Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTramadol+zolpidem+5htp...

Tramadol+zolpidem+5htp...

19 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#1
3.75mg of 7.5mg is genoeg om te pitten. Hoe hoger de dosering hoe minder het is voor slapen, en hoe minder de sederende effecten.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste forumleden,

Ik neem nu al sinds oktober vorig jaar seroquel 100mg en mirtazapin 60mg, ik ben heus geen fan van deze medicijnen, zeker niet als combo. Daarom laat ik ze zo af en toe vallen en dan in de plaats neem ik, Tramadol tablets100mg (2x50mg) geplet, daarbij 100ml contramal. Dit drink ik met glas fruitsap, dan neem ik 10-15mg zolpidem. Daarvoor en daarna neem ik ook vaak telkens 200mg 5htp (neem ik ook vaak zonder al de rest erbij). En deze is voor mij zalige combinatie, ik wordt hier echt enkele uren kei chill van, licht euforisch, ook zo'n heerlijk warme gloed dat over je komt. Ik ben ff weg van m'n sombere leventje. En als ik dan merk van het effect is aant mindere en wil ooit is gaan slapen, neem ik 30 of 60mg mirtazapin, afhankelijk of ik dag er na volledig loom kan zijn of nog actief moet zijn.

De frequentie is dat ik grote tussenpozen neem, nooit dagelijks of wekelijks. Tussen nu en de vorige x zitten toch 3 weken tussen. Ik lijd toch regelmatig aan serieuze depressies (laatste jaar weer extreem), dat ik echt ostentatief middeltjes en combinaties zoek om me ff wat lekkerder te voelen. Ik durf hierdoor vb geen magic truffels/paddo's en zelfs LCD te nemen, is echt al 2j geleden, omdat het psychisch een hel is in m'n kop. Terwijl in goede periodes heeft dat mij toch wel geholpen, je ervaart iets wat inpact heeft, vooral magic truffels en paddo's gaven mij heel innerlijk en intens, diepe tripps, waarbij jouw ik en ziel reizen naar zowel je meest duistere en intrieste kant als de liefdevolle hoop. Soms wil ik dat terug nemen, maar omdat m'n dat zo sterk afraadt om psychedelica te nemen als je in zo'n moeilijke en depressieve periode zit, is er dan eventueel mogelijkheid om dit samen met een alternatieve arts met lsd en paddo's te doen, bestaat dit legaal? Ik merk gewoon bij m'n huidige psy, komt allemaal zo standaard over, geen openheid nr alternatieve vormen, ze baseert zich enkel op de echte wetenschap. Ach was ff iets tussendoor.

