Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHallucinaties bij overdreven XTC gebruik.

Hallucinaties bij overdreven XTC gebruik.

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik stel deze vraag voor een goeie maat van mij die zwaar gedosseerde MDMA tabletten tot zich genomen heeft voor zijn eerste maal. Hij had het over BK's van 216 en 202 mg spreiding onbekend.

De dommerd heeft 2 van die tabletten genomen in halfjes over een tijdspanne van 8uur en kwam midden vrijdagnacht bij mij klappertandend aankloppen. Ogen wegdraaien en volledig overgenomen door de MDMA.

Het begon allemaal met heftige hallucinaties waarin hij in mijn badkamer in een ruimte kwam te staan met dode mensen en kinderen, zoals mijn gebouw maar dan terug in de jaren 1800. Volgens hem was iedereen gelukkig en kwam ik daarbinnen als een ongelukkig dode. Ik heb hem terug geleid naar de living en vanaf dat moment herkende hij me niet meer, verschoot van alles en werd helemaal parra. Ik heb besloten hem niet alleen te laten en bij mij thuis te houden tot hij rustiger was. Hij kon moeilijk plassen en had spasmen in de linkerarm. Toen ik wat sliep heeft hij op de zetel blijkbaar nog een soort van outerbody experience gehad waar hij zichzelf zag liggen en dacht dat hij dood was. In de morgen was hij nog altijd erg onder invloed 6 uur na de laatste inname en heb ik hem wat vitamine c, fruitsap, vitaminetablet (multivitamine) en water toegediend.

Door de dag (zaterdag) heen had hij nog wat gekke bekken en uitpuilende ogen maar de nacht erop heeft hij toch een 4 a 5 tal uur kunnen slapen. De dag erop (zondag) heb ik hem meegenomen met mijn vriendin op wandel met de hond en een niet alcoholisch drankje gaan nuttigen. Alles leek ok met hem. Gisteravond(zondag) belde hij me op om dringend langs te komen dat hij weer volledig aan het "bokken" was. Ik zocht hem direct op aangezien hij dichtbij woont. Hij verteld me dat hij dezelfde dode mensen in zijn huis gezien had en dat zijn hond erop reageerde. Terwijl ik daar zat zag hij ook zo een dode mensen in zijn tuin. Hij zei dat ze hem gevolgd waren tot bij hem thuis en hem daar kwamen halen. Ik heb hem meegenomen naar mijn huis en liet hem terug op de sofa slapen omdat hij kalmer zou worden. Daar heeft hij nog enkele uren zich voelen wegzakken en telkens zijn ogen dichtgingen zag hij hallucinaties zoals wandelende sinaasappels, een pinguin met een hoedje op,... hij heeft zo een 3 tal uur vast kunnen slapen...

Nu is mijn bezorgdheid toch groot omdat het een goeie maat is. Wat kan ik nog doen om hem te helpen? Ik heb al heel wat doorgelezen voor hem en dit lijk toch wel erg op een lichte vorm van serotoninesyndroom. Is het normaal dat hij nog altijd last heeft van de hallucinaties? Zijn er mensen die dit nog gezien hebben op MDMA? Ik vond het heel akelig wat hij vertelde. Is een stap naar de dokter aan te raden als hij vanavond nog terug in zo een fase land? Als er mensen nog goeie raad hebben die ik hem kan meegeven, laat me weten!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Direct doorsturen naar de huisarts lijkt me de enige goede optie.

Ik heb wel eens gehoord dat psychotische verschijnselen getriggerd werden door stimulantgebruik, maar niet dat een 'normaal' bij-effect is dat je denkt spoken te zien.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je er op tijd bij bent is braken een goede manier om de schade te beperken. Achteraf kun je er weinig aan doen. T'is ook rustig wonen...

Hallucinaties die na de werking van een middel, en enige slaap aanhouden moet je wel serieus nemen en een huisarts of iets dergelijks inschakelen. Als hij zoals ik begrijp 2 keer een paar uur heeft kunnen slapen, zal dat geen rol spelen bij de aanhoudende effecten. voeding is wat dat betreft denk ik niet zo relevant. het is goed dat je er wat gezonds in hebt gestopt, maar je kan weken zonder voeding zonder hallucinaties, misschien dat je af en toe een hamburger ziet die er niet is :).

Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Succes en sterkte.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Direct naar de huisarts inderdaad, dit is in ieder geval niet normaal. Geen idee of het een psychose of serotonine syndroom of iets anders is, maar het klinkt in ieder geval niet goed.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zou morgen naar de huisarts gaan om wat simpele testen af te leggen, bloedafname ect. om te checken of zijn gehalten ok zijn. Verder zou ik hem goed laten slapen, iedere dag met hem er over praten om dingen in perspectief te zetten. Hij moet duidelijk weten dat het door te veel drugs komt en dat hij even afstand moet nemen van zn gedachten.

