Jixx zei:
Serotonine stimuleren is denk ik ook wel prettig ja. Dat is ook een van de redenen waarom ik wel eens MDMA pakte. Maar de volgende dag voelde ik me wel gaar. Maar dit onderdrukte ik altijd weer met een paar jointjes.
Maar ik bedacht me ineens dat mensen met ADHD vaak ritalin voorgeschreven krijgen, en dat een stimulerend middel (want ik neem aan dat ritalin stimulerend is?) mensen met ADHD juist meer rust geeft. Wat dus lijkt op een omgekeerde werking?
Haha, ja die leus hoor je wel vaker vanuit de farmaceutische industrie om het voorschrijven van methylfenidaat (ritalin) te rechtvaardigen.
Ik heb vele jaren geleden lachwekkend genoeg een ADHD diagnose gekregen omdat ik als puber vrij druk was, ik heb de nodige jaren ervaring met methylfenidaat (ritalin).
Zodra je methylfenidaat (ritalin) neemt of een soortgelijk middel (amfetamine) wordt je concentratie meer naar 1 punt gefocused, je aandacht zal dus dan ook minder snel verschieten, dit werkt eveneens goed tegen 'malen/piekeren/rumineren'. Dit is de meest voorname reden dat mensen rustig worden van methylfenidaat (ritallin).
Dit gaat echter voor vrijwel iedereen op, ook mensen zonder ADHD diagnose zullen rustiger worden van 5-10mg methylfenidaat (ritalin). Het is pas vanaf hogere/recreatievere doseringen dat men er onrustiger van wordt.
Alleen voor mensen de mensen die duidelijk hyperactief zijn gaat het op dat deze op hogere doseringen er alsnog rustiger van worden. Het aantal mensen met ADHD type 3 (overwegend hyperactief) bedraagt echter slechts zo'n 15% van het totaal aantal mensen met een ADHD diagnose.
Meer dan de helft valt onder het overwegend onoplettend type, of zoals de DSM het noemt, ADHD type 1, in de volksmond beter bekend als 'ADD' ('ADD' bestaat 'officieel' niet).
Ik loop een heel verhaal te ratelen maar wat ik dus probeer te zeggen is dat methylfenidaat (dopamine heropname remming) in grote lijnen voor vrijwel iedereen hetzelfde werkt.
PS: Probeer de dag na MDMA gebruik eens 5HTP, werkt een stuk beter dan een paar jointjes!