Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is slechter: vaak of veel xtc?

Wat is slechter: vaak of veel xtc?

17 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#1
MDMA werkt bij mij sinds een tijdje anders. Vroeger was inwerktijd lang (langer dan 2 uur), kwam subtiel op en duurde de high best lang. Sinds een tijdje is het inslag na 20 minuten, heel heftig, en na 3 uur ben ik volledig nuchter. Zelfde pillen zelfde batch en zelfde dosering.
Ik merkte hierdoor dat ik de laatste keer dus ook een 2de keer ging bijnemen, waardoor totaal op 330mg kwam. Hierna wel even discussie met mezelf gehad. 330mg is echt te veel vind ik persoonlijk, en voor die paar uurtjes extra eigenlijk niet waard. Volgende keer ga ik proberen genoegen te nemen met een kortere trip en niet meer bij nemen.
Ik snap de verleiding van het bijnemen dus wel, maar jemig joh 880mg! O.O
Ik denk, totaal niet onderbouwd verder, dat vaker minder, minder slecht is dan in 1x veel te veel.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
SanneBanne zei:
Ik denk, totaal niet onderbouwd verder, dat vaker minder, minder slecht is dan in 1x veel te veel.
Klik om te vergroten...

Ik denk en las laatst ook in een ander reactie/topic of van Psychedelibee of van Mindless (dacht ik?) dat vaker minder nemen slechter is. Omdat je hersenen korter de tijd hebben te herstellen met vaker een beetje.
O
OntdekkingsreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#3
SanneBanne zei:
MDMA werkt bij mij sinds een tijdje anders. Vroeger was inwerktijd lang (langer dan 2 uur), kwam subtiel op en duurde de high best lang. Sinds een tijdje is het inslag na 20 minuten, heel heftig, en na 3 uur ben ik volledig nuchter. Zelfde pillen zelfde batch en zelfde dosering.
Ik merkte hierdoor dat ik de laatste keer dus ook een 2de keer ging bijnemen, waardoor totaal op 330mg kwam. Hierna wel even discussie met mezelf gehad. 330mg is echt te veel vind ik persoonlijk, en voor die paar uurtjes extra eigenlijk niet waard. Volgende keer ga ik proberen genoegen te nemen met een kortere trip en niet meer bij nemen.
Ik snap de verleiding van het bijnemen dus wel, maar jemig joh 880mg! O.O
Ik denk, totaal niet onderbouwd verder, dat vaker minder, minder slecht is dan in 1x veel te veel.
Klik om te vergroten...

Dat is inderdaad een goed advies, en iets wat men sowieso altijd zou moeten doen (het vooraf je dosering bepalen). Ik denk daarbij ook wel dat het feit dat ik er nu bewust van ben dat je tijdens het nemen van drugs je controle kwijt kan raken ook al erg helpt. Als het woord "bijnemen" nu in mijn hoofd komt hoop ik dat er automatisch eerst een aantal alarmbellen gaan rinkelen voordat ik zo'n beslissing neem.

Zelf heb ik nog nooit een langere inwerktijd dan een uur gehad. De keren dat ik het gedaan heb duurde het meestal 20-30 minuten, maar voelde ik me ook best wel snel weer "normaal" (zonder dieper in te gaan op de sterkte van de pillen, ik snap dat het hier aan kan liggen)
O
OntdekkingsreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ontdekkingsreiziger zei:
Dat is inderdaad een goed advies, en iets wat men sowieso altijd zou moeten doen (het vooraf je dosering bepalen). Ik denk daarbij ook wel dat het feit dat ik er nu bewust van ben dat je tijdens het nemen van drugs je controle kwijt kan raken ook al erg helpt. Als het woord "bijnemen" nu in mijn hoofd komt hoop ik dat er automatisch eerst een aantal alarmbellen gaan rinkelen voordat ik zo'n beslissing neem.

