Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVoordat je Xanax (Alprazolam) of andere benzo's wilt gaan gebruiken...

Voordat je Xanax (Alprazolam) of andere benzo's wilt gaan gebruiken...

17 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kwam net dit filmpje tegen waarin wordt gewaarschuwd voor de verwoestende effecten van regelmatig gebruik van Alprazolam. Niets nieuws onder de zon natuurlijk, maar altijd goed om dit te blijven herhalen zodat mensen behoedt worden voor een vreselijke verslaving en nog veel vreselijkere afkick. Dit geldt natuurlijk ook voor andere benzo's. De video:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt voor het delen @Mindless , al meer dan een jaar tracht ik mijn moeder van de Xanax te krijgen welke door haar, mijn vader en dokters geminimaliseerd worden... heb deze met hem gedeeld en een nieuwe kans gecreëerd dat ze voor verandering kiezen... (Ze neemt deze nu meer dan tien jaar)

In het begin rationaliseer je mee door onwetendheid en vertrouwen in systeem, tot je begint op te zoeken en te beseffen dat behalve winstbejag er geen enkele interesse is van de producenten. Gezondheid is het laatste dat men tracht te bereiken met dergelijke medicatie. Disinformatie of gewoon te weinig informatie maakt naïef en 'het is maar een kleine dosis' als reacties... De neveneffecten compleet negerend.

Maar ja de mens kiest bij voorkeur voor de weg met de minste weerstand. Voor comfort. Dus ipv die alternatieven toepassen, een pilletje poppen elke avond, klinkt toch veel aanlokkelijker, niet? ...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hopelijk haalt het wat uit @Ralou maar vaak willen mensen het toch niet horen. Dat pilletje is dan 1 van die dingen die hun situatie nog wat dragelijk maakt vaak. Mijn vader zit ook in een dergelijke situatie, maar dan met clonazepam. Deze slikt hij elke dag om zijn rugpijn wat te verlichten, ook denk ik tegen de 10 jaar aan nu. Op apotheek.nl lees ik dat de "behandeling" met dit "geneesmiddel" (mag ik even lachen?) een halfjaar tot een jaar duurt en daarna de dosering gedurende 3 maanden afgebouwd moet worden. Maar niets van dat alles. Mijn vader blijft gewoon toestemming van de dokter krijgen om jaren en jaren lang pillen bij de apotheek af te halen en wist niet eens dat er afgebouwd moest worden... Hij heeft nu een shitload van dat spul thuis liggen omdat hij meer krijgt dan hij gebruikt.

Maar ja, het lijkt zo onschuldig hè? Dat potje pillen elke dag erbij op een vast tijdstip. Het is gewoon routine en zoveel kwaad kan het toch niet als de dokter het voorschrijft? Ik heb ook al zo vaak gezegd dat hij dit niet kan blijven gebruiken, maar ja mijn koppigheid heb ik deels van hem dus dat zie ik ook niet zomaar gebeuren.

En dan moet je je dus bedenken dat het zo bij honderden duizenden, misschien miljoenen Nederlanders zo gaat. Allemaal hebben we stress en klachten en willen we zo'n "geneesmiddel" dat niet geneest, maar ons wat beter doet voelen. Maar zoals je zegt is het allemaal big business en hebben ze er baat bij dat mensen vooral niet genezen worden.

