Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsafkickverschijnselen na recreatief xanax retard 2mg

afkickverschijnselen na recreatief xanax retard 2mg

19 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
ikzeidegek zei:
Serieus?

inderdaad net gesport. Niets aan de hand.
Maar de halfwaardetijd van dit spul puzzelt me wel.
Ik zag dat de halfwaardetijd 11-15 uur is. Bij ouderen 16 uur. Voor het gemak uitgaande van 16 uur, dan zou mijn laatste pil ( 48 uur geleden ingenomen) nu toch wel uit mijn bloed moeten zijn? Of nog niet? Wie weet hoe dat werkt?
Klik om te vergroten...
Voor zover ik weet kun je tot 72 uur na Xanax positief testen bij een speekseltest. Dat staat in de bijsluiter en op internet. Wel gaat dat over de instant release en niet de retard versie. Lijkt mij dat de retard versie langer in je bloed blijft als de instant. Dus ik denk dat het nog in je bloed zit.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
ikzeidegek zei:
Serieus?

inderdaad net gesport. Niets aan de hand.
Maar de halfwaardetijd van dit spul puzzelt me wel.
Ik zag dat de halfwaardetijd 11-15 uur is. Bij ouderen 16 uur. Voor het gemak uitgaande van 16 uur, dan zou mijn laatste pil ( 48 uur geleden ingenomen) nu toch wel uit mijn bloed moeten zijn? Of nog niet? Wie weet hoe dat werkt?
Klik om te vergroten...
Dat zijn halfwaardetijden voor Alprazolam instant release. Bij retard wordt het langzaam afgegeven waardoor de halfwaardetijd sowieso een stuk langer zal zijn, wat die precies is weet ik niet en hangt ook weer van de vorm van de retard formule af. Daarbij neemt de halfwaardetijd ook weer toe bij hogere doseringen en herhaaldelijk doseren, wat het geheel nog complexer maakt.

Overigens klopt je aanname over hoe halfwaardetijd werkt ook niet helemaal. Laten we even van een gesimplificeerd voorbeeld uitgaan, waarbij je geen instant release gebruikt en slechts 1 dosering neemt. Stel je neemt 2mg instant release, eenmalig en we rekenen voor het gemak met een halfwaardetijd van 16 uur. Dan heb je na 16 uur nog 1mg in je bloed zitten, na 32 uur nog 0,5mg in je bloed, na 48 uur nog 0,25mg, etc.

Wat betreft je afkick, wij kunnen niet exact zeggen hoe lang je daar last van gaat houden. Wat wel duidelijk is, is dat je nog vrij kort pas gebruikt dus dat nu direct stoppen nog relatief makkelijk te doen. Blijf je gebruiken, al dan niet door af te bouwen of het te vervangen met een andere benzo, dan verleng je de afkick alleen maar en zullen je afkickverschijnselen er ook niet makkelijker op worden. Het is kut, maar je kunt nu het beste gewoon even doorbijten en op de blaren zitten.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Xanax kan afgebouwd worden met een schema. Maar ik ben geen arts, dus ik kan niet zeggen hoe dat er dan precies zou moeten uitzien. Lijkt me ook niet iets waar je zelf mee moet gaan knutselen. Dus of toch naar je arts voor advies voor afbouwen, of nu helemaal stoppen en de klachten even voor lief nemen, vrees ik. Ik zou voor de laatste optie kiezen denk ik en even doorbijten.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor de adviezen. Ik ga uiteraard niets meer nemen. Psychologisch ook geen moeite mee. Het is alleen irritant dat ik nu een soort van zit te wachten op lichamelijke afkickverschijnselen.
Ben wel geschrokken van de snelheid van dit spul waarop je afkickverschijnselen krijgt. Ik dacht gewoon even een week of twee wat te gebruiken met af en toe een dag niets er tussen....ook omdat ik de vorige keer geen enkele problemen had.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#5
Oké...meer dan 80 uur verstreken ná de laatste tablet van 2 mg retard. Vanacht wel wat buikkrampen gehad maar kan ik er nu zachtjes vanuit gaan dat dit het was en dat ik de rest van de tabletten door de plee kan spoelen?
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ikzeidegek zei:
Oké...meer dan 80 uur verstreken ná de laatste tablet van 2 mg retard. Vanacht wel wat buikkrampen gehad maar kan ik er nu zachtjes vanuit gaan dat dit het was en dat ik de rest van de tabletten door de plee kan spoelen?
Klik om te vergroten...

