Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTramadol afbouwen is heftig

Tramadol afbouwen is heftig

25 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste,

Ik ben al jaren bekend met het middel tramadol voor pijnstilling. Ook heb ik al meerdere keren afgebouwd, en elke keer ondervindt ik een helse ellende terwijl ik op internet lees op officiële sites dat het snel en met niet al te veel ontwenning kan worden afgebouwd.

Ik nam 200mg per dag 4x 50mg. Dit heb ik langer dan een half jaar gedaan. En ben begonnen met 1x 50mg te minderen. Dit ging opzicht wel prima. Dit heb ik één week aangehouden en toen ben ik met druppels van 150 naar 130 gegaan.

Hierbij kreeg ik al last van mijn buik en verkoudheid klachten, maar ik dacht niet aan ontwenning, eerder aan een griepje. Dus heb doorgezet, en de week daarna (deze week) naar 110 gegaan. Nou het werd alleen maar erger en daarom besloot ik één dag weer naar 130 te gaan. Nog steeds buikpijn maar wel minder. Maar goed ligt dat aan de hogere dosis pijnstilling of minder ontwenning.. geen idee.

Gisteren weer 110 genomen en in de avond voelde ik mij al helemaal naar. Dus besloot ik maar 5mg Diazepam te nemen en naar bed te gaan.

Vervolgens werd ik wakker om half 6 sochtends met behoorlijke buikkrampen en spierpijn, en ik was zeiknat. Ik voelde mij ook zo depressief en barste in huilen uit, terwijl ik nooit huil eigenlijk.

Mijn vragen zijn is dit ontwenning? Ben ik te snel afgebouwd, hebben jullie deze ervaringen ook met dit middel, en wat is jullie advies.

Heel erg bedankt voor het lezen.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#2
Leeuwtje01 zei:
Beste,

Ik ben al jaren bekend met het middel tramadol voor pijnstilling. Ook heb ik al meerdere keren afgebouwd, en elke keer ondervindt ik een helse ellende terwijl ik op internet lees op officiële sites dat het snel en met niet al te veel ontwenning kan worden afgebouwd.

Ik nam 200mg per dag 4x 50mg. Dit heb ik langer dan een half jaar gedaan. En ben begonnen met 1x 50mg te minderen. Dit ging opzicht wel prima. Dit heb ik één week aangehouden en toen ben ik met druppels van 150 naar 130 gegaan.

Hierbij kreeg ik al last van mijn buik en verkoudheid klachten, maar ik dacht niet aan ontwenning, eerder aan een griepje. Dus heb doorgezet, en de week daarna (deze week) naar 110 gegaan. Nou het werd alleen maar erger en daarom besloot ik één dag weer naar 130 te gaan. Nog steeds buikpijn maar wel minder. Maar goed ligt dat aan de hogere dosis pijnstilling of minder ontwenning.. geen idee.

Gisteren weer 110 genomen en in de avond voelde ik mij al helemaal naar. Dus besloot ik maar 5mg Diazepam te nemen en naar bed te gaan.

Vervolgens werd ik wakker om half 6 sochtends met behoorlijke buikkrampen en spierpijn, en ik was zeiknat. Ik voelde mij ook zo depressief en barste in huilen uit, terwijl ik nooit huil eigenlijk.

Mijn vragen zijn is dit ontwenning? Ben ik te snel afgebouwd, hebben jullie deze ervaringen ook met dit middel, en wat is jullie advies.

Heel erg bedankt voor het lezen.
Klik om te vergroten...
Heb je hulp bij het afbouwen?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat is heftig, ik heb het om me heen gezien in kliniek.

Hier ook medicijnverslaving en na afkicken kreeg ik ook verkoudheid, koorts etc. Hangt allemaal met elkaar samen.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Heb je hulp bij het afbouwen?
Klik om te vergroten...
Ja van mijn huisarts, maar laat de regie meer in mijn handen. Hij heeft alleen gezegd blijf nu maar even op 120mg.

Alleen hou ik het niet vol zo..

Heb ze ook gebeld maar hij is er vandaag niet. Heb voor maandag een afspraak gemaakt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Leeuwtje01 zei:
Is dat spul dan toch zo heftig, het is een milde opiaat las ik.

Wat gebruikte jij dan als ik mag vragen?
Klik om te vergroten...
Lorazepam, lamotrigine, quetiapine.

En lithium maar die moet ik even houden.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Dat is heftig, ik heb het om me heen gezien in kliniek.