Nog iemand soort ervaring met deze combinatie, zijn mijn dosissen acceptabel? Ik kan al beetje raden dat de 200mg Tramadol best hoog is voor recreatief gebruik.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tramadol+5htp is geen goede combo en Verders is 30-60mg mirtazapine veel teveel om te slapen 7.5mg is genoeg.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#4
benzzzy zei:
Tramadol+5htp is geen goede combo en Verders is 30-60mg mirtazapine veel teveel om te slapen 7.5mg is genoeg.
Klik om te vergroten...
Azo, op welk gebied slechte combo? 5htp is toch voorloper vd serotonine, om deze wat op te krikken. Brengt Tramadol dit ook in de hoogte, het serotonine niveau?
Ow, ja dat zijn de doseringen vr m'n depressie, dus als ik dit puur als slaappil wil gebruiken, eentje van 30 in 4 doen. Bedankt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
UmbraVitae zei:
k ben ff weg van m'n sombere leventje.
Klik om te vergroten...
UmbraVitae zei:
Ik lijd toch regelmatig aan serieuze depressies (laatste jaar weer extreem), dat ik echt ostentatief middeltjes en combinaties zoek om me ff wat lekkerder te voelen.
Klik om te vergroten...
Dit zijn echt verkeerde redenen om drugs te gebruiken. Op deze manier dwaal je langzaam af naar een verslaving.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#6
UmbraVitae zei:
Azo, op welk gebied slechte combo? 5htp is toch voorloper vd serotonine, om deze wat op te krikken. Brengt Tramadol dit ook in de hoogte, het serotonine niveau?
Ow, ja dat zijn de doseringen vr m'n depressie, dus als ik dit puur als slaappil wil gebruiken, eentje van 30 in 4 doen. Bedankt.
Klik om te vergroten...
5-HTP i.c.m. tramadol kan je serotoninesyndroom door krijgen, aangezien tramadol de heropname van serotonine remt en 5-HTP daarboven op ook nog eens voor nog meer serotonine zorgt, wat dus voor een zeer hoog gehalte aan serotonine in je brein kan zorgen. Dit kan fatale gevolgen hebben.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat is erg veel.Zeven en half mg zolpidem neem ik af en toe.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
UmbraVitae zei:
Azo, op welk gebied slechte combo? 5htp is toch voorloper vd serotonine, om deze wat op te krikken. Brengt Tramadol dit ook in de hoogte, het serotonine niveau?
Ow, ja dat zijn de doseringen vr m'n depressie, dus als ik dit puur als slaappil wil gebruiken, eentje van 30 in 4 doen. Bedankt.
Klik om te vergroten...
Ik Ben bang dat 7.5mg niet veel gaat doen als je Al Een hoge dosering voor je depressie gebruikt.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tramadol op zich is al een apart goedje...Snap het combineren echt niet...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
joetsie zei:
Dat is erg veel.Zeven en half mg zolpidem neem ik af en toe.
Klik om te vergroten...

Zolpidem is toch 10mg? Slik je dan 3/4e van een pilleke, waarvan die zo geproduceerd wordt dat 10mg de "perfecte" dosis is?
Ben je zeker dat het geen Zoplicone is dat je gebruikt? Die zijn nl. 7,5mg.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#11
CuriousExplorer zei:
Zolpidem is toch 10mg? Slik je dan 3/4e van een pilleke, waarvan die zo geproduceerd wordt dat 10mg de "perfecte" dosis is?
Ben je zeker dat het geen Zoplicone is dat je gebruikt? Die zijn nl. 7,5mg.
Klik om te vergroten...
Jij hebt gelijk ik schrijf het steeds fout tis zopiclon
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#12
CuriousExplorer zei:
Tramadol op zich is al een apart goedje...Snap het combineren echt niet...
Klik om te vergroten...
Apart? Hoe bedoel je, effecten zijn op korte termijn toch eerder chill en niet heavy, nadelige effecten op korte termijn vallen ook best mee. Houden downers als alcohol en GHB of frequent uppers als coke, xtc en speed niet allemaal veel meer risico in? Waarom de combinatie, omdat ik bij Tramadol, zolpidem apart wel fijn effect/gevoel heb, maar nooit heavy, eerder chill en easy feeling, licht euforisch en bij 5htp weet dat het z'n effect heeft op het serotonine niveau (ervaring bij voorkomen dinsdagdip bij gebruik xtc en 4fa). Dus ze combineren geeft me versterkt euforisch en calm down gevoel, wat ik echt wel kan gebruiken. De mirtazapine neem ik uren erna om in te slapen, niet effectief als combinatie met de andere middelen, ook al zit de rest nog in m'n bloed.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#13
UmbraVitae zei:
Apart? Hoe bedoel je, effecten zijn op korte termijn toch eerder chill en niet heavy, nadelige effecten op korte termijn vallen ook best mee. Houden downers als alcohol en GHB of frequent uppers als coke, xtc en speed niet allemaal veel meer risico in? Waarom de combinatie, omdat ik bij Tramadol, zolpidem apart wel fijn effect/gevoel heb, maar nooit heavy, eerder chill en easy feeling, licht euforisch en bij 5htp weet dat het z'n effect heeft op het serotonine niveau (ervaring bij voorkomen dinsdagdip bij gebruik xtc en 4fa). Dus ze combineren geeft me versterkt euforisch en calm down gevoel, wat ik echt wel kan gebruiken. De mirtazapine neem ik uren erna om in te slapen, niet effectief als combinatie met de andere middelen, ook al zit de rest nog in m'n bloed.
Klik om te vergroten...
Tramadol is gevaarlijk, omdat dat middel specifiek de kans op epileptische aanvallen heel erg vergroot zodra je het begint te combineren. Dit zou fatale gevolgen kunnen hebben, aangezien je dus de controle gewoon compleet verliest. Op Psychonautwiki staat het volgende:

