Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraagje Citalopram

Vraagje Citalopram

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
ZERO- zei:
Benzoboss zei:
Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?
Alleen een kleine ontsteking?
Niks waardoor ik doodkan gaan?
Klik om te vergroten...
Nee, tenzij je zo veel of diep snijdt dat je te veel bloed verliest, of een ader raakt. Let wel op dat als je diepe wonden maakt je deze laat hechten bij de huisartsenpost (SEH kan ook, maar moet je vaak dokken). Zorg er in ieder geval voor dat je je wonden goed verzorgd.
Klik om te vergroten...
Gellukig
EDIT
Wat is veel snijden trouwens?
Iederedag?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik bedoel met veel snijden m.b.t. veel bloed verliezen, dat je veel snijdt op één moment. Als je heel veel krassen naast elkaar maakt die ook allemaal niet zo oppervlakkig zijn kun je bij elkaar ook behoorlijk wat bloed verliezen.

Elke dag snijden is ook relatief veel ja.

Als je er nog iets over kwijt wil kan je me ook PM-en als je wil. (:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
ZERO- zei:
Ik bedoel met veel snijden m.b.t. veel bloed verliezen, dat je veel snijdt op één moment. Als je heel veel krassen naast elkaar maakt die ook allemaal niet zo oppervlakkig zijn kun je bij elkaar ook behoorlijk wat bloed verliezen.

Elke dag snijden is ook relatief veel ja.

Als je er nog iets over kwijt wil kan je me ook PM-en als je wil. (:
Klik om te vergroten...
Dat waardeer ik.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Neejoh geen probleem.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
Benzoboss zei:
Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

En wat voor invloed kan Citalopram hebben op zelf verwonding?
Klik om te vergroten...

eigenlijk te weinig informatie, ook voor jou!
-alleen je dokter kan je antwoord geven

mijn eerste insteek: als je, zonder diagnose van 'zware depressie' , meer dan 10mg moet slikken vind ik dat vreemd, tenzij dit dient om therapie nog uit te stellen (op de zelfverwonding)
-als je dokter weet dat je aan zelfverwonding doet, heb je volgens mij ook therapie nodig
-hypochodrie is een mindere ernst, daar op zich krijg je geen AD voor :wink: :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
autysd zei:
Benzoboss zei:
Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

En wat voor invloed kan Citalopram hebben op zelf verwonding?
Klik om te vergroten...

eigenlijk te weinig informatie, ook voor jou!
-alleen je dokter kan je antwoord geven

mijn eerste insteek: als je, zonder diagnose van 'zware depressie' , meer dan 10mg moet slikken vind ik dat vreemd, tenzij dit dient om therapie nog uit te stellen (op de zelfverwonding)
-als je dokter weet dat je aan zelfverwonding doet, heb je volgens mij ook therapie nodig
-hypochodrie is een mindere ernst, daar op zich krijg je geen AD voor :wink: :wink:
Klik om te vergroten...
Ik slik 20mg
Ik heb geen diagnose voor depressie (ben wel redelijk vaak somber maar dat is nog lang geen depressie) het is voor angsten.

Mijn doktor weet niks van de zelf verwonding af

hypochondrie is mischien minder erg maar het is absoluut niet prettig om iedere dag je doodsvonnis opnieuw te hooren.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzoboss zei:
autysd zei:
Benzoboss zei:
Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

En wat voor invloed kan Citalopram hebben op zelf verwonding?
Klik om te vergroten...


Ik slik 20mg
Ik heb geen diagnose voor depressie (ben wel redelijk vaak somber maar dat is nog lang geen depressie) het is voor angsten.

Mijn doktor weet niks van de zelf verwonding af

hypochondrie is mischien minder erg maar het is absoluut niet prettig om iedere dag je doodsvonnis opnieuw te hooren.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

hypochondrie is misschien wel een generator van een groot deel van je angsten
-afaik wordt het behandeld met therapie, maar het werd ook behandeld met de AD paroxetine
-ik bedoelde 'klinisch minder zwaar' wat betreft de medicijnen ervoor

20 mg citalopram kan ik ook zien als lange termijnbehandeling voor chronische angsten, die (nog) niet zomaar uit je ziektebeeld te verwijderen zijn, met name een moeilijk te veranderen hypochondrie

de zelfverwonding wil je verzwijgen, ik respecteer je keuze want ikzelf heb ook niet alles verteld aan mijn doktoren, omdat dat invloed kan hebben op de medicaties of therapieën of opnames die je liever niet of wel wilt
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
^Als je ernstige hypochondrie hebt zit je ook met een flink angstprobleem hoor.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#9
ZERO- zei:
^Als je ernstige hypochondrie hebt zit je ook met een flink angstprobleem hoor.
Klik om te vergroten...