Zelf heb ik nog nooit een langere inwerktijd dan een uur gehad. De keren dat ik het gedaan heb duurde het meestal 20-30 minuten, maar voelde ik me ook best wel snel weer "normaal" (zonder dieper in te gaan op de sterkte van de pillen, ik snap dat het hier aan kan liggen)
Klik om te vergroten...
Sally Tessio zei:
Inderdaad niet best. Ik ben zelf weleens - in een periode dat ik totaal niet wist hoe mdma te gebruiken - op een halve gram na een 18 uur durend feest uitgekomen en toen liep ik 's ochtends vroeg als een figurant uit The Walking Dead naar huis. 880mg is een idiote dosering, maar daar ben je jezelf ook van bewust. Het is me ook weleens overkomen dat ik opeens een snuif speed van iemand nam op een feest, terwijl ik dat eigenlijk nog nooit had gebruikt. Je impulscontrole verzwakt en het is goed om daar nu achteraf bij stil te staan. Misschien kun je in het vervolg alles wat je niet wilt gebruiken ergens in opsluiten, zodat je meerdere stappen moet doorlopen om eraan te komen en het te nemen. Leg al die bende voor de avond even in een kistje achterin je schuur of iets dergelijks.
Klik om te vergroten...
Oeps, ik mix mijn reactie op allebei jullie reacties. Dan maar zo :)
O
OntdekkingsreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat slechter is: op één gelegenheid 300 mg mdma of twee keer 150 mg mdma in bijvoorbeeld 2 weken?

en over het algemeen: Beter vaker en minder of minder vaak en meer (als de totale hoeveelheid gelijk blijft)
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Volgens mij is 300mg dan om de 3 maanden minder schadelijk. Je geeft je hersenen genoeg tijd om te herstellen dan.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#7
PsyTekZ zei:
Volgens mij is 300mg dan om de 3 maanden minder schadelijk. Je geeft je hersenen genoeg tijd om te herstellen dan.
Klik om te vergroten...

Ik sluit me hier volledig bij aan. Komt er wel een vraag in mij op of 300mg in één keer slikken niet een beetje overkill is? Ik kreeg zowat weeen bij 200mg.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
BasvanHoven zei:
Ik sluit me hier volledig bij aan. Komt er wel een vraag in mij op of 300mg in één keer slikken niet een beetje overkill is? Ik kreeg zowat weeen bij 200mg.
Klik om te vergroten...
Hahaha weeën! Denk dat ik van 300 mg achteruit op mijn kop rondjes vlieg.. :tearsofjoy:
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Hahaha weeën! Denk dat ik van 300 mg achteruit op mijn kop rondjes vlieg.. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Misschien dat de topicstarter 200 kilo weegt? Dan is het natuurlijk een ander verhaal.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Is het beter om je arm direct dubbel te breken, of zou je herstel beter verlopen als je hem twee weken na een enkel breuk nog een keertje breekt?

Ik heb geen idee, en dat heeft bijna niemand. Toch hebben de meeste mensen wel het besef dat een arm breken - direct dubbel, of in sessies - een dom idee is. Daarom hebben de meeste mensen die hiervoor naar het ziekenhuis moeten erg verstandig toch maar een enkele breuk, en is het je wel eens opgevallen hoe weinig mensen twee weken later terugkomen met een nieuwe breuk op dezelfde plek? Dat is verrassend laag!

Helaas weten gewoon niet zo heel goed hoe het herstelproces van MDMA-misbruikt verloopt, maar we weten wel dat zowel hoge doseringen als frequent gebruik tot veel meer schade leidt dan verstandig gebruik. Ik weet dat dit een beetje een kutantwoord is, maar ik ben bang dat het wel het beste antwoord is dat je op dit moment zult krijgen. :wink:
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fool zei:
Is het beter om je arm direct dubbel te breken, of zou je herstel beter verkopen als je hem twee weken na een enkel breuk nog een keertje breekt?

Ik heb geen idee, en dat heeft bijna niemand. Toch hebben de meeste mensen wel het besef dat een arm breken - direct dubbel, of in sessies - een dom idee is. Daarom hebben de meeste mensen die hiervoor naar het ziekenhuis moeten erg verstandig toch maar een enkele breuk, en is het je wel eens opgevallen hoe weinig mensen twee weken later terugkomen met een nieuwe breuk op dezelfde plek? Dat is verrassend laag!
Klik om te vergroten...

