er achter dat ik in een contsante slaapstand was. Ik huilde niet meer.. Maar lachen deed ik ook niet. Toen ben ik aan de diazepam gezet wat voor de meesten beter bekent is als valium. De Temazepam is psychisch en lichaamelijk zwaar verslavend en om mij af te laten bouwen gaven ze me maar valium. En nog sterker slaapmiddel.. Wat inprincipe in een overdosering niet levensbedreigend is. Mits je genoeg drinkt en naar de wc gaat. Het word heel snel via je nieren verwerkt. Gelukkig wel, dat heeft me wel een maagspoeling gespaard.. En nu is het leven zelfs om vol te houden :wink:

Ja valium zorgde er echt voor dat het me allemaal niet meer interesseerde.. Ik was zeker niet meer depri, maar ik werd langzamerhand al wel afhankelijk van. De bijwerkingen die me eerst nog niet eens zo stoorde omdat ik me in ieder geval niet kut voelde gingen met toen echt dwars zitten. Ik wou weer een normaal meisje zijn van 15 dat het ene moment een probleem heeft waar ze niet mee kan handelen maar word ze op de juiste manier opgevangen en begeleid is die wanhoop en die angst ook zo voorbij. Je bent tenslotte ook lekker aan het puberen en je identiteit aan het zoeken. Dus ja laten we dat lekker onderdrukken met valium. Uiteindelijk naar een periode van iets meer als een maand was ik het helemaal beu! Ik had een hele harde les gekregen over iets waar ik prozac voor weigerder maar door onwetenheid min of meer afhankelijk werd van die troep. Ik heb moeite gehad om er mee te stoppen en ben toen overgestapt op homopatische middeltjes van het kruidvat valdispert. Dat word van de plant valeriaan gemaakt. Aangezien ik echt klaar was met de chemische drugs en ik toch me "fix" moest hebben vond ik dat vele malen beter. En het heeft ook geholpen ook. Het enige wat ik er wel bij moet zeggen is dat het nooit wetenschappelijk bewezen is. Het kan net zo goed een placebo zijn maar dat is het mooie aan placebo's als je er maar in gelooft werkt het. En ow wat geloofde ik toch in dat magische plantje en voor mij was het dat ook. Placebo of geen placebo ik was van die troep af... Ik begon me weer een mens te voelen. En kon toen de schade van de afgelopen tijd pas echt overzien. 15 kilo zwaarder en een stuk onverschilliger pakte ik de draad weer op. Echt raar was dat om weer emoties te hebben. Geen zombie meer!

De weken achteraf waren zwaar, mijn lichaam en mijn geest hadden heel wat in te halen. En de mooie ironie dat ik nieuw probleem kreeg: Slapen. En niet zo'n beetje ook.
Dus heeft al die zooi me geholpen??
Het was in een zeker opzicht een eye-opener maar als iets me geholpen heeft om uit die moeilijke periode te komen is het wel: IKZELF!
Dus ik zou zeggen blijf vooral doorzetten en geef niet op! Doe wat je wilt!

Met willen kom je een heel eind!
z
zyxLid
01-01-2024, 00:00
#10
afbouwen van benzo's doe je het best op de ashton methode.
zoek online naar "the ashton manual".

het komt neer op het 1 à 2 wekelijks verminderen van de dagelijkse dosis met +- 10%.
heel traag... maar benzo afkickverschijnselen kunnen heel onaangenaam zijn.

indien niet langzaam genoeg word afgebouwt kunnen langdurige (> 12 maanden) of zelfs permanente afkickverschijnselen gaan ontstaan in het lichaam.

van een te snelle benzoafkick zonder voldoende afbouwen kan men zelfs DOOD gaan!!
E
ExuimtumLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een goedemiddag allemaal.

Deze jongeman is nieuw hier.
De naam het drugsforum kwam me eerst over als "wegblijven hier", maar aan de andere kant werd ik lid omwille dit topic want als biochemicus heb ik hier wat op aan te merken in constructieve zin.

