Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNitrazepam werkt niet echt meer

Nitrazepam werkt niet echt meer

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo mede drugsforum bezoekers.
Ik gebruik inmiddels bijna 2 jaar slaapmiddelen waarvan zeker 1 jaar nitrazepam.
1 A 2 keer per week, om het ritme te doorbreken :)
Begonnen met 1, later 2, inmiddels heb ik er 3 of 4 + zeker 1 a 2 biertjes nodig om in slaap te vallen.
Ik ben een dun mannetje, en bij 4 stuks ben ik de volgende dag ook meestal erg trillerig, dit kan niet gezond zijn.
Heeft iemand tips?
Moet ik om een sterker middel vragen waarbij de normale dosering werkt zoals diazepam of flunitrazepam? Ik weet het niet hoor dat lichaams-verlammende effect heb ik ook niet echt nodig eigenlijk, en werkt misschien alleen verslaving in de hand.
De Z-drugs wil ik eigenlijk ook niet vanwege kans op slaapwandelen etc(in mn jeugd deed ik dat ook weleens, slaap al heel mn leven wat weinig)en anti psychotica staat me ook totaal niet aan.
Anti histamine daarentegen heb ik geen ervaring mee.
Heeft iemand tips of zelf een soort gelijke ervaring?
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ojah, los van de wekker, slaap ik meestal 7 uur erop.
Itt 5-6 uur(de laatste tijd) zonder medicatie maar dan duurt het heeeel lang voordat ik inslaap ook. :(
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste hmkey,
waarschijnlijk heb je na zo lang gebruik een tolerantie opgebouwd waardoor je het effect amper gaat voelen van Nitrazepam. Vragen achter een sterkere benzodiazepine is daarom denk ik geen goede oplossing.
Daarbij krijg je misschien ook nog eens ontwenningsverschijnselen als je volledig stopt.
Wat de beste oplossing is weet ik niet maar er zijn nog een paar oplossingen.
Is er trouwens een bepaalde rede dat je slecht slaapt? Als je deze rede zoekt en er is een mogelijke oplossing voor kan dat grotendeels helpen.

Er zijn nog middelen als antidepressiva die ook hun werk goed kunnen doen maar ook Melatonine en soms ook (maar zelden) opioïden. Zoals je ook vermelde zijn de Z-drugs (zolpidem, zopiclon, ...) maar deze werken op dezelfde receptor als benzodiazepines en kunnen daarom niet sterk genoeg werken door jouw tolerantie.
Ook de antihistaminica zijn er voor slapeloosheid maar die zullen denk ik niet genoeg helpen bij jou.
Dan heb je ook nog eens homeopathie; Valeriaan (hoewel dat homeopathie voor slapeloosheid weinig zal doen vind ikzelf).

Nu is het aan jou om samen te overleggen met je arts wat de beste oplossing is.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Melatonine is een beetje een vaag goedje, als normaal slaapmiddel (pilletje pakken en weg ben je) werkt het in ieder geval niet. Je schijnt het te kunnen gebruiken om jezelf een slaapritme aan te leren, maar hier is nooit voldoende wetenschappelijk bewijs voor gevonden.
Valeriaan lijkt me niet werkzaam genoeg voor serieuze insomnia.
Opties die nog over zijn zijn antihistaminica (hebben soms wel enig effect), sterkere benzo's of eventueel een biertje en een jointje. Voor de Z-serie zal je ook tolerantie ontwikkeld hebben, opiaten worden niet zomaar voorgeschreven bij slapeloosheid.
Flunitrazepam lijkt mij een betere keus dan diazepam: diazepam werkt op lange termijn, waardoor je overdag nog steeds versuft zal zijn, flunitrazepam is een kortwerkende (doch zeer heftige) benzo.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Einstein zei:
Melatonine is een beetje een vaag goedje, als normaal slaapmiddel (pilletje pakken en weg ben je) werkt het in ieder geval niet. Je schijnt het te kunnen gebruiken om jezelf een slaapritme aan te leren, maar hier is nooit voldoende wetenschappelijk bewijs voor gevonden.
Valeriaan lijkt me niet werkzaam genoeg voor serieuze insomnia.
Opties die nog over zijn zijn antihistaminica (hebben soms wel enig effect), sterkere benzo's of eventueel een biertje en een jointje. Voor de Z-serie zal je ook tolerantie ontwikkeld hebben, opiaten worden niet zomaar voorgeschreven bij slapeloosheid.
Flunitrazepam lijkt mij een betere keus dan diazepam: diazepam werkt op lange termijn, waardoor je overdag nog steeds versuft zal zijn, flunitrazepam is een kortwerkende (doch zeer heftige) benzo.
Klik om te vergroten...