Goed punt, en ik snap wat je probeerde duidelijk te maken. Toch ben ik nog niet helemáál zeker. Het blijft een lastige stelling, en ik denk dat meer onderzoek hiernaar gunstig zal zijn.
k
krannatomLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij alcohol is het gezonder om in 1 keer 20 consumpties te drinken dan elke dag van de week een paar, omdat je lichaam na die ene dag nog 6 andere heeft om te herstellen.
Natuurlijk weet ik niet of dat ook geldt voor mdma
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Helemaal met je eens - nieuw onderzoek op dit gebied is hartstikke belangrijk!

Wat ik overigens nog wel wil aanstippen is het zogeheten acute gevaar. Als je lagere doseringen over kleine periodes (om de twee weken, dus) slikt is het effect minder heftig dan als je dat allemaal op één avond inneemt. Dat betekend dat je - los van de schade - wel een hoger risico zal lopen op bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld het serotoninesyndroom, of bepaalde zenuw- of hersenklachten.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
krannatom zei:
Bij alcohol is het gezonder om in 1 keer 20 consumpties te drinken dan elke dag van de week een paar, omdat je lichaam na die ene dag nog 6 andere heeft om te herstellen.
Natuurlijk weet ik niet of dat ook geldt voor mdma
Klik om te vergroten...
Helaas is het juist precies andersom. Dagelijks 1 a 2 glazen alcohol is minder slecht dan eens per week binge drinken (10/20 glazen of meer).

https://www.optimalegezondheid.com/de-lange-termijn-gevolgen-van-alcohol/

https://www.drugsenuitgaan.nl/hulp-en-advies/veel-gestelde-vragen/uitgebreid/?vraag=1

Ook weet ik dat omdatmijn moeder helaas alcoholist was (en er aan is overleden, Grof gezegd heeft ze zich dood gezopen..) en wij erg veel info en gesprekken hebben gehad in ziekenhuis met artsen nadat er door haar alcohol gebruik ernstige levensbedreigende aandoeningen waren vastgesteld.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben gevoelsmatig ook geneigd om te zeggen dat sporadisch binge-gebruik schadelijker is dan frequent gematigd gebruik - zie inderdaad voorbeeld De Dunne (heftig verhaal zeg! :cry:jeetje wat moet dat zwaar geweest zijn voor jou/jullie). Maar bij XTC weet ik het niet. Dan moet je al echt de details kennen van de manier waarop MDMA neurotoxisch is op korte en langere termijn en daar ga ik mij niet aan wagen.

Vind het in dit specifieke voorbeeld ook lastig te zeggen omdat 150 mg al best fors is. Dat is ook geen echt lage dosis meer te noemen.

Ik heb overigens ooit door een domme rekenfout zo'n 450 mg MDMA genomen (kristallen in capsules) en ik heb me dagenlang verschrikkelijk gevoeld, zowel fysiek als mentaal. Creepy was het gewoon en echt niet grappig meer. Eens en never nooit weer, heb m'n lesje toen wel geleerd.
k
krannatomLid
01-01-2024, 00:00
#16
Oei, dan heb ik mij destijds verkeerd laten informeren. Zo zie je maar.
O
OntdekkingsreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Helaas is het juist precies andersom. Dagelijks 1 a 2 glazen alcohol is minder slecht dan eens per week binge drinken (10/20 glazen of meer).

https://www.optimalegezondheid.com/de-lange-termijn-gevolgen-van-alcohol/

https://www.drugsenuitgaan.nl/hulp-en-advies/veel-gestelde-vragen/uitgebreid/?vraag=1

Ook weet ik dat omdatmijn moeder helaas alcoholist was (en er aan is overleden, Grof gezegd heeft ze zich dood gezopen..) en wij erg veel info en gesprekken hebben gehad in ziekenhuis met artsen nadat er door haar alcohol gebruik ernstige levensbedreigende aandoeningen waren vastgesteld.
Klik om te vergroten...
Heftig man :worried: en thanks voor het delen van je ervaring.

