Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFijnste festivaldrug?

Fijnste festivaldrug?

22 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik plaats dit voor het gemak even onder xtc.

Ik bezoek regelmatig technofestivals. Op die festivals heb ik de laatste jaren verschillende drugs geprobeerd: van xtc en mdma tot speed en 4fmp. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nu het fijnst vind.

Xtc vind ik vaak te heftig en te spannend. Mdma (de poedervorm van xtc dus) heb ik denk ik één keer op een festival gebruikt. Was toen wel lekker, maar ik vond het wel een gedoe met doseren (likje, dan weer afwachten, dan weer likje, etc). Speed is soms wat saai, maar opzich chill voor wat extra energie. Het effect van 4f kan bij mij alle kanten opgaan: van subtiel tot extreem (tot paranoia en slecht gaan aan toe).

Wat vinden jullie nou de fijnste festivaldrug? En wat zouden jullie mij adviseren? Ik hou niet van te heftig, mag van mij allemaal subtiel blijven omdat ik erg gevoelig ben voor prikkels. Xtc in combinatie met harde muziek is voor mij vaak al een no-go. Mdma zou dan misschien een betere optie zijn omdat je dat wat rustiger kunt opbouwen, maar nog te weinig ervaring mee. Ik hou ook van connecties maken met mensen; ben niet iemand die de hele dag alleen maar staat te stampen o.i.d. Hou ervan om tussendoor regelmatig te chillen en de wat rustigere stages op te zoeken.

Oh en ik ben niet zo’n fan van hallucineren. Ben op massale festivals een beetje een control freak, dus het is fijn als de dingen blijven zoals ze zijn.

Ben benieuwd!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niet fijn als festivaldrugs zijn 'likjes' als dosering. Het is beter om vooraf nauwkeurig af te wegen wat je wilt gebruiken. Laat XTC tabletten en MDMA poeder ook testen als dat kan.

Als je erg gevoelig bent voor prikkels, niet enorm gestimuleerd wilt zijn en met mensen wilt kunnen kletsen, zou ik je adviseren om bij MDMA te blijven, maar lager te doseren.

Bij lage doseringen, zijn die gesprekken en interactie al veel intenser en zorgen deze op een 'natuurlijker' manier vaak voor nog meer effect.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je zou ook kunnen gaan voor een medium dosering 6-APB. Bij een middelmatige dosering wel de euforie, leuke connecties leggen met mensen, niet de hoge pieken van MDMA, goed te sturen zonder visuals (bij niet te hoog doseren), langere stabiele werking, je hoeft niet bij te pakken.

Alleen even zoeken naar je sweet spot en naar wat je zelf het prettigst vindt.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hippie Langwaus zei:
Niet fijn als festivaldrugs zijn 'likjes' als dosering. Het is beter om vooraf nauwkeurig af te wegen wat je wilt gebruiken. Laat XTC tabletten en MDMA poeder ook testen als dat kan.

Als je erg gevoelig bent voor prikkels, niet enorm gestimuleerd wilt zijn en met mensen wilt kunnen kletsen, zou ik je adviseren om bij MDMA te blijven, maar lager te doseren.

Bij lage doseringen, zijn die gesprekken en interactie al veel intenser en zorgen deze op een 'natuurlijker' manier vaak voor nog meer effect.
Klik om te vergroten...
Klinkt inderdaad als een fijne optie!
Wat voor dosering zou je mij adviseren? Ik ben 1.65 m (klein dus).
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#5
MarcieMarc zei:
Je zou ook kunnen gaan voor een medium dosering 6-APB. Bij een middelmatige dosering wel de euforie, leuke connecties leggen met mensen, niet de hoge pieken van MDMA, goed te sturen zonder visuals (bij niet te hoog doseren), langere stabiele werking, je hoeft niet bij te pakken.

Alleen even zoeken naar je sweet spot en naar wat je zelf het prettigst vindt.
Klik om te vergroten...
Oeh, klinkt ook zeker als een optie! Kende het nog niet. Is dit legaal te koop in NL?
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waterkan01 zei:
Oeh, klinkt ook zeker als een optie! Kende het nog niet. Is dit legaal te koop in NL?
Klik om te vergroten...
Ja is een RC dus bij diverse vendors online aan te schaffen. Die moet je wel zelf opzoeken aangezien vermelding hier niet mag. Maar Trustpilot kan je een hoop over betrouwbaarheid vertellen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waterkan01 zei:
Ik hou niet van te heftig, mag van mij allemaal subtiel blijven omdat ik erg gevoelig ben voor prikkels.
Klik om te vergroten...
Waterkan01 zei:
Xtc vind ik vaak te heftig en te spannend.
Klik om te vergroten...
Waterkan01 zei:
Speed is soms wat saai, maar opzich chill voor wat extra energie.
Klik om te vergroten...
Als je xtc te heftig vindt en speed te saai dan kom je waarschijnlijk uit op iets wat ertussen in zit, dus bijvoorbeeld 4-fma of 3-mmc — stimulantia met een entactogeen (verbinding bevorderend) randje. Zoals @MarcieMarc al zei is 6-apb ook een optie (dat kun je zien als een iets mildere form van xtc/mdma).

