Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan je verslaafd raken aan ritalin?

Kan je verslaafd raken aan ritalin?

8 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#1
En dan is Ritalin nog niet eens zo sterk vergeleken met andere ADHD medicijnen.
Intussen krijgen steeds meer kinderen ADHD diagnose en worden steeds meer kinderen afhankelijk van medicijnen.
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik las dat wetenschappers de noodklok luiden voor de werking van ritalin bij kinderen.Het zou hetzelfde doen met je brein als de drugs cocaïne.We weten allemaal dat je verslaafd kan raken aan cocaïne.Geld dat ook voor ritalin en wat gebeurd er met de hersenen die zich nog moeten ontwikkelen tot je 22e jaar.Als cocaïne je hersenen veranderen is ritalin bij kinderen dan geen gevaar.Kunnen ze niet beter de oorzaak vinden waarom kinderen deze aandoening krijgen.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ritalin is een methylfenidaat en een derivaat van amfetamine/speed maar de werking lijkt inderdaad meer op cocaïne. Potentieel kan het net zo verslavend zijn als cocaïne maar zolang het wordt gebruikt volgens de voorgeschreven methode en hoeveelheid zal het niet zo ernstig zijn. Cocaïne wordt vaak gesnoven en dat is vele malen verslavender. Wel schijnt het zo te zijn dat wanneer de medicatie wordt gestopt ADHD-ers relatief snel overstappen naar het gebruik van cocaïne. Al is het ook zo dat ADHD-ers die nooit medicatie hebben gekregen ook snel geneigd zijn om cocaïne te gaan gebruiken.

Er wordt al jaren een strijd gevoerd tegen dit medicijn en bijverschijnselen als hartproblemen, gewichtsverlies, anorexia en slapeloosheid zijn zeker geen uitzondering. Gevallen van overlijden zijn ook gemeld. En dat het de hersenen negatief beïnvloedt lijkt ook steeds duidelijker te worden.

Ben het helemaal met je eens dat we de oorzaak van deze aandoening moeten onderzoeken voordat we gelijk overgaan op medicatie in de hoop dat de symptomen verdwijnen (maar in plaats daarvan andere bijwerkingen krijgen). Maar goed, symptoombestrijding gaat voor het achterhalen van de oorzaak helaas, dat is bijna met alles zo en daarom worden we volgepropt met meds tegenwoordig.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bbcarla zei:
Ik las dat wetenschappers de noodklok luiden voor de werking van ritalin bij kinderen.Het zou hetzelfde doen met je brein als de drugs cocaïne.We weten allemaal dat je verslaafd kan raken aan cocaïne.Geld dat ook voor ritalin en wat gebeurd er met de hersenen die zich nog moeten ontwikkelen tot je 22e jaar.Als cocaïne je hersenen veranderen is ritalin bij kinderen dan geen gevaar.Kunnen ze niet beter de oorzaak vinden waarom kinderen deze aandoening krijgen.
Klik om te vergroten...

Antwoord:
Bij chronisch gebruik kan gewenning of psychische afhankelijkheid optreden. Gebruik van Ritalin moet daarom altijd onder begeleiding van een (huis)arts plaatsvinden.
Het voorschrijven van Ritalin is niet oneindig. De behandeling zal meestal eindigen tijdens of na de puberteit. (1)

Ritalin mag alleen op doktersvoorschrift gebruikt worden en moet ingenomen worden volgens de voorgeschreven dosis. De arts controleert regelmatig hoe het medicijn werkt en op er ongewenste bijwerkingen zijn. Wanneer Ritalin op therapeutische basis wordt gebruikt, zijn er geen aanwijzingen dat dit schade op de lange termijn oplevert. (2)

Bron:

(1) Niessink, R. Overige stimulerende middelen. In: Drugs en alcohol. Gebruik misbruik en verslaving. Houten 2008

(2) Boek ‘Over medicatie voor volwassenen met ADHD' (200:sunglasses: van dr. J.J. Sandra Kooij
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn leraar (professor gedragsneurowetenschapper) vertelde dat cocaine zowel als agonist als neurotransmitter in de hersenen werkt die de afgifte van aanwezige dopamine stimuleert en de heropname blokkeert.
Ritalin is enkel een agonist die vrijwel alleen de heropname van dopamine in de hersens blokkeert (de verhoogde afgifte van dopamine d.m.v. methylfenidaat gebruik valt te verwaarlozen).

Dat methylfenidaat (Ritalin) qua werking meer op cocaïne dan amfetamine lijkt is een broodje aap verhaal. :P

Ze hebben allebei echter allebei een selectieve verhogende werking op noradrenaline en dopamine dus qua effect zal het alsnog sterk op elkaar lijken natuurlijk maar aangezien methylfenidaat (bijna) alleen de heropname remt zul je hier bij lange na niet zo waus op kunnen gaan als cocaïne (en is dus een stuk minder misbruikgevoelig).
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#6
werken als agonist en werken als neurotransmitter komt op hetzelfde neer.

De neurotransmitter bind aan de receptor en activeert hem. Andere stoffen die dit ook kunnen worden dan agonisten genoemd(voor die specifieke receptor).





Cocaïne is trouwens verslavender dan methylfenidaat doordat het onder andere een meer lipofiele stof is en sneller door de bloed-brein barrière heengaat.

Ook is het een stuk verslavender doordat het met name de D5 subunit van de dopamine receptor in de ventral tegmental area(VTA) activeert waardoor de adenylyl cyclase pathway word geactiveert die vervolgens signalen sturen naar de "glutamerische" neuronen in de VTA. Hierop worden er doormiddel van exocytose het aantal triheteromerische NR1/NR2A/NR2B NMDAR's(N-methyl-D-aspartate receptors) omhoog gereguleerd wat lijd tot een versterkte NMDAR gemedieerde synaptische plasticiteit.

Met andere worden je leert je brein als het ware een nieuwe dopaminerische weg vanuit de VTA naar met name de nucleus accumbens shell.


De NR2B subunit is de bindingsplaats voor de neurotransmitter glutamaat. Wanneer glutamaat en glycine(of D-serine) binden aan de NMDAR en de "post-synaptic cell" is gedepolariseerd(positief geladen) opent de NMDAR en verlaten de voltage-gate-dependent divalente Mg2+ en Zn2+ NMDA antagonisten het ion kanaal en kan er een influx van cationen plaatsvinden, voornamelijk Ca2+. Dit heeft tot gevolg dat ook dit betreffende neuron word gedepolariseerd. Dan openen Ka+ ion kanalen en word er een excitatory postsynaptic potential(EPSP) gecreëerd. Meerde opeenvolgende EPSP's kunnen uiteindelijk de thershhold potential waarde passeren en een action potential veroorzaken(een elektrische signaal).
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
gandwarf777 zei:
Wat bedoel je met "werken als agonist en neurotransmitter"?
Klik om te vergroten...

Agonist als in het geeft signaal af aan de hersenen dat er extra dopamine moet worden vrij gegeven en neurotransmitter als in dat cocaïne zich ook kan binden aan de receptoren.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Vanuit mijn studieboeken lees ik ook dat dit bij kinderen met ADHD met name in de prefrontale cortex plaatsvindt zodat de executieve functies 'gestimuleerd' worden.

Hatsekedee.
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat bedoel je met "werken als agonist en neurotransmitter"?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."