Zou ik niet adviseren, benzo withdrawal is zelden lineair. Het kan dus zo zijn dat je ene dag kiplekker voelt en volgende verrot. Denk niet dat de afkick levensbedreigend is voor je, maar nooit zomaar stoppen met benzodiazepinen. Eigenlijk afbouwen. En vooral xanax is een gemene.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#7
Aan de andere kant, ik gebruikte het recreatief maar een week of twee en half met soms een dagje niet. Toen kreeg ik na 3 dagen ineens onthoudingsverschijnselen. Toen weer 2mg retard genomen en dat is nu meer dan 3 en halve dag geleden. Kan ik dan echt nog wat verwachten?
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ikzeidegek zei:
Aan de andere kant, ik gebruikte het recreatief maar een week of twee en half met soms een dagje niet. Toen kreeg ik na 3 dagen ineens onthoudingsverschijnselen. Toen weer 2mg retard genomen en dat is nu meer dan 3 en halve dag geleden. Kan ik dan echt nog wat verwachten?
Klik om te vergroten...

Nee, het lijkt me dat je het nu wel al had gevoeld. Waarom wil je het weggooien? Bang dat je er te snel in gaat terugvallen? En je kunt na 2 tot 3 weken gebruik echt al verslaafd zijn.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik gooi het weg omdat ik Xanax niet heel bijzonder vind. Zeker niet zo bijzonder om er onthoudingsverschijnselen van te krijgen.
En een ezel stoot zich maar 1 keer aan dezelfde steen. Dus weg ermee!
Ik wil niet iets in mijn lijf of hersenen triggeren dat ik de volgende keer misschien na twee dagen al afkickverschijnselen krijg.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Het zijn allemaal pammetjes en enigszins vergelijkbaar hoewel er wel wat verschil zit in werking (rust/angst/slaapmidel) en halfwaardetijd.

Ik zou nu pauze houden als ik jou was, want als je nu door gaat wordt het alleen maar moeilijker.
Klik om te vergroten...

Xanax is geen pammetje maar een lammetje. Tussen die 2 zit wel degelijk verschil in de werking op het zenuwstelsel. In de praktijk voor je gevoel niet merkbaar maar want ze hebben allemaal dezelfde doelstelling , verminderen van angst, paniek of slaapproblemen. Spierverslappers. Maar een pam of een lam is buiten dat zeer verschillend. Leken verwarren dit vaak met elkaar en noemen het allemaal pammetjes bijvoorbeeld.
p
pinkieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sporten sporten sporten om die zooi uit uw lijf te krijgen, aanrader :)
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heej
Een paar maanden geleden heb ik op en af een stuk of 30 xanax 2 mg retard gebruikt en toen dat op was, niets aan de hand.
Nu had ik weer een doosje van iemand gehad. Een paar dagen gebruikt, toen weer een paar dagen niet. En toen een dag of 8 achter elkaar. Ineens kreeg ik na drie volle dagen niets te hebben gebruikt serieuze afkickverschijnselen. Bibberen, koud/ warm, spastische benen, hartkloppingen, geen concentratie. Na een paar uur toch maar een Xanax genomen. Weg verschijnselen.
Mooi kut zeg dit. Ik kan niet aan lagere doseringen komen en naar de huisarts wil ik niet.
Mijn plan was om nu weer drie dagen niets te gebruiken en dan kijken of ik dan weer afkickverschijnselen krijg en dan proberen er elke keer meer tijd tussen te krijgen. Is de halfwaardetijd van Xanax retard zo lang dat je pas na 72 uur klachten krijgt?
Maar ik baal dan wel dat ik elke keer zo'n hoge dosis moet nemen. Is het een idee om die retard te verpulveren en daar een beetje van te nemen?
Ik heb ook eventueel nog Temazepam maar dat wil ik eigenlijk alleen gebruiken om te slapen.
Hoe lang duren de verschijnselen aan als ik gewoon niets meer neem?
Kortom.. een klein beetje advies zou fijn zijn!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat dit een heel goed moment is om de Xanax even voor langere tijd opzij te leggen want je zit op t randje van verslaving nu.

