Welke artsen/dokters zijn dan wel te vertrouwen? Specialisten? Zelfs huisarts is eigenlijk een specialisme, het is een richting die je ingaat nadat je basisarts bent geworden.
De keren dat ik onder het mes ben geweest, had ik het volle vertrouwen in die specialisten. Mijn leven en gezondheid lag namelijk in hun handen. Zoals gezegd heb ik groot respect voor die mensen. Ik kan het niet...
Huisarts is misschien een specialisme, maar waarom is er nu dan landelijk (en zelfs globaal) zo'n immens probleem met medicijnen blijvend voorschrijven, ontbrekende informatie, etc.?
Over "medicijnen", dat er teveel wordt voorgeschreven ben ik enigszins met je eens. Maar het blijven medicijnen en van de meesten is de werking gewoon aangetoond.
Kritiek op overmatig voorschrijven en overmedicaliseren zijn onderwerpen die ook openbaar door artsen worden besproken.
Goed dat het besproken wordt, maar dat dit nu al jaren en jaren zo door kan gaan, moet toch eigenlijk al niet kunnen? Zelf ken ik persoonlijk al tientallen gevallen waarbij men veel en veel te lang aan de benzo's blijft hangen, daarnaast hoor ik er nog veel meer over van anderen en het is ook al gewoon een landelijk erkend probleem.
Waarom trouwens de aanhalingstekens om medicijnen? Je neem medicijnen vanwege (zo nu en dan voorkomende) onethische praktijken van de farmaceutische industrie niet serieus? Ik kan Mylan met hun EpiPen schandaal en die chembro ook wel schieten. Maar dat doet niks af aan de effectiviteit van medicijnen.
Ik vind het wel ironisch dat vele zogenaamde geneesmiddelen/medicijnen en met name het langdurig gebruik daarvan geen genezing tot stand brengen. En vaak juist zelfs zorgen voor het (veel) slechter worden van de conditie van de patient. Natuurlijk, ik weet ook wel dat de definitie van 'medicijn' breder is dan iets dat geneest, maar alsnog valt het me op hoe weinig er eigenlijk sprake is van genezing en hoeveel er sprake is van het probleem onderdrukken en verergeren.
Je zeer specifieke aanval op alprazolam snap ik ook niet. Benzo's in het algemeen hebben bepaalde negatieve aspecten waar op gelet moet worden. Kans op vallen, paradoxale reacties, afnemende werking op langere termijn en kans op verslaving.
Toen ik eens tijdelijk oxa had tegen onbestemde angsten moest ik deze zowat uit de (vrij jonge en onervaren) HA trekken want de nieuwe lichting is vaak conservatiever totdat men ervaring en zelfvertrouwen opdoet. Trouwens nul bijwerkingen van gehad en zonder gezeur weer afgebouwd 🙂
Dat was meer omdat ik deze video vond. Maar daarom heb ik er ook "of andere benzo's" bij gezet. Maar ik ben het zeker met je eens dat het eigenlijk over benzo's in het algemeen gaat.
Goed dat jongere huisartsen wat conservatiever zijn. Weer minder dat ze er dan toch weer makkelijk in worden. Voor vele huisartsen lijkt het routine te zijn om mensen met bijvoorbeeld stressklachten dan maar kalmerende middelen voor lange tijd voor te schrijven. Een absurde manier van aanpakken van de symptomen van een maatschappij waarin teveel moet, teveel stress is. Als je het mij vraagt...