Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC Herstel na 4 jaar overmatig gebruik.

XTC Herstel na 4 jaar overmatig gebruik.

43 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Jumping Jack zei:
Waarschijnlijk goed bedoeld maar mensen gaat vertellen dat ze geen drugs meer moeten gebruiken tot een bepaalde leeftijd dat heeft gewoon geen nut. Ik lees dat wel vaker.

Wil je advies geven vertel mensen dan hoe ze een bepaalde drugs moeten gebruiken daar hebben ze meer aan. Zeker iemand als iemand al drugs gebruikt en misbruikt.

Iets wat TO moet weten en misschien nog niet weet. Zoals is TO al bekend met de 3 maanden regel? Lees daar even over in...
Je hoofd heeft dus zo lang nodig om te herstellen van 1x mdma nu je dat bv weet en je weet dat je teveel gebruik maar je daar dus helemaal niet aan kunt houden als zoveel mensen. Onthou dat bv dat je deze maand al mdma hebt gebruikt. Probeer het iig dan niet binnen een maand niet weer te doen om schade te beperken. Is dan niet volgens de regels maar je kan dan jezelf een beetje beperken als je dat weet.
Klik om te vergroten...
Ja dat wist ik allemaal, op dat moment, alleen boeide het me echt niet. Ik dacht ach zal mij wel niet overkomen.

Ben nu wel bijna 1,5 jaar clean van alles. Behalve weed en drank, en drank is ook gewoon harddrugs dus dat tel ik ook mee.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#2
L-6 zei:
Hmm okay, wat doet dat spul dan precies?
Klik om te vergroten...
Het hele gebeuren erachter weet ik ook niet precies, het herstelt je serotonine receptoren alleszins.
J
Jumping JackLid
01-01-2024, 00:00
#3
L-6 zei:
Ik snap precies wat je bedoelt.
Maar je hebt dus helemaal geen love gevoel meer? En het vd kaart zijn vind je ook niet fijn?
En ik denk dat die andere drugs meer inspelen op je dopamine receptoren etc.
Ongetwijfeld ook serotonine maar niet voor dr 100% lijkt me
Klik om te vergroten...
Nee dat is voorbij, geen love feeling maar pijn aan me kop. Het zelfde voor mijn vrienden die het samen hebben misbruikt. Dus het gebeurd ergens en voor meedere mensen.
Ik heb met een vriend van mij 100 pillen gekocht 2 jaar geleden en kom die dingen nog overal tegen tussen me spullen en bij hem ook.
Konden goedkoop kopen maar van goede kwaliteit. Eentje genomen samen en dat was dus zo naar dat we er nooit meer een hebben genomen. Gaf er meestal wel een paar weg maar vergeet die dingen altijd. En op afters gebruikt iedereen wel ghb tegenwoordig bij ons.
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Nose Candy zei:
Het hele gebeuren erachter weet ik ook niet precies, het herstelt je serotonine receptoren alleszins.
Klik om te vergroten...
Okay bedankt, ik slik nu ook iedere dag vitamine D. Moest een keer getest worden op die waardes toen ik bij tactus verslavingszorg liep (Dat was in de tijd dat ik zoveel gebruikte). De normale waardes lagen tussen de 100-150, mijn waardes waren 15-30 😅
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Jumping Jack zei:
Nee dat is voorbij, geen love feeling maar pijn aan me kop. Het zelfde voor mijn vrienden die het samen hebben misbruikt. Dus het gebeurd ergens en voor meedere mensen.
Ik heb met een vriend van mij 100 pillen gekocht 2 jaar geleden en kom die dingen nog overal tegen tussen me spullen en bij hem ook.
Konden goedkoop kopen maar van goede kwaliteit. Eentje genomen samen en dat was dus zo naar dat we er nooit meer een hebben genomen. Gaf er meestal wel een paar weg maar vergeet die dingen altijd. En op afters gebruikt iedereen wel ghb tegenwoordig bij ons.
Klik om te vergroten...
Ja ach als je ze in bulk heb gekocht kan je ze wel met winst doorverkopen 😂.
En tja GHB heb ik nog nooit gehad, geen idee of ik dat ooit ga doen maar probably not.
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb een korte vraag,

Sorry als dit niet hier mag of als ik iets fout doe, maar ben nieuw op dit forum.
Ik heb sinds dat ik net 16 was drugs gebruikt, het is een hele lijst, maar ik ben nu 1 jaar clean.
XTC was mijn 'drug of choice' en dit gebruikte ik ook minimaal iedere week / 2 weken, soms om de 1 maand, 4 jaar lang.
De laatste keer (1 jaar geleden) dat ik heb gebruikt was pure MDMA, en daarvoor ook nog XTC maar daar zat 3-4 maand tijd tussen.
Nu is mijn vraag hoelang het duurt voordat mijn brein weer is herstelt van al dit overmatig gebruik,
Is het mogelijk dat ik de XTC / MDMA weer ga voelen als zoals de eerste keer? Of de 10e keer dat ik heb gebruikt?
Dit vraag ik ook omdat het 1 jaar geleden ook niet meer veel euforie gaf, het was wel fijn.