"Increased risk of seizures. Tramadol itself is known to induce seizures and it may have additive effects on seizure threshold with other opioids. Central nervous system- and/or respiratory-depressant effects may be additively or synergistically present."

Verder is, zoals ik volgens mij al eerder zei, tramadol een NSRI die dus op je serotoninereceptor werkt en dus voor dat euforische gevoel zorgt, maar ook dat kan dodelijk aflopen als die combinatie serotoninesyndroom induceert en het niet op tijd behandeld wordt.

Tramadol is net zoals de andere drugs die je noemde an sich niet gevaarlijk als je het met mate gebruikt, maar zodra je het gaat combineren met bepaalde groepen drugs dan kan dat gevaar aanzienlijk toenemen. Zolang je verantwoordelijk omgaat met de substanties die je inneemt dan hoeft er niets aan de hand te zijn (als er daarvoor al niets aan de hand was natuurlijk).
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Salvia zei:
Tramadol is gevaarlijk, omdat dat middel specifiek de kans op epileptische aanvallen heel erg vergroot zodra je het begint te combineren. Dit kan fatale gevolgen kunnen hebben, aangezien je dus de controle gewoon compleet verliest. Op Psychonautwiki staat het volgende:

"Increased risk of seizures. Tramadol itself is known to induce seizures and it may have additive effects on seizure threshold with other opioids. Central nervous system- and/or respiratory-depressant effects may be additively or synergistically present."

Verder is, zoals ik volgens mij al eerder zei, tramadol een NSRI die dus op je serotoninereceptor werkt en dus voor dat euforische gevoel zorgt, maar ook dat kan dodelijk aflopen als die combinatie serotoninesyndroom induceert en het niet op tijd behandeld wordt.

Tramadol is net zoals de andere drugs die je noemde an sich niet gevaarlijk als je het met mate gebruikt, maar zodra je het gaat combineren met bepaalde groepen drugs dan kan dat gevaar aanzienlijk toenemen. Zolang je verantwoordelijk omgaat met de substanties die je inneemt dan hoeft er niets aan de hand te zijn (als er daarvoor al niets aan de hand was natuurlijk).
Klik om te vergroten...
Het valt me op dat velen de gevaren van Tramadol benadrukken, vooral in combinatie met andere middelen en het gevaar op het alom gekende serotoninesyndroom, waar veel waarschuwingen voor zijn, maar heb nog nooit iemand geweten die hier last van had, ook niet bij mensen die veel verder gaan dan ikzelf. Volgens mij is de kans hierop niet groter dan dat ik morgen onder auto loop.
Ben hier elders die tabel met combo's tegengekomen en daaruit blijkt indd dat alles in combinatie met Tramadol gevaarlijk tot zeer gevaarlijk is, verschoot ik wel van.

Met uw laatste zin moest ik even cynisch lachen, moest ik me lekker in m'n vel voelen zou ik niet aan deze troep zitten en maar snakken en zoeken nr meer van dat, maar genieten van een dosis lsd of paddo's/magic truffels :)
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#15
UmbraVitae zei:
Het valt me op dat velen de gevaren van Tramadol benadrukken, vooral in combinatie met andere middelen en het gevaar op het alom gekende serotoninesyndroom, waar veel waarschuwingen voor zijn, maar heb nog nooit iemand geweten die hier last van had, ook niet bij mensen die veel verder gaan dan ikzelf. Volgens mij is de kans hierop niet groter dan dat ik morgen onder auto loop.
Ben hier elders die tabel met combo's tegengekomen en daaruit blijkt indd dat alles in combinatie met Tramadol gevaarlijk tot zeer gevaarlijk is, verschoot ik wel van.