Iemand die al jaren gebruikt is waarschijnlijk niet zomaar om door zo'n filmpje, maar misschien kan het wel diegenen behoeden die er aan willen beginnen en denken dat zulke middelen een echte oplossing voor hen zullen zijn. Vele doktoren kun je blijkbaar al niet meer vertrouwen, dus dan moet je zelf gaan onderzoeken of het eigenlijk wel verantwoord is waar je aan begint.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Hopelijk haalt het wat uit @Ralou maar vaak willen mensen het toch niet horen. Dat pilletje is dan 1 van die dingen die hun situatie nog wat dragelijk maakt vaak. Mijn vader zit ook in een dergelijke situatie, maar dan met clonazepam. Deze slikt hij elke dag om zijn rugpijn wat te verlichten, ook denk ik tegen de 10 jaar aan nu. Op apotheek.nl lees ik dat de "behandeling" met dit "geneesmiddel" (mag ik even lachen?) een halfjaar tot een jaar duurt en daarna de dosering gedurende 3 maanden afgebouwd moet worden. Maar niets van dat alles. Mijn vader blijft gewoon toestemming van de dokter krijgen om jaren en jaren lang pillen bij de apotheek af te halen en wist niet eens dat er afgebouwd moest worden... Hij heeft nu een shitload van dat spul thuis liggen omdat hij meer krijgt dan hij gebruikt.

Maar ja, het lijkt zo onschuldig hè? Dat potje pillen elke dag erbij op een vast tijdstip. Het is gewoon routine en zoveel kwaad kan het toch niet als de dokter het voorschrijft? Ik heb ook al zo vaak gezegd dat hij dit niet kan blijven gebruiken, maar ja mijn koppigheid heb ik deels van hem dus dat zie ik ook niet zomaar gebeuren.

En dan moet je je dus bedenken dat het zo bij honderden duizenden, misschien miljoenen Nederlanders zo gaat. Allemaal hebben we stress en klachten en willen we zo'n "geneesmiddel" dat niet geneest, maar ons wat beter doet voelen. Maar zoals je zegt is het allemaal big business en hebben ze er baat bij dat mensen vooral niet genezen worden.

Iemand die al jaren gebruikt is waarschijnlijk niet zomaar om door zo'n filmpje, maar misschien kan het wel diegenen behoeden die er aan willen beginnen en denken dat zulke middelen een echte oplossing voor hen zullen zijn. Vele doktoren kun je blijkbaar al niet meer vertrouwen, dus dan moet je zelf gaan onderzoeken of het eigenlijk wel verantwoord is waar je aan begint.
Klik om te vergroten...

Heel herkenbaar! En helemaal waar... Ik deel dit dan ook in de eerste plaats met haar omgeving, mijn vader ziet zich zelf graag als een rationele en onderbouwde persoon, dus dacht, geef het gewoon nog eens een poging.

"Bezin eer ge begint"
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Vele doktoren kun je blijkbaar al niet meer vertrouwen, dus dan moet je zelf gaan onderzoeken of het eigenlijk wel verantwoord is waar je aan begint.
Klik om te vergroten...

Do your own research! Beetje googelen, onbewust zaken cherrypicken die bij je vooroordelen passen en daarna verkondigen dat je de waarheid hebt gevonden. En uiteraard niet te vergeten: het afkraken van professionals die soms al decennia lang in het vak zitten en nog steeds continu moeten bijleren.

Als je met dit soort oordelen komt zou je eigenlijk eens ongezien een dag met een arts moeten meelopen. Dan zie je hoe de huisarts langsgaat bij een stervende patiënt en overlegt met de thuiszorg of alles verder goed is geregeld. En dan uiteraard ook met de patiënt spreekt, die men soms al 10-20 jaar of meer kent.

Of de oncoloog die een vrijwel uitbehandelde patiënt spreekt voordat deze uit het ziekenhuis wordt ontslagen.

Meneer/mevrouw X, u heeft ervoor gekozen om vanwege het hoge risico af te zien van de behandeling van de huidige complicatie. Dat betekent dat u naar huis kunt waar u naar verwachting na enige weken tot maanden zult te komen overlijden.

Als je oncoloog bent heb je waarschijnlijk meerdere malen per week zo'n "dit is het begin van het einde" gesprek. Ook een huisarts gaat waarschijnlijk elke week bij meerdere mensen op huisbezoek.