Hopelijk snappen jullie dit hierboven een beetje.
B
BuffelaartjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kan zijn dat je het zo erg misbruikt hebt (wat ook zo is en een beetje ook niet) dat het dan niet meer werkt.

Vind ik ook niet gek als je het 4 jaar lang om de 2 weken of maand hebt gedaan.

OT:Heb je niet in een depressie gezeten of iets dergelijks als je zo ontiegelijk veel gebruikte? ( hoop echt voor je dat je hier later geen problemen mee krijgt)
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Buffelaartje zei:
Kan zijn dat je het zo erg misbruikt hebt (wat ook zo is en een beetje ook niet) dat het dan niet meer werkt.

Vind ik ook niet gek als je het 4 jaar lang om de 2 weken of maand hebt gedaan.

OT:Heb je niet in een depressie gezeten of iets dergelijks als je zo ontiegelijk veel gebruikte? ( hoop echt voor je dat je hier later geen problemen mee krijgt)
Klik om te vergroten...
Ja daar ben ik dus ook bang voor namelijk, aangezien ik ergens in de toekomst nog wel graag een keertje XTC of M zou willen gebruiken.

En over die depressie gesproken; er zijn wel erg veel nare dingen gebeurd in mijn leven, maar dat vind ik teveel om hier neer te zetten.
Wat ik er wel over wil zeggen is dat ik ben begonnen met harddrugs nadat een goede vriend van mij op 17 jarige leeftijd is verongelukt, dit was ook XTC trouwens, eerst twijfelde ik om het te doen maar na aandringen van andere vrienden (waar ik nu niet meer mee omga) het toch maar gedaan. En was toen gelijk ''hooked'. Ik heb toen ook 1 week later met die vrienden 3 dagen lang achter elkaar gebruikt, maar vanaf toen toch wel wekelijks / maandelijks (soms wel dagelijks maar dan ook andere drugs). En dit ging uiteindelijk nog harder toen 7 maanden later een andere goeie vriend van mij kwam te overlijden.
Maar ik ben niet een type persoon die wil dat mensen zich om mij bekommeren etc, en dat doe ik ook niet bij mezelf, dus of ik echt een depressie had of heb durf ik helaas niet te zeggen.

*EDIT
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik soms na het gebruiken ook oxazepam of oxycodon slikte zodat ik in slaap kon vallen, geen idee of dit ook invloed heeft op het XTC gebruik zelf.
L
Let It HappenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zelf ook een periode gehad waarbij wekelijks gebruik ter sprake kwam. (Iedere zaterdag tijdens stappen, voor tientalle maanden) Ja ik wist de gevolgen maar gaf er destijds weinig om.

Na een poos toch klachten gekregen zoals brainzaps, depresief zijn, kotsneigingen bij ontbijten + een kater van een week van hier tot Tokio na ieder weekend. Hierna besloten toch naar m'n lichaam te luisteren en het echt te beperken tot een minimum.

Hierna heb ik zeker 1 jaar gewacht alvorens ik het weer gedaan heb. Dit heeft voor mij veel uitgemaakt en heb de jaren hierna maar 1 tot 2 keer per jaar gebruikt op een festival, de kater en nasleep is het voor mij niet meer waard voor die paar uurtjes. Het gevoel kwam grotendeels terug maar echt de love feeling lang niet meer gehad, meer het wazig zijn en hard gaan.De 1e keer krijg je nooit meer terug al blijft deze me wel altijd nog bij in mijn herinneringen

Ondertussen al bijna 3 jaar geen x aangeraakt en ben benieuwd hoe mijn volgende keer zou zijn. En of dit enigsinds te vergelijken is met een van de eerste keren.
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Let It Happen zei:
Zelf ook een periode gehad waarbij wekelijks gebruik ter sprake kwam. (Iedere zaterdag tijdens stappen, voor tientalle maanden) Ja ik wist de gevolgen maar gaf er destijds weinig om.