Met uw laatste zin moest ik even cynisch lachen, moest ik me lekker in m'n vel voelen zou ik niet aan deze troep zitten en maar snakken en zoeken nr meer van dat, maar genieten van een dosis lsd of paddo's/magic truffels :)
Klik om te vergroten...
Misschien is dat ook wel zo, dat de gevaren van tramadol overdreven worden, want qua doses van gebruikersinname is Psychonautwiki volgens mij ook wel wat aan de voorzichtige kant, gewoon om mensen die toch besluiten om, naar hun standaarden, extreem hoog te doseren te beschermen. Je kan echter nooit zeker genoeg zijn als je dan toch besluit om zulke drugs te doen, denk ik dan. Ik kijk zelf in ieder geval altijd wel erg uit met combinatiegebruik of vermijd dergelijke combinaties gewoon volledig.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Salvia zei:
Misschien is dat ook wel zo, dat de gevaren van tramadol overdreven worden, want qua doses van gebruikersinname is Psychonautwiki volgens mij ook wel wat aan de voorzichtige kant, gewoon om mensen die toch besluiten om, naar hun standaarden, extreem hoog te doseren te beschermen. Je kan echter nooit zeker genoeg zijn als je dan toch besluit om zulke drugs te doen, denk ik dan. Ik kijk zelf in ieder geval altijd wel erg uit met combinatiegebruik of vermijd dergelijke combinaties gewoon volledig.
Klik om te vergroten...
Voorzichtigheid qua preventie en educatie ivm drugs en medicatie is natuurlijk ergens ook logisch. Het blijven extra risico's bovenop het gewone leventje. Combineren met drugs was nooit een gewoonte van mij, vooral met uppers ben ik steeds voorzichtig geweest (rusttijden, voeding, lichaam laten herstellen). Met voorgeschreven medicatie ben ik laatste tijd iets minder zorgvuldig en meer impulsief, net als met downers. Ik zit in een nogal down periode vol cynisme, zal ook wel spelen bij het feit dat ik meer impulsief ben in het nemen van middelen, ergens gevaarlijk vr mezelf, besef ik op de meer nuchtere momenten. Ach ts hier niet de plaats om m'n shit te droppen 🙂
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#17
UmbraVitae zei:
Voorzichtigheid qua preventie en educatie ivm drugs en medicatie is natuurlijk ergens ook logisch. Het blijven extra risico's bovenop het gewone leventje. Combineren met drugs was nooit een gewoonte van mij, vooral met uppers ben ik steeds voorzichtig geweest (rusttijden, voeding, lichaam laten herstellen). Met voorgeschreven medicatie ben ik laatste tijd iets minder zorgvuldig en meer impulsief, net als met downers. Ik zit in een nogal down periode vol cynisme, zal ook wel spelen bij het feit dat ik meer impulsief ben in het nemen van middelen, ergens gevaarlijk vr mezelf, besef ik op de meer nuchtere momenten. Ach ts hier niet de plaats om m'n shit te droppen 🙂
Klik om te vergroten...
Daarover praten hier is meer dan prima hè. Er zijn genoeg mensen die willen luisteren naar waar je tegenaan loopt en je zo nodig/gewild advies erover geven. Het zou zonde zijn als je jezelf door drugs de vernieling in helpt, omdat je nu in een periode zit waarin het minder goed gaat met je. Het is het niet waard om zulke risico's te nemen en het biedt al helemaal geen oplossing waar je op de langere termijn wat aan hebt, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet. Hier je "shit" droppen is helemaal oké. Dikke kans dat er mensen zijn die iets heel gelijksaardigs meegemaakt hebben of er nu ook mee zitten. Daar kan je ongetwijfeld veel meer mee dan met die schijneuforie die zich manifesteert bij het nemen van tramadol, zolpidem en 5-HTP.