Dit zijn verhalen uit mijn persoonlijke ervaring. Ik zie zeer ervaren medici die zowel diepgaande technische kennis als gevoel voor menselijkheid hebben. En ik herken me totaal niet in het beeld dat dokters onbetrouwbaar zijn. Ja, er lopen uiteraard mensen rond die beter wat anders kunnen gaan doen maar ik zie ze zelden.

TL;DR: Niet zo mauwen over mensen die meer weten dan jij, grote verantwoordelijkheden dragen en dagelijks met dingen dealen die je zelf waarschijnlijk niet zou trekken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
@ATGC
Jij niet zo mauwen. Ik heb het hier over het feitelijke probleem van te makkelijk "medicijnen" blijven voorschrijven en mensen niet goed inlichten over het gebruik en de gevaren, wat op massale schaal gebeurd.

Natuurlijk heb ik groot respect voor de specialisten die dagelijks moeilijk werk van onschatbare waarde verrichtten.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
@ATGC
Jij niet zo mauwen. Ik heb het hier over het feitelijke probleem van te makkelijk "medicijnen" blijven voorschrijven en mensen niet goed inlichten over het gebruik en de gevaren, wat op massale schaal gebeurd.

Natuurlijk heb ik groot respect voor de specialisten die dagelijks moeilijk werk van onschatbare waarde verrichtten.
Klik om te vergroten...

Welke artsen/dokters zijn dan wel te vertrouwen? Specialisten? Zelfs huisarts is eigenlijk een specialisme, het is een richting die je ingaat nadat je basisarts bent geworden.

Over "medicijnen", dat er teveel wordt voorgeschreven ben ik enigszins met je eens. Maar het blijven medicijnen en van de meesten is de werking gewoon aangetoond.
Kritiek op overmatig voorschrijven en overmedicaliseren zijn onderwerpen die ook openbaar door artsen worden besproken.

Waarom trouwens de aanhalingstekens om medicijnen? Je neem medicijnen vanwege (zo nu en dan voorkomende) onethische praktijken van de farmaceutische industrie niet serieus? Ik kan Mylan met hun EpiPen schandaal en die chembro ook wel schieten. Maar dat doet niks af aan de effectiviteit van medicijnen.

Je zeer specifieke aanval op alprazolam snap ik ook niet. Benzo's in het algemeen hebben bepaalde negatieve aspecten waar op gelet moet worden. Kans op vallen, paradoxale reacties, afnemende werking op langere termijn en kans op verslaving.
Toen ik eens tijdelijk oxa had tegen onbestemde angsten moest ik deze zowat uit de (vrij jonge en onervaren) HA trekken want de nieuwe lichting is vaak conservatiever totdat men ervaring en zelfvertrouwen opdoet. Trouwens nul bijwerkingen van gehad en zonder gezeur weer afgebouwd 🙂
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
ATGC zei:
Meneer/mevrouw X, u heeft ervoor gekozen om vanwege het hoge risico af te zien van de behandeling van de huidige complicatie. Dat betekent dat u naar huis kunt waar u naar verwachting na enige weken tot maanden zult te komen overlijden.
Klik om te vergroten...

Lekker natrappen dan en arrogant. Moet hij niet tegen mij zeggen. Kan hij gelijk naar de tandarts. Behandeling wel/niet is eigen keuze. Genoeg familieleden aan kanker doodgegaan. Van de ca. 6 jaar chemo en andere "medicijnen" hooguit 2 jaar nog enigszins geen/weinig klachten. Af en aan naar het ziekenhuis. Als ik het krijg dan wil ik meer garanties en weiger ik dan wil ik begrip voor mijn keuze en goede begeleiding kriijgen. Wat voor werk doe je? Lijkt mij dat je in die sector werkt. Natuurlijk gaat er veel goed en zijn er veel goede dokters. Vergelijk de zorgkwalititeit en de hoeveelheid fouten/vergissingen en vooral de mentaliteit maar eens met pakweg 20 jaar geleden. Het is hard achteruit gegaan. Weet even niet parate voorbeelden, maar dat hoeft. Dat weet je zelf ook wel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
ATGC zei:
Welke artsen/dokters zijn dan wel te vertrouwen? Specialisten? Zelfs huisarts is eigenlijk een specialisme, het is een richting die je ingaat nadat je basisarts bent geworden.
Klik om te vergroten...
De keren dat ik onder het mes ben geweest, had ik het volle vertrouwen in die specialisten. Mijn leven en gezondheid lag namelijk in hun handen. Zoals gezegd heb ik groot respect voor die mensen. Ik kan het niet...