Na een poos toch klachten gekregen zoals brainzaps, depresief zijn, kotsneigingen bij ontbijten + een kater van een week van hier tot Tokio na ieder weekend. Hierna besloten toch naar m'n lichaam te luisteren en het echt te beperken tot een minimum.

Hierna heb ik zeker 1 jaar gewacht alvorens ik het weer gedaan heb. Dit heeft voor mij veel uitgemaakt en heb de jaren hierna maar 1 tot 2 keer per jaar gebruikt op een festival, de kater en nasleep is het voor mij niet meer waard voor die paar uurtjes. Het gevoel kwam grotendeels terug maar echt de love feeling lang niet meer gehad, meer het wazig zijn en hard gaan.De 1e keer krijg je nooit meer terug al blijft deze me wel altijd nog bij in mijn herinneringen

Ondertussen al bijna 3 jaar geen x aangeraakt en ben benieuwd hoe mijn volgende keer zou zijn. En of dit enigsinds te vergelijken is met een van de eerste keren.
Klik om te vergroten...
Ja nou geen idee of ik depressief was of iets dergelijks, had ook nooit echt last van een comedown, tenminste naar mijn weten niet, en als ik dat wel had dan rookte ik gewoon een paar joints en dan was het weg.

Maar kreeg je na het 1 jaar stoppen ook dat love gevoel niet een klein beetje terug?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Als ik het goed begrijp, heb je 4 jaar lang te vaak xtc/mdma gebruikt, en ben je nu 1 jaar clean, en 20 jaar?

Ten eerste hartstikke goed dat je nu een jaar gestopt bent.
Wat is de reden dat je je nog zorgen maakt? Heb je klachten? Zo ja, kijk eens op het spreekuur voor klachten na gebruik partydrugs:

www.brijder.nl

In behandeling | Specialist in verslavingszorg | Brijder

Krijg de juiste behandeling bij Brijder: ambulant of klinisch. Individueel plan, vaardigheden ontwikkelen en groepssessies.
www.brijder.nl

Het is moeilijk te zeggen hoe lang het duurt voordat je brein hersteld is van het gebruik. Wel denk ik dat jouw hersenen nog jong en flexibel zijn, en het lichaam op jouw leeftijd sneller herstelt dan bij een ouder iemand. Als je geen klachten hebt, probeer die gedachten dan los te laten.

Als je ooit weer eens mdma gaat gebruiken, hou dan op zijn minst een pauze van 3 maanden. En lees je goed in. Besteed minstens een paar avonden aan het zoeken van informatie op internet. Maar misschien heb je dat al gedaan.

Maar ik ben wel benieuwd of je nog klachten hebt?
L
Let It HappenLid
01-01-2024, 00:00
#12
L-6 zei:
Ja nou geen idee of ik depressief was of iets dergelijks, had ook nooit echt last van een comedown, tenminste naar mijn weten niet, en als ik dat wel had dan rookte ik gewoon een paar joints en dan was het weg.

Maar kreeg je na het 1 jaar stoppen ook dat love gevoel niet een klein beetje terug?
Klik om te vergroten...
Ik blowde zelf dagelijks in die tijd maar werdt er niet bepaald beter op. Soms visuele veranderingen na het roken en bijna trippend haha.

Love gevoel was er een beetje maar zetten niet bepaald de toon. Ik ben benieuwd of dar nu wel is na die 3 jaar geen x.
Of en wanneer ik het weer ga doen, geen idee, de kater en korte effectsduur heeft mij er tot nu toe van weerhouden. Psychedelica heeft mij een mooiere wereld laten zien waar ik mijzelf beter bij voel en meer van kan genieten. Al denk ik wanneer het festival seizoen er weer is ik het sowieso 1x weer ga doen, ben benieuwd haha.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Let It Happen, had je ook zo'n erge kater, ondanks een lange pauze?

Ik ben ook heel benieuwd hoe het voor jou gaat zijn na 3 jaar niet gebruiken van xtc.
L
Let It HappenLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Natozlato Had inderdaad nog een flinke kater, ook de reden dat het voor mij niet zo leuk meer was. Moet wel zeggen dat ik het niet alleen daarbij hield, vaak begonnen met speed, wat jonkos of sos, uiteraard speelt dit wel erg mee in de kater.
B
BuffelaartjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
L-6 zei:
Ja daar ben ik dus ook bang voor namelijk, aangezien ik ergens in de toekomst nog wel graag een keertje XTC of M zou willen gebruiken.

