Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerschil tussen mdma en xtc

Verschil tussen mdma en xtc

27 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
De spreiding van mdma in een pil kan ongelijk zijn. Ik heb daarom ook liever kristallen, weet je tenminste hoeveel mg je neemt!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
TimdeR zei:
Ik test m'n xtc al bijna 20 jaar, en al 20 jaar is dit een grote fabel.

Recent bewijs:
www.trimbos.nl

DIMS Jaarbericht 2021 - Trimbos-instituut

Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS)
www.trimbos.nl www.trimbos.nl
In het Drugs Informatie en Monitoring jaarbericht staat heel duidelijk dat '9 op de 10' pillen alleen MDMA bevat.
De andere stof is dan soms speed, soms een research chemical of iets anders.

Zo klaar als een klontje, dus waar komt in hemelsnaam die fabel vandaan :fearscream:
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk uit het verleden (en dat idee is blijven hangen) en ook uit andere landen (denk aan de VS) waar de puurheid van XTC pillen veel lager is dan hier in Nederland en waar vaak en veel andere stoffen worden aangetroffen in "XTC" pillen. Nederland heeft de zuiverste XTC pillen ter wereld. Maar daarnaast bevatten XTC pillen in NL - zoals door anderen hier al aangegeven - tegenwoordig veel meer MDMA dan eerder het geval was en mensen blijven ze naar binnen werken als ware het M&M's. Tja, dan krijg je amfetamine-achtige effecten. Wat ook niet zo raar is als je naar de naam MDMA kijkt:

3,4-MethyleenDioxyMethAmfetamine

De stoffen zijn verwant aan elkaar.

Trimbos:

Samenstelling en sterkte van XTC-pillen Vervuilde pillen (pillen die andere stoffen naast of in plaats van MDMA bevatten) komen nog maar weinig voor. In 2009 bevatte 26,7% van de bij het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) ingeleverde XTC-pillen een andere farmacologisch actieve stof dan MDMA. Het ging hier dan vooral om mCPP (meta-Chloor-Phenyl-Piperazine), PMMA (paramethoxymethylamfetamine), amfetamine en mefedron. In 2018 bevatte slechts 1,1% van de aangeleverde XTC-pillen een andere farmacologisch actieve stof ter vervanging van MDMA, over het algemeen andere drugs die ook vaak in pilvorm voorkomen, zoals 4-FA of 2C-B. In totaal bevatte in 2018 slechts 1,6% van de als XTC verkochte pillen die in het laboratorium onderzocht zijn geen MDMA; dit is het laagste percentage in de afgelopen 10 jaar(1). De zuiverheid van XTC-pillen lijkt dus toe te nemen.
Klik om te vergroten...

In Nederland lijken vooral de hoge doseringen MDMA in XTC-pillen een belangrijke rol te spelen bij gezondheidsincidenten(1). Vanaf 120 mg MDMA neemt het risico op ongewenste effecten toe. Vanaf 160 mg MDMA krijgen de negatieve effecten de overhand op de gewenste effecten(5). Tegenwoordig zijn er bijna alleen nog maar hoog gedoseerde XTC- pillen op de markt. In 2019 bevatte een XTC-pil gemiddeld 172 mg MDMA, vergeleken met gemiddeld 164 mg MDMA in 2017(6). De helft van de aangeleverde XTC-pillen bevat tussen de 150 en 197 mg MDMA.
Klik om te vergroten...
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen verschil. XTC is MDMA wat met behulp van bindmiddel tot een pill gedrukt. Lastig doseren, onvoorspelbaar effect vind ik het maar.
MDMA is veel easier te doseren.

Dat er in XTC pillen ook "speed" zit is een losgeslagen fabeltje btw. MDMA is een amfetamine vorm volgens mij zelfs.

Die pillen van tegenwoordig zijn flinke units joh. je zit al gauw op 200 tot 300mg per pil volgens mij. met 100 tot 120mg ga ik een hele nacht lekker! Moet niet denken aan de hele nacht doorsnoepen.
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb zelf alleen ervaring met pilvorm. Hoe gebruik je kristallen eigenlijk? Je weegt elke dosis af, en bewaart de doses in afzonderlijke zakjes die je vervolgens meeneemt en 1 voor 1 in je mik gooit (lijkt me ontzettend smerig)? Of worden er doorgaans capsules gebruikt?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
MDMA is er in verschillende kwaliteiten. Van helder wit tot vies bruin.
Helder witte MDMA geeft een fluffier effect, de vieze bruine geeft een wat meer speedy gevoel.
Waarschijnlijk licht dat aan hoeveel MDEA of andere varianten er in zit. (weet niet precies meer wat er aan varianten was)

Wanneer je kristallen koopt zul je graag de mooi uitziende helder witte kristal willen. Die is meer gewild en word wat meer voor gevraagd.
Wanneer pillen gemaakt worden gooien ze de bruine erin.
Daarnaast neemt men van pillen snel een hogere dosis dan van kristallen.
Daardoor geeft een pil een meer speedy effect.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wollukker zei:
Heb zelf alleen ervaring met pilvorm. Hoe gebruik je kristallen eigenlijk? Je weegt elke dosis af, en bewaart de doses in afzonderlijke zakjes die je vervolgens meeneemt en 1 voor 1 in je mik gooit (lijkt me ontzettend smerig)? Of worden er doorgaans capsules gebruikt?
Klik om te vergroten...
Je kan capsules bij de smartshop kopen of online.
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#7
FredKroket zei:
Je kan capsules bij de smartshop kopen of online.
Klik om te vergroten...
Dat snap ik :wink: de vraag was of die capsules ook de meest gangbare manier zijn om kristallen te gebruiken. Hoor ook veel over dippen, maar lijkt me lastig in te schatten hoeveel je dan pakt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wollukker zei:
Dat snap ik :wink: de vraag was of die capsules ook de meest gangbare manier zijn om kristallen te gebruiken. Hoor ook veel over dippen, maar lijkt me lastig in te schatten hoeveel je dan pakt.
Klik om te vergroten...
Sowieso afwegen, met dippen weet je niet wat je binnen krijgt. Tenzij je per zakje zoveel afweegt en dat neemt. Maar capsules is veel handiger.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."