Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsM'n gezondheid, te veel stress en te weinig beweging of gewoon die pilletjes?

M'n gezondheid, te veel stress en te weinig beweging of gewoon die pilletjes?

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
P
PractunaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Uhm weer even een vraag over m'n medicatie, slik nu (ongeveer 2,5 maand?) dagelijks Dexamfetamine, eerst een weekje 3x2,5mg per dag >> week later 4x5mg (heb een dagje anderhalf tabletje geprobeerd maar deed niet genoeg.

Vanaf 23-06-2017, twee weken nu dus, 5x5mg per dag (om de twee uur)
Nu merk ik al een paar weken dat mijn ademhaling raar doet, het is lastig uit te leggen maar eigenlijk voelt het gewoon alsof ik dieper moet ademen, merk dat ik dan via mijn schouders moet ademen om dat gevoel van tevredenheid te krijgen.

Heb al maanden niet aan fitness gedaan en beweeg denk ik te weinig, maaanden geleden deed ik dat wel + ben maandag begonnen een stressvolle groepstherapie voor autisme van 2 maanden lang, 3 dagen per week van 9:00 tot 15:00 (reis heen met de bus van 7:15 of 7:45, erg vroeg voor mij.)

Probeer langzaam weer meer te bewegen, wat erg lastig is wegens weinig motivatie, probeer thuis beetje te fitnessen af en toe, elke dag minimaal half uurtje wandelen.

Het adem probleem (of wat het ook is) is erg irritant, het voelt als een soort constante kriebel bij m'n borst kas/keel. Heb hier eerder niet last van gehad. Ik weet dat het eigenlijk niet veel zin heeft om dit op een forum te vragen en toch doe ik het.. moet eigenlijk gewoon een afspraak maken met mijn huisarts en eff laten checken.

Zal wel moeten stoppen met die rommel maar dat wil ik ook weer niet, het is echt een 'hate-love drug' voor mij, het doet aan de ene kant wel wat ik nodig heb (of denk nodig te hebben..) maar vanwege de niet zo heel erge maar toch vervelende rebound die het geeft na de laatste dosering, wat mijn avond wat verpest.

Ook neem ik vaak om 19:00 toch nog een dosering van 3,75mg en dan om 20:00/20:30 2,5mg of 1,25mg dan is de rebound veel minder vervelend maar het bevordert natuurlijk de slaap niet echt.. (ik slaap wel, slik altijd 2x20mg Temazepam wat ook bekend staat om de rem slaap minder te maken.)

De keuze maken om er mee te stoppen zou voor mij zo facking moeilijk zijn, zit steeds in de twijfel. Ik weet dat het uiteindelijk mijn eigen keuze is, misschien ziet m'n dokter wel dat ik bvb een veel te hoge bloed druk heb of te hoge andere shit, dan is het voor mij niet meer een moeilijke keuze, zou meteen m'n psych laten weten en afbouwen -_-

Dat van die pilletjes zoveel met je kunnen doen, geeft een raar, comfortabel en angstaanjagend gevoel :neutral::sweatsmile::expressionless:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gebruik zelf dexamfetamine, 10mg om de 2-3uur meestal en dan zo'n 3 maal daags. Als ik 1 stimulant moest kiezen waarmee ik de rest van mijn leven zou moeten doen is het denk ik wel dexamfetamine.

De noradrenaline affiniteit ten opzichte van dopamine affiniteit is laag waardoor dexamfetamine aanzienlijk minder (fysiek) vermoeiend aanvoelt, minder eetlust onderdrukking en minder bijwerkingen (bloedruk) dan andere stimulanten heeft. Als je nog maar net bent begonnen met hogere doseringen zullen de bijwerkingen waarschijnlijk nog wel afnemen.

Persoonlijk zou ik benzodiazepines ('Temazepam) eerder als rommel omschrijven, als ik dat 1 avond gebruik kan ik de volgende avond niet zonder slapen. Wanneer het uitgewerkt is word je er juist onrustiger en angstiger van en dus enkel nuttig op de korte termijn.
Ik heb om het maar plat te stellen liever een opiaat afkick wat zich voornamelijk uit in fysieke pijn dan een benzodiazepine afkick waardoor ik paranoia wordt en ga denken dat ik hartproblemen e.d. heb.

Fysieke beweging is eigenlijk altijd wel een aanrader, al zijn het lange wandelingen ofso.

Ik kan het niet weten natuurlijk maar heb zelf nog nooit borstkas kriebel ervaren of van gehoord naar aanleiding van stimulant gebruik, als je er last van hebt is het natuurlijk altijd aan te raden om langs de huisarts te gaan. Stres ligt waarschijnlijk ook tot bepaalde hoogte ten oorzaak in ieder geval.

