Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRebound insomnia?

Rebound insomnia?

35 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nu ga je het ene middel tegen het andere omruilen.
Ook thc olie is verslavend!
Is dat inwisselen nou verstandig?
Ik heb ook een slaapstoornis, ik heb uiteindelijk na allerlei artsen en onderzoekers gekozen voor een medicamenteuze behandeling.
Anders slaap ik practisch niet.
Deze behandeling bestaat uit het nemen van een dosis seroquel, dat legt het pieker molentje stil, en een zolpidem om in slaap te vallen.
Deze aanpak werkt reeds jarenlang tamelijk goed.
Maar het is niet zoiets als Hallelujah het is opgelost.
Helaas niet.
Maar het scheelt wel.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Nu ga je het ene middel tegen het andere omruilen.
Ook thc olie is verslavend!
Is dat inwisselen nou verstandig?
Ik heb ook een slaapstoornis, ik heb uiteindelijk na allerlei artsen en onderzoekers gekozen voor een medicamenteuze behandeling.
Anders slaap ik practisch niet.
Deze behandeling bestaat uit het nemen van een dosis seroquel, dat legt het pieker molentje stil, en een zolpidem om in slaap te vallen.
Deze aanpak werkt reeds jarenlang tamelijk goed.
Maar het is niet zoiets als Hallelujah het is opgelost.
Helaas niet.
Maar het scheelt wel.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet goed wat wel en niet verstandig is, wel weet ik dat ik deze slapeloosheid slecht trek in combinatie met de burn-out die nog sluimert. Thc lijkt me dan nog enigszins natuurlijk, minder schadelijk en minder verslavend (lichamelijk dan) in vergelijking tot echte medicatie. En zoals ik zei wil ik het alleen gebruiken om deze periode van ontwenning te overbruggen.
Gelukkig heb ik 'van mezelf' geen slaapstoornis, ik weet uit ervaring dat ik een heel goede slaper kan zijn, maar de omstandigheden zijn nu ff kut :(
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waarom niet CBD, CBN of CBG? Die zijn niet verslavend. THC wel, hoewel wietolie mij een betere keuze lijkt dan een antipsychoticum als Quetiapine (Seroquel).
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#4
dupont zei:
Waarom niet CBD, CBN of CBG? Die zijn niet verslavend. THC wel, hoewel wietolie mij een betere keuze lijkt dan een antipsychoticum als Quetiapine (Seroquel).
Klik om te vergroten...
Ik had een tijd geleden (toen m'n slaapprobleem nog niet eens zo extreem was) een combi van CBD en CBN gekocht, 160 euro ervoor neergelegd en nul effect. Ik neem CBD wel nog elke avond trouw, maar meer als bijgeloof dan dat het echt iets voor me lijkt te doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Okay, lijkt me dan inderdaad weggegooid geld 😄 Bij mij werkte het wel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Seroquel is niet verslavend.
Dat wil niet zeggen dat je niet moet afbouwen, want als je in 1 x stopt slaap je dus gewoon niet, maar je krijgt geen ontwenningsverschijnselen.
Om te kunnen slapen werkt het bij mij uitstekend.
Thc olie daarentegen heeft bij mij geen meerwaarde om in slaap te kunnen vallen....
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik sta een beetje voor een raadsel.

Ruim een halfjaar geleden begon ik met het slikken van slaappillen vanwege een burn-out. Ik begon met temazepam 20 mg (werkte te kort), daarna zopiclon 3.75 mg (werkte goed, maar kreeg er rare dromen van) en tot slot lormetazepam 2 mg. Ik nam de pillen niet dagelijks, meestal zo'n 2 tot 3 keer per week. De andere nachten kon ik meestal gewoon redelijk slapen (6-8 uur per nacht), dus ik had niet het gevoel dat ik lichamelijk afhankelijk was.

