Hallo lieve mensen
Ik weet dat dit onderwerp al zeker meerdere keren aan bod is gekomen, maar heb er eerlijk gezegd nou niet echt een duidelijk antwoord uit kunnen vissen.
Maar wat is nou eigenlijk het effect van valeriaan in (zeer) hoge dosissen?
Dan heb ik het over dosissen van tussen de 500mg tot de 2500mg ofzo...
Geeft dit echt leverproblemen, of is dit alleen als men een zwakke lever heeft?
Natuurlijk kan dit op microscopisch niveau leverschade tot gevolg hebben, maar het lichaam kan wel een stootje hebben, of is deze leverschade echt vergelijkbaar met hoge dosissen alcohol? Ik snap dat de combinatie alcohol en valeriaan uiteraard zeer schadelijk is.
En dan wat betreft verslaving. Ik lees wel eens de vergelijking van valeriaan met benzeoapides, maar is dit echt reeël? En is dit even verslavend? Buiten het geestelijke vlak, vraag ik mij af hoe verslavend dit lichamelijk gezien is, op deze hoge dosissen. Kan men echt afkickverscheinselen krijgen bij het stoppen van dit middel?
Ik heb valeriaan altijd als een vrij onschuldig middel gezien, maar ik vraag mij af of dit wel terecht is, want ik moet wel zuinig zijn met me lichaam uiteraard.
De reden waarom ik dit wil weten is, omdat ik gewoon een vrij onrustig persoon ben. Helemaal niet ongelukkig of getraumatiseerd ofzo, maar ik stress gewoon snel... ik ken mijn truukjes hiertegen (hypnose, ontspanningsdingetjes) maar op de werkvloer is dit niet mogelijk en als de spanningen hoog oplopen wil ik toch gewoon met een koel hoofd me werk kunnen afkrijgen. Normaal gezien als ik stress gaat mijn brein zo snel werken dat ik heel onlogisch en ongeordend ga denken en ik maak dan echt super domme fouten. En ik heb gemerkt dat valeriaan, alleen in hoge dosissen, mijn denken wat tot rust brengt en er niet meer duizend halve gedachten door me kop schieten, maar gewoon één heldere gedachte. De normale dosis helpt bij mij wel een beetje tegen stress, maar nogsteeds blijven de ongestructureerde gedachten door me kop razen.
Ook is me opgevallen dat ik veeeeeell makkelijker in slaap val met aardig wat valeriaan op en mijn slaap ook een stuk efficiënter is (volgens mij hielp het de REM slaap sterker te ervaren of de diepe slaap juist). Zo kan ik met lange dagen makkelijk in slaap komen en met iets minder slaap toch genoeg uitgerust zijn.
Het is dus gewoon een erg prettig middel voor mij, in hoge dosissen, maar ja dan wil ik wel weten welke invloed dit heeft op me gezondheid.
Ik gebruik het niet dagelijks 2 á 3 dagen per week ofzo... soms ook weken.. is verschillend.
Ben nieuwsgierig naar hoe jullie denken over dit middel en welke feiten jullie hierover kennen.
Groetjes
![:)]()