Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEindelijk positief bericht over XTC en schade hersenen:)

Eindelijk positief bericht over XTC en schade hersenen:)

22 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MeodimiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er is veel onderzoek vericht met mdma op mensen met autisme, eerste eesultaten waren al positief.
M
MIA-1985Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik weet en merk zolang ik al gebruik, op een verstandige manier, dat er geen schadelijke gevolgen zijn van xtc gebruik tot op heden. Daar is geen onderzoek voor nodig.
Je merkt vanzelf aan je lichaam en functioneren wanneer het de foute kant op gaat.
k
kebabskiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Artikel van nu.nl geschreven door Dennis Rijnvis

AMSTERDAM – Het gebruik van xtc leidt niet tot cognitieve schade. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld na een grootschalig onderzoek onder gebruikers van de drug.

Mensen die regelmatig xtc-pillen slikken, presteren mentaal gezien even goed als personen die de drug nooit gebruiken. De schadelijke invloed van de pillen op het menselijk brein is in eerdere onderzoeken waarschijnlijk sterk overschat.
Onderzoekers van het National Institute on Drug Abuse in de Verenigde Staten komen tot die conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift Addiction.

Hersenonderzoek
Bij hun studie volgden de wetenschappers meer dan 1500 gebruikers van xtc. Uiteindelijk werden 52 personen intensief getest om de invloed van de drug op hun brein te meten. De werking van hun hersenen werd vergeleken met de cognitieve functie van 59 mensen die nooit xtc gebruikt hadden.
Uit het onderzoek bleek dat er geen verschil was in de mentale prestaties van de twee groepen proefpersonen.

Dansfeesten
De Amerikaanse wetenschappers vermoeden dat eerder beschreven negatieve effecten van xtc op het menselijk brein vooral zijn gemeten door verkeerde onderzoeksmethoden.
Veel gebruikers van xtc zijn vaste bezoekers van dansfeesten, waarop overmatig alcohol en andere soorten drugs worden gebruikt. Volgens de onderzoekers waren vooral slaapgebrek en de effecten van de andere genotsmiddelen verantwoordelijk voor de negatieve invloed op het brein die eerder werd toegeschreven aan xtc.
De proefpersonen in het recente onderzoek werden zorgvuldig geselecteerd om andere oorzaken van eventuele hersenschade uit te sluiten.

Risico's
Hoofdonderzoeker John Halpern benadrukt wel wel dat er aan het gebruik van xtc andere risico’s zijn verbonden.
“Illegaal gemaakte pillen kunnen schadelijke ingrediënten bevatten”, verklaart hij in de Britse krant The Guardian. “Verder bevatten de pillen geen bijsluiters en is er geen medische supervisie. In sommige gevallen kunnen mensen fysieke schade oplopen, of zelfs overlijden door een overdosis xtc.”


Altijd weer even afwachten, nu zijn er wel weer wat onderzoeken die elkaar tegenspreken. Welke nu te geloven hé :)
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#4
kebabski zei:
De Amerikaanse wetenschappers vermoeden dat eerder beschreven negatieve effecten van xtc op het menselijk brein vooral zijn gemeten door verkeerde onderzoeksmethoden.
Veel gebruikers van xtc zijn vaste bezoekers van dansfeesten, waarop overmatig alcohol en andere soorten drugs worden gebruikt. Volgens de onderzoekers waren vooral slaapgebrek en de effecten van de andere genotsmiddelen verantwoordelijk voor de negatieve invloed op het brein die eerder werd toegeschreven aan xtc.
De proefpersonen in het recente onderzoek werden zorgvuldig geselecteerd om andere oorzaken van eventuele hersenschade uit te sluiten.
Klik om te vergroten...

Hier zit misschien wel wat in..??.
p
paddofielLid
01-01-2024, 00:00
#5
mooizo.
N
NasicaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Maarja wanneer is het nu overmatig gebruik ? ... Als ik die ene keer in de 3 maand mdma neem, neem ik graag meerdere bommetjes. kom uit op 400-500mg per avond (verdeeld over 3 doseringen)

Of is het minder schadelijk om 1 keer in de maand 100mg te nemen.

Dat soort dingen dus.
k
kebabskiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja ik denk dat het ook heeft te maken met het bewust gebruiken of gewoon jezelf kapot maken met de combinaties van alles en nog wat :)

Wanneer je gewoon gebruikt en de nodige vitamines pakt heeft je lichaam genoeg stoffen om weer heerlijk te herstellen :grin:
l
luchtigtoetjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ja wiast ik inderdaad door mn gevoel al, maar het is fijn dat de bobo's het nu ook te horen krijgen. Ik denk inderdaad dat onverstandig gebruik en/of combineren met andere drugs slechte gevolgen kan hebben.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het gebruik van xtc leidt niet tot cognitieve schade. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld na een grootschalig onderzoek onder gebruikers van de drug.
Klik om te vergroten...
De media weet het weer leuk te brengen. Zoiets zeggen ze dus echt niet.
l
luchtigtoetjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Petrovic zei:
Het gebruik van xtc leidt niet tot cognitieve schade. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld na een grootschalig onderzoek onder gebruikers van de drug.
Klik om te vergroten...
De media weet het weer leuk te brengen. Zoiets zeggen ze dus echt niet.
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je?
k
kebabskiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nasica zei:
Maarja wanneer is het nu overmatig gebruik ? ... Als ik die ene keer in de 3 maand mdma neem, neem ik graag meerdere bommetjes. kom uit op 400-500mg per avond (verdeeld over 3 doseringen)

Of is het minder schadelijk om 1 keer in de maand 100mg te nemen.