Hier ook medicijnverslaving en na afkicken kreeg ik ook verkoudheid, koorts etc. Hangt allemaal met elkaar samen.
Klik om te vergroten...
Is dat spul dan toch zo heftig, het is een milde opiaat las ik.

Wat gebruikte jij dan als ik mag vragen?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben geen arts maar bij de afbouwpoli werd gezegd dat als het niet te harden was, je weer een klein stapje omhoog kon. Omdat je net voor t weekend zit zou ik dat wel doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Leeuwtje01 zei:
Ja van mijn huisarts, maar laat de regie meer in mijn handen. Hij heeft alleen gezegd blijf nu maar even op 120mg.

Alleen hou ik het niet vol zo..

Heb ze ook gebeld maar hij is er vandaag niet. Heb voor maandag een afspraak gemaakt.
Klik om te vergroten...
Als je je eogen tempo mag bepalen, maak daar gebruik van. Als je klachten tecerg worden weet je dat het voor jou te snel is gegaan en verlaag je het tempo.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Als je je eogen tempo mag bepalen, maak daar gebruik van. Als je klachten tecerg worden weet je dat het voor jou te snel is gegaan en verlaag je het tempo.
Klik om te vergroten...
Ja ga ik doen, ga vandaag even op 130/140 om er enigzins nog een leuk weekend uit te halen. Kijken hoe dat gaat, en dan bespreek ik het maandag wel met de huisarts.

Denk dat ik gewoon heel gevoelig ben voor ontwenning.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Leeuwtje01 zei:
Ja ga ik doen, ga vandaag even op 130/140 om er enigzins nog een leuk weekend uit te halen. Kijken hoe dat gaat, en dan bespreek ik het maandag wel met de huisarts.

Denk dat ik gewoon heel gevoelig ben voor ontwenning.
Klik om te vergroten...
Dat is ook heel persoonlijk. Goed van je huisarts hoor om je vrijheid te geven in de afbouw. Zorg wel dat jecer echt af komt, een klein beetje ongemak mag je best voelen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Leeuwtje01 zei:
Ja ga ik doen, ga vandaag even op 130/140 om er enigzins nog een leuk weekend uit te halen. Kijken hoe dat gaat, en dan bespreek ik het maandag wel met de huisarts.

Denk dat ik gewoon heel gevoelig ben voor ontwenning.
Klik om te vergroten...
Lijkt me verstandig. En dan weer een stapje er af als de huisarts weer bereikbaar is.

Je komt van 200, er is al best veel af.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Lijkt me verstandig. En dan weer een stapje er af als de huisarts weer bereikbaar is.

Je komt van 200, er is al best veel af.
Klik om te vergroten...
Ja dat is ook zo!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Voel je je alweer wat beter? Heb in de kliniek iemand gezien bij wie het te snel ging. Huilbuien, klappertanden, bizar.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tramadol is ook een opiaat. Ik heb zelf alleen ervaring met afbouwen van Oxycodon. Dat afbouwen in de laatste fase naar 0 was heel erg heftig.
Maar heb op internet veel gelezen over opiaten in het algemeen en ontwenning, ook met verschillende artsen daar over gepraat. Je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat de klachten levensbedreigend zijn, maar heel vervelend en pijnlijk kan het wel worden. Afbouwen met een schema lijkt me het beste. Ook dan ontkom je niet aan ontwenning maar het moet wel draaglijk zijn. Op internet zijn heel veel schema's te vinden. Bij mij hielp het als ik een heel stuk ging lopen als ik ontwenning had. Je hebt al best veel afgebouwd trouwens hoor!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dank je! Die dame in onze kliniek had ook opiaten, ik weet niet welke. Was bijzonder om te zien wat er gebeurde als zij lang op haar pillen moest wachten. Ze heeft niet tot 0 afgebouwd, dat ging (nog) niet. Hoop dat het goed met haar gaat.

Ja ik ben heel ver afgebouwd, ik was een kasplant. At niet veel meer, kon mijn huis niet bijhouden. Ik probeer de quetiapine en lamotrigine ook nog naar 0 te krijgen.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Alinde zei:
Voel je je alweer wat beter? Heb in de kliniek iemand gezien bij wie het te snel ging. Huilbuien, klappertanden, bizar.
Klik om te vergroten...
Even een update, ik had jullie berichten niet gezien excuus. Gisteren 90mg geprobeerd voor het eerst, van 110 naar 90.

Vandaag wilde ik dat doorzetten maar kwam er al snel achter dat dat niet ging lukken, vooral mentaal niet. Voel mij zo depressief. Ik heb nergens zin in...