U
UmbraVitaeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Salvia zei:
Daarover praten hier is meer dan prima hè. Er zijn genoeg mensen die willen luisteren naar waar je tegenaan loopt en je zo nodig/gewild advies erover geven. Het zou zonde zijn als je jezelf door drugs de vernieling in helpt, omdat je nu in een periode zit waarin het minder goed gaat met je. Het is het niet waard om zulke risico's te nemen en het biedt al helemaal geen oplossing waar je op de langere termijn wat aan hebt, maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet. Hier je "shit" droppen is helemaal oké. Dikke kans dat er mensen zijn die iets heel gelijksaardigs meegemaakt hebben of er nu ook mee zitten. Daar kan je ongetwijfeld veel meer mee dan met die schijneuforie die zich manifesteert bij het nemen van tramadol, zolpidem en 5-HTP.
Klik om te vergroten...
Mja mijn beeld vd mens is nogal berdorven door de jaren heen. Goh ik merk ergens wel dat ik meer en meer om verkeerde redenen nr middelen grijp en vaker, vooral laatste 2-3j. Vroeger nam ik eens psychedelica om me te verdiepen, m'n geest echt te verruimen, deed iets positief, soms wel heavy. Ik nam xtc of 4fa om vette avond te bb met vrienden, voor dat sociale aspect ook, ben nuchter nogal bedeesd n geraak moeilijk op gang. Waren boeiende ervaringen. Waar ik nu mee bezig ben, lijkt indd meer en meer op, de grip verliezen, samen met m'n depressie en m'n hoog sensitiviteit. Hierdoor bijna dwangmatig opzoek nr dingen die de innerlijke pijn verlichten. Ik ben ook in behandeling, mr het enige wat ik constant wil zijn, pillen op levte verdoven, even dat piekeren en pikzwart denken opzij kunnen zetten. Ik besef (nu nog wel) dat dit echt de verkeerde kant kan opgaan. Ik krijg nog mr weinig positieve vibes binnen en indien m'n het probeert om me te helpen, neem ik het vaak kei cynisch op, ik lach ook terwijl ik tegen m'n psy kei depri shit vertel. Ik ben bijna dagelijks bezig met opzoekingen nr medicatie om de ellende te kunnen stoppen. En ja ik heb vroeger zeker ook depressieve periodes gehad, afgewisseld met manische, mr ik leefde nog, ging veel weg, vaak eindigen in veel drama, maar liever die soms zeer chaotisch shit dan zoals nu, m'n emoties meer en meer afgevlakt op enkel negatieve gevoelens, echt medicatie en drugs nodig bb om iets anders te voelen dan melancholie, tristesse en diepe teleurstelling...het enige wat ik doe is piekeren 24/7 en mezelf opsluiten om prikkels van buitenaf ook te mijden, want dat kank moeilijk mee om. Ik zit nu al zes maand op ziekenkas, dus schrik om m'n goed betaalde job te verliezen komt er ook bij, ik voel dat ik hier echt volledig vast zit n ja denk vaker en vaker, hoe ga ik dit jaar uitdoen, kzie 0,0 licht aan het einde van de tunnel. Tzit diep...
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
UmbraVitae zei:
Mja mijn beeld vd mens is nogal berdorven door de jaren heen. Goh ik merk ergens wel dat ik meer en meer om verkeerde redenen nr middelen grijp en vaker, vooral laatste 2-3j. Vroeger nam ik eens psychedelica om me te verdiepen, m'n geest echt te verruimen, deed iets positief, soms wel heavy. Ik nam xtc of 4fa om vette avond te bb met vrienden, voor dat sociale aspect ook, ben nuchter nogal bedeesd n geraak moeilijk op gang. Waren boeiende ervaringen. Waar ik nu mee bezig ben, lijkt indd meer en meer op, de grip verliezen, samen met m'n depressie en m'n hoog sensitiviteit. Hierdoor bijna dwangmatig opzoek nr dingen die de