Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRebound insomnia?

Rebound insomnia?

35 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Als alleen inslapen het probleem is en je verder geen symptomen vertoont van ontwenningsverschijnselen, dan duurt het meestal een dag of drie dat je niet zo goed kan slapen, en daarna gaat het wel snel beter.

Heb je meer last van ontwenningsverschijnselen, dan kan het wel een stuk langer duren. In zo'n geval is het mogelijk ook verstandiger om langzaam af te bouwen. Ik zou daarbij aanraden om hulp van de huisarts in te schakelen.

Een lijstje met bijwerkingen:

  • rebound insomnia and nightmares
  • anxiety, panic attacks and agorophobia
  • clinical depression
  • malaise
  • lack of concentration
  • abdominal discomfort
  • depersonalisation and feelings of unreality
  • emotional liability
  • cognitive impairment
  • tinnitus
  • paraesthesiae, tingling, numbness and pain
  • muscle pain, weakness, tension, painful tremor, shaking attacks, jerks, blepharospasm
  • excitability, jumpiness and restlessness
  • stiffness
  • sweats

Abrupt or over rapid withdrawal from high doses can provoke:
  • epileptic seizures
  • hallucinations (visual, auditory)
  • misperceptions
Klik om te vergroten...
Ik heb alleen last van insomnia.
Het is nu al een week aan de gang, maar dat komt misschien ook omdat ik tussendoor nog één zo’n 2 mg pil heb genomen. Denk dat die dosering gewoon vrij heftig is voor mij (is ook het hoogste dat ze voorschrijven). Als ik helemaal stop, komt het hopelijk snel goed.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat het idd snel goed gaat komen, aangezien je geen langere tijd achter elkaar aan de benzo's hebt gezeten.
Idd een dag(nacht) of 3 zal het gaan duren, en dan is mijn advies: laat de benzo's maar beter links liggen....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Sja, als je bij blijft nemen blijf je slapeloosheid tegenkomen. Lever het liever in bij de apotheek ofzo.
Klik om te vergroten...
Beter nog: niet kopen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sja, als je bij blijft nemen blijf je slapeloosheid tegenkomen. Lever het liever in bij de apotheek ofzo.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Sja, als je bij blijft nemen blijf je slapeloosheid tegenkomen. Lever het liever in bij de apotheek ofzo.
Klik om te vergroten...
Ja echt stom, maar ik word soms zo moedeloos van het niet slapen dat de verleiding om eens in de zoveel dagen een pil te nemen groot is... ben er eergisteren ook weer ingetrapt en zónder succes. Pil genomen, alsnog niet kunnen slapen, en extra balen omdat ik met die pil waarschijnlijk m'n insomnia in de hand werk. Ik heb ze nu eindelijk in de prullenbak gegooid (en vuilniszak meteen weggebracht).

Kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Het ging namelijk ff beter, twee nachten achter elkaar prima geslapen, daarna weer even wat minder en meteen gezwicht. Zo verslavend die dingen.

Zit nu te kijken naar thc-olie als (tijdelijke) vervanger om iig de komende tijd een beetje normaal te slapen. Maar wil uiteindelijk natuurlijk weer zelf kunnen slapen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nu ga je het ene middel tegen het andere omruilen.
Ook thc olie is verslavend!
Is dat inwisselen nou verstandig?
Ik heb ook een slaapstoornis, ik heb uiteindelijk na allerlei artsen en onderzoekers gekozen voor een medicamenteuze behandeling.
Anders slaap ik practisch niet.
Deze behandeling bestaat uit het nemen van een dosis seroquel, dat legt het pieker molentje stil, en een zolpidem om in slaap te vallen.
Deze aanpak werkt reeds jarenlang tamelijk goed.
Maar het is niet zoiets als Hallelujah het is opgelost.
Helaas niet.
Maar het scheelt wel.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Nu ga je het ene middel tegen het andere omruilen.
Ook thc olie is verslavend!
Is dat inwisselen nou verstandig?
Ik heb ook een slaapstoornis, ik heb uiteindelijk na allerlei artsen en onderzoekers gekozen voor een medicamenteuze behandeling.
Anders slaap ik practisch niet.
Deze behandeling bestaat uit het nemen van een dosis seroquel, dat legt het pieker molentje stil, en een zolpidem om in slaap te vallen.
Deze aanpak werkt reeds jarenlang tamelijk goed.
Maar het is niet zoiets als Hallelujah het is opgelost.
Helaas niet.
Maar het scheelt wel.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet goed wat wel en niet verstandig is, wel weet ik dat ik deze slapeloosheid slecht trek in combinatie met de burn-out die nog sluimert. Thc lijkt me dan nog enigszins natuurlijk, minder schadelijk en minder verslavend (lichamelijk dan) in vergelijking tot echte medicatie. En zoals ik zei wil ik het alleen gebruiken om deze periode van ontwenning te overbruggen.
Gelukkig heb ik 'van mezelf' geen slaapstoornis, ik weet uit ervaring dat ik een heel goede slaper kan zijn, maar de omstandigheden zijn nu ff kut :(
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waarom niet CBD, CBN of CBG? Die zijn niet verslavend. THC wel, hoewel wietolie mij een betere keuze lijkt dan een antipsychoticum als Quetiapine (Seroquel).
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Waarom niet CBD, CBN of CBG? Die zijn niet verslavend. THC wel, hoewel wietolie mij een betere keuze lijkt dan een antipsychoticum als Quetiapine (Seroquel).
Klik om te vergroten...
Ik had een tijd geleden (toen m'n slaapprobleem nog niet eens zo extreem was) een combi van CBD en CBN gekocht, 160 euro ervoor neergelegd en nul effect. Ik neem CBD wel nog elke avond trouw, maar meer als bijgeloof dan dat het echt iets voor me lijkt te doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Okay, lijkt me dan inderdaad weggegooid geld 😄 Bij mij werkte het wel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Seroquel is niet verslavend.
Dat wil niet zeggen dat je niet moet afbouwen, want als je in 1 x stopt slaap je dus gewoon niet, maar je krijgt geen ontwenningsverschijnselen.
Om te kunnen slapen werkt het bij mij uitstekend.
Thc olie daarentegen heeft bij mij geen meerwaarde om in slaap te kunnen vallen....
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ontwenningsverschijnselen van Antipsychotica kunnen erger zijn dan van benzo's. Zelf probeer ik al jaren van de Olanzapine af te komen. Een Diazepam taper was echt easy in vergelijking.

