Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend eerste keer MDMA - vraag dosering

Vriend eerste keer MDMA - vraag dosering

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#1
2 weken geleden op een zaterdagavond wilde mijn vriend MDMA proberen. De laatste tijd was zijn nieuwsgierigheid opgewekt en ook na mijn voorlichtingverhaaltje, wilde hij het nog steeds.
Hij is 47 en heeft nog nooit iets van drugs geprobeerd, behalve zo zelden iets van alcohol. Hij weegt 96 kilo.
Ik heb hem een halfje gegeven van een XTC pil uit dezelfde batch die ik zelf gebruik. 220mg getest zijn ze.
Hij was niet nerveus en hebben tijdens de inwerking gewoon gezellig een film gekeken.
Zo'n 1,5 uur na inname gaf hij aan dat hij iets van tinteling voelde in zijn handen, maar daar bleef het bij. Ik wilde hem echter niet aansporen om bij te nemen, omdat het bij mij ook wel eens voor wil komen dat het pas na 3 uur inslaat.
Na 3 uur zijn we even met de honden gaan lopen, hij voelde zich iets vaag, maar alleen als hij stond. Toen we terug waren heeft hij een 2de halfje genomen.
Hij had wel wat effect, hij kletste mijn oren eraf en bleef lang wakker, maar van een echt XTC gevoel was zeker geen sprake.
Hij wil het dolgraag nog een keer proberen. Nu denk ik, door zijn reactie, hem de volgende keer direct een hele te geven. Maar als je dit puur technisch bekijkt, zou dat wel erg veel zijn.
Weer met een halfje beginnen en allicht weer zo'n milde ervaring hebben is allicht ook niet leuk.
Ik weet dus niet goed wat ik zal adviseren. Heb hem wel uitgelegd dat bij een hogere dosering de kick-in wat schrikken kan zijn maar hij gaf aan daar niet zo bang voor te zijn.
Wat zouden jullie adviseren in dit geval?

Hij heeft trouwens ook geen last gehad van het niet kunnen slapen na XTC en hij heeft ook geen kater gehad.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Sanne,

Jouw vriend weegt ongeveer evenveel als ik. Wel verbazingwekkend dat hij zo goed als niets voelde van 110mg. Dat is toch al wel een dosis waarbij je iets zou moeten merken. Zeker voor een eerste keer. Mijn eerste halfje was 90 mg en die sloeg in als een bom. Maar toen was het ook echt heel erg warm buiten en dan werken drugs bij mij altijd wat heftiger.

Ik denk wel dat je wat lang hebt gewacht met bijdoseren en dat het daardoor niet zo heel veel gedaan heeft. Mijn voorstel zou dijn om hem de volgende keer meteen 2/3 van een pil te geven (circa 150mg) en het daarbij te laten voor die avond. Het ergste dat kan gebeuren is dat de kick-in effe schrikken is. Maar bij MDMA neemt het euforische gevoel dat meestal snel genoeg over.

150mg zou voor zijn gewicht toch echt genoeg moeten zijn voor een mooimdma effect mits je er nu voldoende pauze tussen laat (wacht lekker 3 maanden).Zelf neem ik meestal 120mg in een keer en dan nog eens 30mg na een uurtje...
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vind deze vraag beantwoorden wat moeilijk wetende uit eigen ervaringen dat soms een halfje bij mezelf matig effect geeft en 3 maand later dat zelfde halfje van dezelfde pil me helemaal uit me dak laat gaan.

Setting, mindset, maaginhoud,.. bepalen hoe de ervaring verloopt. Had hij nog iets gegeten voor inname? Had hij al gewerkt die dag en wat vermoeider?

Logischer wijze zou ik inderdaad ook wel 120-150 mg aanraden aangezien zijn gewicht wat hoger ligt. Dan zit hij net op 1.5mg/1kg als hij de 150 dropt.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, we hadden wel vrij laat nog gegeten, en ook wel vet. Rond 18:30 nog, en rond 20:00 zijn we begonnen. Zou dat zoveel effect nog kunnen hebben? Had daardoor wel verwacht dat opkomst even op zich zou laten wachten maar niet zo vaag effect. Ik kan mezelf ook niet vergelijken op die nacht, want ik had zelf speed op en geen XTC.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja is inderdaad wel dicht op elkaar dus kan daar wel aan liggen. Zeker 2 uur laten tussen maaltijd en startdosis.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
SanneBanne zei:
Ja, we hadden wel vrij laat nog gegeten, en ook wel vet. Rond 18:30 nog, en rond 20:00 zijn we begonnen. Zou dat zoveel effect nog kunnen hebben?
Klik om te vergroten...
Ja maaginhoud en zeker vet eten heeft een aanzienlijk effect op hoe drugs valt. Sowieso zorgt het ervoor dat de inslag veel langer duurt, maar het effect is dan ook veel minder intens. Eigenlijk ook heel logisch, want de drugs wordt veel langzamer afgeven bij een volle en vette maaginhoud. Doordat het langzamer wordt afgegeven heb je dus enerzijds een langere inwerktijd, maar anderzijds ook een veel lagere piek.