Huisarts is misschien een specialisme, maar waarom is er nu dan landelijk (en zelfs globaal) zo'n immens probleem met medicijnen blijvend voorschrijven, ontbrekende informatie, etc.?

ATGC zei:
Over "medicijnen", dat er teveel wordt voorgeschreven ben ik enigszins met je eens. Maar het blijven medicijnen en van de meesten is de werking gewoon aangetoond.
Kritiek op overmatig voorschrijven en overmedicaliseren zijn onderwerpen die ook openbaar door artsen worden besproken.
Klik om te vergroten...
Goed dat het besproken wordt, maar dat dit nu al jaren en jaren zo door kan gaan, moet toch eigenlijk al niet kunnen? Zelf ken ik persoonlijk al tientallen gevallen waarbij men veel en veel te lang aan de benzo's blijft hangen, daarnaast hoor ik er nog veel meer over van anderen en het is ook al gewoon een landelijk erkend probleem.

ATGC zei:
Waarom trouwens de aanhalingstekens om medicijnen? Je neem medicijnen vanwege (zo nu en dan voorkomende) onethische praktijken van de farmaceutische industrie niet serieus? Ik kan Mylan met hun EpiPen schandaal en die chembro ook wel schieten. Maar dat doet niks af aan de effectiviteit van medicijnen.
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel ironisch dat vele zogenaamde geneesmiddelen/medicijnen en met name het langdurig gebruik daarvan geen genezing tot stand brengen. En vaak juist zelfs zorgen voor het (veel) slechter worden van de conditie van de patient. Natuurlijk, ik weet ook wel dat de definitie van 'medicijn' breder is dan iets dat geneest, maar alsnog valt het me op hoe weinig er eigenlijk sprake is van genezing en hoeveel er sprake is van het probleem onderdrukken en verergeren.

ATGC zei:
Je zeer specifieke aanval op alprazolam snap ik ook niet. Benzo's in het algemeen hebben bepaalde negatieve aspecten waar op gelet moet worden. Kans op vallen, paradoxale reacties, afnemende werking op langere termijn en kans op verslaving.
Toen ik eens tijdelijk oxa had tegen onbestemde angsten moest ik deze zowat uit de (vrij jonge en onervaren) HA trekken want de nieuwe lichting is vaak conservatiever totdat men ervaring en zelfvertrouwen opdoet. Trouwens nul bijwerkingen van gehad en zonder gezeur weer afgebouwd 🙂
Klik om te vergroten...
Dat was meer omdat ik deze video vond. Maar daarom heb ik er ook "of andere benzo's" bij gezet. Maar ik ben het zeker met je eens dat het eigenlijk over benzo's in het algemeen gaat.

Goed dat jongere huisartsen wat conservatiever zijn. Weer minder dat ze er dan toch weer makkelijk in worden. Voor vele huisartsen lijkt het routine te zijn om mensen met bijvoorbeeld stressklachten dan maar kalmerende middelen voor lange tijd voor te schrijven. Een absurde manier van aanpakken van de symptomen van een maatschappij waarin teveel moet, teveel stress is. Als je het mij vraagt...
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#10
Albedo zei:
Lekker natrappen dan en arrogant. Moet hij niet tegen mij zeggen. Kan hij gelijk naar de tandarts. Behandeling wel/niet is eigen keuze.
Klik om te vergroten...

