Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC na antidepressiva

XTC na antidepressiva

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi allemaal,

Na 4 maanden antidepressiva te hebben gebruikt ben ik 1 februari gaan afbouwen. In 1 maand afgebouwd (per dag minder doseren). Ik gebruikte Mirtazapine 15 mg (SRNI). Ben er nu dus een paar dagen vanaf. Eigenlijk zouden we komende zaterdag naar een feest gaan. Ik heb mega veel zin in een feestje met XTC. Kan dat al wel? De Mirtazapine is wel uit mijn systeem maar is er kans op het serotonine syndroom? Er zit dan 1,5 week tussen de laatste dosis (die natuurlijk nog maar miniem was) en het feest.

Ik hoor graag ervaringen en ideeën.

Verder gaat het puik met me, geen terugval o.i.d. De problemen die ik had voor starten met de antidepressiva zijn er ook niet meer.

Thanks!
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Space cadet zei:
Hi allemaal,

Na 4 maanden antidepressiva te hebben gebruikt ben ik 1 februari gaan afbouwen. In 1 maand afgebouwd (per dag minder doseren). Ik gebruikte Mirtazapine 15 mg (SRNI). Ben er nu dus een paar dagen vanaf. Eigenlijk zouden we komende zaterdag naar een feest gaan. Ik heb mega veel zin in een feestje met XTC. Kan dat al wel? De Mirtazapine is wel uit mijn systeem maar is er kans op het serotonine syndroom? Er zit dan 1,5 week tussen de laatste dosis (die natuurlijk nog maar miniem was) en het feest.

Ik hoor graag ervaringen en ideeën.

Verder gaat het puik met me, geen terugval o.i.d. De problemen die ik had voor starten met de antidepressiva zijn er ook niet meer.

Thanks!
Klik om te vergroten...
Ik kan je niet goed adviseren rondom eventuele negatieve kruiswerking van de middelen. Wel denk ik dat het goed is voor jezelf om uit te zoomen en van een afstand te kijken naar de functie van het gebruik van xtc. Je bent niet zonder heldere aanleiding en helder doel gestart met antidepressiva. Je hoeft dat niet met ons te delen. Maar ga dat voor je zelf nogmaals na. Dat middel vlakt je af en reguleert jouw serotonine huishouding. Je bent daartoe, waarschijnlijk in overleg met een psychiater, overgegaan omdat het jouw neurologische huishouden net dat extra zetje de goede richting geeft richting balans. Minder ups, minder downs. Onderliggend doel is dat je dat op termijn zelf weer kunt, zonder medicatie. Hoe zeer ik ook snap dat je nu snakt naar een feestje, zou ik je adviseren eerst eens te kijken of je de balans kunt vinden de komende periode. Krijg je weer meer geluk? Haal je die uit de juiste dingen? Hoe ga je om met tegenslagen? Door dat eerst nog een periode te monitoren, bijvoorbeeld een half jaar, kun je straks wellicht met veel meer comfort naar een feest gaan waarbij je mogelijk xtc gebruikt. Je zult er dan veel meer van genieten dan door dit nu in deze fase te doen.
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dank voor je bezorgdheid, dat is niet nodig. Ik ben een vrouw van 50 en weet heel goed wat ik doe. Ik was aan het zorgen voor 2 zieke ouders en had een drukke baan, ik kwam in een burnout terecht. Ik ben erg goed bekend met wat Xtc kan doen en zo 2 keer per jaar even kunnen genieten is juist zo healing. Het gaat na maanden eindelijk weer echt goed met me. Eventuele dip kan ik zeker aan en is me bekend.

Ik kom hier niet voor therapeutisch advies, hoe goed bedoeld ook, maar de medische feiten...
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Space cadet zei:
Dank voor je bezorgdheid, dat is niet nodig. Ik ben een vrouw van 50 en weet heel goed wat ik doe. Ik was aan het zorgen voor 2 zieke ouders en had een drukke baan, ik kwam in een burnout terecht. Ik ben erg goed bekend met wat Xtc kan doen en zo 2 keer per jaar even kunnen genieten is juist zo healing. Het gaat na maanden eindelijk weer echt goed met me. Eventuele dip kan ik zeker aan en is me bekend.

Ik kom hier niet voor therapeutisch advies, hoe goed bedoeld ook, maar de medische feiten...
Klik om te vergroten...
Fijn te horen dat het beter met je gaat. Mijn advies was geenszins belerend bedoeld. Ik vraag mij vanuit neurologisch perspectief af of jouw ervaring ook dit keer zo 'healing' gaat zijn, omdat jij net van je medicatie af bent. Nog los van eventuele risico's. En sorry, ik kan je niet helpen aan feitelijke data of er na 1,5e week nog sprake is van kans op een serotonine syndroom.
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maar mijn vraag is dus in het kort:
Hoe lang na kort gebruik antidepressiva (4 maanden) kun je zonder grote risico's xtc gebruiken? Zit ik goed met 1,5 week?
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn laatste comment was in het algemeen bedoeld, of iemand dit weet. Ik heb ook al vraagbaak drugsinfo gemaild. Mocht daar duidelijkheid uitkomen zal ik dat hier posten.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Space cadet zei:
Mijn laatste comment was in het algemeen bedoeld, of iemand dit weet. Ik heb ook al vraagbaak drugsinfo gemaild. Mocht daar duidelijkheid uitkomen zal ik dat hier posten.
Klik om te vergroten...
Misschien een heel domme vraag.
Maar waarom stel je jouw vraag niet aan je behandeld arts die jou ook de medicatie heeft voorgeschreven?