Google maar eens Quetiapine withdrawal. Alleen doen als je tegen een horror story kunt :wink:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik spreek uit ervaring.
Ik was in het buitenland toen door een fout van de apotheek mijn seroquel ineens op was in mijn backsterrol.
Dus ineens zonder seroquel!
Ik heb er maar vrij weinig van gemerkt behalve: slapeloosheid.
p
pietje pukLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Waterkan01 hoe gaat het nu met het slapen? Jouw rebound insomnia kan ook deels mentaal zijn. Als je zsm goed wil slapen en het lukt niet kom je in een cirkel. Selffulfilling prophecy. Ontwenning van de benzo duurt een aantal dagen (als ik jouw gebruik zo lees), maar jouw verwachting is niet aangepast. Jij verwacht/wilt snel slapen en gaat je daardoor inspannen, daardoor lukt het juist niet.

Nu is het geen ontwenning meer, maar een onjuist verwachtingspatroon van jezelf. Geef jezelf de tijd en verwacht geen wonderen. Slaap is geen willen.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik sta een beetje voor een raadsel.

Ruim een halfjaar geleden begon ik met het slikken van slaappillen vanwege een burn-out. Ik begon met temazepam 20 mg (werkte te kort), daarna zopiclon 3.75 mg (werkte goed, maar kreeg er rare dromen van) en tot slot lormetazepam 2 mg. Ik nam de pillen niet dagelijks, meestal zo'n 2 tot 3 keer per week. De andere nachten kon ik meestal gewoon redelijk slapen (6-8 uur per nacht), dus ik had niet het gevoel dat ik lichamelijk afhankelijk was.

Lormetazepam werkte alleen zo goed en fijn dat ik daar de laatste tijd een beetje misbruik van heb gemaakt. De dokter benadrukte dat ik ze max. vier dagen achter elkaar mocht slikken, maar toen ik ziek was, heb ik ze toch 1,5 week achter elkaar geslikt.

Na die week lormetazepam besloot ik volledig met pillen te stoppen, want nu het weer beter met me gaat, wil ik weer volledig op eigen kracht kunnen slapen. Maar sinds het stoppen kan ik totaal niet meer (in)slapen. Slaap al een week gemiddeld 3-4 uur per nacht. Is dit lichamelijke afhankelijkheid van alle benzo's die ik het afgelopen halfjaar heb geslikt, rebound insomnia van de lormetazepam, een mentaal probleem of iets anders?

Is het verstandig om de pillen af te bouwen? Zo ja, hoe? Ik probeer het nu cold turkey, maar dat gaat dus niet echt goed. Ik heb maandag een afspraak bij de dokter, maar wilde het eerst hier even vragen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Daar is weinig raadselachtig aan. Je hebt een afhankelijkheid van benzo's gecreëerd. Google maar even op Ashton Manual en lees 'm door om te weten te komen hoe een benzo afbouw in zijn werk gaat.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
Daar is weinig raadselachtig aan. Je hebt een afhankelijkheid van benzo's gecreëerd. Google maar even op Ashton Manual en lees 'm door om te weten te komen hoe een benzo afbouw in zijn werk gaat.
Klik om te vergroten...
Maar de problemen zijn pas op komen zetten na die week lormetazepam. Daarvoor kon ik regelmatig prima een week zonder slaappil. Dus kan het niet gewoon rebound insomnia zijn?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het komt puur door die anderhalve week dagelijks gebruik. Gaat vanzelf wel over hoor.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
dupont zei:
Het komt puur door die anderhalve week dagelijks gebruik. Gaat vanzelf wel over hoor.
Klik om te vergroten...
Precies volhouden, als je langer dan 2 weken dagelijks gebruikte zou ik afbouwen aanraden. Maar met 10 dagen is in 1x stoppen sneller om weer een 'normaal ' slaap ritme terug te krijgen.

Sterkte!
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Tijdloos zei:
Precies volhouden, als je langer dan 2 weken dagelijks gebruikte zou ik afbouwen aanraden. Maar met 10 dagen is in 1x stoppen sneller om weer een 'normaal ' slaap ritme terug te krijgen.

Sterkte!
Klik om te vergroten...
Bedankt allebei! Dat stelt me gerust. Ik heb van de week wel één pil genomen om de nacht door te komen, maar ik ga er nu helemaal mee stoppen dan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."