Zaldiar/Diazepam

Diazepam is een benzodiazepine en een anxiolyticum, de bijwerking is dat het in lichte mate sedeert. (bijwerking dus) Diazepam wordt vaak gegeven bij mensen met een verstandelijke beperking die heel bang zijn voor een gebeurtenis, hetzij een onderzoek(en) in het ziekenhuis.
De arts zal U dan 20mg per dag voorschrijven voor maximaal 14 dagen!
Diazepam is geen onschuldig middel. Het afkicken ervan is heel moeilijk als je dat in je eentje moet doen want de ontwenningsverschijnselen houdt niemand langer dan een maand vol en gaan terug naar de oude dosis zodat men zich weer 'normaal' voelt.
Diazepam is een goed middel tegen pathologische angst (ziekelijke angst).
Mensen met autisme krijgen dit middel wel eens voor altijd voorgeschreven in een dosering van 15-25mg per dag over 2 innames waarvan de stootfase in de ochtend.
Ochtend 2/3, avond 1/3 dosering.

Voor mensen die Diazepam echt nodig hebben is er geen probleem. Gewenning treed wel op in mate van afnemende sedatie, maar als anxiolyticum blijft het werkzaam.

Wij mensen hebben een stressvol leven en zeker met een eigen lab onder je hoede heb je het er maar druk mee en als ik thuis kom van mijn werk ben ik moe genoeg om daarvan te genieten. Uitrusten, en ook het lichaam laten uitrusten en hiermee de lever die zich over de Diazepam ontfermt en het omzet daar Oxazepam en Methyldiazepam. Dat is dus niet echt uitrusten voor zo'n orgaan.

De topicstarter slikt al jaren benzodiazepines en afkicken gaat echt heel moeilijk worden en geen enkele manier is perfect om af te kicken.
3x20mg Oxazepam staat inderdaad gelijk aan 4x5mg Diazepam; factor 3

Mijn welgemeede advies is om te kijken waarom je ze slikt. Is er iets gebeurt? heb je een traumatische ervaring of ben je angstig? Dan valt er wat voor te zeggen en kun je het beste in conclaaf gaan met je huisarts en die zal echt niet boos worden als je eerlijk en oprecht bent.
Mogelijk stuurt diezelfde arts je wel door naar een Detoxcentrum. Deze mensen zijn echt gespecialiseerd in afbouwen en afkicken en hun weten wat jij doormaakt en ben niet bang, ook hun hebben middelen om het rustiger te laten verlopen, maar geen Zaldiar!

Zaldiar (325mg Paracetamol/37,5mg Tramadol corr.) is een opioïde en al is het een zwakke derivaat van Opium, je kunt er wel degelijk stoned van raken bij 4 pillen op een dag.
Het is gebonden aan Hydrochloride en weet je wat dat beteken? Een Tmax van 1,5 uur. Dus maximale plasmabinding in 90 minuten.
Let heel erg op dat je niet verslaafd raakt aan deze pillen want het is zwaarder dan een benzodiazpine qua werking en dit id de bijwerking! Tramadol is een zware pijnstiller en die pillen moeten ook voor die doelgroep voorbehouden blijven. Ga er niet mee stoeien want voor je het weet heb je er een 2e verslaving bij.

Als biochemicus ben ik niet de flauwste en laatst een test gedaan. Ik nam eenmalig in (1 Zaldiar, 20mg Diazepam en een biertje) dit om te testen en ik werd zo apathisch dat ik mijn ogen sloot en alleen nog maar de muziek hoorde. Ik kon even niets. Zo stoned als weet niet wat.

Dat wil ik niet elke dag meemaken want toen ik weer bijkwam kon ik niet meer op de naam Zaldiar komen zo erg, dus het tast ook je denkvermogen aan.
Als biochemicus kun je wel praatjes hebben, maar ik heb het zelf ervoeren en nu weet ik wat het met je doet. Hier eenmalig, maar zo verdwaast is toch niet leuk meer?
Na 4 pillen lig op bed in coma denk ik.

Maar goed, voordat je gaat minderen met Benzodiazepines neem contact op met je arts en misschien ook de psycholoog want die kan vertellen wat het leven zonder die pillen voor je gaat betekenen en er zullen nieuwe deuren voor je open gaan, dus wordt niet boos op het woordje Detox, wees blij dat er mensen zijn die jou het beste gunnen.
PS: Slik je ze voor een hele goede rede dan bepaald de arts dat.

Zaldiar herken je aan deze verpakking. Deze is van het lab en niet te koop, maar zo ziet het eruit en er hoort een rode sticker op en geen gele. (wisselt per apotheek, schijnt).
En nee, ik neem er stiekem geen :) Onder mijn bewind wordt elke pil geteld.