Maar het klinkt ook alsof je je niet helemaal bewust bent van het belang van dosering. Te veel xtc/mdma kan te heftig zijn, maar de juiste dosis weer niet, zoals @Hippie Langwaus al aangaf. Omdat dosering essentieel is, zou het misschien goed zijn om het onderstaande overzicht van de belangrijkste harm reduction regels te lezen. Dan ga je een volgende drugservaring beter geïnformeerd tegemoet.

Responsible drug use

Responsible drug use is a set of diverse ideas and practices based on the premise that recreational substances can be used in a healthy and responsible manner by consenting adult individuals. It is closely related to the concept of harm reduction, which seeks to minimize the risks and hazards of...
m.psychonautwiki.org m.psychonautwiki.org
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Als je xtc te heftig vindt en speed te saai dan kom je waarschijnlijk uit op iets wat ertussen in zit, dus bijvoorbeeld 4-fma of 3-mmc — stimulantia met een entactogeen (verbinding bevorderend) randje. Zoals @MarcieMarc al zei is 6-apb ook een optie (dat kun je zien als een iets mildere form van xtc/mdma).

Maar het klinkt ook alsof je je niet helemaal bewust bent van het belang van dosering. Te veel xtc/mdma kan te heftig zijn, maar de juiste dosis weer niet, zoals @Hippie Langwaus al aangaf. Omdat dosering essentieel is, zou het misschien goed zijn om het onderstaande overzicht van de belangrijkste harm reduction regels te lezen. Dan ga je een volgende drugservaring beter geïnformeerd tegemoet.

Responsible drug use

Responsible drug use is a set of diverse ideas and practices based on the premise that recreational substances can be used in a healthy and responsible manner by consenting adult individuals. It is closely related to the concept of harm reduction, which seeks to minimize the risks and hazards of...
m.psychonautwiki.org m.psychonautwiki.org
Klik om te vergroten...
Thanks! Ik ben me er op zich van bewust, maar ik doe er meestal niks mee (extra dom misschien 😂). Vaak gaat het namelijk zo dat een vriend(in) de drugs voor de hele groep bestelt, en dan zit je toch al snel met een ‘vaste’ dosering (denk aan een 4-fma capsule). Op die manier heb ik al regelmatig op festivals gestaan met te hoge doseringen op, wat natuurlijk allesbehalve prettig is.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
@Waterkan01 aangezien je redelijk gevoelig lijkt te zijn voor drugs, lijkt het me voor jou juist belangrijk om een lage dosis te kiezen. En dat is een kwestie van opzoeken en testen. Hoeveel 4-fma zit er in mijn capsule en wat is een gemiddelde dosis? Laat ik daar wat onder gaan zitten, want ik ken mezelf en het wordt me snel iets te heftig. Op die manier.

Sorry als dit wat kinderachtig klinkt 🙂 maar gewoon meedoen met je vrienden werkt voor jou blijkbaar niet.
Klik om te vergroten...
Helemaal gelijk hoor. Na een vervelende ervaring op een festival vorig jaar (veel te hard gegaan op 4f) wil ik nu ook actief op zoek naar een drug die bij me past en waarvan ik de perfecte dosering voor mijn lichaam weet. Lijkt me heerlijk om met zo’n ‘zeker’ gevoel een festival in te gaan.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Waterkan01 aangezien je redelijk gevoelig lijkt te zijn voor drugs is het voor jou juist belangrijk om een lage dosis te kiezen. En dat is een kwestie van opzoeken en testen. Hoeveel 4-fma zit er in mijn capsule en wat is een gemiddelde dosis? Laat ik daar wat onder gaan zitten, want ik ken mezelf en het wordt me snel iets te heftig. Op die manier.

Sorry als dit wat kinderachtig klinkt 🙂 maar gewoon meedoen met je vrienden werkt voor jou blijkbaar niet.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dan heb ik nog een vraag, die denk ik belangrijk is bij het kiezen van een nieuwe partydrug.

Ik heb een paar keer gehad dat ik met amfetamine-achtige drugs (speed, 4f) paranoïde word. Het lijkt dan alsof iedereen op het festival naar me kijkt en soms zelfs over me praat (echte para gedachtes heb ik gelukkig niet; het blijft bij waarnemingen). Tegelijkertijd ben ik me er op die momenten (inmiddels) van bewust van dat dat niet echt zo is. De eerste keer raakte ik er nog van in paniek, daarna niet meer. Ik merkte het dan wel op, maar besteedde er verder geen aandacht aan.