Je zult voor jezelf een afweging moeten maken of de voordelen van deze pilletjes opwegen tegen de nadelen, kun je alleen zelf inschatten, ieder mens reageert immers net iets anders.

Persoonlijk gebruik ik geen stimulanten na 17:00 - 18:00 omdat het zoals je al zei de slaap niet ten goede komt. Ook met een benzodiazepine er bij zal het de kwaliteit van je nachtrust niet ten goede komen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar.....wat is je vraag nu eigenlijk?

Het ademhalingsprobleem herken ik, maar meer van mijn astmaproblemen. Als ik het benauwd heb moet ik soms ook heel diep bewust ademhalen om echt 'lucht' te krijgen en dan voel ik dat ook licht steken in mijn schouders. Eén van de meest nare gevoelens ooit. Mensen die normaal kunnen ademen mogen zich echt gelukkig prijzen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat ademhalingsprobleem herken ik ook heel erg, ook dat met de schouders ophalen om proberen meer lucht binnen te krijgen en het nare gevoel bij de borstkas en de keel. Er werd gezegd chronische hyperventilatie en er werden ademhalingsoefeningen voorgesteld. Dit hielp niet omdat ik zo probeerde de boel te controleren, terwijl het juist nodig is om de controle los te laten.

Ik raad je aan de ademhaling te aanschouwen. Wees je er enkel simpelweg bewust van. Kies een plek uit waar je de ademhaling aanschouwt: in je neusgaten of onderaan je buik. Voel hoe de lucht langs je neusgaten gaat of diep in je onderbuik aankomt. Kies wat het makkelijkste is voor jou, maar wees strikt: kijk alleen en oefen geen controle uit over je ademhaling. Houd je aandacht op dat punt. Laat bij het uitademen alle lucht eruit en kies niet zelf het moment dat het inademen weer begint. Laat het vallen als het ware. Hoe dieper je het laat vallen, hoe dieper de volgende inademing zal gaan, helemaal vanzelf. De controle loslaten is moeilijk, maar zet je door dan merk je op een gegeven moment dat je ademhaling dieper en rustiger wordt.

En met je ademhaling word jij ook rustig. Stress is niet mogelijk wanneer je ademhaling diep is. Je gezondheid zal ook vanzelf beter worden en pilletjes zullen niet meer nodig zijn. Maar het is moeilijk. Het is voor mij nog steeds vaak moeilijk en soms lukt het me niet (of ik praat dat mezelf aan), maar het wordt wel langzaam makkelijker. Probeer het eens zou ik zeggen.
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat je omschrijft klinkt als chronische hyperventilatie. Heb ik ook gehad in tijden van veel stress, en in tijden dat ik speed gebruikte. Dus kan me best voorstellen dat je dex er invloed op heeft.

Als ik jou was zou ik proberen de dex een beetje te minderen (als je arts t daarmee eens is) en verschillende ontspanningsoefeningen(maar juist GEEN oefeningen die direct op je ademhaling gericht zijn, daar wordt t vaak juist alleen maar erger van is mijn ervaring) te doen. En zoals je zelf al aangeeft: sporten en gezond leven kan nooit kwaad :confused:mile: succes
P
PractunaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb de laatste dagen al minder last van de ademhaling, volgens mij puur al alleen door wat te wandelen te fietsen. Maar heeft ook te maken met het feit dat de laatste dagen geen therapie had en dus geen zware stress momenten :confused:mile:

Alleen merk ik wel nog steeds dat het gewoon erg lastig blijft om mij te limiteren tot aan de laatste dosis om 17:00 of 17:15. Ik weet dat het gewoon een kwestie is van los laten, accepteren dat dat niet kan, iig niet elke dag.

Wanneer ik weer naar oefen avonden ga voor gitaar spelen en zingen ga ik daar tegen aan lopen omdat ik dan gewoon geen zin meer heb en of geen energie daar voor.

Op de paar avonden per jaar dat ik ga optreden, heb ik waarschijnlijk minimaal 2 doseringen extra nodig, dat vind ik de wat minder goede slaap wel waard. Maar ik doseer nu gewoon te vaak vaker dan afgesproken met de psychiater en das gewoon geen zelfbeheersing/verslavingsgedrag. Eigenlijk weet ik dat het beter is om gewoon eerlijk te zijn tegen m'n psychiater (maar vooral tegen mijzelf..) en dan moet ik zien wat hij zal doen. Ben bang dat hij zegt dat we gaan stoppen met dit middel, dat wil ik ook weer niet :worried:

ps, zit nu al weer te twijfelen aan een extra keer doseren terwijl ik weet dat het dom is.. zeg tegen mezelf, ach dan houd ik me er zondag wel aan omdat ik maandag, dinsdag en donderdag weer vroeg moet reizen 'alsof mijn dag/nacht ritme en slaap er zo snel weer van zullen herstellen als ik nu nog één neem..'
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."