Fases pijnbestrijding:
Fase 1/4: Paracetamol/aspirine
Fase 2/4: NSAID's (Nonsteroidal anti-inflammatory drugs) zoals Diclofenac(diclofenatrium) en Ibuprofen. Toevoeging van Omeprazol (H+ ATP base pomp(een protonpompremmer) om geen last te krijgen van je maag want COX remmers inhiberen ook op de maagwand!
Fase 3/4: Tramadol zoals Zaldiar of Codeïne, beide zwakke derivaten van Opium, maar daarbij is er geen Omeprazol of Lanzoprazol nodig. Wel gevaar voor afhankelijkheid want fase 3 pijnbestrijding moet helaas met een Opiumderivaat en daarom zeg ik dat de euforie een bijwerking is. Misschien voor lucratief gebruik leuk om te ervaren als je 2 pillen neemt op je nuchtere maag, maar voor iemand die een bedrijf runt een mokerslag want je functioneert gewoon niet goed onder invloed. punt.
Fase 4/4: MS Contin; en dit pilletje wil iedereen wel hebben en ervaren. De euforie van een Opiaat is anders dan van Cannabinolen en THC (Ik rook ook wiet, dus ik mag eigenlijk niks zeggen, maar daarbij 1 gram in de week). Opiu,m maakt niet alleen de geest rustig (roes), maar tast ook enorm je coördinatie vermogen aan (deelname verkeer, belangrijke functie met verantwoording, minder prikkel gevoelig; dus je kunt veel hebben terwijl je kalm blijft).
Als MS Contin ook niet meer helpt (terminale kanker) dan is er nog een optie en dat is pure Opium en deze wordt ook bij ons gemaakt. Dit is 99,879% zuiver en wel zo pijnstillend dat je het contact met je lichaam kwijtraakt. Dan lig je op bed en is opstaan geen optie meer.

Beste medemensen van het drugsforum. Ik ben ook maar een mens en ik hou ook van hedonisme op zijn tijd en ik ken alle middelen, maar daarbij heb ik verantwoording te dragen en kan ik niet overdag onder invloed van iets zijn.
Ik heb niets tegen jointje, biertje, of wat anders, maar kijk er wel mee uit en blijf bewust bij wat je doet en zolang dat lukt ben je niet te ver gegaan. Het woord verslaafd is relatief, wist je dat? Ik wil de onderliggende oorzaak weten.

En om jullie te helpen natuurlijk want anders zou ik hier niets te zoeken hebben :)

Ik oordeel en ik veroordeel nooit.

*eindelijk weekend :wink:

van een te snelle benzoafkick zonder voldoende afbouwen kan men zelfs DOOD gaan!!
Klik om te vergroten...
Het is maar hoe je het bekijkt. je zult niet dood om lichamelijke redenen, maar wel als je van het afkicken zo lijp wordt dat je jezelf stopt, ja dan is het dodelijke en het is maar van welk punt je het bekijkt, dus waarom slik je ze?
d
dawn5708Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Afbouwen van valium is geen makkie.Ik heb 't gedaan door naar tranxene 5 mg over te schakelen.Let wel,ik heb chronische ziekte en tranxene 5 mg is niet veel in mijn geval.
De echte valium is trouwens veel meer verslavend dan bvb diazepam.
Als je er echt niet af van geraakt op je eentje lijkt een opname in een therapeutisch centrum een goeie oplossing.Geen psychiatrie want daar krijg je nog meer medicatie.Heb ik hier in Belge aan de lijve ondervonden.Ik weet niet hoe men daar in nederland mee omgaat .
En xanax is zeker niet aan te raden.Daar werd ik duizelig van en ben daar direct mee gestopt.Ik weet 1 ding;psychiatrie en medicatie zoals valium afbouwen werkte niet bij mij.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
dawn5708 zei:
Afbouwen van valium is geen makkie.Ik heb 't gedaan door naar tranxene 5 mg over te schakelen.Let wel,ik heb chronische ziekte en tranxene 5 mg is niet veel in mijn geval.
De echte valium is trouwens veel meer verslavend dan bvb diazepam.
Als je er echt niet af van geraakt op je eentje lijkt een opname in een therapeutisch centrum een goeie oplossing.Geen psychiatrie want daar krijg je nog meer medicatie.Heb ik hier in Belge aan de lijve ondervonden.Ik weet niet hoe men daar in nederland mee omgaat .
En xanax is zeker niet aan te raden.Daar werd ik duizelig van en ben daar direct mee gestopt.Ik weet 1 ding;psychiatrie en medicatie zoals valium afbouwen werkte niet bij mij.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."