Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3e keer xtc toch een beetje spannend

3e keer xtc toch een beetje spannend

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
x
xMadeliefxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal! Ik ben een meisje van 18 jaar (ja erj jong dat weet ik)
Ik heb 10 maanden geleden voor het eerst xtc gebruikt bij een vriendin en haar vriend thuis. Dit was geweeeeeldig , zo geweldig dat ik het de week erna weer deed met hun. (Ja erg dom)
Dat was leuk maar toch iets minder leuk dan de vorige keer .. ik ging liggen op de bank en ik kreeg ineens een enorme dip en dacht dat ik dood ging.. Gelukkig steunde hun mij en was ik volgens hun binnen 5 minuten weer happy. (Voor mijn gevoel duurde dit uren.
Nu wil ik weer xtc gaan doen met mijn vrienden bij iemand thuis. Er komen ongeveer 10 mensen en ik ga met 2 andere jongens als enige xtc gebruiken. Ik voel me altijd op mijn gemak bij deze mensen en heb er heel veel zin in. Toch vind ik het een klein beetje spannend na afgelopen keer. Hebben jullie tips voor mij wat ik zou kunnen doen om de trip goed te laten verlopen? En hoe zou het komen dat vorige keer even foutging kan ik dit voorkomen deze keer? Het is voor hun trouwens de eerste keer xtc. Ik heb hun al verteld over mijn ervaringen en veel tips gegeven . Alvast bedankt voor jullie reacties!
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raadpleeg het handboek in het XTC subforum even, daar staat alles in wat je moet weten.

Veel plezier!
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi!

Lees je eerst even goed in op het forum, er staat een handboek en verschillende tripteports.

Je kan de dag van gebruik of evt de week ervoor gezond eten, wat voedingssupplementen gebruiken. Zorg dat je lekker in je vel zit, de thuissetting en je mindset is gewoon heel belangrijk. Zorg day je tussendoor tijdens je trip voldoende drinkt, bijvoorbeeld Aa-drink en eet fruitjes.

Waarom je ff niet lekker ging weet ik niet, misschien dat je teveel XTC had en de inslag heel hard aankwam (ik word daar soms misselijk van).. Wat voelde je tijdens die dip die je beschrijft??

Laat je pillen testen, dan weet je hoeveel je inneemt. En zorg dat er tussen je gebruik minimaal 3 maanden pauze zit.

Njoy the ride!
x
xMadeliefxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt!!!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bij bijna alle psychedelische drugs(XTC is ook psychedelisch) ontstaat de bijwerking 'jezelf kut voelen' door dezelfde soort problematiek:
- Het kan zijn dat je fysiek niet goed in je vel zit, bijvoorbeeld als je iets onder de leden hebt of flinke slaaptekort hebt opgebouwt.
- Je zit mentaal niet goed in je vel. Als je daar niet aan werkt voordat je onbegeleid psychedelica(zonder een ervaren behandelaar) neemt, dan zouden je issues best versterkt kunnen worden.
- Je maakt je druk om dingen, en dan vooral over dingen die wellicht tijdens de trip kunnen gebeuren (bijvoorbeeld: je krijgt onverwacht bezoek, het gaat flink onweren/regenen wanneer je moet fietsen, of je hebt geen cash meer en bent je pincode vergeten :tongueout:).
Anderzijds kun je je ook drukmaken over meer permanentere 'problemen' als gevolg van je gebruik (bijvoorbeeld: je ouders zien je trippen).

Meestal heb je het zelf wel door als je fysiek of mentaal niet helemaal top bent, en dan kun je vrij simpel niet meedoen. Dus de het laatste luchtje focus ik vooral op je (niet zo) druk maken om dingen.
Je kunt je voorbereiden tegen het merendeel van mogelijke (niet-mentale) problemen door een paar slimme maatregelen/voorbereidingen te treffen. Denk aan jezelf goed inlezen, je mobiel op vliegtuigstand, op een onbekende triplocatie de omgeving op voorhand bestuderen, voor de gebruikers zonder tripsitter kun jeiemand vragen om als 'hulplijn' beschikbaar te zijn, en alle benodigdheden/voorraden voor de trip op één of enkele logische plekken bewaren.

Maar er is nog iets waar sommige mensen zich goed druk om kunnen maken "ik zou (weer) bad kunnen gaan". Als je daar jezelf erg druk om maakt, dan wordt dit onbewust toch een soort self-fulfilling prophecy. Als je je hierom druk maakt, dan zit je tijdelijk niet zo fijn in je fel, wat weer kan leiden tot de bad-trip die je eigenlijk wou voorkomend.

Realiseer je dat zolang als je redelijke voorbereidingen gemaakt hebt, zal het meestal best prima gaan. En als het niet prima gaat is het wellicht jammer van je avond, maar je bent er in ieder geval niet alleen, en er zijn een hele hoop dingen die een stuk erger zijn dan jezelf een korte tijd kut voelen. Daarover kun je je beter druk maken, lijkt mij. :tongueout:

Mocht je toch het idee blijven houden dat een 'bad-trip' angstaanjagend is, dan zou je als 'verzekering' nog een (redelijk sterke) benzodiazepine of een anti-psychoticum bij je kunnen houden. Als er iemand toch bad gaat en niet meer wilt kun je deze persoon die pil geven.

Bij het gebruik van XTC ben je een stuk minder wereldvreemd dan met de meeste andere psychedelica, dus daarvoor is het verhaal met mogelijke problemen in mindere mate van toepassing. Dat betekend echter niet dat je zomaar helemaal geen voorbereiding meer nodig hebt. Dingen als je pillen laten testen, jezelf goed inlezen, en een XTC-specifiek voorbeeld: ORS(oraal hydratatie systeem) bij de drogist scoren voor de sukkel die teveel vocht heeft gedronken en daardoor zijn gevaarlijke zouttekort snel moet aanvullen.

In clubs/festivals moet je vaak betalen en ver lopen om water te krijgen, dus kost het aanzienlijke moeite om (ruim) over de richtlijn van ongeveer 1 glas per uur te gaan. Aangezien thuis je veel makkelijker/ongemerkter en sneller water vindt, lijkt me dat voor een groepje onervaren gebruikers (terwijl je tijdens gebruik altijd dorst hebt) ineens best perongeluk teveel water drinkt.
M
MdmjaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoelang is het geleden dat je voor de tweede keer XTC gebruikt hebt?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."