Dat soort dingen dus.
Klik om te vergroten...

Jaa klopt er wordt helaas niet over hoeveelheden gepraat! Als ze bijvoorbeeld bij de testgroep 1 x in de 2 maand 60 mg naar binnen werkten stelt het niets voor..

Ik had al gezocht op internet maar kon het Amerikaanse artikel niet vinden, hier zal dat toch wel in vermeld moeten staan! Wel gebruikelijk..
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
kebabski zei:
Risico's
Hoofdonderzoeker John Halpern benadrukt wel wel dat er aan het gebruik van xtc andere risico’s zijn verbonden.
“Illegaal gemaakte pillen kunnen schadelijke ingrediënten bevatten”, verklaart hij in de Britse krant The Guardian.
Klik om te vergroten...


Gelukkig heb ik altijd legaal gemaakte pillen. :)
N
NasicaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Chris Pontius zei:
kebabski zei:
Risico's
Hoofdonderzoeker John Halpern benadrukt wel wel dat er aan het gebruik van xtc andere risico’s zijn verbonden.
“Illegaal gemaakte pillen kunnen schadelijke ingrediënten bevatten”, verklaart hij in de Britse krant The Guardian.
Klik om te vergroten...


Gelukkig heb ik altijd legaal gemaakte pillen. :)
Klik om te vergroten...

Aah ik kan me voorstellen dat zo'n onderzoeksteam de beschikking heeft over legale pillen. Net zoiets als dat ze voor onderzoeken legaal lsd ghb en weet ik wat mogen maken. Maar die zijn vast heel mild.
s
sjoerd101Lid
01-01-2024, 00:00
#14
misschien ben ik inderdaad niet kritisch genoeg. het klinkt toch wel goed als je zo'n bericht leest..
rechtvaardigd mn gebruik een beetje voor mn gevoel he..
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nasica zei:
Chris Pontius zei:
kebabski zei:
Risico's
Hoofdonderzoeker John Halpern benadrukt wel wel dat er aan het gebruik van xtc andere risico’s zijn verbonden.
“Illegaal gemaakte pillen kunnen schadelijke ingrediënten bevatten”, verklaart hij in de Britse krant The Guardian.
Klik om te vergroten...


Gelukkig heb ik altijd legaal gemaakte pillen. :)
Klik om te vergroten...

Aah ik kan me voorstellen dat zo'n onderzoeksteam de beschikking heeft over legale pillen. Net zoiets als dat ze voor onderzoeken legaal lsd ghb en weet ik wat mogen maken. Maar die zijn vast heel mild.
Klik om te vergroten...

Ja, ik weet ook wel dat ze legale dope hebben voor onderzoek; dit is alleen voor het normale volk onbereikbaar en daarom vind ik het nogal een rare zin.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoe is dit goed nieuws? Debielen lezen dit en het enige dat ze meekrijgen is "xtc is onschadelijk, oh dan kan ik lekker veel nemen".
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#17
luchtigtoetje zei:
Petrovic zei:
Het gebruik van xtc leidt niet tot cognitieve schade. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld na een grootschalig onderzoek onder gebruikers van de drug.
Klik om te vergroten...
De media weet het weer leuk te brengen. Zoiets zeggen ze dus echt niet.
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je?
Klik om te vergroten...
Ze brengen het als een conclusie die generaliserend is voor de hele bevolking. Met onderzoeken kom je steeds een beetje dichter bij de waarheid, zoiets als hierboven kan je niet zeggen.

We weten zoveel nog niet van de hersenen, kunnen nog zoveel dingen niet meten etc. Neem zoiets niet serieus. Blijf kritisch.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#18
Exceptional Insight zei:
Hoe is dit goed nieuws? Debielen lezen dit en het enige dat ze meekrijgen is "xtc is onschadelijk, oh dan kan ik lekker veel nemen".
Klik om te vergroten...
sjoerd101 zei:
rechtvaardigd mn gebruik een beetje voor mn gevoel he..
Klik om te vergroten...
Daar heb je het al.
N
NasicaLid
01-01-2024, 00:00
#19
vraag me dan af hoe ze dat meten...

baseren ze dit onderzoek dan alleen op meningen en metingen(?) zonder getallen en hoeveelheden ?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nasica zei:
vraag me dan af hoe ze dat meten...

baseren ze dit onderzoek dan alleen op meningen en metingen(?) zonder getallen en hoeveelheden ?
Klik om te vergroten...
Ze meten wel dingen wel met een MRI, maar laat een MRI wel alles zien? Het hangt ook enorm af van het onderzoek, er zijn genoeg veriabelen die enorm veel invloed hebben en een confounder bijvoorbeeld kunnen zijn.

Het hangt ook er erg vanaf of je onderscheid maakt tussen mensen die eens hebben gebruikt of mensen die >100 pillen op hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."