Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsValeriaan HOGE dosissen.

Valeriaan HOGE dosissen.

6 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nogmaals, het gaat gewoon echt super goed met mij hoor, facking vrolijk altijd, maar ik stress snel en stress geeft kortsluiting in me hoofd ofzo...

:wave:
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo lieve mensen :grin:

Ik weet dat dit onderwerp al zeker meerdere keren aan bod is gekomen, maar heb er eerlijk gezegd nou niet echt een duidelijk antwoord uit kunnen vissen.

Maar wat is nou eigenlijk het effect van valeriaan in (zeer) hoge dosissen?
Dan heb ik het over dosissen van tussen de 500mg tot de 2500mg ofzo...

Geeft dit echt leverproblemen, of is dit alleen als men een zwakke lever heeft?
Natuurlijk kan dit op microscopisch niveau leverschade tot gevolg hebben, maar het lichaam kan wel een stootje hebben, of is deze leverschade echt vergelijkbaar met hoge dosissen alcohol? Ik snap dat de combinatie alcohol en valeriaan uiteraard zeer schadelijk is.

En dan wat betreft verslaving. Ik lees wel eens de vergelijking van valeriaan met benzeoapides, maar is dit echt reeël? En is dit even verslavend? Buiten het geestelijke vlak, vraag ik mij af hoe verslavend dit lichamelijk gezien is, op deze hoge dosissen. Kan men echt afkickverscheinselen krijgen bij het stoppen van dit middel?

Ik heb valeriaan altijd als een vrij onschuldig middel gezien, maar ik vraag mij af of dit wel terecht is, want ik moet wel zuinig zijn met me lichaam uiteraard.

De reden waarom ik dit wil weten is, omdat ik gewoon een vrij onrustig persoon ben. Helemaal niet ongelukkig of getraumatiseerd ofzo, maar ik stress gewoon snel... ik ken mijn truukjes hiertegen (hypnose, ontspanningsdingetjes) maar op de werkvloer is dit niet mogelijk en als de spanningen hoog oplopen wil ik toch gewoon met een koel hoofd me werk kunnen afkrijgen. Normaal gezien als ik stress gaat mijn brein zo snel werken dat ik heel onlogisch en ongeordend ga denken en ik maak dan echt super domme fouten. En ik heb gemerkt dat valeriaan, alleen in hoge dosissen, mijn denken wat tot rust brengt en er niet meer duizend halve gedachten door me kop schieten, maar gewoon één heldere gedachte. De normale dosis helpt bij mij wel een beetje tegen stress, maar nogsteeds blijven de ongestructureerde gedachten door me kop razen.

Ook is me opgevallen dat ik veeeeeell makkelijker in slaap val met aardig wat valeriaan op en mijn slaap ook een stuk efficiënter is (volgens mij hielp het de REM slaap sterker te ervaren of de diepe slaap juist). Zo kan ik met lange dagen makkelijk in slaap komen en met iets minder slaap toch genoeg uitgerust zijn.

Het is dus gewoon een erg prettig middel voor mij, in hoge dosissen, maar ja dan wil ik wel weten welke invloed dit heeft op me gezondheid.
Ik gebruik het niet dagelijks 2 á 3 dagen per week ofzo... soms ook weken.. is verschillend.

Ben nieuwsgierig naar hoe jullie denken over dit middel en welke feiten jullie hierover kennen.

Groetjes :)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Teveel kan van iets kan nooit goed zijn en mij is vaker verteld door psychiaters en artsen dat het net zo verslavend kan zijn als benzo's met name in hoge doseringen. Het staat volgens mij ook in de bijsluiter dat het na langere tijd verslavend kan werken. Voor iedereen is verslaving anders lichamelijk zowel geestelijk.

Heb zelf nooit valeriaan voor langere tijd gebruikt maar het werkte perfect tegen benzo ontwenning. Denk dat het slim is om het te nemen als je niet anders kan en je geen andere opties hebt om rustig te worden. Want ga je iedere keer iets nemen als je onrustig bent dan is het uiteindelijk heel moeilijk om nog uit jezelf rustig te worden.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdens mijn actieve alcoholverslaving probeerde ik wel eens enkele dagen te stoppen en heb dat ook wel eens gedaan met behulp van valeriaan. Aangezien ik daar vrij weinig van merkte bouwde zich dat snel op tot de inname van 20+ capsules op een avond, dan zit je al gauw op 6000mg. Enige wat ik daarvan merkte is dat ik wel een beetje suf werd maar meer op een onrustige manier. Midden in de nacht werd ik dan wakker met een extreem versnelde hartslag en dacht echt dat ik een hartaanval kreeg, wat natuurlijk niet het geval was. Ik had natuurlijk ook al een verzwakte lever in die tijd dus was het niet echt verstandig, maar of ik er beschadigingen aan heb over gehouden door de valeriaan weet ik niet.

Niet dat je hier echt heel veel mee kan aangezien jij waarschijnlijk geen alcoholverslaving hebt, maar het is maar om aan te geven dat grote hoeveelheden niet echt veel zin hebben, net zoals bij de meeste middelen. Een paar keer per week wat capsules nemen zal niet zo heel veel impact hebben maar op de lange termijn schiet je er weinig mee op.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hhm ja, hebben jullie gelijk in.

Maar ik zeg je eerlijk de aanbevolen dosering heb ik schijt aan, want dat werkt gewoon niet.
Maar miss doe ik er inderdaad wel verstandig aan het minder frequent te gebruiken.
Alleen als het echt noodzakelijk is.

Thanx voor de reactie's
Peace!
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb ook een lange tijd valeriaan gebruikt van 800-2000mg. De eerste paar keren merkte ik wel duidelijk dat ik moe en rustig werd en ik kon toen ook heel goed slapen. Maar snel daarna kreeg ik tolerantie.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#7
gandwarf777 zei:
Ik heb ook een lange tijd valeriaan gebruikt van 800-2000mg. De eerste paar keren merkte ik wel duidelijk dat ik moe en rustig werd en ik kon toen ook heel goed slapen. Maar snel daarna kreeg ik tolerantie.
Klik om te vergroten...

Daar herken ik me zeker in.
Heb nu al een soort tolerantie ondervonden. Werkt minder goed :(

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."