Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDexamfetamine bij Manisch Depressiviteit !

Dexamfetamine bij Manisch Depressiviteit !

8 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
W
WolkenwietjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste mensen, ik ben niet nieuw hier op het forum ( ik heet eigenlijk Ja Precies ) maar weet mijn oude wachtwoord niet meer, dus maar even een nieuwe gebruikersnaam! Ik ben Manisch Depressief en moet daarvoor helaas mijn leven lang een antipsychoticum slikken ( Abilify ) en een antidepressivum ( Lexapro ). Ik ben een aantal keren gestopt met de medicijnen, maar dan kan ik te makkelijk in een psychose belanden, zo werd mij een half jaar geleden maar weer eens duidelijk..
Toen ik een halfjaar geleden weer stemmen begon te horen, begon ik weer met de medicijnen. Aanvankelijk was ik blij dat ze goed aansloegen, ik hoorde geen stomme stemmen meer, was niet ( meer ) depressief, enz. Maar die blijdschap was van korte duur. Al gauw begonnen de bijwerkingen van mijn medicijnen de kop op te steken, d.w.z. constant MOE, suf, saai, stil, breindood, constant honger, enz. Ik veranderde van een spontaan, creatief, grappig meisje in een grijze, saaie, suffe, veel te veel koekjesetende kasplant, die weliswaar geen last meer had van depressies en manische genante toestanden, maar daar was dan ook alles mee gezegd.

Aangezien ik bekend ben met amfetamine ofwel speed, wist ik dat speed die bijwerkingen teniet zou doen. Het is immers een stimulerend middel voor de psyche! Ook ben je niet meer zo moe. Maar ja, ik heb totaal geen zin om speed te MOETEN gebruiken. Via een kennis van een vriendin, die in hetzelfde schuitje zat als ik, heb ik toen gehoord van Dexamfetamine. Nooit van gehoord. Blijkt dus op recept verkrijgbaar en toegepast bij ADHD. Nou mensen, het is voor mij DE ontdekking van de eeuw! Het heft de nare verschrikkelijk suffe deprimerende bijwerkingen van medicijnen bij Manisch Depressiviteit op en is tenminste geen speed van de straat. Het is een gereguleerd middel!

Waarom meld ik dit... ik had tot voor kort nog nooit gehoord van Dexamfetamine aangezien het nooit wordt toegepast bij MD. Het bespaart een hoop leed als je dit weet! Je hoeft geen kasplantje te zijn ( zonde van het creatieve brein van een MD'er! ), je hoeft niet aan de speed en je hoeft niet te stoppen met de medicijnen. Want ik ben echt blij met de werking van mijn medicijnen, maar ABSOLUUT NIET!!!!! met de bijwerkingen!! En het is heel fijn als er dan een pilletje bestaat, die die bijwerkingen opheft.
Okee, het is veel pillen slikken ( en dan slik ik OOK nog eens DE pil! ), maar dat vind ik geen enkel probleem. Als ik me maar goed voel! En dat doe ik nu eindelijk. Ik heb - ondanks en/ of dankzij - de MD toch een leuk leven. Dus slik je antipsychoticum en/of antidepressivum, vraag dan om DEXAMFETAMINE als opheffer van de negatieven bijwerkingen. Het scheelt een hoop suffe shit!!!!!
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kan me goed voorstellen dat het een toegevoegde waarde kan zijn en vanuit dat oogpunt goed dat je het deelt. Ik neem aan dat e.e.a. in goed overleg met je arts plaatsvind?
Een nadeel is dat de combinatie van deze medicatie niet of nauwelijks is onderzocht. Voorzichtigheid is dus wel geboden, omdat alle genoemde medicatie niet de minste zijn.

Ik hoop dat het positieve effect aanhoud. Het zou leuk zijn als je je ervaringen op langere termijn ook deelt.
G
GreetjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wolkenwietje,

Zo zie je maar hoe dingen verschillend overkomen, een persoon hier, attendeerde mij ook even op manisch depressie van iemand van wie ik maatje ben en die krijgt al dex voor ADD. Wat achteraf geen ADD is maar wat anders. Een ander persoon waar ik ook maatje van ben krijgt Lexapro en die heeft nagenoeg dezelfde achtergrond als jij, maar is sinds enkele weken diep dal, een stuk actiever en gelukkiger dan daarvoor. En dat zonder Dex.

Ik vermoed, dat je positieve bui toch komt van de Lexapro, en wat Tufnut zegt, pas echt op met de Dex. het kan je heel gemeen maken, en bestuur je een voertuig dan kan het zo zijn dat je geduld al snel op is, en je het gas dieper intrapt. Houdt daar rekening mee.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring met de Lexapro, die is voor mij weer nieuw.

