Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDexamfetamine alternatief

Dexamfetamine alternatief

37 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
En dexamfetamine, amfetamine etc. zijn ook nog eens een stuk verslavingsgevoeliger,
Klik om te vergroten...
Dex is juist niet verslavend, in tegenstelling tot speed.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rivalrie zei:
Dex is juist niet verslavend, in tegenstelling tot speed.
Klik om te vergroten...

Het verslavingspotentieel van dex is hoger dan dat van methylfenidaat. Dit omdat het op hogere dosis simpelweg recreatief wordt - zoals speed dus. Als je echt een hoge dosis dex neemt is het voor mij ook amper te onderscheiden van speed, behalve dan dat de werking natuurlijk ‘rustiger’ is omdat er meer dopamine- en minder noradrenaline-effect is vs. racemische amfetamine. Dat er meer mensen verslaafd zijn aan speed heeft er ook mee te maken dat dat uiteraard veel goedkoper is, en snuiven is sowieso verslavender dan oraal, waarbij dex meestal in therapeutische hoeveelheden wordt genomen en speed niet.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Het verslavingspotentieel van dex is hoger dan dat van methylfenidaat. Dit omdat het op hogere dosis simpelweg recreatief wordt - zoals speed dus. Als je echt een hoge dosis dex neemt is het voor mij ook amper te onderscheiden van speed, behalve dan dat de werking natuurlijk ‘rustiger’ is omdat er meer dopamine- en minder noradrenaline-effect is vs. racemische amfetamine. Dat er meer mensen verslaafd zijn aan speed heeft er ook mee te maken dat dat uiteraard veel goedkoper is, en snuiven is sowieso verslavender dan oraal, waarbij dex meestal in therapeutische hoeveelheden wordt genomen en speed niet.
Klik om te vergroten...
Dit dus!

Ik ben nu bijvoorbeeld gestopt met recreatief speed gebruik sinds een week. Dit was behoorlijk uit de hand gelopen de laatste maanden waarbij ik het bijna dagelijks nam maanden lang waarbij ik soms een aantal nachten per week niet sliep en redelijk manisch werd. Ik herkende mezelf niet meer.
Ben nu iets meer dan een week verder. Ik heb wel de hele week mijn dextroamfetamine medicatie genomen 2x 5mg per dag ongeveer. Soms meer soms minder. Puur met het reden om de afkick van maandenlang speed gebruik te counteren en cravings te verminderen. Dit werkt tot nu toe erg goed icm supplementen, veel en gezond eten en beweging.
Nu het weekend aangekomen is, is gisteren mijn craving naar speed begonnen. Niet heel erg, maar het is er wel duidelijk waardoor ik dus vandaag een dubbele dosis dex heb genomen om dit te counteren. Merk wel dat het effect van de dex richting het recreatieve gaat nu. Enorme hyperfocus en lichte euforie. Komt bij lange niet in de buurt van speed nog maar kan me voorstellen dat je dextroamfetamine goed kan misbruiken als je dat zou willen in dit soort situaties. Ik heb er gelukkig wel redelijk grip op momenteel omdat ik er dagelijks bewust mee bezig ben om niet terug te vallen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een hoge dosis dex is gewoon crystal meth.

Denk zelf dat methylfenidaat verslavender is dan dex omdat je van methylfenidaat een rush kan ervaren door op de medicatie te kauwen.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rivalrie zei:
Een hoge dosis dex is gewoon crystal meth.

Denk zelf dat methylfenidaat verslavender is dan dex omdat je van methylfenidaat een rush kan ervaren door op de medicatie te kauwen.
Klik om te vergroten...
Wow dit zijn ook wel zware uitspraken hoor. D-amfetamine (Dex) heeft een heel anders profiel dan meth hoor.

het zijn 2 verschillende soorten drugs hoewel ze sterk op elkaar lijken. Een racemische amfetamine bestaat uit 2 draaiende isomeren. L-(links); amfetamine en R-(rechts); dextroamfetamine.

dex heeft meer affiniteit op het centraal zenuwstelsel, levo op fysiologische functies

methamfetamine geeft een methyl groep toegevoegd, dit maakt dat de drug meer liposigeen (oplosbaar in vet). Het passeert daarbij de bloed-hersen barrière veel sneller. De drugs komt dus veel krachtiger op en geeft een veel hevigere rush. Hierdoor is het én verslavender én vele malen potenter én meer neurotoxische

het is zowat gelijk morfine vs heroïne als je begrijpt wat ik wil zeggen :)
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Een hoge dosis dex is gewoon crystal meth.