Ja maar bij een benzo als Flunitrazepam zal hij toch nog last hebben van zijn tolerantie door zijn gebruik van zijn Nitrazepam? Hij zal dan toch wéér hoger moeten doseren en dan zit hij weer na een jaar of 2 op hetzelfde schuitje, of ben ik mis?
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat is inderdaad het nadeel eraan, ja.
s
sjoerd101Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Het actieve metoboliet van flunitrazepam heeft net als diazepam ook een halfwaardetijd van ongeveer 36-200 uur, waardoor het erg lang doorwerkt..
Benzo's zijn simpelweg geen langdurige oplossing voor slaapproblemen.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#8
sjoerd101 zei:
Het actieve metoboliet van flunitrazepam heeft net als diazepam ook een halfwaardetijd van ongeveer 36-200 uur, waardoor het erg lang doorwerkt..
Klik om te vergroten...
Wist ik niet, weer wat geleerd. Had ik het toch even moeten Wikipediaën voordat ik dit postte.
sjoerd101 zei:
Benzo's zijn simpelweg geen langdurige oplossing voor slaapproblemen.
Klik om te vergroten...
Volkomen mee eens.
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tolerantie ik weet het niet hoor.
En idd melatonine is onzin haha..
Antidepressiva alleen ervaring met SSRI`s dit zijn achterlijke middelen en bovendien slaap je alleen slechter erdoor(niet alleen ik, tis gewoon oppeppend, behalve remeron wat geen SSRI is en de TCA`s zijn helemaal geen SSRI even ter uitleg :wink: )
Nitrazepam heeft ook een lange halfwaardetijd is niet zo erg de volgende dag ook wat werkend.
Maarum ik neem het niet elke dag he! Dus de tolerantie zal wel optreden maar lang niet zo sterk als bij dagelijks gebruik :wink:
Sjoerd101 ik snap je post niet helemaal ik neem het om mijn slechte slaap-patroon te doorbreken. Maarja misschien moet je dat ervaren voordat het te begrijpen is.
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#10
sjoerd101 zei:
Het actieve metoboliet van flunitrazepam heeft net als diazepam ook een halfwaardetijd van ongeveer 36-200 uur, waardoor het erg lang doorwerkt..
Benzo's zijn simpelweg geen langdurige oplossing voor slaapproblemen.
Klik om te vergroten...
Eliminatie: 80% met de urine, 10% met de feces. T1/2el = 16–35 uur; van actieve metaboliet 28 uur.
Kijk eens op http://www.fk.cvz.nl(en dan nog ben je geen dokter)je post slaat nergens op :tearsofjoy:
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#11
hmkey zei:
Tolerantie ik weet het niet hoor.
En idd melatonine is onzin haha..
Antidepressiva alleen ervaring met SSRI`s dit zijn achterlijke middelen en bovendien slaap je alleen slechter erdoor(niet alleen ik, tis gewoon oppeppend, behalve remeron wat geen SSRI is en de TCA`s zijn helemaal geen SSRI even ter uitleg :wink: )
Nitrazepam heeft ook een lange halfwaardetijd is niet zo erg de volgende dag ook wat werkend.
Maarum ik neem het niet elke dag he! Dus de tolerantie zal wel optreden maar lang niet zo sterk als bij dagelijks gebruik :wink:
Sjoerd101 ik snap je post niet helemaal ik neem het om mijn slechte slaap-patroon te doorbreken. Maarja misschien moet je dat ervaren voordat het te begrijpen is.
Klik om te vergroten...

Voor slaapproblemen zijn de tricyclidische antidepressiva meer voorgeschreven. SSRI wordt amper of zelfs nooit voorgeschreven voor slaapproblemen.

Wat tolerantie betreft, je hebt gelijk dat tolerantie niet zo hoog zal zijn als dagelijks gebruik maar na 2 jaar minstens 1x per week zal je er wel een goede mee opgebouwd hebben hoor.

Flunitrazepam z'n halfwaardetijd is trouwens minder dan die van Nitrazepam. Daarom is eigenlijk Flunitrazepam is dus sneller uitgewerkt.
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Flunitrazepam lijkt nogal op temazepam of niet qua werking?
Temazepam viel ik niet van in slaap maar mn lichaam werd nogal loom.
Diazepam doet volgens mij hetzelfde.
(nu zal ik dr vast wel van in slaap vallen maar tis zo overdone denk ik+verslavend)
Het gaat me meer om tot rust komen.
Maar goed dingen als Seroquel, Atarax, ik weet het niet hoor. En de TCA`s zijn ook niet zonder bijwerkingen.
Ach ja. No worries :stoned:
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oke Pammer :)
Ik dacht even dat men het over de "achterliggende oorzaak" had, en daar wou ik even op inhaken door te zeggen dat ik anti psychotica(iig het rotmiddel wat ik kreeg) en ook met SSRI`s geen goede ervaring heb.
Maar nu snap ik je reactie Pammer.
T blijft een lastige situatie. Maar dat hebben heel veel mensen. Met allerlei medicatie(ook de niet psychotrope medicatie)
Ach ja. Komt wel goed :sunglasses: tis meer een luxe probleem je wilt niet weten hoe slecht slecht slapen is wat ook nog eens heel veel nadelige gevolgen met zich meebrengt.
Als iemand een soortgelijk iets (gehad) heeft hoor ik dat graag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."