Ik heb niet zoveel vertrouwen in de goedbedoelde adviezen van dokters hier.
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben er ook achter dat hoe langer je antidepressiva hebt gebruikt hoe langer je klachten houdt na stoppen (en het afbouwen is moeilijker en duurt langer). Ik heb maar 4 maanden antidepressiva geslikt. Volgend weekend ben ik mijn eigen proefkonijn dan maar. Ik laat nog weten hoe het ging.
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat is een mooie vraag. Maar helaas wist mijn arts daar niks over. Hij adviseerde me de vraagbaak drugsinfo. Die heb ik gemaild. Apotheken en artsen weten vaak niet veel over substanties die niet binnen hun terrein vallen. Ik ben eerder ook voor vragen naar de GGD geweest, die kunnen je soms beter helpen.

Maar je hebt gelijk, hier kun je alleen hopen op mensen die hetzelfde hebben ervaren. Je bent met illegale drugs vaak je eigen proefkonijn...
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#10
Antwoord van de drugsinfo vraagbaak:


De halfwaardetijd van mirtazapine is 20-40 uur. Met halfwaardetijd wordt bedoeld de tijd die het lichaam nodig heeft om de helft van een middel af te breken. Wanneer je 5x de halfwaardetijd neemt is alles afgebroken en kan er geen wisselwerking meer optreden. In dit geval dus na uiterlijk 200 uur. Na 1,5 week is dit medicijn dus geheel afgebroken. Er zal dus geen wisselwerking optreden tussen het medicijn en de XTC.

Toch weten we dat de hersenen even de tijd nodig hebben om aan de nieuwe situatie (zonder antidepressiva) moeten wennen. Dit kan wel maanden duren. In deze periode kan het ook zijn dat er een minder sterk ‘XTC/MDMA-gevoel’ wordt ervaren. Gebruikers geven aan wel een stimulerend effect te ervaren, maar geen echt "love-effect". Het heeft dan ook geen zin om meer XTC te gebruiken. Een hoge dosis XTC kan bovendien de kans op het serotoninesyndroom vergroten.

U kunt zich dus afvragen of het nu zin heeft om XTC te gaan gebruiken. Het kan dus zijn dat u geen (optimale) werking ervaart. Wanneer u een aantal maanden wacht met gebruik kunt u dit wel ervaren.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ken maar één geval:
Een maand na stoppen van mirtazapine 15 mg; MDMA had amper effect, alleen stimulerend zoals de drugsinfo vraagbaak ook zegt.
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heb afgelopen weekend een GE-WEL-DIG feest gehad en heb de volledige ervaring van XTC weer mogen ervaren. Het was mooier dan ooit leek het wel. Zo zie je maar, je blijft je eigen proefkonijn. Het heeft er vast mee te maken dat ik maar kort antdepressiva heb gebruikt (4 maanden) en ik geen last meer heb van mijn burnout er supergoed in mijn vel zit.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Space cadet zei:
U kunt zich dus afvragen of het nu zin heeft om XTC te gaan gebruiken. Het kan dus zijn dat u geen (optimale) werking ervaart. Wanneer u een aantal maanden wacht met gebruik kunt u dit wel ervaren.
Klik om te vergroten...
Je kunt denk ik beter zoeken naar een goed alternatief en geen xtc gebruiken.
5-meo-mipt in een lage dosering van 5mg bijvoorbeeld?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Space cadet zei:
Ik ben er ook achter dat hoe langer je antidepressiva hebt gebruikt hoe langer je klachten houdt na stoppen (en het afbouwen is moeilijker en duurt langer). Ik heb maar 4 maanden antidepressiva geslikt. Volgend weekend ben ik mijn eigen proefkonijn dan maar. Ik laat nog weten hoe het ging.
Klik om te vergroten...
De specialisten geven toch aan dat je langer moet wachten en er een paar maanden tussen moet laten om een mooie ervaring te hebben. Dat lees ik in ieder geval, maar je gaat toch nemen. Niets aan de hand en je gaat wel iets voelen, maar het antwoord op je vraag was duidelijk dat je langer moet wachten als ik me niet vergis.
Anyway enjoy en fijn om te lezen dat het beter met je gaat!
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#15
Relmuis zei:
Ken maar één geval:
Een maand na stoppen van mirtazapine 15 mg; MDMA had amper effect, alleen stimulerend zoals de drugsinfo vraagbaak ook zegt.
Klik om te vergroten...
Weet je hoe lang deze persoon antidepressiva heeft gebruikt? Dat bepaalt alles volgens mij.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Een jaar gok ik.
En niet afgebouwd, dat zal zeker een rol spelen.

Fijn dat je een leuke avond gehad hebt!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."