En over die depressie gesproken; er zijn wel erg veel nare dingen gebeurd in mijn leven, maar dat vind ik teveel om hier neer te zetten.
Wat ik er wel over wil zeggen is dat ik ben begonnen met harddrugs nadat een goede vriend van mij op 17 jarige leeftijd is verongelukt, dit was ook XTC trouwens, eerst twijfelde ik om het te doen maar na aandringen van andere vrienden (waar ik nu niet meer mee omga) het toch maar gedaan. En was toen gelijk ''hooked'. Ik heb toen ook 1 week later met die vrienden 3 dagen lang achter elkaar gebruikt, maar vanaf toen toch wel wekelijks / maandelijks (soms wel dagelijks maar dan ook andere drugs). En dit ging uiteindelijk nog harder toen 7 maanden later een andere goeie vriend van mij kwam te overlijden.
Maar ik ben niet een type persoon die wil dat mensen zich om mij bekommeren etc, en dat doe ik ook niet bij mezelf, dus of ik echt een depressie had of heb durf ik helaas niet te zeggen.

*EDIT
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik soms na het gebruiken ook oxazepam of oxycodon slikte zodat ik in slaap kon vallen, geen idee of dit ook invloed heeft op het XTC gebruik zelf.
Klik om te vergroten...
Dan heb je je gevoelens wel zitten onder drukken met het innemen van drugs , heb ik ook ooit gedaan en veel anderen maar is natuurlijk nog steeds geen excuus om extreem veel te gaan gebruiken.

Pijnlijk en heftig om te horen over je vrienden die van het leven beroofd zijn door drugs natuurlijk , was dit een aanleiding om te minderen?
Heb zelf ook zoiets meegemaakt, toen ik 19 was (nu 22) weet hoe zwaar klote het kan zijn om vrienden te verliezen...maar als nog moet je je eigen daardoor niet verdelgen onder drugs wat dan ook een makkelijke uitweg is natuurlijk!

Je gebruikt nu niet meer zo vaak? Of nog steeds net zoals eerst.

(Wel een beetje off-topic dit hoor maarja=])

Beetje terug naar het topic , Je brein en je lichaam heeft natuurlijk heel veel te verduren gehad tijdens die periode van 4 jaar + andere drugs erbij . Ik weet persoonlijk niet hoeveel schade je je eigen aan hebt gericht maar het lijkt me best forst , je kon gemakkelijk het Serotoninesyndroom oplopen na die hoeveelheid als ik het goed heb. Of je nog van MDMA/XTC kan genieten? probeer het een keer , als je er niks meer van voelt lijkt het me dat de "magie" is uitgewerkt.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hartstikke goed dat je nu een jaar gestopt bent!

Ik zou er niet meer aan denken om nog eens XTC te gebruiken. Je hebt je hormoonhuishouding flink verstoord en waarschijnlijk wel wat permanente schade veroorzaakt. Als ik jou was zou ik helemaal niks meer nemen dat op je serotonine werkt in de hoop dat je brein zoveel mogelijk herstelt.

Het gevoel dat je er in het begin van kreeg krijg je sowieso niet terug.
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Natozlato zei:
Als ik het goed begrijp, heb je 4 jaar lang te vaak xtc/mdma gebruikt, en ben je nu 1 jaar clean, en 20 jaar?

Ten eerste hartstikke goed dat je nu een jaar gestopt bent.
Wat is de reden dat je je nog zorgen maakt? Heb je klachten? Zo ja, kijk eens op het spreekuur voor klachten na gebruik partydrugs:

www.brijder.nl

In behandeling | Specialist in verslavingszorg | Brijder

Krijg de juiste behandeling bij Brijder: ambulant of klinisch. Individueel plan, vaardigheden ontwikkelen en groepssessies.
www.brijder.nl

Het is moeilijk te zeggen hoe lang het duurt voordat je brein hersteld is van het gebruik. Wel denk ik dat jouw hersenen nog jong en flexibel zijn, en het lichaam op jouw leeftijd sneller herstelt dan bij een ouder iemand. Als je geen klachten hebt, probeer die gedachten dan los te laten.

Als je ooit weer eens mdma gaat gebruiken, hou dan op zijn minst een pauze van 3 maanden. En lees je goed in. Besteed minstens een paar avonden aan het zoeken van informatie op internet. Maar misschien heb je dat al gedaan.

Maar ik ben wel benieuwd of je nog klachten hebt?
Klik om te vergroten...
Yes, ben 20 jaar, 1 jaar clean, en 4 jaar idd veel XTC / MDMA en andere drugs gebruikt.