Denk zelf dat methylfenidaat verslavender is dan dex omdat je van methylfenidaat een rush kan ervaren door op de medicatie te kauwen.
Klik om te vergroten...
Wat vind jij hoog? Ik had 130mg genomen, en het kwam in de verste verte niet in de buurt van meth (denk ik, nooit gehad). Het enige wat het deed was me wakker houden, geen rush of iets.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Die ene zei:
Wat vind jij hoog? Ik had 130mg genomen, en het kwam in de verste verte niet in de buurt van meth (denk ik, nooit gehad). Het enige wat het deed was me wakker houden, geen rush of iets.
Klik om te vergroten...
130mg is mega hoog. Je voelde hier niks van verder ?
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#8
Die ene zei:
Wat vind jij hoog? Ik had 130mg genomen, en het kwam in de verste verte niet in de buurt van meth (denk ik, nooit gehad). Het enige wat het deed was me wakker houden, geen rush of iets.
Klik om te vergroten...
Zou het kunnen dat je tolerantie hebt? Normaal gezien moet zo’n dosis Dex toch euforie opwekken. Een body load zoals je die met meth krijgt zal je met een standaard pheni-amfetamine niet krijgen.

maar tis toch net Dex die op de dopamine werkt dacht ik? Of is het omgekeerd doet Dex meer op nora en levo op dopa?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Een hoge dosis dex is gewoon crystal meth.

Denk zelf dat methylfenidaat verslavender is dan dex omdat je van methylfenidaat een rush kan ervaren door op de medicatie te kauwen.
Klik om te vergroten...

Methamfetamine is veel sterker dan gewone amfetamine, dus vind je vergelijking apart. Dexamfetamine is gewoon de rechtsdraaiende isomeer van amfetamine, die wat beter ‘past’ op de receptoren dan het linksdraaiende isomeer (of het racemisch mengsel). Niet meer, niet minder.

Als je jouw logica volgt, is dexamfetamine niet verslavend in tegenstelling tot amfetamine (terwijl het feitelijk om hetzelfde molecuul gaat) en tegelijkertijd op hoge dosis hetzelfde als meth, een ander middel wat bij uitstek bekend staat om zijn verslavingspotentie, daar klopt toch iets niet.

Ik snap ook niet zo goed wat je met je tweede uitspraak bedoelt want zowel op methylfenidaat- als op dexamfetamine-pillen kun je kauwen, als je daar zin in hebt. Ik zie niet in waarom dit nuttig zou zijn, het zal wellicht wat sneller opgenomen worden dus rapper effect hebben, maar verder een zelfde effect geven dan wanneer de pillen heel ingenomen worden. Methylfenidaat staat over het algemeen bekend als minder verslavend dan dexamfetamine omdat het recreatief minder interessant is en vaak wat heftiger in (met name fysieke) bijwerkingen wordt ervaren, hoewel dat laatste persoonlijk is.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Extraminimal zei:
Zou het kunnen dat je tolerantie hebt? Normaal gezien moet zo’n dosis Dex toch euforie opwekken. Een body load zoals je die met meth krijgt zal je met een standaard pheni-amfetamine niet krijgen.

maar tis toch net Dex die op de dopamine werkt dacht ik? Of is het omgekeerd doet Dex meer op nora en levo op dopa?
Klik om te vergroten...
Rivalrie zei:
130mg is mega hoog. Je voelde hier niks van verder ?
Klik om te vergroten...
Ik heb er geen tolerantie voor. Zeker een maand niet gebruikt en toen was de dagelijkse dosis 3 x 10. Het bevorderd beide de dopamine en noradrenaline, maar de echt verschillen weet ik zo niet.

ja ik dacht ook dat 130 hoog was, maar ik heb er inderdaad weinig van gevoeld behalve wakker blijven en na een paar uur wat krampachtige kaken
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat i
Die ene zei:
Ik heb er geen tolerantie voor. Zeker een maand niet gebruikt en toen was de dagelijkse dosis 3 x 10. Het bevorderd beide de dopamine en noradrenaline, maar de echt verschillen weet ik zo niet.

ja ik dacht ook dat 130 hoog was, maar ik heb er inderdaad weinig van gevoeld behalve wakker blijven en na een paar uur wat krampachtige kaken
Klik om te vergroten...
Vreemd, amfetamine verschilt nogal in kwaliteit. Als je een groothandelaar zoekt voor apotheken (als je die nog kan vinden) dan staat dexamfetamine daar vermeld met een percentage van 50-75% mss dat dat er iets mee te maken heeft.

nu ik moet zeggen mijn medicatie Dex pakt ook heel raar uit met momenten. Sommige dagen lijkt het niet te werken. Dan ineens wel weer. Soms is het alsof ik overdag doen ben en dan savonds ineens strak komt te staan. Hoe dit kan zijn me raadsels. Conditionering van omgeving en ritme mss?
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Extraminimal zei:
nu ik moet zeggen mijn medicatie Dex pakt ook heel raar uit met momenten. Sommige dagen lijkt het niet te werken. Dan ineens wel weer. Soms is het alsof ik overdag doen ben en dan savonds ineens strak komt te staan. Hoe dit kan zijn me raadsels. Conditionering van omgeving en ritme mss?
Klik om te vergroten...
Dit herken ik echt ja. Ik heb een keer gehad dat ik overdag niks merkte (wel gewoon de gebruikelijke doseringen genomen) en in de avond begon het te werken ofzo. Ik was toen ook de hele nacht wakker. Ik ben er toen mee gestopt.

