Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met antidepressiva - 4 weken verder

Stoppen met antidepressiva - 4 weken verder

17 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gaat ook prima. Ik ben na 3 jaar ook van de ene op de andere dag gestopt met citalopram een jaar of 10 geleden. (Hoewel mijn omgeving wel beweert dat het niet zo makkelijk was gegaan (voor hun). Maar ja dat is angst, en angst is een slechte raadgever 😇)
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou moet ik wel zeggen dat ik behoorlijk vervelende bijverschijnselen had van citalopram, zoals langzaam praten en extreem zweten)
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat ontzettend fijn! Voelt de "oude ik" hetzelfde als de "Citalopram ik" of de "ik van vóór de depressie"?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gemberthee zei:
Wat ontzettend fijn! Voelt de "oude ik" hetzelfde als de "Citalopram ik" of de "ik van vóór de depressie"?
Klik om te vergroten...
Kan ik geen eerlijk antwoord op geven denk ik, ik was al meer als 10 jaar depressief dus hoe ik mij daarvoor voelde weet ik niet meer.
Dus als ik moet antwoorden voel ik mij als de citalopram ik, waar over grens helemaal niks mis mee is denk ik😄 Ik was geen ongelukkig persoon op de citalopram
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat leuk dat je ge-emigreerd bent!
Heb je al wel een huisarts? Als het toch niet zo lekker gaat is het prettig dat die al geregeld is en dat die jou al gezien heeft.

Ander weer etc kan ook best wat doen met je mind.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik was geen ongelukkig persoon op de citalopram
Klik om te vergroten...
Nice!!! :grin: Ik ben heel blij voor je.
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jesse Pinkvrouw zei:
Het gaat goed!! Echt bizar hoe weinig last ik heb van afkick verschijnselen. Zo weinig dat ik haast twijfel of dit topic het wel waard was en of ik dit wel moest plaatsen want ik ben me er heel goed van bewust dat dit niet voor iedereen zo is.
Ik voel me eigenlijk weer helemaal de oude ik. M’n klachten zijn niet erger geworden dan sinds m’n 2e dag zonder.
Ik slaap goed, eet goed, voel me goed, geen grieperig gevoel meer, brainzaps zijn weg, geen hoofdpijn meer..

ja kan er eigenlijk niet zoveel meer over zeggen 🥲
Klik om te vergroten...
Opletten van het rebound-effect… dat is dat de reden dat je het begon te nemen… x2 plots verschijnt bij stoppen…

maar aan je te lezen, ontspring je de dans mss wel… niet iedereen heeft rebound… je zit in nieuwe omgeving, nieuwe start (als ik het goed lees 😊) dit kan voldoende zijn voor je 💁‍♀️ ten minste, ik wens het je zo hard toe ❤️❤️
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#8
PinkFluffyUnicorn zei:
Opletten van het rebound-effect… dat is dat de reden dat je het begon te nemen… x2 plots verschijnt bij stoppen…

maar aan je te lezen, ontspring je de dans mss wel… niet iedereen heeft rebound… je zit in nieuwe omgeving, nieuwe start (als ik het goed lees 😊) dit kan voldoende zijn voor je 💁‍♀️ ten minste, ik wens het je zo hard toe ❤️❤️
Klik om te vergroten...
Ik ben zeker op m’n hoede ja! Het kan nog alle kanten op gaan maar stiekem hoop ik toch wel dat het me makkelijk af gaat haha.
Ik heb inderdaad een nieuw leven en een nieuwe start, en dat helpt gewoon ontzettend mee. De geluk die ik hier voel heb ik werkelijk nog nooit in Nederland gevoelt
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jesse Pinkvrouw zei:
Ik ben zeker op m’n hoede ja! Het kan nog alle kanten op gaan maar stiekem hoop ik toch wel dat het me makkelijk af gaat haha.
Ik heb inderdaad een nieuw leven en een nieuwe start, en dat helpt gewoon ontzettend mee. De geluk die ik hier voel heb ik werkelijk nog nooit in Nederland gevoelt
Klik om te vergroten...
Nou… dan heb je je antwoord 😄 je bent gewoon gelukkig 🥰🥰 geniet ervan, herleef! You got this !
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nieuwe avonturen werken altijd! :grin:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat fijn dat het stoppen zo goed is gegaan! Ik heb geen bijwerkingen met 20 mg. Hoeveel mg slikte jij?
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#12
30mg
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gemberthee zei:
Nieuwe avonturen werken altijd! :grin:
Klik om te vergroten...

Zeker niet altijd. Grote life events (waaronder ook verhuizingen, emigraties - ook al zijn deze overwegend positief) kunnen ook juist triggerend werken/je extra kwetsbaar maken.

Ik ben heel blij dat het voor @Jesse Pinkvrouw positief uitpakt (zowel het nieuwe avontuur als de relatief snelle afbouw) :) maar dit is absoluut niet iets wat te generaliseren valt.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi!

