Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst bij fentanylgebruik (als pijnbestrijder)

Angst bij fentanylgebruik (als pijnbestrijder)

16 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik herken dit niet uit eigen ervaring maar ik werk als verpleegkundige en hoor dat clienten hier wel eens last van hebben. Neem even contact op met de arts, hij kan je wellicht een medicatie geven om je angsten te dempen/wat je kan nemen als je angsten hebt.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb zelf ook een aantal patiënten gehad die een TENS hadden. Over het algemeen heb ik gezien dat hij bij mensen de scherpe randjes er vanaf kan halen. Ik ben benieuwd hoe het bevalt. :)
T
TortiepointLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Lunasee,

Volgens mij krijg ik het tens-apparaat van de verzekering, tenminste, ik moet wachten op toestemming van de verzekering. Dat schijnt een formaliteit te zijn maar toch, het is weer wachten he..
Ik zal zeker attente zijn op de gevoelige huid. Ik heb al problemen met de fentanylpleisters. De internist heeft deze week het "echte" merk (Durogesic) voorgeschreven. Dat is veel duurder dan de merkloze pleisters, maar wat een verschil zeg! De durogesic voel ik helemaal niet zitten en mijn huid heeft nergens last van.
Weet je waar ik wel om kon janken van verdriet en kwaadheid. Ik begon dit topic omdat ik last had van angstaanvallen, trillen, zweten etc. In de bijsluiters van de merkloze pleisters staat dit wel genoemd maar dan als niet zo vaak voorkomend, of alleen tijdens afbouwen of starten etc.
En in de bijsluiter van de durogesic staat heel specifiek dat bij aanpassen van de dosis (dus ook als je de ene dag meer gebruikt, bijvoorbeeld met het gebruiken van een extra dosis fentany via de neusspray) het zeer vaak voorkomt dat mensen last hebben van angstaanvallen, zweten, trillen, depressieve gevoelens. Dus precies wat ik meegemaakt heb!
Ik heb nu drie verschillende merken fentanylpleister gehad, met drie bijsluiters die erg van elkaar verschillen.
In de ene staat bijvoorbeeld dat je absoluut niet in de sauna mag (we hebben een eigen infrarood-sauna dus dat was wel relevante info), en op de ander bijsluiter wordt verteld dat je wel de sauna in mag, maar dan alleen op de dag dat je de pleister verwisseld.
En in elke bijsluiter staan andere bijwerkingen!
Ik vind dat heel erg vreemd voor een geneesmiddel dat echt een risicovol medicijn is.
Maar goed, ik heb van de internist een voorraadje seresta gekregen om die anstaanvallen, als ze weer komeen, de kop in te drukken.
l
lunaseeLid
01-01-2024, 00:00
#4
H Tortepoint
Ik heb nu een tijd de fentanyl matrixpleisters dat gaat redelijk goed met mijn huid want met de durogesic pleisters vanJansenCilac is het compleet futeboel, daar gaat mijn huid tot bloedens toe kapot van, e zit op sommige plekken op mijn lichaa, de litekkens nog lopen.
En e hebt gelijk ik vind de bijsluiters ook erg veel verschelen van soort tot soort pleisterHopelijk gaat de tens voor je werken. ik sta nu zelf op de nominatie voor een morfine pomp j dat vind ik ook best heftih op mijn34 jaar, maar als ik deze pijnen nog lang oet verdraen wordt ik echt gek en dat wil ik juist niet.

Groetjes en alle goeds van Lunasee
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kut, ik heb ook Durogesic.. Kut Belgen :(
T
TortiepointLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben nu juist erg blij dat ik durogesic heb, die andere zooi daar ging mijn huid van kapot ;-(
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vergis mij, is Matrifen :P
T
TortiepointLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoi,
Ik ben sinds vandaag lid geworden van dit forum. Niet omdat ik zelf drugs gebruik om een prettig gevoel te krijgen, of om eens te trippen, maar omdat ik fentanyl gebruik tegen pijn.
Sinds 3 maanden gebruik ik een fentanylpleister met een afgifte van 50mcg/uur. Daarnaast heb ik ook nog Actiq (fentanyl lollie van 400mcg) en Instanyl (fentanyl neusspray van 100mcg). Deze laatste twee heb ik om snel opkomende doorbraakpijn te kunnen couperen.
Voordat ik fentanyl kreeg heb ik het volgende rijtje gehad:
. paracetamol
. meloxicam
. tramal
. oxinorm

Geen van allen hielp voldoende, de fentanyl wel dus daar ben ik erg blij mee.