Voorkomen is beter dan genezen.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Ik denk dat dit een heel goed moment is om de Xanax even voor langere tijd opzij te leggen want je zit op t randje van verslaving nu.

Voorkomen is beter dan genezen.
Klik om te vergroten...

Tja, die zag ik natuurlijk ook aankomen en ik zal het ook zeker doen maar ik wil niet drie weken lang met heftige afkickverschijnselen lopen dus vandaar mijn vragen.
Ik zag online dat je ipv xanax ook diazepam kan nemen. Maar kan je dan ipv diazepam ook temazepam nemen?
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
Het zijn allemaal pammetjes en enigszins vergelijkbaar hoewel er wel wat verschil zit in werking (rust/angst/slaapmidel) en halfwaardetijd.

Ik zou nu pauze houden als ik jou was, want als je nu door gaat wordt het alleen maar moeilijker.
Klik om te vergroten...

Weet je toevallig wat de halfwaardetijd van xanax retard 2 mg is?
Voor de helderheid: ik neem je advies ter harte en ga dit niet meer recreatief gebruiken maar hoe kan ik zo veilig en zo verstandig mogelijk om gaan met de afkickverschijnselen zodat ik ook nog gewoon kan functioneren?
Daarom dacht ik dat het handig was om een soort van afbouw te doen met steeds grotere tussenpozen van nemen. Misschien met tussendoor temazepam om de pauzes te verlengen. Dáár gaat mijn vraag om.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
maar hoe kan ik zo veilig en zo verstandig mogelijk om gaan met de afkickverschijnselen zodat ik ook nog gewoon kan functioneren?
Klik om te vergroten...
Het juiste antwoord is nu stoppen. En dan neem je de afkickverschijnselen eventjes voor lief, en dan kom je tot de conclusie: oh ja. Benzo's zijn verslavend dus ik moet die niet misbruiken. Les geleerd.

Je kan ook doorgaan nu. Maar de afkickverschijnselen worden groter en de duur er van langer. Dus nu even beetje kut of nu weer relaxed en straks heel erg lang heel erg kut, de keuze is aan jou.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oké. .heb je dan ook nog een tip over hoe lang ik dan rekening moet houden met heftige afkickverschijnselen?
Ik heb ongeveer in 30 dagen 18 pillen gebruikt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Een paar dagen of zo lijkt me.
i
ikzeidegekLid
01-01-2024, 00:00
#19
Serieus?
pinkie zei:
Sporten sporten sporten om die zooi uit uw lijf te krijgen, aanrader :)
Klik om te vergroten...
inderdaad net gesport. Niets aan de hand.
Maar de halfwaardetijd van dit spul puzzelt me wel.
Ik zag dat de halfwaardetijd 11-15 uur is. Bij ouderen 16 uur. Voor het gemak uitgaande van 16 uur, dan zou mijn laatste pil ( 48 uur geleden ingenomen) nu toch wel uit mijn bloed moeten zijn? Of nog niet? Wie weet hoe dat werkt?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Het zijn allemaal pammetjes en enigszins vergelijkbaar hoewel er wel wat verschil zit in werking (rust/angst/slaapmidel) en halfwaardetijd.

Ik zou nu pauze houden als ik jou was, want als je nu door gaat wordt het alleen maar moeilijker.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."