Allemaal bedankt voor jullie reacties en het levend houden van mij topic!

Ik moet toch even iets kwijt, ook waarom ik dit topic eigenlijk ben gestart. Ik moet even op het matje komen.
Ten eerste, ik ben "recreatieve" drugsgebruiker. Mijn ervaringen:
*4x mdma
*2x 4fmp
*5x truffels
*1x lsd
*wekelijks wiet (wel met een vaporizor)
Ik ben een man van 22, 175cm.

Verder zijn de keren dat ik drink per jaar op één hand te tellen. Ik eigenlijk is een gezond leven heel belangrijk voor me, ik sport vier of vijf keer per week, pak altijd de fiets, heb actief werk en eet extreem gezond (trust me).

Nou heb ik een paar weken geleden een keer (en voor het eerst) alleen xtc gebruikt. Ik vind het sowieso fijn om drugs alleen te doen, zoals wiet en truffels. Ik heb een goed sociaal leven, om aan te geven dat ik niet eenzaam ben of in een isolelment leef ofzo :confused:mile:
Ik had vijf pillen gekocht van een vriend, eigenlijk met het idee dat ik ze dan gewoon kan laten testen en ze dan te delen met vrienden. Het zijn simkaart pillen en ze zijn getest op 220mg MDMA, een super zware dosering dus en hier was ik me helemaal bewust van. Ook ben en was ik goed ingelezen over de risico's van het nemen van MDMA en de aanbevolen doseringen.

De bewuste avond had ik dus xtc genomen, ik begon om 20:00 met 110mg. Vanaf dat moment ging het heel hard en ben ik helemaal doorgeslagen. Ik heb wel genoteerd wat ik heb genomen, maar toch is het "me overkomen" dat ik om 00:00 al 440 mg MDMA op had, ja, twee pillen. En daar is het niet bij gebleven. Ik zat in zo'n grote waas dat ik niet meer duidelijk weet wat er is gebeurd. Maar ik ben niet out gegaan en heb me de hele tijd alleen maar extreem goed gevoeld. Ik heb zelfs tot 6:00 s'ochtends doorgenomen, schrik niet, nog eens twee pillen. In een tijdsbestek van 10 uur heb ik dus 880 mg MDMA naar binnen gewerkt in mijn eentje. Wonderbaarlijk ben ik nog prima in slaap gevallen en heb ik geen extreme dip gehad hiervan.

Ik wil dit delen omdat ik enorm van mezelf ben geschrokken over hoe ik de controle ben kwijtgeraakt. Ook deel ik dit omdat ik denk dat het delen van mijn ervaring en het uiten van mijn schaamte helpt om dit nooit meer te laten gebeuren. Hopelijk helpt mijn ervaring eventueel andere om in te zien dat het gevaarlijk kan zijn om alleen xtc te nemen.

Nu bijna een maand verder, ik voel me super (zoals altijd) en hopelijk blijft het puur bij een schrik en leermoment voor mij. Gelukkig heb ik wel de avond van mijn leven gehad, holy shit wat ging ik hard en goed.

Wees niet bang om een mening achter te laten, en wees vooral eerlijk :confused:mile:
peace
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#18
Inderdaad niet best. Ik ben zelf weleens - in een periode dat ik totaal niet wist hoe mdma te gebruiken - op een halve gram na een 18 uur durend feest uitgekomen en toen liep ik 's ochtends vroeg als een figurant uit The Walking Dead naar huis. 880mg is een idiote dosering, maar daar ben je jezelf ook van bewust. Het is me ook weleens overkomen dat ik opeens een snuif speed van iemand nam op een feest, terwijl ik dat eigenlijk nog nooit had gebruikt. Je impulscontrole verzwakt en het is goed om daar nu achteraf bij stil te staan. Misschien kun je in het vervolg alles wat je niet wilt gebruiken ergens in opsluiten, zodat je meerdere stappen moet doorlopen om eraan te komen en het te nemen. Leg al die bende voor de avond even in een kistje achterin je schuur of iets dergelijks.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."