Wel heb ik sinds ik de fentanyl gebruik vooral 's avonds als het donker gaat worden last van angstig zijn en een soort onheilsgevoel. Dat heb ik mijn hele leven nog nooit gehad en ik vindhet een erg vervelende gewaarwording.

MIjn vraag is of dit een bijwerking kan zijn van fentanyl (of andere opiaten).
Wie heeft dit ook gehad of herkent dit? En wat is er aan te doen?

Alvast bedankt voor een antwoord.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bijwerkingen
De frequentie van bijwerkingen kan variëren afhankelijk van de toedieningsvorm.
Zeer vaak (> 10%): slaperigheid, duizeligheid, hoofdpijn, maag-darmstoornissen (misselijkheid, braken, obstipatie), zweten, jeuk. Vaak (1–10%): verwardheid, hallucinaties, depressie, angst, anorexie, droge mond, dyspepsie, visusstoornissen, allergische reactie (zwelling, irritatie) op de toedieningsplaats. Soms (0,1-1%): urineretentie, 'rash', erytheem, urticaria, dyspneu, hypoventilatie, trillen, paresthesie, diarree, slaapstoornissen, stemmingsveranderingen, nachtmerries, geheugenverlies, hypo- of hypertensie, brady- of tachycardie, vasodilatatie, myoclonus. Zeer zelden (< 0,01%): asthenie, libidoverlies en onttrekkingsverschijnselen. (Ernstige) ademhalingsdepressie kan optreden.
Bij gebruik neusspray tevens: Vaak (1-10%): Keelirritatie. Blozen, opvliegers. Soms (0,1-1%): rinorroe, neusbloeding, neuszweer. Droge mond, stomatitis, smaakstoornis.
Bij gebruik zuigtablet tevens: vaak (1–10%): smaakstoornis; soms (0,1-1%): flatulentie, coördinatiestoornissen; zelden (0,01-0,1%): bloedingen en irritatie van tandvlees, mondulcera, stomatitis, tongaandoeningen (branderig gevoel, ulceraties).
l
lunaseeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hi,
Ik herken je angst en het onheilsgevoel, daar heb ik dus helaas ook enormveel last van. De kwakzalver die zich mijn huisarts noemt lacht me erom uit en als je iets kalmerendsvraagt om juist die angsten te couperen doet hij net of ik om de meest zware barbituraten vraag,De fentanyl is voorgeschreven door een anestesioloog uit een behoolijk bekende pijnkliniek en de kwakzalver zit nu alweer te zeikn dat hi het er nietm ee eens isDe klojo probeert me onderuit te halen, moest laatst naar de gyneacoloog voor het jaarlijkse uitstrijkje.meneer was duidelijk op zijn pik getrapt dat ik dat liever door een gyneocoloog liet doen in verband met wat baamoederafwijkingen in de familie.Wat doet de eikel schrijft een verijsbrief eaarin staat dat ik verslaafd ben aan de opiaten en benzo's.Sta je er weer fraai op.Het misbaksel beweerde laatst dat pijn niet erg is toen kon ik hem wel over zijn bureau trekken.Door zijn nalatigheid is het zover gekomen dat ik aan de fentanyl , tramadol en oxycontin zitVan d fentanyl neusssprays had hy nog nooit gehoord :angry: Wat moet je metzo'n vent.Een andere huisarts zoeken word heel lastig omdat hier er een aaantal huisartsen rondlopen die denken dt je met de bijbel kunt enezen en daarzover ingegaan zijn dat ze maar een eigen kerkje begonnen zijn.Ik woon icht bij de belgische grens alleen is dat niet handig om daar een huisarts te zoeken in geval van nood wil ik er wel snel kunnen zijn en niet eerst nog eens een half urtje moeten autoriden.
Toch bizar dat je op een drugdforum uitkomt waneer je je medicijnen googelt. Vreeemd maar zeer zeker nuttig.
groetjes Lunasee
T
TortiepointLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi Lunasee,
Hoe lang gebruik jij al fentanyl?
Het gekke is dat ik nu al zo'n drie maanden fentanyl gebruik en de angsten, de stemmingswisselingen, rillen, zweten etc pas heb sinds de laatste twee weken.
Kreeg jij dat ook pas toen je al een tijdje fentanyl gebruikte?
Bij mij heeft de longarts het voorgeschreven omdat ik een ontsteking tussen de longvliezen heb waar voorlopig niks aan gedaan kan worden maar wel vreselijk pijnlijk is.
Ik heb maandag aanstaande pas mijn eerste afspraak bij het pijnteam :confused:
l
lunaseeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hi Torti point,

