Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraagje Citalopram

Vraagje Citalopram

25 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

En wat voor invloed kan Citalopram hebben op zelf verwonding?
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zou het lekker laten liggen of weggooien. Die shit is niet goed voor je.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je stopt met citralopram krijgt je lichaam een flinke opdonder plus je hersens staan constant onder stroom. Niet fijn. Invloed op zelfverwonding weet ik niet. Ik niet althans...
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Als je geen ernstige depressie hebt, én nog geen psychotherapie hebt gehad, kun je beter geen antidepressiva nemen. De werkzaamheid bij milde en matige depressies is twijfelachtig en daarnaast kun je er de eerste weken aardig suïcidaal van worden.

Maar even, jij gebruikt toch behoorlijk vaak/veel drugs? Is het niet beter om daarmee te minderen in plaats van meer medicatie te gaan nemen? Drugs kunnen angsten en depressies aanwakkeren.

En wat bedoel je met aanzetten tot zelfverwonding? Als je dit nooit eerder gedaan hebt of die drang niet hebt gehad, lijkt het me niet heel aannemelijk.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
Als je geen ernstige depressie hebt, én nog geen psychotherapie hebt gehad, kun je beter geen antidepressiva nemen. De werkzaamheid bij milde en matige depressies is twijfelachtig en daarnaast kun je er de eerste weken aardig suïcidaal van worden.

Maar even, jij gebruikt toch behoorlijk vaak/veel drugs? Is het niet beter om daarmee te minderen in plaats van meer medicatie te gaan nemen? Drugs kunnen angsten en depressies aanwakkeren.

En wat bedoel je met aanzetten tot zelfverwonding? Als je dit nooit eerder gedaan hebt of die drang niet hebt gehad, lijkt het me niet heel aannemelijk.
Klik om te vergroten...
Ik heb de afgelopen 2 maanden niks gebruikt op wat benzos na.
Ik sta op de wachtlijst voor cgt ik ben niet echt depressief maar ik heb wel redelijk vaak een heele sombere bui en dan bedoel ik ook echt zwaar somber.
Hopeloos suicidaal enz.
Maar dat is niet constand.

En ik snij of krab wel is om uit een angst aanval te komen.
Het is mischien niet goed maar het werkt
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hmm oké. Ik zou adviseren om eerst aan CGT te beginnen, en later alsnog eens te bekijken of antidepressiva nodig is. Als je zegt dat je geen constant depressieve stemming hebt vind ik het twijfelachtig, suïcidaal zijn daarentegen is natuurlijk wel erg heftig.

Ik ben zelf ook meerdere malen depressief geweest en heb ervaring met CGT en dat is mij heel positief bevallen. Je neemt dan je eigen negatieve gedachten onder de loep en probeert actief meer positieve gedachten te gebruiken, daardoor leer je anders reageren op situaties (niet meer vanuit je negatieve gedachtepatronen) en je kunt je wel indenken dat daardoor ook depressie- en angstklachten vermindere. Ik gebruik regelmatig nog dingen die ik vanuit mijn therapie geleerd heb. Heb ook nooit antidepressiva (SSRI's) gebruikt, al slik ik in de wintermaanden wel sint janskruid.

Zelfbeschadiging is een copingmechanisme, dus een manier om om te gaan met je problemen (net zoals drugs gebruiken). Als je zelfbeschadiging nu echt specifiek gebruikt om uit die angstaanvallen te komen, dan denk ik dat als je angsten verminderd zijn je zelfbeschadiging ook automatisch niet meer nodig zal zijn. Het kan wel altijd nog zijn dat je de drang weer voelt zodra er weer moeilijkheden in je leven zijn.
Realiseer je wel dat die littekens er voor altijd zitten. Daar leef ik ook nog steeds mee :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zit nu al ong op dag 6 van de citalopram en merk eigelijk al wel vooruitgang beetje snel ik weet het en net wat littekens kan ik wel leven ik snij toch niet echt op zichtbare plekken (op mijn heup).
Met cgt zal ik snel starten hoop ik
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat zijn trouwens de risicos van snijden.
Mischien dat mijn hypochondrie er een aand aan kan maken.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Loadedmarcsr zei:
Hee in plaats van snijden kun je jezelf misschien verbranden voor de afwisseling. Met een heet mes bijvoorbeeld, dan kun je jezelf altijd nog snijden als je het verbranden niks vindt...


