Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[vraag] methylfenidaat recreatief gebruik en out gaan?

[vraag] methylfenidaat recreatief gebruik en out gaan?

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
d
d16Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb 2 vragen in verband met methylfenidaat. Zijn er hier mensen die het slikken of snuiven voor recreatief gebruik en hoeveel Mg dan? En of er mensen zijn die er slechte ervaringen mee hebben gehad bijvoorbeeld: in het ziekenhuis beland of out gegaan.

Mijn verhaal,
Zelf heb ik geen add of adhd maar ik neem toch best vaak methylfenidaat in voor recreatief gebruik. Ik ben hiermee begonnen toen iemand uit mijn klas een pilletje in nam en ik nieuwschierig vroeg wat het was. Hij zei ik heb add en ik slik op lange schooldagen een pilletje van 10mg. Dus ik wou weten wat het met mij zou doen en hij gaf me toen de volgende dag een pilletje en toen kreeg ik een heel lekker gevoel (vanwege de dopamine). Toen ben ik op internet gaan lezen hierover en mee gaan experimenteren en ben er eigenlijk achter gekomen dat je het in heel veel vormen heb. Ik ben er ook achter gekomen dat heel veel mensen het gebruiken voor leren. Ik zelf heb het nooit op die manier gebruikt want ik leer vrijwel nooit omdat iets te laag zit voor mijn niveau (mavo). Ik zelf vindt het het fijnst om een capsule met daarin van die bolletjes fijn te malen en dan op te snuiven (meestal rond de 30- 40 Mg vindt ik het fijnst). Ik heb vrijwel alle soorten geprobeerd en heb ik hiermee maar 2 een slechte ervaring mee gehad. Ik had zegmaar een periode dat ik bijna iedere dag rond de 10-20 Mg in nam en na een maand ik echt een zombie werdt. Ik was hier toen ook gelijk een paar weken mee gestopt. En ik heb 1x een zware dip gehad nadat ik heel veel had ingenomen (rond de 190 Mg). Dat was heel dom dat weet ik zelf ook gebruik ook nooit meer echt hele grote doseringen nooit meer dan 60mg. Ik zie aan dit middel maar 1 nadeel en dat is de slapeloosheid als je het laat in de avond inneemt. Maar zie hier voor de rest geen andere nadelen aan.

Dit was vrijwel mijn ervaring met methylfenidaat en wat ik erover weet. Als er nog vragen zijn of iets wil ik ze graag beantwoorden want naar hier rond te hebben gelezen vinden veel mensen het maar niks. Dan vraag ik me ook af hoe hun het hebben gebruikt en wat hun ervaring hiermee is Daarom wil ik ook graag weten of er meerdere gebruikers op deze site zitten.

Sorry voor mijn lange verhaal trouwens dit is me eerste topic die ik schrijf. Ik hoop dat dit goed is en aan de voorwaarden voldoet:upsidedown:.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik gebruik het wel als medicatie (27mg) maar er zitten zeer zeker meer nadelen aan het gebruik van methylfenidaat naast slecht inslapen. Het verhoogt je hartslag, bij langdurig gebruik kan het zorgen voor hart- en vaatziekten als je genetisch een beetje pech hebt. Het is verslavend, lichamelijk en mentaal. Laat ik het zo zeggen, voor ik het mee kreeg is mijn familie binnenstebuiten gekeerd om te controleren of er verhoogd risico was op bepaalde aandoeningen, mijn hart is gecontroleerd, mijn bloeddruk is gecontroleerd, beginnen met een super lage dosering om te kijken wat voor effect het heeft, etc etc. Daarnaast kan de hogere hartslag weer leiden tot paniek/angstaanvallen, en het staken van langdurig gebruik tot afkickverschijnselen die niet superfijn zijn. Ga er dus vooral verstandig mee om als je het gebruikt.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bee zei:
Ik gebruik het wel als medicatie (27mg) maar er zitten zeer zeker meer nadelen aan het gebruik van methylfenidaat naast slecht inslapen. Het verhoogt je hartslag, bij langdurig gebruik kan het zorgen voor hart- en vaatziekten als je genetisch een beetje pech hebt. Het is verslavend, lichamelijk en mentaal. Laat ik het zo zeggen, voor ik het mee kreeg is mijn familie binnenstebuiten gekeerd om te controleren of er verhoogd risico was op bepaalde aandoeningen, mijn hart is gecontroleerd, mijn bloeddruk is gecontroleerd, beginnen met een super lage dosering om te kijken wat voor effect het heeft, etc etc. Daarnaast kan de hogere hartslag weer leiden tot paniek/angstaanvallen, en het staken van langdurig gebruik tot afkickverschijnselen die niet superfijn zijn. Ga er dus vooral verstandig mee om als je het gebruikt.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit een beetje een overdreven verhaal.