Ik wens je heel veel sterkte toe bij het pijn team. ik denk aan je.
liefs Lunasee
l
lunaseeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoi tortepoint ik gebruik nu 10 jaar de fentanylpeisters met tussendoor de Aqctic40mcg lollies tegen de doorbraakpin, maar vanaf dag 1 ha ik ast va het onheilsgevoel ussendoor wel dipidolor inecties 4x daag s gebruikt wekte ook goed pijn is een hel en dan moet zo;n kwakzalver dus echt niet zeggeb dat pijn zie erg is.
Ok hoo dat je verder komt pij het pijnteam en niet zo godsgruwelijk lang op een afspraak hebt moeten wachten.
Lirfs en alle goesvan Lunasee
T
TortiepointLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi Lunasee,
Morgen (de 25e) heb ik mijn eerste afspraak bij het pijnteam. Vind het wel spannend!
T
TortiepointLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed gesprek gehad en ze gaan proberen om met TENS (electrische prikkels geloof ik) de pijn zo ver te dempen dat er in ieder geval wat van de fentanyl af kan, in kleine stapjes :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Tortiepoint zei:
Goed gesprek gehad en ze gaan proberen om met TENS (electrische prikkels geloof ik) de pijn zo ver te dempen dat er in ieder geval wat van de fentanyl af kan, in kleine stapjes :)
Klik om te vergroten...

Goed nieuws!
l
lunaseeLid
01-01-2024, 00:00
#17
TENS

Hoi Tortpont,

Krijg je gelijk een tensapparaat of krijg je er wellicht eerst een tijdje een op proef om te kijken of tens inderdaad bij je helpt en dan met name voor juwspecifieke klachten. aren gelden kreeg ik een tens appraatjevan een Vlaamse orthopeed om zo proberen de operatiepijn te kunnen te bestrijden inplaats van het coupern van de operatiepijn door dedipidolor spuiten die ze daarr eigenlijk altidj voor gebruiken.Gelukkig hiep de tens voor de operatiepijn.
Het was een geinig apparaat wel iets te groot om contant bij je te dragen.Ook waren er leuke masage programma's ingeprogrameerd. Z z`t mijn hub ook vaag genoeg met het tens aparaataan voor een schouder masage. of na een lange dag slenteren op een verzamelaarsbeurs had hij het tens appaaraat aan met het speciale voeten programma wat volgens hem erg ontspannend en verkwikkeb werkte.
Later kreeg ik vanwege mijn shouderklchte een ander Tens apparaat van de revalidatiarts. `````dt was een simpe; aparaat zonder de voorgeprogrameerde massage programma's.Gelukkig was het apparaat wat handzamer je kon het met een klip aan je broek bevestigenHelaas wekte et bij mij niet zo goed, later bleek dat de artsen een flinke scheur in het schpudel kapsel te zitten, waar tegn Tens niet wekt.
Oh ja Totripont ik wil je even waarschuwen dat tens problem-en kan geven wane er je een j evoelige huid hebt.De electrodes zit ten namelijkk metplakkers o p jehuid geplakt en dat kan weer vevelende allergische rreacties geven Dat is dan een kwestie van veschillende plakkers bestellen bij de leverancier tt ergernis van jzorgverzekeraar.Persoonlijk kon ik de siliconepakkers het beste verdragen ookal moest je deze niet o handig in de koelasr bewaren.
Ik hoop werkelijk van ganserharte dat tens goed voor je helpt en dat je zonder al te veel problem en van sw fentanyl kunt kkomen Hopelijk kun je een beeje wijs uit dit bereicht n je mag altijd je tens of aovige vragen stellen.Okk voor jou een heek gored weekend en nog bedankt voor de naam van de naam van de Fentantanyl neusspray,
Prettig weekend en alle goeds voor je van Lunatikkende Lunasee

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."