Die keuze was er gewoon hoor, een complicatie proberen op te lossen met hoog risico op overlijden of er thuis nog een tijdje het beste van maken. Daar koos mijn moeder voor en iedereen had daar vrede mee. Het was alleen een voorbeeld van wat voor gesprekken deze artsen vrij vaak met patiënten hebben. De harde waarheid maar ook het menselijke aspect meenemen. Ik heb er diepe bewondering voor en daarom hou ik ook niet van claims dat je artsen niet moet vertrouwen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn eigen huisarts waakt er goed over, ervoor te zorgen dat ik geen andere opiaten pijnstillers, ofwel een hogere dosering krijg.
Hij kent mij al erg lang, en weet, dat als ik deze toch ergens krijg, het beslist leidt tot opnieuw een uit de hand lopen van de situatie van nu.
Deze arts is dus beslist géén dealer o.i.d.
In mijn geval is dat maar goed, ook.

Ik ben het niet eens met de uitspraak dat alle doktoren " onbetrouwbaar " zijn.
Dat is domweg gelul.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Legio Patria Nostra zei:
Ik ben het niet eens met de uitspraak dat alle doktoren " onbetrouwbaar " zijn.
Dat is domweg gelul.
Klik om te vergroten...
Gelukkig is er dan ook niemand die dat zegt. :)

Edit:
Alleen al in Nederland zijn er naar schatting 700.000 (laat dat eens inzinken) benzodiazepine verslaafden. Aangezien doktoren degenen zijn die deze "medicijnen" voorschrijven, is het logisch om vragen te stellen over de wijze waarop dit gebeurt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Post op 13 december j.l. in dit thread, doet mij ietsje anders concluderen....
Natuurlijk is er een en ander twijfelachtig.
Ikzelf vind, dat er veel is misgegaan uit: onwetendheid.
Neem bijvoorbeeld eens het valium verhaal.

Toen dit medicijn uitgevonden was, en men de ervaring kreeg dat dit middel klaarblijkelijk " hét middel" was, want het hielp in eerste aanleg zowat iedereen aan wam wie dit middel voorgeschreven was.
Weg stress, weg burn out, weg overspannen heid, kortom, het leek het bekende ei van columbus te zijn!
Maar, toen het hoofdstuk afbouwen aan de orde kwam, naast het feit dat er hele groepen mensen waren die zeer hoge doseringen namen, ( door tolerantie) , toen kwam de smerige aap uit de mouw van het jacquet. Want, dit werd voor vele mensen een drama.
En het ergste is dat dezelfde gang van zaken nu aan de orde lijkt te zijn met oxcycodontabletten en fentanyl pleisters, zoals je zonder meer bekend zal zijn.
Sommige artsen blijven maar doorgaan met voorschrijven, want dan zijn ze " van die lastige patiënten af". Ja.
Dat er wellicht anders moet worden omgegaan met het beleid van opiaten en benzodiazepines voorschrijven, daarmee ben ik het helemaal mee eens.
Maar dat alle doktoren onbetrouwbaar zouden zijn, nee. Dat is een brug te ver
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Elk voordeel heb zen nadeel....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik zie nergens staan dat alle dokteren onbetrouwbaar zijn, maar dat vele doktoren blijkbaar onbetrouwbaar zijn, als je afgaat op hoe massaal mensen middelen krijgen voorgeschreven die zeer verslavend zijn, aangetoond door de extreme aantallen afhankelijke mensen alleen al in NL.