Lormetazepam werkte alleen zo goed en fijn dat ik daar de laatste tijd een beetje misbruik van heb gemaakt. De dokter benadrukte dat ik ze max. vier dagen achter elkaar mocht slikken, maar toen ik ziek was, heb ik ze toch 1,5 week achter elkaar geslikt.

Na die week lormetazepam besloot ik volledig met pillen te stoppen, want nu het weer beter met me gaat, wil ik weer volledig op eigen kracht kunnen slapen. Maar sinds het stoppen kan ik totaal niet meer (in)slapen. Slaap al een week gemiddeld 3-4 uur per nacht. Is dit lichamelijke afhankelijkheid van alle benzo's die ik het afgelopen halfjaar heb geslikt, rebound insomnia van de lormetazepam, een mentaal probleem of iets anders?

Is het verstandig om de pillen af te bouwen? Zo ja, hoe? Ik probeer het nu cold turkey, maar dat gaat dus niet echt goed. Ik heb maandag een afspraak bij de dokter, maar wilde het eerst hier even vragen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Daar is weinig raadselachtig aan. Je hebt een afhankelijkheid van benzo's gecreëerd. Google maar even op Ashton Manual en lees 'm door om te weten te komen hoe een benzo afbouw in zijn werk gaat.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Daar is weinig raadselachtig aan. Je hebt een afhankelijkheid van benzo's gecreëerd. Google maar even op Ashton Manual en lees 'm door om te weten te komen hoe een benzo afbouw in zijn werk gaat.
Klik om te vergroten...
Maar de problemen zijn pas op komen zetten na die week lormetazepam. Daarvoor kon ik regelmatig prima een week zonder slaappil. Dus kan het niet gewoon rebound insomnia zijn?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het komt puur door die anderhalve week dagelijks gebruik. Gaat vanzelf wel over hoor.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Het komt puur door die anderhalve week dagelijks gebruik. Gaat vanzelf wel over hoor.
Klik om te vergroten...
Precies volhouden, als je langer dan 2 weken dagelijks gebruikte zou ik afbouwen aanraden. Maar met 10 dagen is in 1x stoppen sneller om weer een 'normaal ' slaap ritme terug te krijgen.

Sterkte!
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Tijdloos zei:
Precies volhouden, als je langer dan 2 weken dagelijks gebruikte zou ik afbouwen aanraden. Maar met 10 dagen is in 1x stoppen sneller om weer een 'normaal ' slaap ritme terug te krijgen.

Sterkte!
Klik om te vergroten...
Bedankt allebei! Dat stelt me gerust. Ik heb van de week wel één pil genomen om de nacht door te komen, maar ik ga er nu helemaal mee stoppen dan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Na verloop van tijd komt jouw normale slaap ritme weer terug, dat duurt enkele weken.
Zet door, geen pillen meer, het komt weer goed,!
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Na verloop van tijd komt jouw normale slaap ritme weer terug, dat duurt enkele weken.
Zet door, geen pillen meer, het komt weer goed,!
Klik om te vergroten...
Weken? 😱 Ik hoopte dagen…
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je hebt een halfjaar benzo’s gebruikt en dus op onnatuurlijke manier geslapen. Het zal wel vrij snel richting normaal gaan maar voordat je weer puur natuur lekker slaapt ben je wel een tijdje verder. Meestal slaap je sowieso wel meer dan je denkt.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Je hebt een halfjaar benzo’s gebruikt en dus op onnatuurlijke manier geslapen. Het zal wel vrij snel richting normaal gaan maar voordat je weer puur natuur lekker slaapt ben je wel een tijdje verder. Meestal slaap je sowieso wel meer dan je denkt.
Klik om te vergroten...
Ik trek het nu al slecht. Heb veel last van dissociatie door de vermoeidheid :(
Maar je bedoelt toch niet dat het nog weken gaat duren voor ik 1 (of een paar) goede nacht(en) maak? Want op dit moment is dat het enige waar ik naar snak.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."