Zoals sommige al weten ben ik in mei naar Australië verhuist, het is hier geweldig en het gaat zo goed met me dat ik heel vaak mijn antidepressiva vergat te nemen.
Dit heeft mij aan het denken gezet en ik dacht ‘ wat nou als ik het gewoon probeer?’ Nou dat heb ik de afgelopen 4 weken gedaan, en ik zit nu al zonder. Het gaat eigenlijk hartstikke goed. Iets waar ik heel blij mee ben aangezien dit een hele moeilijke antidepressiva is om mee te stoppen (citalopram)
Ik heb het sneller gedaan dan gebruikelijk is en dat komt omdat het hele kleine pilletjes zijn en ik die helaas maar in 2en kan delen.
de eerste 2 weken ben ik van 20mg naar 10 gegaan. Omdat ik op de 10mg amper verschil merkte heb ik vanaf gister niks meer genomen!
Ik heb nu wel afkick verschijnselen zoals duizeligheid, brainzaps, hoofdpijn en een grieperig gevoel. Maar het is ook weer niet zo erg dat ik er mee zit of dat het me in de weg zit. Ik weet waardoor het komt dus ik kan me er goed overheen zetten.
De reden dat ik wil stoppen is omdat het voor mij hier echt een gedoe is om antidepressiva te gebruiken (reizen, afgelegen wonen, vaak geen beschikking over auto om het op te halen) en omdat ik me gewoon echt mega goed voel. Antidepressiva heeft mij heel erg geholpen om mij een beter persoon te maken, maar nu voel ik dat het tijd is om afstand te nemen! Ik heb het in juni/juli ook geprobeerd, maar omdat ik toen nog heel erg aan het wennen was aan mijn nieuwe levensstijl was het niet het goede moment. Nu ik gesetteld ben voel ik me gewoon echt heel goed.
Mij leek het leuk om het te documenteren hoe het gaat en wat mijn afkick verschijnselen zijn.
Tot nu zijn ze dus erg minimaal maar ik zal er even diep op in gaan.

De eerste 2 weken (terug naar 10
Moeilijk slapen, gedachten gingen alle kanten op en m’n ‘mind’ was niet stil te krijgen. Het waren geen slechte gedachten, maar gewoon heel veel gedachtes!

Iets wat drogere mond, maar dat was erg minimaal en had ik alleen de eerste 2 dagen last van.

Wel wat meer hoofdpijn en dan vooral aan het einde van mijn werk dag.

2 dagen zonder
Vanochtend last van brainzaps, die maken me af en toe erg duizelig. Vooral als ik snel beweeg of als ik lichamelijke inspanning doe.

Grieperig gevoel
Ik heb hier en daar wat opvliegers wat een beetje aanvoelt als koorts. Daarbij voelt m’n lichaam een beetje meh, licht misselijk, hoofdpijn en duizelig.

Maar tot nu toe is het echt prima te doen en sta ik er heel erg positief in. Als het hier bij blijft teken ik er voor, maar mocht het erger worden is dat ook oké. Het is een grote verandering wat mijn lichaam/hersenen nu mee maken!

Geestelijk voel ik me top, daar zit nog geen enkel verschil in 😄
Hoop dat er mensen zijn die dit willen volgen of er wat aan hebben!

the one and only,
Jesse Pinkvrouw 🤌🏼
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Waarom zo snel? Pff. Ik hoop dat je niets fout doet door zo snel af te bouwen. Ik zat op 20 mg en nu bijna 3 maanden op 15 en durf denk ik wel naar de 10 mg na volgende afspraak met begeleiding.
Heel veel sterkte en neem gerust nog een weekje (s) wat citalopram en verzin een manier om wat rustiger af te bouwen als nodig.

Mooi dat het zo goed met je gaat verder!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vind het heel knap van je en je moet het eigenlijk voorral doen zoals je zelf wilt en naar je eigen lichaam luisteren maar ik wil je toch graag meegeven dat het echt verstandig is om het rustig aan af te bouwen.

Staat erom bekend dat de mentale klachten pas later beginnen zo'n x aantal dagen tot weken en heeeel lang kunnen aanhouden. En rustig aan afbouwen geeft je lichaam meer tijd om dan in kleinere staples te herstellen van de veranderingen in de hersenen die de anti depressiva hebben veroorzaakt. Zo is de kans kleiner dat je heel lang met klachten blijft zitten.

Maar voorral naar je eigen lichaam luisteren en succes! You got this! 💪🏻
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Interessant om te lezen. Hoe gaat het nu?

Ik slik sinds afgelopen februari 20 mg Citalopram. Ik heb geen enkele haast wat afbouw betreft, want het medicijn doet me goed. Ik snap wel dat ik ook een x moet gaan afbouwen. Ik vind het interessant om alvast te lezen hoe dat verloop ervaren wordt door jou en andere mensen.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het gaat goed!! Echt bizar hoe weinig last ik heb van afkick verschijnselen. Zo weinig dat ik haast twijfel of dit topic het wel waard was en of ik dit wel moest plaatsen want ik ben me er heel goed van bewust dat dit niet voor iedereen zo is.
Ik voel me eigenlijk weer helemaal de oude ik. M’n klachten zijn niet erger geworden dan sinds m’n 2e dag zonder.
Ik slaap goed, eet goed, voel me goed, geen grieperig gevoel meer, brainzaps zijn weg, geen hoofdpijn meer..

ja kan er eigenlijk niet zoveel meer over zeggen 🥲

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."