Onbetrouwbaar hoeft niet te betekenen dat er kwaadwillige opzet in het spel is. Het kan ook simpelweg het niet geven van cruciale informatie over de verslaving-potentie van een middel zijn of bijvoorbeeld over het juiste gebruik ervan. Of het blijven verstrekken van middelen, jarenlang terwijl deze middelen maar een aantal weken of maanden achtereen gebruikt zouden mogen worden. Als ik zelf al een stuk of wat mensen ken waar dit zo gaat en van vele andere mensen hoor dat zij ook mensen kennen waar dit precies zo gaat, dan gaat het dus vermoedelijk niet om een paar geïsoleerde gevallen. En dat zie je dus terug in het aantal verslaafden. Een aantal als 700.000 verslaafden (in een landje als NL) aan een door de dokter voorgeschreven middel krijg je toch niet zomaar als dat allemaal piekfijn in orde zou zijn?

Ja ik ben bekend met de oxycodon kwestie. In de VS is dat trouwens helemaal een probleem en gaan vele mensen (uit alle lagen van de bevolking) uiteindelijk over op heroïne omdat dat veel goedkoper is. Maar wordt hiervan geleerd door degenen die deze middelen voorschrijven? Is het sowieso een goed idee dat mensen thuis zelf grote hoeveelheden pillen hebben liggen? Waarom gaat dit niet aan de hand van een soort service centrum waar je dagelijks heen moet en waar alles strikt gereguleerd wordt bijvoorbeeld?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deze reactie is heel erg goed, Mindless. Jazeker.
Jouw visie is heel begrijpelijk en ik ben het ermee eens.
Niemand heeft totnogtoe iets geleerd.
De reden waarom er geen dagelijkse controle op deze specifieke medicatie bestaat, dat is volgens mij. a l t i j d. Dezelfde
GELD. GELD. GELD.
Alles draait nou eenmaal om de fluit, en de duit...

.
R
RiantjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb xanax erg lang gebruikt maar als je gewoon rustig afbouwd, heb je nergens last van. Tenminste bij mij ging het zonder problemen.
R
RiantjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Hopelijk haalt het wat uit @Ralou maar vaak willen mensen het toch niet horen. Dat pilletje is dan 1 van die dingen die hun situatie nog wat dragelijk maakt vaak. Mijn vader zit ook in een dergelijke situatie, maar dan met clonazepam. Deze slikt hij elke dag om zijn rugpijn wat te verlichten, ook denk ik tegen de 10 jaar aan nu. Op apotheek.nl lees ik dat de "behandeling" met dit "geneesmiddel" (mag ik even lachen?) een halfjaar tot een jaar duurt en daarna de dosering gedurende 3 maanden afgebouwd moet worden. Maar niets van dat alles. Mijn vader blijft gewoon toestemming van de dokter krijgen om jaren en jaren lang pillen bij de apotheek af te halen en wist niet eens dat er afgebouwd moest worden... Hij heeft nu een shitload van dat spul thuis liggen omdat hij meer krijgt dan hij gebruikt.

Maar ja, het lijkt zo onschuldig hè? Dat potje pillen elke dag erbij op een vast tijdstip. Het is gewoon routine en zoveel kwaad kan het toch niet als de dokter het voorschrijft? Ik heb ook al zo vaak gezegd dat hij dit niet kan blijven gebruiken, maar ja mijn koppigheid heb ik deels van hem dus dat zie ik ook niet zomaar gebeuren.

En dan moet je je dus bedenken dat het zo bij honderden duizenden, misschien miljoenen Nederlanders zo gaat. Allemaal hebben we stress en klachten en willen we zo'n "geneesmiddel" dat niet geneest, maar ons wat beter doet voelen. Maar zoals je zegt is het allemaal big business en hebben ze er baat bij dat mensen vooral niet genezen worden.

Iemand die al jaren gebruikt is waarschijnlijk niet zomaar om door zo'n filmpje, maar misschien kan het wel diegenen behoeden die er aan willen beginnen en denken dat zulke middelen een echte oplossing voor hen zullen zijn. Vele doktoren kun je blijkbaar al niet meer vertrouwen, dus dan moet je zelf gaan onderzoeken of het eigenlijk wel verantwoord is waar je aan begint.
Klik om te vergroten...
.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."