innerlijke pijn verlichten. Ik ben ook in behandeling, mr het enige wat ik constant wil zijn, pillen op levte verdoven, even dat piekeren en pikzwart denken opzij kunnen zetten. Ik besef (nu nog wel) dat dit echt de verkeerde kant kan opgaan. Ik krijg nog mr weinig positieve vibes binnen en indien m'n het probeert om me te helpen, neem ik het vaak kei cynisch op, ik lach ook terwijl ik tegen m'n psy kei depri shit vertel. Ik ben bijna dagelijks bezig met opzoekingen nr medicatie om de ellende te kunnen stoppen. En ja ik heb vroeger zeker ook depressieve periodes gehad, afgewisseld met manische, mr ik leefde nog, ging veel weg, vaak eindigen in veel drama, maar liever die soms zeer chaotisch shit dan zoals nu, m'n emoties meer en meer afgevlakt op enkel negatieve gevoelens, echt medicatie en drugs nodig bb om iets anders te voelen dan melancholie, tristesse en diepe teleurstelling...het enige wat ik doe is piekeren 24/7 en mezelf opsluiten om prikkels van buitenaf ook te mijden, want dat kank moeilijk mee om. Ik zit nu al zes maand op ziekenkas, dus schrik om m'n goed betaalde job te verliezen komt er ook bij, ik voel dat ik hier echt volledig vast zit n ja denk vaker en vaker, hoe ga ik dit jaar uitdoen, kzie 0,0 licht aan het einde van de tunnel. Tzit diep...
Klik om te vergroten...
Meer dan zeggen dat ik heel goed snap hoe je je voelt kan ik ook niet echt zeggen, want zelf ben ik ook 3 jaar, met afwisselende periodes, heel depressief en suïcidaal geweest. Begin dit jaar was dat zelfs nog zo, maar daar ben ik uitgeraakt met therapie voor mijn PTSS. Daar heb ik nu wel nog steeds last van, maar minder. Ik zou dus alleen helaas niet kunnen zeggen op welk moment specifiek ik ineens licht zag in de tunnel die voor eeuwig duister leek te zijn. Misschien was het 't feit dat ik de mensen om me heen meer begon te vertrouwen en er niet meer standaard vanuit ging dat zij mij toch gingen verlaten, omdat zij mijn mentale problemen niet aankonden, maar het kan ook heel veel andere dingen geweest zijn, omdat er super veel dingen in mijn leven speelden op dat moment. Toevallig werden al die situaties ineens beter, dus wat de kickstarter was? Geen idee. Depressie is echt heel ingewikkeld, wat je natuurlijk zelf ook weet. Ik hoop in ieder geval dat je misschien zelf een lichtje kan aansteken voor de duisternis om je heen, zodat de andere kant van de tunnel vinden wat makkelijker wordt. Je komt er wel, zeker als je alle andere keren hiervoor ook uit die neerwaarde spiraal geraakt bent. Ik hoop dat dat ook als een constante herinnering dient.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#20
Salvia zei:
5-HTP i.c.m. tramadol kan je serotoninesyndroom door krijgen, aangezien tramadol de heropname van serotonine remt en 5-HTP daarboven op ook nog eens voor nog meer serotonine zorgt, wat dus voor een zeer hoog gehalte aan serotonine in je brein kan zorgen. Dit kan fatale gevolgen hebben.
Klik om te vergroten...
Dus de 5 HTP kan schade brengen n? Hoe gebruik je t dan veilig ?
Oh ik neem ze voor t 18.00:eten , 5HTP. Oxycodon pas 23.00 en 8.00,En later nog een Ritz aan supplementen.radeloos. Klaar mee . Hé oprecht als zeker 10 jaar elks morgen en beweeg en wil opstaan gevoel van dag 3 goeie griep. Alles,doet pijn, trek me op aan de dier . Strompel naar koffie. Drie draken janken om eten, dus hup vreten,!!!
Koffie aan, wortels naar de konijnen,( ja alles drie hoog achter , mama kind 5 dieren )
.🙏🏼💪🏼🍀

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."