Je gaat er niet beter door slapen, je moet opletten dat de laatste dosis niet te laat is. Het -kan- je hartslag en bloeddruk verhogen maar dit is niet per se een probleem en speelt niet voor iedereen. Verslaving zie ik niet echt als een issue, overdoseren zorgt voor vervelende effecten en het niet gebruiken zorgt voor een wat suffe toestand waarin je je wat dommer kan voelen.

Wel heb ik het idee dat methylfenidaat door het kunstmatig ophogen van dopamine psychisch vervelende effecten kan hebben. Het werkt voor mij veel beter 's ochtends, als later op de dag mijn energie daalt werkt het niet lekker meer, alsof de dopamine op is. Rebounds kunnen ook vervelend zijn, soms lijken ze op te treden omdat je stofwisseling op een bepaalde dag wat sneller gaat en de pret na 3 uur ipv 4 uur al op is.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat mag je overdreven vinden, ikzelf vind het wel zo fijn en eerlijk volledige informatie te geven. Vooral wegens het zinnetje "Maar zie hier voor de rest geen andere nadelen aan.". Verslaving vind ik best een risico persoonlijk, ieder is natuurlijk anders maar ik heb zeer zeker mensen in mijn omgeving die er net wat te afhankelijk van zijn geworden. Het is ook niet bedoeld om mensen tegen te houden het te gebruiken, dat is niet mijn verantwoordelijkheid en ik gebruik het zelf ook :grimacing: maar meer dat men er bewust mee omgaat.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik heb tot mijn 18de
deze combi geslikt voor ADHD+PDD-NOS
in de ochtend
concerta
in de middag
ritalin
in de avond
melatonine
alleen na mijn 18de mocht ik opeens zelf kiezen of ik de medicatie nog wou (is op een vrij laconieke manier gezegd , zoals van je zoekt het maar uit)
nou toen in 1 dag gestopt met alles en voelde me toen gelijk meer emotie voller worden en helderder minder als een zombie
later als 19-20 herdiagnose gedaan en opeens was de ADHD weg dus heb ik nu volgens diagnose alleen nog maar PDD-NOS
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dat zombie gevoel is een logisch gevolg van de methylfenidaat. Het zorgt er voor dat je beter kunt nadeken; je wordt rationeler en dus minder emoties. Je kunt daardoor zaken op een andere manier benaderen. Het onderdrukt om deze reden ook bij veel patiënten agressiviteit en woedeaanvallen, omdat ze met methylfenidaat op het in eens rationeler kunnen bekijken en het beter begrijpen. Ik snap dat dit vanuit recreatief oogpunt een ongewenst effect is, maar het is dan van origine ook een medicijn en geen party drug. De dopamine zorgt er voor dat je zin hebt om dingen te doen en energie hebt.

Als je langer gebruikt krijg je gewenning. Hiermee bedoel ik vooral dat het gevoel niet meer zo bijzonder is en meer de norm wordt, maar er weldegelijk is. De eerste keer dat ik 10mg nam (op recept) was een wereld van verschil met nu. Net zoals de eerste keer MDMA ook anders is dan de 100e keer. Alle eerste keren zijn bijzonder en hoe vaker je iets doet hoe minder bijzonder het wordt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."