Het beste is het om minstens 3 a 4 uur tussen je eten en innemen van de drugs te laten. En vet eten is eigenlijk ook gewoon een no-go als je drugs slikt. Het beste kun je een voedzame maar niet al te zware maaltijd eten. Ik vind zelf altijd iets van pasta of rijst het best, maar dan niet teveel. Enkel op een salade zo'n avond ingaan vind ik dan persoonlijk ook weer nooit zo'n goed plan.

Qua dosering blijft het lastig voor de volgende keer. Als jullie dan beter op eten letten en dergelijke denk ik dat hij al een veel beter effect zal hebben in ieder geval. Maar als het weer net wat te weinig is, is dat natuurlijk ook wel jammer. Je zou 3/4 pil kunnen overwegen, aangezien 1 hele pil dan wel weer erg veel van het goede is.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Een lastige situatie.

Hoe voorkom je een te intense inslag, maar hoe voorkom tegelijkertijd een teleurstellende ervaring?

Ik deed het meteen fout door gelijk veels te veel te pakken, dus dat kan ik je afraden.

Ik denk dat je dat gevoel moet leren herkennen, en je moet leren overgeven aan de pil. Dit vond ik moeilijk, soms zelfs nog steeds. Het is een soort angst waar je denk ik overheen moet. Ik was blij toen ik er was, maar het koste wat moeite.

Als er gewoon 1 tot 1,5 mg per kg lichaamsgewicht aanhoud is het worst case scenario een beetje gezonde spanning voordat hij inslaat.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
BasvanHoven zei:
Als er gewoon 1 tot 1,5 mg per kg lichaamsgewicht aanhoud is het worst case scenario een beetje gezonde spanning voordat hij inslaat.
Klik om te vergroten...

Ik ben de laatste die voor onverstandig gebruik is, maar bij XTC (en ik heb het toch aardig veel gebruikt jaren geleden) is mijn ervaring eigenlijk dat 1.5 mg - laat staan 1 mg - per kg voor mij standaard wat te mild was. Altijd een beetje van die net-niet ervaringen. Dat heeft niet aan tolerantie gelegen want ik heb me altijd ruimschoots aan de regels gehouden.

Alleen de keren dat ik hoger doseerde heb ik naar mijn idee het volledige hemelse MDMA-gevoel ervaren (helaas ook de volledige brakheid de dagen erna, want voor bijwerkingen en kater ben ik dan wel weer heel gevoelig, waardoor ik dit tegenwoordig bijna nooit meer doe).

Denk dus dat je als je op een bepaald moment moet constateren dat de aanbevolen dosering te laag voor je is, want dat is blijkbaar voor sommigen zo, dat je dan rustig wat hoger kunt doseren de keer erna, wel met beleid natuurlijk.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Poging 2 is inmiddels gedaan. Nu wel op een nuchtere maag, zelfde dosering aangehouden alleen 2de halfje al na een uur bijgenomen. Het effect was er deze keer duidelijker (na het 2de halfje erbij pas), maar nog steeds niet het typische MDMA gevoel. Ik merkte meer aan hem dan hij zelf. Hij voelde zich "wat vaag" en vooral meer zin om te kletsen. Ik merkte aan hem veel meer bewegelijkheid en drukker. De euforie golfjes die je toch vaak hoort, waren er ook deze keer niet. Iets vergrote pupillen, geen strakke spieren/kaken, geen verhoogde hartslag en geen gezweet of iets van dat. Kon ook prima plassen en slapen erna. (Wel lang opgebleven zonder moe te worden.)
Misschien is dit gewoon zijn MDMA beleving hoor, en zit het er gewoon niet in. Nu had hij wel echt wat effect dus nu maar weer even tijdje wachten en dan moet hij maar even zien of hij toch nog een hogere startdosis wil proberen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."