Heel veel succes! :wave:
b
bomagoesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dexamfetamine valt onder de opiumwet. Is niet als geneesmiddel verkrijgbaar in NL.
Het is het oude 'dexedrine'en met weinig speurwerk vind je dat het neerkomt op 'speed'.
Nou daarmee is het wel afgehandeld, denk ik
G
GreetjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
bomagoes zei:
Dexamfetamine valt onder de opiumwet. Is niet als geneesmiddel verkrijgbaar in NL.
Het is het oude 'dexedrine'en met weinig speurwerk vind je dat het neerkomt op 'speed'.
Nou daarmee is het wel afgehandeld, denk ik
Klik om te vergroten...

Pardon? Even googelen kan geen kwaad. :)
P
PsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#6
bomagoes zei:
Dexamfetamine valt onder de opiumwet. Is niet als geneesmiddel verkrijgbaar in NL.
Het is het oude 'dexedrine'en met weinig speurwerk vind je dat het neerkomt op 'speed'.
Nou daarmee is het wel afgehandeld, denk ik
Klik om te vergroten...

Ik heb ADHD type 1, en ik krijg dexamfetamine daarvoor gewoon voorgeschreven van mijn psychiater hoor :wink:!

In Nederland is dexamfetamine niet meer verkrijgbaar als geregistreerd geneesmiddel omdat het zeer snel emotionele afhankelijkheid kan veroorzaken. Daardoor zou het geneesmiddel onaanvaardbare risico's voor de gezondheid en de maatschappij vormen. In sommige gevallen (zoals bij mij dus..) waar vergelijkbare medicatie (methylfenidaat; Ritalin, concerta, medikinet, equasym) onvoldoende werkt, weegt de emotionele afhankelijkheid niet op tegen het voordeel dat bereikt kan worden met het gebruik van het preparaat. Voor de groep patiënten waarbij dat zo is, kan het geneesmiddel toch nog voorgeschreven worden, ookal is het niet geregistreerd als geneesmiddel bij het CBG. Het geneesmiddel wordt in dat geval speciaal voor de patiënt bereid bij de apotheek. Intussen wordt dexamfetamine in Nederland weer vaker voorgeschreven, en zijn er naast in de apotheek bereide capsules ook tabletten in omloop van 1 en 5 miligram.


De combinatie van dexamfetamine met antipsychotica vindt ik erg opmerkelijk. Dexamfetamine gaat de werking van de antipsychotica namelijk tegen, het werkt exact tegenovergesteld. Terwijl antipsychotica dopamine juist remmen, stimuleerd dexamfetamine het juist. De stimulering door dexamfetamine komt door een teveel aan dopamine. Het suffe van de antipsychotica, en ook de antipsychotische werking komt juist door de remmende werking op dopamine. Bij combinatie van de twee middelen heffen ze elkaars werking op. Bovendien versterken ze elkaars schadelijke effect op het hart.

Dexamfetamine in een behoorlijk zwaar medicijn, en zou absoluut niet gebruikt mogen worden om de bijwerkingen van versuffende geneesmiddelen op te heffen. Er zou bij te versuffende medicatie gekeken moeten worden naar een alternatief geneesmiddel dat die werking minder vertoond. Het geven van dexamfetamine als geneesmiddel om de versuffing door andere geneesmiddelen op te heffen is ongeoorloofd, onverstandig en onkundig gebruik van het medicijn, en al zeker als het gaat om versuffing door antipsychotica..
G
GreetjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Daar sta ik dus even met mijn oren te klapperen Psychedelic.

Wat een informatie allemaal. :wave:
P
PsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#8
Greetje zei:
Daar sta ik dus even met mijn oren te klapperen Psychedelic.

Wat een informatie allemaal. :wave:
Klik om te vergroten...


Hahaha :wink: . Ja het is een hoop info inderdaad. Ik werk in een apotheek, en dacht, laat ik mijn kennis hierover eens gebruiken :P.
S
ShakE_iTLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manisch Depressiviteit zie ik echt niet als een indicatie om dexamfetamine voorgeschreven te krijgen, het is eerder gecontra-indiceerd denk ik.

Maar vanuit jouw standpunt (sufheid,...) kan ik wel begrijpen dat je je helemaal niet goed voelt en dat amfetamines je dan beter doen voelen, maar ik denk dat dat geen oplossing is en dat gebruik van veel amfetamines, een manische episode net kan helpen veroorzaken.

MD is zeker geen pretje om mee te leven, een manische episode gaat vaak gepaard met psychose zoals je al zei en een depressieve episode dan kan je ook veel van die emoties voelen die je beschreef,wat nu' veroorzaakt' worden door je stemmingsstabilisator. Maar ik raad je absoluut af om te stoppen met een stabilisator

Zoals ik hierboven las kan je wel met je arts bespreken of het mogelijk is naar een alternatief middel over te schakelen,ik denk hierbij dan aan Lithium of Valproaat (Depakine), die middelen behoren niet tot de anti-psychotica, wel tot de AD,respectievelijk,Anti-epileptica.

Misschien dat je je dan beter in je vel gaat voelen??? Veel succes iig, bespreek het eens met je arts, maar ik raad je af om speed te gebruiken,zeker frequent als je een bipolaire stoornis hebt en denk niet dat er een arts je farmaceutische amfetamines gaat voorschrijven.

Grtz

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."