Just kidding, greetz
Klik om te vergroten...
Ik heb branden en krabben al geprobeerd.
Als je brand of krabt krijgje een heele pijnlijke wond waar je opzijn minst 3 dagen last van hebt.
Ik snij wel gwn
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ff offtopic
Is het veilig om een grote hoeveelheid rawe cacao weg te werken op een ssri?
Heb weer wat repen gehaald :hearteyes:
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik snij mezelf al jaren niet meer gelukkig. Sinds ik tryptamine gebruikte hield dat op gelukkig..
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Loadedmarcsr zei:
Ik snij mezelf al jaren niet meer gelukkig. Sinds ik tryptamine gebruikte hield dat op gelukkig..
Klik om te vergroten...
Dimethylstyptamine?
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja onder andere. Psilocine. Werken beiden goed hiervoor bij mij...beter dan ad.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Benzoboss zei:
Wat zijn trouwens de risicos van snijden.
Mischien dat mijn hypochondrie er een aand aan kan maken.
Klik om te vergroten...
De rest van je leven met littekens zitten. Als je je wonden niet goed verzorgd of vuile voorwerpen gebruikt kunnen je wonden gaan ontsteken wat 1. vervelend en pijnlijk is en 2. zorgt voor grotere littekens.
Als je jezelf elke keer snijdt bij een angstaanval wordt het een copingmechanisme zoals ik zei, wat betekent dat je eraan gaat wennen om het in te zetten op momenten dat je het moeilijk hebt. Er komt adrenaline vrij wat het ook een verslavende werking geeft, maar zodra je het vaker doet gaat het vooral een gewoonte worden. Dus probeer het in ieder geval zo min mogelijk te doen, en belangrijker is dat je manieren zoekt die je kunnen helpen om emotionele pijn te verlichten op een minder schadelijke manier. Dus zoals gaan sporten, iets creatiefs, in een kussen gillen, noem maar wat... Kijk anders eens hier: http://zelfbeschadiging.nl/alternatieve ... chadiging/

Medicatie tegen zelfbeschadiging bestaat niet.

Oh ja en nog iets belangrijkst: Je kunt geen stimulerende middelen nemen terwijl je antidepressiva neemt. Ja goed, kan technisch gezien wel, maar het is echt heel gevaarlijk.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Benzoboss zei:
Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?
Alleen een kleine ontsteking?
Niks waardoor ik doodkan gaan?
Klik om te vergroten...
Nee, tenzij je zo veel of diep snijdt dat je te veel bloed verliest, of een ader raakt. Let wel op dat als je diepe wonden maakt je deze laat hechten bij de huisartsenpost (SEH kan ook, maar moet je vaak dokken). Zorg er in ieder geval voor dat je je wonden goed verzorgd.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
ZERO- zei:
Benzoboss zei:
Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?
Alleen een kleine ontsteking?
Niks waardoor ik doodkan gaan?
Klik om te vergroten...
Nee, tenzij je zo veel of diep snijdt dat je te veel bloed verliest, of een ader raakt. Let wel op dat als je diepe wonden maakt je deze laat hechten bij de huisartsenpost (SEH kan ook, maar moet je vaak dokken). Zorg er in ieder geval voor dat je je wonden goed verzorgd.
Klik om te vergroten...
Gellukig
EDIT
Wat is veel snijden trouwens?
Iederedag?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Loadedmarcsr zei:
Ik zou het lekker laten liggen of weggooien. Die shit is niet goed voor je.
Klik om te vergroten...
En waarom is die shit niet goed voor me?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik bedoel met veel snijden m.b.t. veel bloed verliezen, dat je veel snijdt op één moment. Als je heel veel krassen naast elkaar maakt die ook allemaal niet zo oppervlakkig zijn kun je bij elkaar ook behoorlijk wat bloed verliezen.

Elke dag snijden is ook relatief veel ja.

Als je er nog iets over kwijt wil kan je me ook PM-en als je wil. (:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
Ik bedoel met veel snijden m.b.t. veel bloed verliezen, dat je veel snijdt op één moment. Als je heel veel krassen naast elkaar maakt die ook allemaal niet zo oppervlakkig zijn kun je bij elkaar ook behoorlijk wat bloed verliezen.

Elke dag snijden is ook relatief veel ja.

Als je er nog iets over kwijt wil kan je me ook PM-en als je wil. (:
Klik om te vergroten...
Dat waardeer ik.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Neejoh geen probleem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."