Nu vraag ik me wel af of paranoíde worden onder invloed misschien verband houdt met een psychosegevoeligheid. De keren dat ik para was, had ik wel echt teveel gebruikt. Ik ging dan veel te hard en alles vloog me aan, dus ook de mensen. Dit gaat in de toekomst absoluut niet meer gebeuren. Maar stel nou dat ik op een feestje een (veel) kleinere hoeveelheid speed neem, bestaat dan alsnog het gevaar dat dat een psychose in mij zou triggeren?

Op 'gezonde' doses drugs heb ik nooit last gehad van paranoïde waarnemingen, eerder juist heel veel liefde en verbondenheid met iedereen. In het dagelijks leven is er ook niks in mij wat wijst op een bepaalde psychosegevoeligheid. Ik denk nooit kwaad over mensen, zie juist altijd het goede van elke persoon in. Ook nooit iets heftigs meegemaakt op dat gebied (mensen die me iets aangedaan hebben o.i.d.), dus er is naar mijn idee ook niet iets uit het verleden dat een psychose zou kunnen triggeren. Daarnaast zitten psychoses niet in de familie.

Wat denken jullie?
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#12
Waterkan01 zei:
Op 'gezonde' doses drugs heb ik nooit last gehad van paranoïde gevoelens, juist heel veel verbondenheid met iedereen.
Klik om te vergroten...
Ik vraag me meteen af waarom je die "gezonde" dosis bewust zou overschrijden als je eigenlijk al weet dat je daar mee nadeel dan voordeel uit haalt. Dan kun je meteen je eigen vraag al beantwoorden lijkt mij.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#13
MarcieMarc zei:
Ik vraag me meteen af waarom je die "gezonde" dosis bewust zou overschrijden als je eigenlijk al weet dat je daar mee nadeel dan voordeel uit haalt. Dan kun je meteen je eigen vraag al beantwoorden lijkt mij.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat nooit heel bewust overschreden, het was meer dat ik nooit helemaal wist welke dosis ik nam en er vervolgens achter kwam dat het veel te veel was. De momenten dat het wel goed viel, wist ik ook niet hoeveel ik had genomen. Heel dom, ik weet het.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#14
Waterkan01 zei:
Ik heb dat nooit heel bewust overschreden, het was meer dat ik nooit helemaal wist welke dosis ik nam en er vervolgens achter kwam dat het veel te veel was. De momenten dat het wel goed viel, wist ik ook niet hoeveel ik had genomen. Heel dom, ik weet het.
Klik om te vergroten...
Als je dan nu het tij keert en eens begint met bewust doen wat je doet. Testen en wegen, dan kom je er snel genoeg achter wat welke substantie voor jou in persoon doet.
Gelukkig bestempel je het zelf als domme acties gelukkig. Ik zou er ook nog gevaarlijk aan hangen maar dat terzijde.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Stimulerende middelen, zoals cocaïne of amfetaminen, kunnen een kortstondige psychotische reactie veroorzaken, vooral bij hoge doseringen. Op zichzelf is dat geen indicatie van een onderliggende aanleg voor schizofrenie of psychose gevoeligheid.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Stimulerende middelen, zoals cocaïne of amfetaminen, kunnen een kortstondige psychotische reactie veroorzaken, vooral bij hoge doseringen. Op zichzelf is dat geen indicatie van een onderliggende aanleg voor schizofrenie of psychose gevoeligheid.
Klik om te vergroten...
Dit is fijn om te horen
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#17
MarcieMarc zei:
Als je dan nu het tij keert en eens begint met bewust doen wat je doet. Testen en wegen, dan kom je er snel genoeg achter wat welke substantie voor jou in persoon doet.
Gelukkig bestempel je het zelf als domme acties gelukkig. Ik zou er ook nog gevaarlijk aan hangen maar dat terzijde.
Klik om te vergroten...
Is het ook. Het is toch mee willen doen met de rest denk ik, we nemen met de vriendengroep altijd dezelfde xtc- of 4f-pillen/capsules en niemand vraagt zich daarbij of hoeveel erin zit. Bij iedereen lijkt het ook altijd goed te gaan, behalve bij mij. Ik streed daar altijd tegen, zo van: als zij het kunnen hebben moet ik dat ook. Maar kom er nu steeds meer achter dat ik gewoon gevoeliger ben dan de gemiddelde persoon.