Heb ook even met mijn huisarts gepraat, en heb ook aangegeven dat dit middel mij opvrolijkt en dat ik zonder, niks tot nauwelijks uitvoer. Hij weet ook van mijn mentale problemen. Ik heb namelijk een angststoornis en misschien ook wel een depressie.

Dus hij heeft mij doorverwezen naar een psychiater in het ziekenhuis.

Dus ja het is van twee kanten, fysiek en mentaal.

Ik wil echt zo graag stoppen he, maar ik kan het gewoon niet.

Verder heb ik nooit problemen met afhankelijkheid gehad. Ik drink niet rook niet en doe ook geen andere drugs. Maar er is iets met dit middel.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Leeuwtje01
Waarom probeer je die tramadol niet af te bouwen met ondersteuning van Diazepam? En dan het fysieke accepteren. Diazepam zou goed moeten helpen tegen angst. Depressie is ook vervelend, maar kan ook komen door de inname van Opiaten, omdat je lichaam steeds meer wil. Angst/paniekaanvallen zou je dan grotendeels op kunnen vangen met Diazepam en dat dan daarna afbouwen.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Lepeltje zei:
@Leeuwtje01
Waarom probeer je die tramadol niet af te bouwen met ondersteuning van Diazepam? En dan het fysieke accepteren. Diazepam zou goed moeten helpen tegen angst. Depressie is ook vervelend, maar kan ook komen door de inname van Opiaten, omdat je lichaam steeds meer wil. Angst/paniekaanvallen zou je dan grotendeels op kunnen vangen met Diazepam en dat dan daarna afbouwen.
Klik om te vergroten...
Thx voor de snelle reactie, ik gebruik inderdaad al Diazepam voor de ontwenning in overleg met de dokter, 2x 2mg per dag. Hij wil liever niet dat ik meer gebruik. Ik moet zeggen dat je heel en heel snel went aan Diazepam. Ik merk er nu al niet veel meer van na 4 weken. Weet ook niet of het handig is om meer te pakken.

Misschien wachten tot de afspraak met de psychiater, of die meer advies heeft.

Alsnog bedankt voor je advies.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
2x2mg diazepam is een lage dosering. Ik heb ongeveer hetzelfde traject ondergaan met Oxycodon afbouwen, en begon met Diazepam afbouwen met 15mg en zit nu op 4mg na 3-4 weken. Dat is heel goed te doen. Veel dokteren hebben helaas te weinig kennis over verslavingen.
Een psychiater zou hier meer van moeten weten. Denk dat je zo snel mogelijk van die tramadol af moet. Je zou in plaats van 2x2mg ook 3x2mg kunnen proberen, zodat je de middagdosering ook hebt en er geen lange tijd tussen de innames zit. En dan kijken of het afbouwen met tramadol acceptabel is.
Ontwenning zal je altijd krijgen, maar onthoud dat afkicken van Opiaten niet levensbedreigend is, alleen kunnen de klachten wel heftig zijn. Bij de ene persoon is het meer dan de ander. Depressief/somber worden, ik heb het ook maanden gehad tijdens mijn gebruik en afbouw omdat je lichaam meer en meer opiaten wil hebben, dat is iets wat je denk ik moet accepteren.
L
Leeuwtje01Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Lepeltje zei:
2x2mg diazepam is een lage dosering. Ik heb ongeveer hetzelfde traject ondergaan met Oxycodon afbouwen, en begon met Diazepam afbouwen met 15mg en zit nu op 4mg na 3-4 weken. Dat is heel goed te doen. Veel dokteren hebben helaas te weinig kennis over verslavingen.
Een psychiater zou hier meer van moeten weten. Denk dat je zo snel mogelijk van die tramadol af moet. Je zou in plaats van 2x2mg ook 3x2mg kunnen proberen, zodat je de middagdosering ook hebt en er geen lange tijd tussen de innames zit. En dan kijken of het afbouwen met tramadol acceptabel is.
Ontwenning zal je altijd krijgen, maar onthoud dat afkicken van Opiaten niet levensbedreigend is, alleen kunnen de klachten wel heftig zijn. Bij de ene persoon is het meer dan de ander. Depressief/somber worden, ik heb het ook maanden gehad tijdens mijn gebruik en afbouw omdat je lichaam meer en meer opiaten wil hebben, dat is iets wat je denk ik moet accepteren.
Klik om te vergroten...
Ja ik ga denk ik 3x2mg proberen. Maakt het wat gemakkelijker. En nog wat extra rustig aan afbouwen. Ik wil misschien iets te snel.

Knap van jou dat je van de oxycodon af bent, dat lijkt mij nog zwaarder!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."