Om terug te komen dat hij dode mensen ziet en de hond ook blafte kan ook een hele andere link hebben en dus verkeerd geredeneerd zijn met zn brakke kop :P
Ik denk dat het beter is als hij nu met vertrouwde mensen dit uitwerkt zoals jij, want direct naar een specialist gaan maakt het in mijn mening meteen heel serieus, wat hem misschien niet heel veel zal helpen.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Daarnet nog een babbel ermee gehad en die beseft ook dat 2 zo een bonen teveel van het goeie waren voor een eerste ervaring. Hij heeft goed gezond gegeten en af en toe geslapen overdag. Straks zoekt ie rond 9 a 10 uur zijn bed op en hoopt toch te slapen tot de morgen. Hij ging me opbellen als er nog gelijkaardige symptomen gebeuren maar denkt dat het nu wel beter gaat.

Ik heb hem jullie reacties getoond en hij overweegt wel als het niet beter gaat morgen een consultatie te nemen bij de huisarts. Hopelijk leert hij wat uit deze akelige ervaring want ik heb al meermaals maten of kennissen zien slecht gaan op hun eerste te hoge dosis. Verantwoord gebruik in ons belgenland is nog altijd een obstakel voor velen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tekzor668 zei:
Verantwoord gebruik in ons belgenland is nog altijd een obstakel voor velen.
Klik om te vergroten...

Nou, hier in Nederland ken ik er ook wel een paar hoor. En die weten het wel, maar het interesseert ze gewoon geen bal. :(
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tekzor668 weet je hoe het nu met hem gaat en of er nog dingen geconstateerd zijn bij een (huis)arts?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
De goeie rust en maaltijden hebben hem goed gedaan. Maandag op dinsdag heeft ie terug goed geslapen. Het gaat terug de goeie weg op. Hij vond een bezoek bij de arts overbodig aangezien ie zich lichamelijk en psyschisch terug beter voelde. Toch wel even paniek geweest met die symptomen. Hij neemt nooit geen X meer. Jammer dat mensen door zo een ervaring dan direct de drug als slecht beschouwen...
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n slechte conclusie in zijn geval. Geesten denken te zien is geen normale reactie, ook niet na 2 pillen.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fool zei:
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n slechte conclusie in zijn geval. Geesten denken te zien is geen normale reactie, ook niet na 2 pillen.
Klik om te vergroten...

Heb je wel gelijk in. Vond het zelf ook een abnormale reactie.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als ik in jou schoenen stond zou ik die persoon wel informeren dat dat soort verschijnselen abnormaal zijn, en dat hij misschien op het moment of door aanleg rekening moet houden met de kans dat hij paranoia/psychotisch zou kunnen worden van drugs.

Ik heb niet de kennis dat hard te maken, maar wel teveel ervaring met recreatieve gebruikers.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#13
MeejheM zei:
Als ik in jou schoenen stond zou ik die persoon wel informeren dat dat soort verschijnselen abnormaal zijn, en dat hij misschien op het moment of door aanleg rekening moet houden met de kans dat hij paranoia/psychotisch zou kunnen worden van drugs.

Ik heb niet de kennis dat hard te maken, maar wel teveel ervaring met recreatieve gebruikers.
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook meermaals aangegeven. Ik heb ook niet genoeg kennis maar wel ervaring met recreatief en verslavend gebruik van verschillende middelen bij mezelf en heel wat anderen. Nooit eerder had ik een reactie van deze aard bij iemand ervaren.

Intussen is hij tot inzicht gekomen dat xtc voor hem niet weggelegd is maar toch wil ie nog es een 50 a 100mg (kwart/halve) pil proberen in de toekomst. Ik raad het hem nog altijd af maar zal wel de 1ste persoon zijn om hem bij te staan als hij het daadwerkelijk wil doen.

Bestaat er zoiets als MDMA-allergie of is een zo laag mogelijke dosis mogelijk om te zien hoe hij erop reageerd zonder hevige effecten? Een soort van allergietest.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
MDMA is de stof, maar je neurotransmitters zorgen voor de werking. als je tegen je eigen neurotransmitters allergisch bent heb je een flink probleem.

Bij je vriend zal het aan de dosering liggen, misschien dat er vervuiling in de pillen zat, maar je kan ze niet meer testen na gebruik he :wink:

Overigens is een leven zonder MDMA ook goed mogelijk, dus als een normale dosis ook fout uitpakt kan je vriend beter iets anders proberen...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
MeejheM zei:
MDMA is de stof, maar je neurotransmitters zorgen voor de werking. als je tegen je eigen neurotransmitters allergisch bent heb je een flink probleem.
Klik om te vergroten...
Maar omdat MDMA op de neurotransmitters werkt betekent nog niet dat er geen mensen kunnen zien die onevenredig heftig op MDMA reageren. Als ik me niet vergis is er een miniscuul deel van de samenleving die je allergisch voor MDMA zou kunnen noemen aangezien ze al veel te heftig reageren op normale gebruikershoeveelheden. Of die vriend van Tekzor daar bij hoort durf ik niet te zeggen, weet niet precies hoe mensen met een MDMA allergie er precies op reageren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."