Ik vind dex eigenlijk helemaal niet zo heel leuk spul. Komt misschien door de onbetrouwbare werking of dat het vrijwel niks bij me doet. Doe mij maar een lijntje speed.
L
Lid 147679Lid
01-01-2024, 00:00
#13
StraatPiraat zei:
Dag luitjes,

Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars als dexamfetamine die ik ongeveer wekelijks functioneel kan gebruiken.
Heb een tijdje Ritalin op recept gehad voor ADD, maar dat vond ik absoluut niet fijn. Toen heb ik een korte periode van een vriend wat dexamfetamine gekregen (ik geloof de instant release) en dit deed het veel beter voor mij.

Is hier een RC oid voor? Iemand n idee?
Klik om te vergroten...
dexamfetamine vervangen door een ander middel is een beetje zoals je hond verwisselen voor een wasbeertje,
je kunt kranten leggen zo veel je wil maar eens hij de buikgriep heeft hangen je muren toch vol strontspetters,en braakt ie gans de gootsteen vol.
en dan zul je onder al het poetswerk heel wat afmompelen,jezelf verwensende waarom je der aan begonnen bent
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#14
Die ene zei:
Dit herken ik echt ja. Ik heb een keer gehad dat ik overdag niks merkte (wel gewoon de gebruikelijke doseringen genomen) en in de avond begon het te werken ofzo. Ik was toen ook de hele nacht wakker. Ik ben er toen mee gestopt.

Ik vind dex eigenlijk helemaal niet zo heel leuk spul. Komt misschien door de onbetrouwbare werking of dat het vrijwel niks bij me doet. Doe mij maar een lijntje speed.
Klik om te vergroten...
Ik denk conditionering, beschikbaarheid van co-enzymen en mineralen op dat moment. Spiegels van stress hormonen en het endocrine systeem. Wss ook het slaap/waak ritme, ben een nachtraaf.

dosis van 130 zou ik je toch niet meer aanraden en zeker niet om dat vaak te doen. Lijkt me erg neurotoxisch. Heb me ooit laten vertellen dat dex toch 4-5x zo potent is dan de mix. Dus dat is echt wel veel 😅
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Extraminimal zei:
Ik denk conditionering, beschikbaarheid van co-enzymen en mineralen op dat moment. Spiegels van stress hormonen en het endocrine systeem. Wss ook het slaap/waak ritme, ben een nachtraaf.

dosis van 130 zou ik je toch niet meer aanraden en zeker niet om dat vaak te doen. Lijkt me erg neurotoxisch. Heb me ooit laten vertellen dat dex toch 4-5x zo potent is dan de mix. Dus dat is echt wel veel 😅
Klik om te vergroten...
Haha Ja nou ja je weet zelf ook hoe dat kan gaan met impulsiviteit. Het was eenmalig, wou het proberen en het is niet voor herhaling vatbaar.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat geloof ik! Ben je niet vreselijk paranoia geworden of angstig? Hoofdpijn en enorm racend hart?
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Extraminimal zei:
Dat geloof ik! Ben je niet vreselijk paranoia geworden of angstig? Hoofdpijn en enorm racend hart?
Klik om te vergroten...
Nee niks van dat. Ik bleef wakker en dat was het. Apartheid
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#18
Idd vreemd. Was het magistraal bereid of van straat? Heb je laten testen? Mss heb je caffeine gehad of efedrine? Dat lijkt mij dan de meest logische verklaring of je systeem moet zo uitgeput zijn dan het geen energie meer uit je reserve kon halen.

mooi RC en andere gelijk cocaïne kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn. Een andere mogelijkheid is dus dopamine deficiency (receptoren kunnen zelf geen dopamine meer aanmaken)

help maar denken hè..
Zoals ik al zij pakt het bij mij ook per dag anders uit en heb zelfs al gedacht dat ik een placebo krijg (magistraal recept).

wellicht wel er nooit echt een verklaring te vinden zijn. Je zegt gewone pep wel te kunnen genieten dus dan vallen enkele van mij genoemde mogelijke verklaringen al weg. Dan lijkt het toch eerder uit te gaan dat je een andere stof hebt gekregen dan je hebt gekocht.

nog dat er in het chemisch proces wat mis is gegaan waardoor de metabole niet volledig gevormd werken of je had een heel erg lage kwaliteit
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
blue eyes zei:
dexamfetamine vervangen door een ander middel is een beetje zoals je hond verwisselen voor een wasbeertje,
je kunt kranten leggen zo veel je wil maar eens hij de buikgriep heeft hangen je muren toch vol strontspetters,en braakt ie gans de gootsteen vol.
en dan zul je onder al het poetswerk heel wat afmompelen,jezelf verwensende waarom je der aan begonnen bent
Klik om te vergroten...
Fijn om wat vaker kritische geluiden te lezen. Ik vind het ook erg onverstandig en raad vooral de twijfelende personen aan om in gesprek te gaan met een psychiater.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wellbutrin, stratera

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."