oh maar zeker, is ook zo
-ik zette dat ook in mijn vorige reactie

zelf vond ik uit dat er niet specifiek een AD voor gegeven wordt, wel in combinatie met andere ziektefactoren

vroeger werd er specifiek een AD voor voorgeschreven nl paroxetine (angst, symptomatisch) maar dit bleek een slecht middel achteraf
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dus ik kan geen gangreen krijgen van snijden?
Alleen een kleine ontsteking?
Niks waardoor ik doodkan gaan?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Loadedmarcsr zei:
Ik zou het lekker laten liggen of weggooien. Die shit is niet goed voor je.
Klik om te vergroten...
En waarom is die shit niet goed voor me?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hey ik heb vandaag een recept voor Citalopram gehad voor mijn hypochondrie en depressieve buien en vroeg me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

En wat voor invloed kan Citalopram hebben op zelf verwonding?
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zou het lekker laten liggen of weggooien. Die shit is niet goed voor je.
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als je stopt met citralopram krijgt je lichaam een flinke opdonder plus je hersens staan constant onder stroom. Niet fijn. Invloed op zelfverwonding weet ik niet. Ik niet althans...
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Als je geen ernstige depressie hebt, én nog geen psychotherapie hebt gehad, kun je beter geen antidepressiva nemen. De werkzaamheid bij milde en matige depressies is twijfelachtig en daarnaast kun je er de eerste weken aardig suïcidaal van worden.

Maar even, jij gebruikt toch behoorlijk vaak/veel drugs? Is het niet beter om daarmee te minderen in plaats van meer medicatie te gaan nemen? Drugs kunnen angsten en depressies aanwakkeren.

En wat bedoel je met aanzetten tot zelfverwonding? Als je dit nooit eerder gedaan hebt of die drang niet hebt gehad, lijkt het me niet heel aannemelijk.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
ZERO- zei:
Als je geen ernstige depressie hebt, én nog geen psychotherapie hebt gehad, kun je beter geen antidepressiva nemen. De werkzaamheid bij milde en matige depressies is twijfelachtig en daarnaast kun je er de eerste weken aardig suïcidaal van worden.

Maar even, jij gebruikt toch behoorlijk vaak/veel drugs? Is het niet beter om daarmee te minderen in plaats van meer medicatie te gaan nemen? Drugs kunnen angsten en depressies aanwakkeren.

En wat bedoel je met aanzetten tot zelfverwonding? Als je dit nooit eerder gedaan hebt of die drang niet hebt gehad, lijkt het me niet heel aannemelijk.
Klik om te vergroten...
Ik heb de afgelopen 2 maanden niks gebruikt op wat benzos na.
Ik sta op de wachtlijst voor cgt ik ben niet echt depressief maar ik heb wel redelijk vaak een heele sombere bui en dan bedoel ik ook echt zwaar somber.
Hopeloos suicidaal enz.
Maar dat is niet constand.

En ik snij of krab wel is om uit een angst aanval te komen.
Het is mischien niet goed maar het werkt
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Hmm oké. Ik zou adviseren om eerst aan CGT te beginnen, en later alsnog eens te bekijken of antidepressiva nodig is. Als je zegt dat je geen constant depressieve stemming hebt vind ik het twijfelachtig, suïcidaal zijn daarentegen is natuurlijk wel erg heftig.

Ik ben zelf ook meerdere malen depressief geweest en heb ervaring met CGT en dat is mij heel positief bevallen. Je neemt dan je eigen negatieve gedachten onder de loep en probeert actief meer positieve gedachten te gebruiken, daardoor leer je anders reageren op situaties (niet meer vanuit je negatieve gedachtepatronen) en je kunt je wel indenken dat daardoor ook depressie- en angstklachten vermindere. Ik gebruik regelmatig nog dingen die ik vanuit mijn therapie geleerd heb. Heb ook nooit antidepressiva (SSRI's) gebruikt, al slik ik in de wintermaanden wel sint janskruid.

Zelfbeschadiging is een copingmechanisme, dus een manier om om te gaan met je problemen (net zoals drugs gebruiken). Als je zelfbeschadiging nu echt specifiek gebruikt om uit die angstaanvallen te komen, dan denk ik dat als je angsten verminderd zijn je zelfbeschadiging ook automatisch niet meer nodig zal zijn. Het kan wel altijd nog zijn dat je de drang weer voelt zodra er weer moeilijkheden in je leven zijn.
Realiseer je wel dat die littekens er voor altijd zitten. Daar leef ik ook nog steeds mee :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zit nu al ong op dag 6 van de citalopram en merk eigelijk al wel vooruitgang beetje snel ik weet het en net wat littekens kan ik wel leven ik snij toch niet echt op zichtbare plekken (op mijn heup).
Met cgt zal ik snel starten hoop ik
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat zijn trouwens de risicos van snijden.
Mischien dat mijn hypochondrie er een aand aan kan maken.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Loadedmarcsr zei:
Hee in plaats van snijden kun je jezelf misschien verbranden voor de afwisseling. Met een heet mes bijvoorbeeld, dan kun je jezelf altijd nog snijden als je het verbranden niks vindt...


Just kidding, greetz
Klik om te vergroten...
Ik heb branden en krabben al geprobeerd.
Als je brand of krabt krijgje een heele pijnlijke wond waar je opzijn minst 3 dagen last van hebt.
Ik snij wel gwn

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."