Heb voor zover ik weet geen klachten, maar wou graag weten hoelang het zou duren voordat mijn brein helemaal hersteld is, omdat ik graag ergens in de toekomst nog wel zou willen gebruiken.

Ja had me toen ook wel ingelezen uiteindelijk, maar het boeide me op dat moment niet zo veel (erg dom inderdaad).

Maar nee heb (voor zover ik weet) geen klachten.
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Let It Happen zei:
Ik blowde zelf dagelijks in die tijd maar werdt er niet bepaald beter op. Soms visuele veranderingen na het roken en bijna trippend haha.

Love gevoel was er een beetje maar zetten niet bepaald de toon. Ik ben benieuwd of dar nu wel is na die 3 jaar geen x.
Of en wanneer ik het weer ga doen, geen idee, de kater en korte effectsduur heeft mij er tot nu toe van weerhouden. Psychedelica heeft mij een mooiere wereld laten zien waar ik mijzelf beter bij voel en meer van kan genieten. Al denk ik wanneer het festival seizoen er weer is ik het sowieso 1x weer ga doen, ben benieuwd haha.
Klik om te vergroten...
Ja dat vond ik juist geniaal als ik dan harder ging trippen na een joint hahaha.

Hmm oke dat is jammer dat het love gevoel niet helemaal terug kwam, maar ik vind het 'wappie' zijn ook gewoon fijn dus is niet zo'n supergroot probleem maar het love gevoel versterkt dat natuurlijk wel, dus vandaar.

Ja heel raar, heb zowat de hele lijst van drugs gedaan, tot aan veel verschillende medicijnen toe, maar nog nooit psychidelica. Ik zat daar wel een paar keer aan te denken, geen idee wat me weerhoud.
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Let It Happen zei:
@Natozlato Had inderdaad nog een flinke kater, ook de reden dat het voor mij niet zo leuk meer was. Moet wel zeggen dat ik het niet alleen daarbij hield, vaak begonnen met speed, wat jonkos of sos, uiteraard speelt dit wel erg mee in de kater.
Klik om te vergroten...
Ik zelf nooit heel erg last gehad van katers, ik rookte dan altijd een paar joints of ik popte een oxy / oxa.
Verergerde jou kater als je een joint rookte dan?
L
L-6Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Buffelaartje zei:
Dan heb je je gevoelens wel zitten onder drukken met het innemen van drugs , heb ik ook ooit gedaan en veel anderen maar is natuurlijk nog steeds geen excuus om extreem veel te gaan gebruiken.

Pijnlijk en heftig om te horen over je vrienden die van het leven beroofd zijn door drugs natuurlijk , was dit een aanleiding om te minderen?
Heb zelf ook zoiets meegemaakt, toen ik 19 was (nu 22) weet hoe zwaar klote het kan zijn om vrienden te verliezen...maar als nog moet je je eigen daardoor niet verdelgen onder drugs wat dan ook een makkelijke uitweg is natuurlijk!

Je gebruikt nu niet meer zo vaak? Of nog steeds net zoals eerst.

(Wel een beetje off-topic dit hoor maarja=])

Beetje terug naar het topic , Je brein en je lichaam heeft natuurlijk heel veel te verduren gehad tijdens die periode van 4 jaar + andere drugs erbij . Ik weet persoonlijk niet hoeveel schade je je eigen aan hebt gericht maar het lijkt me best forst , je kon gemakkelijk het Serotoninesyndroom oplopen na die hoeveelheid als ik het goed heb. Of je nog van MDMA/XTC kan genieten? probeer het een keer , als je er niks meer van voelt lijkt het me dat de "magie" is uitgewerkt.
Klik om te vergroten...
Ja dat heb ik zeer zeker helaas.

Oh sorry je begrijpt me verkeerd, mijn vrienden zijn niet overleden door drugs hoor, bedoelde er mee te zeggen dat doordat hun zijn overleden ik ben begonnen met (meer) gebruiken.

Nee ik gebruik nu al 1 jaar helemaal niks meer, vorig weekend en het weekend daarvoor weer voor het eerst in maanden cognac gedronken, en begin deze week weer begonnen met sigaretten en hasj + wiet.

Nou de laatste keer gebruiken heb ik MDMA gehad, ik was toen wel echt van de wereld, alleen dat love gevoel was er voor 40% a 50%.

Hoe kan ik dan controleren of ik het serotoninesyndroom heb? Als dit eens mogelijk is?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."