Lijkt trouwens ook een ouderdomsdingetje te zijn. Eerste jaren met drugs nooit problemen gehad, kon met gemak 1,5 xtc-pil naar binnen werken zonder daar veel van te voelen. Nu kan een kwartje al veel zijn.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#18
Waterkan01 zei:
Eerste jaren met drugs nooit problemen gehad, kon met gemak 1,5 xtc-pil naar binnen werken zonder daar veel van te voelen. Nu kan een kwartje al veel zijn.
Klik om te vergroten...
Wil niet zeuren maar dit is dus precies wat ik bedoel.
1.5 pil van 70mg per stuk? Een kwart van hoeveel? Testen/wegen,dat is de enige juiste opmerking.
Gelukkig heb je het zelf ook al door. Succes met jouw zoektocht naar wat je prettig vindt. Hoop dat je behouden blijft van nare ervaringen.
C
Curieuze89Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ritalin (recreatief) en wat biertjes… lekker aan-staan zonder meteen “vaag” te worden. Ik vlinder zo lekker door een festivalletje heen!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
1998GUY zei:
Ritalin (recreatief) en wat biertjes… lekker aan-staan zonder meteen “vaag” te worden. Ik vlinder zo lekker door een festivalletje heen!
Klik om te vergroten...
Das nog saaier dan pep.

Waterkan01 zei:
Ben op massale festivals een beetje een control freak, dus het is fijn als de dingen blijven zoals ze zijn.
Klik om te vergroten...
Waarom overweeg je niet gewoon… geen… drugs… te nemen op een festival…?
RADICAAL misschien hoor maar ik snap echt geen kont van mensen die niet lekker gaan op drugs maar zichzelf opleggen dat dat nodig is? Je bent stoerder als je dit aan jezelf kan toegeven en het kan laten staan, hoor.

Waterkan01 zei:
Klinkt inderdaad als een fijne optie!
Wat voor dosering zou je mij adviseren? Ik ben 1.65 m (klein dus).
Klik om te vergroten...
Je gewicht is belangrijker dan je lengte. Vuistregel is 1,5*lichaamsgewicht in mg. Je kan er iets onder gaan zitten voor een mildere ervaring, maar mdma heeft ook ten threshold dosis dus te laag is ook niet handig. Daarvoor moet je dus wel weten wat er in je pillen zit.

Waterkan01 zei:
dan zit je toch al snel met een ‘vaste’ dosering
Klik om te vergroten...
Los van dat je dus zelf inderdaad in de hand hebt wat je inneemt, en je dus onder deze vaste dosering kan zitten: wat zegt dit nou. Zeker als iemand anders besteld heeft… maar bijvoorbeeld in het geval van xtc: er is geen vaste dosering. En de hoeveelheid die ze zeggen dat er in je pil zit, zit er meestal niet in. Alleen met testen kun je deze dingen zeker weten. Thuis wegen en capsules maken lijkt me niet al te moeilijk voor een controlefreak.

Waterkan01 zei:
Dan heb ik nog een vraag, die denk ik belangrijk is bij het kiezen van een nieuwe partydrug.

Ik heb een paar keer gehad dat ik met amfetamine-achtige drugs (speed, 4f) paranoïde word. Het lijkt dan alsof iedereen op het festival naar me kijkt en soms zelfs over me praat (echte para gedachtes heb ik gelukkig niet; het blijft bij waarnemingen). Tegelijkertijd ben ik me er op die momenten (inmiddels) van bewust van dat dat niet echt zo is. De eerste keer raakte ik er nog van in paniek, daarna niet meer. Ik merkte het dan wel op, maar besteedde er verder geen aandacht aan.

Nu vraag ik me wel af of paranoíde worden onder invloed misschien verband houdt met een psychosegevoeligheid. De keren dat ik para was, had ik wel echt teveel gebruikt. Ik ging dan veel te hard en alles vloog me aan, dus ook de mensen. Dit gaat in de toekomst absoluut niet meer gebeuren. Maar stel nou dat ik op een feestje een (veel) kleinere hoeveelheid speed neem, bestaat dan alsnog het gevaar dat dat een psychose in mij zou triggeren?

Op 'gezonde' doses drugs heb ik nooit last gehad van paranoïde waarnemingen, eerder juist heel veel liefde en verbondenheid met iedereen. In het dagelijks leven is er ook niks in mij wat wijst op een bepaalde psychosegevoeligheid. Ik denk nooit kwaad over mensen, zie juist altijd het goede van elke persoon in. Ook nooit iets heftigs meegemaakt op dat gebied (mensen die me iets aangedaan hebben o.i.d.), dus er is naar mijn idee ook niet iets uit het verleden dat een psychose zou kunnen triggeren. Daarnaast zitten psychoses niet in de familie.

Wat denken jullie?
Klik om te vergroten...
Ja ik denk eigenlijk dat drugs misschien niet voor je weggelegd zijn (of iig niet alle drugs), zeker niet in een festivalsetting en dat als je jezelf blijft voeden met dit soort angsten, je drugservaringen niet leuker worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."