Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGHB inhiberende werking op dopamine & Verslaving

GHB inhiberende werking op dopamine & Verslaving

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
K
KanthorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Binnen de verslavings wereld is algemeen aangenomen dat de bron van verslaving te vinden is in een verhoging van Dopamine(DA) in de Nucleas Accumbens(NA). Als wij mensen iets positiefs doen, op gebied van eten of sociale interactie bijvoorbeeld, kan het dopamine niveau stijgen tot wel de dubbele waarde en daaraan onlenen we een gevoel van genot, plezier etc. Het zogenaamde beloningssysteem wat ons lichaam heeft, en wat enorm belangrijk is op allerlei gebieden. Bij normale verhoging van DA in de NA kunnen mensen in een 'habit' raken, wat in de meeste gevallen positief is (echter met overstimulatie via vet/suiker is het minder wenselijk).

De meeste drugs hebben een stimulerende werking op dit dopamine niveau, van nicotine tot meth naar cannabis en het meeste wat er tussenin zit. Dit maakt dat je de drugs als prettig ervaart en je goed doet voelen. Het probleem is echter dat deze drugs je dopamine niveau dusdanig verhogen dat je het nooit kunt evenaren met natuurlijke 'stimulanten'. Denk bijvoorbeeld aan waardes als 3x , 5x maar voor meth zelfs 27x zo hoog.
Hiermee verneuk je je hele beloningssysteem en raakt je normale functioneren compleet uit de war. Waar je eerst tevreden werd van een lekker gekookte maaltijd, boeit het je niet meer omdat het niks in vergelijking staat met de dopamine die je van je drugs gewend bent. Waar je eerst een kick (dopamine) van kreeg van een dag goed doorwerken, vervalt al snel als je je gaat aanleren dat je paar biertjes mag na het werk (een stuk grotere dopamine boost dan je van een goeie dag werken kreeg).

Totzover ben ik er dus achter dat je heel erg voorzichtig moet zijn met hoe je je dopamine/beloningssysteem loopt te verhogen met alcohol en andere drugs. Waar ik echter nog niet achter ben is het effect van een drug die Inhiberende effecten heeft op je dopamine gehalte, zoals GHB en benzo's.

Daar zij uiteraard Lichamelijke verslavende kunnen zijn, zijn ze wel echt geestelijk verslavend? En is het niet meer zo dat als mensen door blijven gebruiken (ondanks evt. negatieve gevolgen) ze ofwel bang zijn voor lichamelijke afkickverschijnselen of bang zijn om zonder anxiety verlagende middelen over straat te gaan.
Maar dat ze niet zozeer blijven gebruiken omdat ze Geestelijk verslaafd zijn naar het middel, en dus cravings hebben en een onweerstaanbare wil om weer te gebruiken.

Stelling 1:
Dopamine stimulerende drugs moeten met uiterste zorg behandeld worden om niet het beloningssysteem uit balans te brengen

Stelling 2:
GHB is niet Geestelijk verslavend, wel Lichamelijk.

Vraag:
Wat is het effect op je beloningssysteem door inhiberende dopamine drugs?
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben het niet eens met stelling 2. Zowel alcohol, benzo's als GHB hebben een inhibiterende werking en 'dempen' angsten en negatieve gevoelens. Mensen met een depressie of (sociale) angsten lopen dan ook een grote kans om verslaafd te raken denk ik. En niet alleen die mensen. GHB geeft je een lekkere roes. Net zoals sommige mensen het niet leuk vinden om te gaan stappen zonder alcohol te drinken, kan hetzelfde gebeuren met GHB. Bepaalde dingen worden leuker en op een gegeven moment is het minder leuk om bv sociale contacten te hebben zonder GHB, want je bent minder open/praterig of sex te hebben zonder GHB, slaapt beter met GHB of noem maar op. Je gaat dan in steeds meer situaties GHB nemen om het gezelliger te maken. Dit noem ik geestelijke verslaving.
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#3
goede uitleg, ik ervaar ook dat na een weekend ghb de zonder klote en depri is en (doordeweeks gebruik ik niets) langzamerhand de week me steeds beter ga voelen en meer plezier beleef van dingen, maarja dan begint het weekend weer en zo gaat het steeds opnieuw.

is er niet een manier om tog een beetje het systeem in je hersenen sneller te herstellen na matig
ghb gebruik in het weekend.
bijvoorbeeld de dag erna sporten, heeft dit nut voor de ghb/(dopamine?) rebound?
of zijn er andere manieren voor?
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#4
na 1 x verslaafd te zijn geweest komt de rebound veel harder aan.
als ik een tijdje niets doe en ik doe op een avond 1 of 2 buisjes kan ik al bijna niet l meeer slapen en de dag erna flinke rebound.

meestal gebruik ik vrijdag en zaterdag dus alleen in het weekend en af en toe zondag een beetje.
maar met mijn g hoef je egt geen 5 ml te pakken of je wil een lekker slaapje doen.
en ik heb behoorlijke tolerantie.

wel werkt het steeds sneller uit vroeger merkte ik het 3 a 3,5 uur lang nu pak ik om de
1 a 1.5 uur bij
S
SNICKERSLid
01-01-2024, 00:00
#5
anon22 zei:
goede uitleg, ik ervaar ook dat na een weekend ghb de zonder klote en depri is en (doordeweeks gebruik ik niets) langzamerhand de week me steeds beter ga voelen en meer plezier beleef van dingen, maarja dan begint het weekend weer en zo gaat het steeds opnieuw.

Hier kan ik me goed in vinden, jammer he dat elk voordeel zn nadeel heb.
Om deze reden is het toch verre van de ideale drugs voor mij, ik hou van een stabiele geest, on ghb extra stabiel, off het tegenovergestelde jammer genoeg. (hoe langer je wacht terug wat te nemen hoe beter het wordt, gaat in dagen idd)
Ik ga es proberen 1 x in de week flink nuttigen kijken of ik de dagen daarna me ook instabieler voel.

p.s. anon22 neem je veel ml en op meerdere dagen in het weekend of 1 x 5 ml bv.?


groentes,
Klik om te vergroten...
A
AzraƫlLid
01-01-2024, 00:00
#6
wat is de "rebound"
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sjaggerijnig/opgefokt/angstig zijn, hoofdpijn, trillen, misselijkheid.
Als je lang non stop gebruikt kunnen de klachten een stuk erger zijn: hartkloppingen, psychoses.
A
AzraƫlLid
01-01-2024, 00:00
#8
Is dat de "afkick" de volgende dag ofzo? Wanneer heb je dat?
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dat verschilt van persoon tot persoon. Als je vaak bijpakt ga je je steeds rotter voelen als het uitwerkt. Sommigen hebben al na hun eerste dosis een milde 'kater'. De meeste mensen voelen zich als ze het nog nooit genomen hebben na een eerste keer gewoon weer normaal, maar hoe vaker/regelmatiger je gebruikt hoe harder de 'rebound' is mijn ervaring.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."